Yogastudio Laksmi, Stichting voor Gezondheid, Kennisontwikkeling en Spiritualiteit is per 14 maart 2020 overgegaan in een andere vorm en met een ander bestuur.
Vandaag is het 3 juli 2023 en het is weer een jaar geleden dat wij op 13 juli 2022 de vollemaanmeditatie maar ook Guru Purnima vierde. Het is de belangrijkste vollemaan in het jaar. Dit jaar valt Guru Purnima op 21 juli 2024. Dit festival is het festival om onze Guru in en buiten onszelf onze liefde en dankbaarheid aan te bieden. In 2022 hebben wij als dankbaarheid 2 bomen geplant. Eén boom in Langeweg en eén boom in Etten leur en in 2024 in Zevenbergen bij de 7-schakels.
Er is geen betere dag om mijn respect te betuigen voor alle kennis die je met mij hebt gedeeld. Op deze gunstige dag dank ik U dat U mij aan mijzelf voorstelt. Gelukkige Purnima
Moge Uw pad gevuld worden met licht, precies zoals U mij uit de duisternis hebt geholpen. Dankbaar voor Uw zegeningen en leringen. Gelukkige Guru Purnima'
Je leerde me vanuit uw hart en gaf me de gave van kennis. Al mijn successen waren niet mogelijk geweest zonder U. Een zeer gelukkige Guru Purnima
Je hebt mij gered uit het donker en mij het licht laten zien. Voor de wereld ben je misschien gewoon een leraar, maar voor je studenten ben je een held. Gelukkige Guru Purnima.
Betekenis Guru:
-------------------
Guru betekent degene die alle duisternis wegneemt op ons pad, waardoor we verder kunnen lopen zonder teveel obstakels die we tegenkomen. Gu (duisternis) en Ru (licht).
Hoe komt een Guru in je leven?
--------------------------------------
Laat ik mijn ervaring met jullie delen......in mijn geval ben ik zeker niet op zoek gegaan. 20 jaar voordat ik "mijn yogi/guru" ontmoette had ik zijn ogen al in een yoga sessie gezien. Daarna waren er vele momenten waarop kleine fragmenten getoond werden. Pas in mijn 50e levensjaar kwam deze Brahmanistha Parivrajaka, Junapithadhikari, His Holiness 1008 Shri Soham Baba (babaji) Mahamandalesvara of Juna-Akhara fysiek in mijn leven. Hij vertelde mij dat hij zolang naar mij gezocht had en ja, daar was ik dan eindelijk........Ik ben een blog aan het schrijven over deze ervaringen maar kan het nog niet publiceren, de tijd is er nog niet rijp voor..
Ben ik dankbaar voor alle zegeningen die ik heb gekregen?
Nu in deze fase van mijn leven, kan ik zeggen dat ik zonder de hulp van de Yogi's nooit deze gelukkige fase in mijn leven zou hebben kunnen ervaren. Dus Guru Purnima is ook voor mij een speciale dag waarin ik mij zeer bewust ben van het licht dat via verschillende bijzondere personen in mijn leven binnen is gekomen en of ik dankbaar genoeg ben??? Hoe dan ook er is veel te vertellen......maar niet in deze blogtekst.
( met dank aan de makers van deze video en foto's welke niet van onze hand zijn)
Moge de zegen van de Meesters ook op jullie rusten...Kamala
Vandaag is het vollemaan maar ook de dag van het Holifestival en van het Dolyatra festival. Op beide festivals wordt er met gekleurd poeder gestrooid. Laat ik een kleine uitleg geven over deze festivals. Ten eerste het holi festival en ten tweede het doljatra festival. Vanuit Oudenbosch een vriendelijke groet. Kamala
Het Holifeest is een feest uit het hindoeïsme waarin het goede het kwade overwint. Het is een feest dat in de lente wordt gevierd en waarbij de gelovigen kleurpoeder naar elkaar gooien. De bedoeling is dat je je zonden daarmee beëindigt. Tevens staan de verschillende kleuren voor de bloei in de natuur, want in deze tijd begint de lente. Het feest begint nadat een vreugdevuur is gemaakt. Het feest is gebaseerd op een eeuwenoude mythe uit de hindoestaanse traditie. Het gaat over de koning, zijn zoon en de heks Holika.
Dolyatra Festival
Doljatra is gebaseerd op de legende van Krshna en Radha, waarin Heer Krshna zijn liefde uitsprak voor zijn geliefde Radha op de dag van Doljatra.
Net als bij Holi is gekleurd poeder een belangrijk onderdeel van de festiviteiten en staat bekend als 'phag' in Bengalen. De toepassing van phag begint met een zekere mate van eerbied als het poeder wordt aangebracht op afbeeldingen van overleden familieleden en vervolgens op de voeten van ouderlingen als een teken van respect. Vanaf dat moment is het open seizoen, waarbij iedereen een teken van respect krijgt - eigenlijk om met elkaar in balans te komen.
Het Doljatra feest staat ook bekend als het swingfestival, omdat idolen van zowel Krshna als Radha worden gedragen op hoof gedocoreerde palanquins (een soort open sedanstoel) die ze rond zwaaien. Vrouwen zingen liedjes terwijl de mannen gekleurd poeder op de idolen spuiten.
Doljatra heeft ook een extra betekenis voor het district Bengalen, omdat het de verjaardag markeert van Caitanya Mahaprabhu, een groot 16e eeuws Vaishnava heilige en dichter, door sommige beschouwd als een incarnatie van Krshna.
Mahamandalashwar Soham Baba, heeft mij ooit eens gezegd, Kamala jij bent een vaishnava......
Vishwanatha Baba's waarschuwing van de Vergadering van Sadhus
Ik dacht eraan om deze niet te plaatsen zei een devotee omdat mensen verstrikt kunnen raken in de interpretatie. Maar uiteindelijk dacht ik dat ik het net zo goed naar buiten kon brengen en het aan iedereen kon overlaten om te interpreteren hoe ze willen.
Ten eerste, om een gezicht aan het verhaal te geven, dit is een foto die ik in 2013 nam toen ik Vishwanatha Baba gingbezoeken (links zonder shirt). Hij verbleef alleen in een zeer afgelegen gebied in de bergen aan de oevers van de heilige Salandi rivier.
Rechts op de fotostaat zijn peetbroer, Aditya Baba, die beiden discipelen zijn van een machtige heilige genaamd Ram Baba, wiens ashram en samadhi zich in de staat Jharkand bevinden. Bij deze specifieke gelegenheid was Aditya Baba uit Jharkhand gekomen om de ashram in Chakratirtha, in het Salandi Reserve Forest, te bezoeken.
Fotoboven: Links staat hun goeroe Rama Baba, een zeer machtige heilige die in 2002 samadhi inging.
Foto: Aditya Baba in Rama Baba's ashram in Jharkhand.
Foto: Vishwanatha Baba bij zijn hut aan de oevers van de Salandi rivier.
Vishwanath Baba verbleefvroeger in een heilige plaats genaamd Chakratirtha, maar door de onophoudelijke stroom materialistische toeristen raakte hij geïrriteerd door de ongeregeldheden daar en verliet de plaats om dieper en verder de berg op te gaan, waar op de top een prachtigegrasopen plek langs de Salandi rivier.
Eerstverbleef hij enkele maanden onder een boom aan de oevers van de rivier. Laterhielp een van zijn discipelen genaamd Damodar Baba met het maken van een lemen hut waar hij in kon blijven, en we gaven wat geld voor het plaatsen van het tinnen dak op de hut. Omdat er geen wegen naar deze locatie bestaan, was het erg moeilijk om bouwmaterialen daarheen te brengen en moesten ze met de hand de berg op en door het boswordengedragen.
Foto: Dayalu Baba loopt voor de boom waar Vishwanatha Baba oorspronkelijk in de openluchtverbleef zonder onderdak. De drie lingastenen die hij aanbad waren er nog steeds aanwezig, hieronder afgebeeld.
Foto: Dayalu Baba staande voor de hut van Vishwanatha Baba.
Om op deze plek te komen moest je een paaruur door het bostrekken, maar als je eindelijk uit het bos komt en dit uitgestrekte vlakke grasland op de top van de bergziet is het een geweldigeervaring. Door het midden van dit vlakke grasland stroomt de prachtige heilige rivier genaamd Salandi. In het regenseizoen vult het hele gebied zich met water en vormt een gigantischmeer, dat een rand van het Salandi-reservoir is.
Foto: Een deel van het pad door het bos liep langs een drooggevallen rivierbedding.
Vishwanatha Baba's ouderebroer is ook een sadhu en grote heilige genaamd Chakratirtha Baba die al meer dan 50 jaar als sadhu in deze bossenleeft. In die tijdwilde Chakratirtha Baba dat zijn broerterugkeerde naar de ashram, dus vroeg hij Aditya Baba en mij om hem te bezoeken en hem te vragen terug te komen en in Chakratirtha te blijven.
We maakten uiteindelijk twee reizen om hem te zien, een keer met Dayalu Baba en een keer met Aditya Baba, en op de tweede reisstemde hij er vriendelijk mee in om zijn plaats van isolatie te verlaten en terug te komen om te verblijven in de ashram in Chakratirtha waar zijn broerverbleef.
De volgendefoto's zijn van de twee reizen die we maakten om hem te zien tussen 2012 en 2013. Elke keer als we de nachtbleven en als de zon onderging, zong hij bhajans met ons en sprak hij spirituele onderwerpen over yoga sadhana en Bhagavad Gita. Hij kookteeenvoudig sadhu-voedsel voor ons en 's ochtendsnamen we een bad in de Salandi-rivier en begonnen we aan de terugtocht terug naar beneden. Op de tweede reis met Aditya Baba brachten we het goedenieuws terug naar Chakratirtha Baba dat zijn broer ermee had ingestemd om terug te keren.
Foto: Vishwanatha Baba en Bhagavat Das.
Foto: Aditya Baba en Bhagavat Das lopen naar Baba's hut.
Foto: Vishwanatha Baba verzamelt drinkwater uit een kleinebron naast zijn hut.
Foto: Dit gebiedligt aan de rand van het Salandi Reservoir. Tijdens de droge maanden is het een uitgestrekt vlak grasland, maar in het regenseizoen vult het zich als een meer.
Op een van de avondenvroegen we Vishwanatha Baba naar yoga asana's. Hij begon ons onmiddellijk enkele van de asana's te latenzien die hij in zijn jeugdhad beoefend. Hoewel hij al vele, vele jaren geen yoga asana's heeft beoefend, had hij geen moeite om ons zelfs de moeilijkste asana's te latenzien.
Foto: Dayalu Baba en Vishwanatha Baba.
Foto: Vishwanatha Baba bereidt eenvoudig sadhu-voedsel voor ons.
Foto: Bhagavat Das en Anil.
Foto: Zelfs op deze moeilijke afgelegen plek stond Vishwanatha Baba erop om elke dag een koe te houden om go seva uit te voeren.
Foto: Dayalu Baba loopt naar Vishwanatha Baba's hut op de eerstereis.
Nu, bijna 10 jaarlater, komen we terug bij het heden. In november verscheen Aditya Baba onverwacht in onze ashram in Bhadrak. Hij was met de bus uit hun ashram in Jharkhand gekomen en hij was op weg om Chakratirtha te bezoeken.
Hij was in Bhadrak neergestreken en kwam voor het eerst naar onze ashram. We spraken een tijdje met hem en regelden lunchmaaltijden voor hem en vroegen hem waar hij naartoe ging en wat zijn plannen waren. Hij vroeg of we hem bij de bushalte konden afzetten zodat hij een busrichting Chakratirtha kon nemen. Ondanks dat hij zo oud was en zoveel decennia als sadhu hadgeleefd, reisde hij nog steeds nederig met de bus, wat vooral vermoeiend is om naar binnen te gaan.
We belden een van onze vrienden die in een autoriksja rijdt en hem vertelden baba rechtstreeks naar Chakratirtha te brengen, dat ongeveer 50 km verderop ligt. Baba vroeg of een van onze toegewijden hem in de autoriksja naar Chakratirtha kon vergezellen, dus stuurden we onze tempel pujari, Bhagavat Das, samen met hem, die hij al vele jaren kent.
Toen ze Chakratirtha bereikten, vond er vanuit verschillendeplaatsen een sadhu-bijeenkomst plaats, ze waren uit verschillende districten gekomen om onderling te discussiëren. Dit is niet gebruikelijk en we hadden het hier nog niet eerder gezien. Nadat de sadhu's waren vertrokken, zei Vishwanatha Baba tegen Bhagavat Das: "Nustaat de oorlog op het punt te beginnen."
Hij zei: "Tijdens de Mahabharata-oorlogwerd van de 18-daagse strijd een halvedagvechten gereserveerd voor gevechten in Kali Yuga. Nu zal dat laatste overgebleven deel van de Kurukshetra-strijdworden uitgevochten. De oorlog zal worden uitgevochten tussen de mleccha's en de yavana's."
Hij zeiverder: "Nu is Bhagavan niet aanwezig in de tempels. Als Hij in de tempels was, dan zou Hij mensen naar Hem toe trekken, en niemand kon mensen ervan weerhouden hem te gaanzien. Maar ze zijn in staat om de tempels af te sluiten en mensen te blokkeren om naar de tempels te gaan. We kunnen zien dat niemand in de tempels naar Hem toe wordtgetrokken, dus Zijn aanwezigheid is er niet meer. Hij heeft Zijn aanwezigheid verlegd naar Kalki Bhagavan en zal Zijn vernietiging lila beginnen."
Na Vishwanatha Baba bijna 20 jaar te hebben gekend, was dit allemaal zeer ongebruikelijk voor hem om zo te spreken. In het verledenvermeed hij om over de toekomst te praten, en als we hem daar vragen over stelden, koos hij ervoor om het onderwerp te vermijden. Dit was de eerste keer dat hij zelf, ongevraagd, ons hadverteld dat deze dingen binnenkort zullen komen.
Zijn woorden zijn open voor interpretatie en iedereen kan ze beschouwen als wat ze erin zien. Komt er een oorlog? Welke landenworden hierbij betrokken? Gezien de huidigesituatie in de wereldziet het er erg precair uit. Ik heb mijn eigenmening over wat dit allemaal betekent, maar omdat het slechts meningen zijn, zal ik ze weglaten en kun je zelf beslissen wat het betekent, of dat het überhaupt iets betekent.
Hoe danook, deze recente onverwachte ontmoeting met Aditya Baba bracht mijn herinneringen terug aan de reis die we samen naar de top van de bergmaakten om Vishwanatha Baba te vragen terug te keren naar Chakratirtha bijna 10 jaargeleden.
Of er nu wel of geen oorlogbegint, het is altijdgoed om een voorraad van zes maanden niet-bederfelijk voedsel aan te houden voor noodgevallen. In het geval van elke vorm van natuurramp, oorlog of verstoring van de toeleveringsketen, zal men in staat zijn om zijn familie en buren zonder zorgen te voeden.
De volgendevideo is een opname van de avond kirtan van het eerstebezoek. Aanwezig voor de kirtan waren Vishwanatha Baba, Dayalu Baba, Damodar Baba, Bhagavat Das en ikzelf. De eerste drie kirtans werden geleid door Damodar Baba en de rest door Vishwanatha Baba. De audio is niet zo goed, want het is van 2012 en we hadden geen goed opnameapparaat.
Dit is de pure kirtan van authentieke sadhu's die in het afgelegen bosleven, weg van mensen, elektriciteit en het moderne leven. 's Avonds als de zon ondergaat en overaldonkerwordtsteken ze de kerosinelantaarn aan en zitten ze bhajans over Bhagavan te zingen.