Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label Kennis. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Kennis. Alle posts tonen

zondag 21 juni 2026

Innerlijk leven: Wat heeft jouw geest met voeding te maken???

2015

Om shanti: lieve allemaal,

Welke vorm heeft onze “geest” 

is een vraag die soms naar me toe komt en het lijkt me een goed idee om een tikje van de sluier op te lichten.....hier gaan we dan:  
Gedachten zijn geladen met energie en met leven. Ze kunnen zelfs sterker zijn dan het sterkste materiaal, verder begin je te denken vanaf het moment dat je geboren wordt. Wat zeggen de Meesters over het onderwerp geest.  Zij zeggen dat het materiaal waaruit je gedachten zijn opgebouwd, uiterst subtiel is. 

Voeding


Het is afkomstig uit het voedsel dat je tot je neemt zeggen zij. 
We leven volgens hen in 3 geaardheden ook wel de 3 guna’s genoemd. 
Men kan voeding tot zich nemen welke in het lichaam de cellen zullen opbouwen die tenslotte zullen bepalen in welke guna (geaardheid) men leeft. 
Hier is natuurlijk veel over te vertellen, want als je bijvoorbeeld zuiver voedsel tot je neemt of je eet een gedood dier dan zit er een verschil in voor de opbouw van je lichaam maar ook in je gedachten. Je geest bestaat dus uit de opbouw van je gedachten en door het voedsel welke je tot je neemt. Maar goed, laten we nog even verder gaan op het onderwerp gedachten en ons denkproces.  Wat wordt er overgedragen aan ons door overgeleverde kennis, bijv. door geschriften, of door religies en/of Meesters die heel veel over energie weten is het volgende:

Uiterlijke wereld:
Onze gedachten begeven zich van binnen naar buiten,  de uiterlijke wereld in en die dingen die daarmee verband houden. 
Gedachtepatronen gaan zich dan bezighouden met Rijkdom en bezit: want deze vormen zijn de eigenlijke grondslag van het leven in de uiterlijke wereld.
Het woord rijkdom heeft meestal betrekking op je wereldse bezittingen en gehechtheden, zoals bijvoorbeeld:

  G   Goud (geld)
·         Huizen (je huis of ander gebouwde objecten)
·         Land (bezit van grond) en ook het
·         Aantal kinderen dat je hebt

Een ander soort rijkdom is
·         Je goede naam
·         Je positie
·         Je status in je leven

Maar de geschriften in dit geval de Bhagavad Gita, beschouwt nog je bezittingen, noch je status als je echte rijkdom, ze zegt dat

·         Karakter is je rijkdom
·         Goed gedrag is je rijkdom
·         Kennis van de ziel (atma) is je rijkdom

Innerlijke wereld:
Wereldse naam en faam, eigendommen en familie zijn alle van voorbijgaande aard. 
Ze kunnen zelfs tijdens dit leven nog verdwijnen want  zoals we uit ervaring weten kunnen je naam, faam, eigendommen en familie door rampen en tegenslagen teniet worden gedaan.  
Bovendien zal je na je dood met dit alles niets meer van doen te hebben.

Maar…………..wordt er gezegd·  Een goed karakter ....   Goed gedrag.....   Kennis van de ziel en alle
·         nobele eigenschappen zullen je niet alleen tijdens je leven, maar ook na dit leven terzijde staan.
Ze zullen je trouwe metgezellen blijven, die altijd aanwezig zijn om je te helpen de Hogere energie te bereiken. Dit kan door je blik niet van binnen naar buiten te brengen, maar van binnenuit naar je hart te richten. Dus vanuit je hoofd naar je hart.  Of dit laatste stukje echt waar is, …………….laat ik aan jullie over……..zodra ik overgegaan ben zal ik erover mee kunnen praten, voor nu is het een kwestie van geloven. Geloven we de overgeleverde kennis of niet. 

Wat ik wel weet is dat aan jezelf werken via kriya's, meditatietechnieken, reflectiemethoden je een beter en helderder blik op de chaos van de buitenwereld geeft.

Ik wens je graag wijsheid en inzicht toe tijdens je leven....voor nu fijn dat we even bij elkaar waren via deze text....voor nu een warme groet van mij......Kamala
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Innerlijk leven: er zijn 4 soorten vrouwen volgens de Mystici

om shanti: lieve allemaal

In de geschriften uit India worden 4 typen vrouwen omschreven. 
Als Westerse vrouw kreeg ik deze kennis jaren en jaren geleden in handen......kwam het toevallig weer tegen en vind het leuk om dit met jullie te delen. Laten we ze eens onder de loep nemen en misschien als je een vrouw bent, welke eigenschappen  zou jij willen hebben ?????  en als je een man bent en je leest dit, welke vrouw zou jij aantrekkelijk vinden om als partner te hebben.......

Kamala

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De Padminivrouw

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Zij is het ideaal van de dichter, zij is fijn en teer en bekoorlijk in haar optreden.
Zij zit vol liefde en is geschapen om verliefd te worden. Zij heeft een zachte stem. Zij spreekt innemend.
Als je naar haar kijkt heeft zij een zachte en warme uitstraling.
Vrouwen bewonderen haar. Zij brengt de hemel op aarde voor "haar" man. Wanneer zij een man tot haar vriend maakt, betekent dat zoals iets als een waagstuk. 

Zij moet als het ware buiten haar eigen kring die ze om haar heen heeft gemaakt, uitstappen. Vrouwen zijn haar natuurlijke vrienden. Deze "vriendinnen" wendt zij zich tot bescherming. 
In haar hart is maar plaats voor één man, die haar geliefde is. Niets of niemand kan die persoon uit haar hart halen. Haar glimlach is als het opengaan van de hemel. Haar liefdevolle blik maakt een onwisbare indruk. Iedereen die op haar pad komt en die zij uitkiest wordt behandeld als een koning.
Haar eigenschappen zijn, intelligent, eenvoudig, moedig en schuchter, geduldig en lijdzaam, standvastig en vastberaden van gedachten en zij wordt bewogen door wat zacht en aantrekkelijk is.

Haar genegenheid is zo diep, dat ze ze niet onder woorden kan brengen, maar haar gelaatstrekken, haar blik, ieder woord en iedere beweging, drukken schoonheid en toewijding uit.
Zelden ontmoet men een Padmini in het leven. De man die haar hart wint, komt in een hemelse sfeer te wonen.

Chitrani-vrouw


Zij is een vrouw die schoon maar ook briljant is. Zij vindt haar geluk bij vrouwen, maar geeft toch de voorkeur aan mannen. Zij is iemand die aanhankelijk van natuur is en verlangd naar de liefde. Als je haar hoort dan klinkt haar stem als muziek, als een lied, en je hangt aan haar lippen, omdat zij spreekt als een gedicht.

Zij is niet zo idealistisch als de "Padmani"vrouw, maar ook zij is verfijnd en beschaafd in haar optreden.
Ze kan heel amusant zijn in het uitleggen wat zij leuk en niet leuk vindt.
Ook zij houdt slechts van één man, hoewel het toch anders kan doe overkomen. Zij kan de indruk wekken dat haar liefde toch gewonnen kan worden. Het is een vrouw die ijdel, maar toch ingetogen is.
Ze speelt verstoppertje met haar minnaar. Een blik. Het optrekken van haar wenkbrauwen, een hand-of schouderbeweging, drukken haar gedachten of stemming uit. Iets wat nooit in woorden kan worden overgebracht. 

Zij verklaart hem haar liefde en wel duizend maal wint zij het hart van haar minnaar.
Een directe blik van haar brengt zijn hart in verrukking.
Deze "chitrani"- vrouw wordt door hem beheerst, maar toch is zij de heerser.
Zijn zij samen, dan is zij iemand de zichzelf blijft. Zij is maya, de ongrijpbare, zij is de parel van zijn hart.

Shankini vrouw












Is een persoon die sterk, ruw en vastberaden is. Het is iemand die heftig is in haar sympathieën en haar antipathieën . Zij is iemand die in een ogenblik gewonnen kan worden, zeker wanneer haar hartstocht gewekt is, stapt zij makkelijk van de ene naar de andere minnaar.
Haar gedachten worden helemaal ingenomen door mannen. Toch zal geen enkele man echte indruk om haar maken. Ook zal zij zich niet voor altijd binden aan een man. Zij is een vrouw die te emotioneel is.

Deze "shankini" vrouw voelt geen neiging tot vriendschap met vrouwen. En vrouwen voelen zich tekort gedaan door haar. Zij is onaantrekkelijk van figuur en heeft geen evenwichtige geest.
Dit is iemand die een persoon de hemel in kan prijzen en de volgende dag in staat is hem de kroon van zijn hoofd te halen.

Hastani-vrouw


Is een persoon die begerig maar ook impulsief is.
In alles laat zij zien dat genotzucht en hartstocht overheersen. Dit wordt gemerkt in haar stem, bewegingen maar ook in haar spraak. Zij heeft geen enkele diepte of ernstige gehechtheid in het leven.
Ze kan plotseling heel boos worden, een band met iemand verbreken of ineens in een gevoel van misgenoegen komen.
Zij denkt nergens eerst over na. Zij is bruusk en verstoort vrede en vriendschap. Zij heeft geen aantrekking voor vrouwen. Vrouwen zijn op hun hoede voor haar. Zij blijkt op de lange duur geen goede kameraad te zijn ook niet voor haar eigen man.

------------------------------------------------------------------------------------

email: yogastudiolaksmi@hotmail.com

Een kijk op enneagram-men

2015

Om shanti: Lieve allemaal



Steeds meer en meer ga ik beseffen hoe moeilijk het is om een leraar te zijn en mijn respect voor de Meesters in mijn leven neemt van dag tot dag toe. 

Het hoofd van de geestelijke dienst in het verzorgingstehuis van Surplus de 7-schakels in Zevenbergen, vertelde mij eens dat haar leraar Enneagram-men gebruikte om inzichten te verkrijgen. 
Nu kunnen Enneagram-men zeker structuur en inzicht geven hoe men kan functioneren in de maatschappij......
Wij kregen er een gesprekje over onder andere met de vraag hoe ik er naar keek.  Mijn antwoord was toen maar ook nu nog is,  dat het naar mijn idee een goeie techniek is, maar het brengt je niet door de deur naar binnen daar waar  het innerlijk leven zich afspeelt.

Plaatjes die gecreëerd zijn moeten worden opgegeven als je met innerlijk leven in aanraking wil komen 

Volgens mijn inzichten moet er zodra je aan het plafond zit met je ervaringen in de uiterlijke wereld  een deur opengaan naar de innerlijke wereld en dan moeten die zelfgemaakte plaatjes of ook wel begrenzingen opgeheven worden........
Ooit heb ik in een bijeenkomst aangegeven.....dat God geen diploma's geeft en ook geen plaatjes.....ja je wordt wel getest.......en ja reken er maar op dat je dan weet of de test wel of niet geslaagd is, daar kan geen plaatje en/of enneagram je bij helpen. 

Het bij elkaar zijn van leraar/leerling, ouder/kind, als spiritueel familielid of twee zielen verenigd door Gods liefde, is noodzakelijk..... zeker als de verhouding buitenwereld/innerlijke wereld onevenredig is. Dit bij elkaar zijn moet gebaseerd zijn op liefde, vertrouwen, onvoorwaardelijk zijn, want als deze basis er niet zou zijn, waarom zou je dan verder willen groeien, waarom zou een Meester tijd en aandacht aan iemand willen schenken. Waarom zou een ouder blijven investeren als een kind zijn eigen weg wil gaan.....waarom zou de Goddelijke wereld 2 mensen bij elkaar zetten als er geen hoop op groei is......... 

Toeval??  bestaat dat????

Kreeg terwijl ik deze blog tekst aan het schrijven was een mail binnen met de woorden van een gerealiseerd Yogi.   
Deze Yogi heeft het niet over plaatjes, maar over boundaries. Hieronder staat de door mij gelezen tekst. Voor nu een warme groet van mij Kamala

------------------------------------------------------------------------------------
In wezen betekent yoga: de wetenschap van het uitwissen van grenzen. Van het eenvoudigste wezen tot de mens: in hun meest basale staat is hun hele leven gericht op het vastleggen van grenzen.

Je ziet een hond overal plassen, niet omdat hij een probleem heeft met zijn blaas, maar omdat hij zijn territorium afbakent. Zo creëert ieder wezen — ook de mens — voortdurend zijn eigen grenzen.

In een ashram proberen we juist die grenzen te laten vervagen. Maar zelfs daar zie je dat mensen toch weer hun eigen kleine territorium afbakenen, anders voelen ze zich dakloos. De meeste mensen kunnen helaas niet eenvoudigweg in dit universum leven. Ze willen in een hokje wonen. In een zelfgebouwde gevangenis. Ze durven niet te leven in de uitgestrektheid van het kosmos, die volledig beschikbaar is om te ervaren en te bewonen.

Wanneer je een grens creëert, moet je die eerst definiëren, en vervolgens verdedigen. En als de grens groter wordt, moet je zelfs een leger bouwen. Yoga betekent: een mens op alle mogelijke manieren voorbereiden om zijn grenzen langzaam uit te wissen, zodat hij eenvoudigweg kan zijn.

Begrijp dit goed: als je een grens creëert, moet je die definiëren, verdedigen, bevechten. Elke natie heeft een leger, niet voor de lol, maar omdat een grens verdedigd moet worden — anders wordt hij doorbroken. Die grens wordt belangrijk voor jou. Je moet hem beschermen, ervoor vechten, ervoor sterven. Yoga betekent vrij worden van dat alles — het uitwissen van grenzen.

Als je hier zit, zit je gewoon in dit universum. Je hebt geen eigen grens nodig. Geen zogenaamde “eigen ruimte”. Er bestaat überhaupt geen “jouw ruimte”. Je denkt dat het van jou is, maar dat is een illusie.

Het fysieke lichaam hééft een grens — dat is geen probleem, dat is simpelweg de aard van het fysieke. Maar die fysieke grens is doorgedrongen tot je psyche. Nu wil je geest een grens. Je emoties willen een grens. Omdat je zoveel hebt geïnvesteerd in het bouwen van grenzen, is dat wat grenzeloos is in jou buiten je bereik geraakt. Dat is alles. Omdat je je tijd, energie en intelligentie stopt in het bouwen van je eigen grens, glipt het grenzeloze uit je ervaring.

Wanneer we spreken over Adiyogi, noemen we hem een yogi omdat hij zijn innerlijke grenzen heeft doorbroken of uitgewist. Het is jouw eigen doen, jouw eigen karma, dat jou afgescheiden laat voelen van het universum. Je voelt je eenzaam in iets dat zo levend en zo inclusief is.

Adiyogi was de eerste die dit deed — daarom noemen we hem Adi‑yogi, de eerste yogi. Wanneer we hem neerzetten, zal dat zijn energie zijn. Als mensen daar komen zitten, zal hun leven langzaam bewegen richting het uitwissen van grenzen en het reizen naar het grenzeloze. Dat is het enige doel. Er is nooit een ander doel geweest in wat we doen.

Het idee dat het leven kan evolueren komt van hem. En die evolutie hoeft niet beperkt te blijven tot de fysieke vorm — een mens kan bewust evolueren. Dat is de meest bevrijdende mogelijkheid die hij heeft geopend.

De hele wetenschap van yoga is van hem afkomstig. Het is mijn streven dat zo’n groot wezen erkend wordt voor de fenomenale bijdrage die hij heeft geleverd. Sta naast mij in het vervullen hiervan, want dit zal een krachtig middel zijn om het menselijk bewustzijn te verhogen. Einde bericht

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

dinsdag 16 januari 2024

Tra taka meditatie: meditatie bij verslechtering van je ogen

Om shanti, lieve allemaal

Tra taka meditatie is een oude methode om het gezichtsvermogen te verbeteren.


Het oog in het bijzonder functioneert door het element vuur.

Het is door vuur (licht) dat we kunnen zien, en het is dit element dat het oog laat functioneren. 

Vuur produceert twee energieën, namelijk licht en warmte.

Het is door licht dat vorm zich manifesteert, en door warmte manifesteert die vorm zich. 

Vorm en warmte samen creëren de uitstraling van een object.

Dit is het Adhi Bhautika niveau van controle over het zicht. 

Voorbij het elementaire niveau van controle is er de Adhi Daivika controller, die voor het gezichtsvermogen de zonnegod Surya is.

Het is door de controle van de zon dat het element vuur in staat is om zijn energieën te produceren. 


Het andere niveau van visuele controle komt van het zelf, of de Adhyatmika purusha.

Het is de individuele ziel met zijn actieve bewustzijn die functioneert door het instrument van het oog. 


Verlies van gezichtsvermogen kan worden getraceerd naar een van deze drie niveaus.

In de meeste gevallen is het als gevolg van een verstoring in het adhibhautika-niveau dat iemands gezichtsvermogen verzwakt.

Dus wanneer men tra taka meditatie uitvoert, herstelt hij dit niveau van bestaan in zijn juiste staat van functioneren door de elementaire energieën te absorberen die nodig zijn om dat orgaan te laten functioneren.

Zoals hierboven vermeld, wordt het oog aangedreven door het vuurelement.


Meditatie op de vlam van een kaars

Door te mediteren op de vlam van een kaars absorberen de ogen de warmte en het licht van de kaarsvlam (door het zicht) en wordt de vorm en vorm van het ooginstrument in zijn natuurlijke staat hersteld. 



Het is het beste als men deze meditatie 15 minuten per dag begint te beoefenen en deze geleidelijk verhoogt.

Men moet afwisselen tussen staren naar de externe vlam en zich concentreren op een interne vlam in het oog.

Staar naar de vlam van de kaars zonder te knipperen totdat er water uit je oog begint te komen, 

sluit dan je ogen en probeer dezelfde vlam binnenin voor een gelijke tijdsduur te visualiseren. 

Blijf op deze manier afwisselen. 


Welke olie is goed voor om een kaarsvlam te maken en te gebruiken tijdens het uitvoeren van een Trataka meditatie. 

  • Koe ghee,
  • til ka tel (sesamzaadolie),
  • of iets anders?  

Als men tra taka-meditatie uitvoert op een kaarsvlam, dan is

Til ka tel (sesamzaadolie) beter dan ghee.

Eigenlijk is ricinusolie het beste voor Tra taka en het is wat werd gebruikt in oudere tijden.

Castorolie is veel beter omdat het een zeer heldere vlam creëert.


Hoe een kaarsvlam te maken 

Maak van watten een lontje, of koop lontjes, leg dat in een kommetje met olie of gesmolten ghee en dan heb je zuiver licht.


De zon als meditatie object

De echte Tra taka is bedoeld om niet op een lamp te worden uitgevoerd.

Maar op de zon op bepaalde momenten van de dag.

Op het moment van de zonsopgang en op het moment. Bij zonsondergang wordt men verondersteld de meditatie op de zon uit te voeren.

Op dat moment zijn de zonnestralen zo afgeschermd dat er geen schade aan iemands ogen zal zijn.

Wanneer men niet in staat is om Tra taka op de zon uit te voeren (vanwege wolken of timing) dan wordt men aangeraden om tra taka op een kaars uit te voeren.

Het effect van Tra taka op een vlam is niet zo krachtig als de effecten die worden ontvangen door te mediteren op de zon.



Dit is His Holiness 1008 Shri Shri SB, Mahamandalesvara of Juna Akhara...... en is de belangrijkste persoon in mijn leven geweest en nog maar nu op een ander niveau. Hier zit Babaji (toen nog erg jong) in een rivier en bij hem is zijn de Yogi's om hem te beschermen. Maar ik zou je aanraden om bij een vlam te blijven. Want als je de zonnemeditatie niet goed uitvoert kunnen je ogen kunt worden beschadigd.
------------------------------------------------------------------------------------------------



Nimrita vertelt over haar ervaringen met deze oefening


----------------------------------------------------------------------------

         mail Kamala