Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label spirituele naam.. Alle posts tonen
Posts tonen met het label spirituele naam.. Alle posts tonen

zondag 21 juni 2026

Groepsgebeuren zowel op maatschappelijk en/of esoterisch niveau

2002
Om shanti: Lieve allemaal

Het lijkt mij een goed idee om jullie iets te vertellen over mijn ervaringen met groepen. 
Maar eerst wil ik jullie een video laten zien, waarin ik afstand deed van de yogaruimte die er was, maar waar ik ook afstand nam van de groepen die ik toen onder mijn hoede had. 
Dit moest gebeuren zoals ik het nu zie, zodat ik verder kon lopen vanuit een maatschappelijke groep naar een esoterische groep.



Groepen op maatschappelijk niveau:

Van een dorp of gemeenschap deel uitmaken is altijd lastig als men zich verder wil ontwikkelen.
Het is moeilijk omdat iedereen uit die groep elkaar in de gaten houdt of kan houden. 
Sociale controle is vaak behoorlijk groot. De meeste personen durven niet hun eigen kant op te gaan, omdat het gevaar bestaat hun plaats in de gemeenschap te verliezen. Heel vaak is men ook van elkaar afhankelijk. Men koopt bij elkaar, men deelt dezelfde contacten, dat is ook als men hetzelfde geloof heeft met daarbij dezelfde rituelen en ook dezelfde gebouwen gebruikt.
Alleen deel uitmaken van een maatschappelijke groep is ook goed, natuurlijk, maar dan kies je ervoor om van de wereld te zijn.

Groepen op esoterisch niveau
                    
Vaak kan men pas terecht in zo'n groep als men de 40 jarige leeftijd heeft bereikt. Als je jonger bent ben je nog teveel bezig met het gezins- en/of familieleven en ook met het verdienen van geld om dit in stand te houden. Een esoterische groep bestaat meestal uit 5 á 10 leerlingen die toegewezen worden aan degene die de groep voorzit en/of aanstuurt. Dit toewijzen wordt gedaan door een hogere leiding. In mijn geval door de innerlijke leraar!! 
Deze 5 á 10 personen zullen dan later ook weer les mogen/gaan geven. De leraar in deze groep zal nooit iets eisen van iemand, maar zal zijn of haar instructies in een verzoek overdragen.

Meester/leerling

Het is aan de leerling (groepslid) de taak om te communiceren over de lessen. Dit kan individueel zijn maar ook in groepsverband. Een Meester zal je altijd testen......... En het is aan de leerling en/of groepslid om de test te herkennen, zodat wanneer de test komt hij of zij precies een exact antwoord kan geven. De studie van esoterie is een langzaam proces. De leerling zal precies dat ontvangen wat zich een trede boven hem of haar bevindt. Een periode van 12 jaar oefenen, discipline ontwikkelen en dan nog niets ervaren kan heel gewoon zijn in dit proces. Er kunnen snellere leerlingen zijn, maar 7 jaar of iets langer is normaal. Deel uitmaken van een esoterische groep maakt dat je in de wereld komt te staan. Je bent dan nog steeds onderdeel van de maatschappij, maar met een andere kleuring.  

Hoe ontstaat een esoterische groep?

Het is inderdaad belangrijk om in een groep te studeren. Maar een esoterische groep vormt zich vanzelf. Het is iets wat je geschonken wordt. De zielen die je ontmoet op je levenspad komen daar nooit vanzelf. Wij staan allemaal onder leiding van een hogere energie. Vaak zijn onze vijanden en/of obstakels in ons leven onze grootste meesters. Zij spiegelen onze eigen zwakte en door ze lief te hebben kunnen wij een trapje hoger komen op de ladder naar de Schepper. 
Het is heel moeilijk om over esoterie te praten. Hoop dat ik jullie toch een klein beetje inzicht heb kunnen geven. 
Kamala

------------------------------------------------------------------------------------------------

Nawoord 
Vragen voor jouw innerlijke weg. 
Misschien raakt dit iets in jou. Misschien herken je een fluistering die al langer aanwezig is. Daarom wil ik je uitnodigen om even stil te staan bij deze vragen:

  1. In welke groep bevind jij je nu — maatschappelijk, esoterisch, of ergens tussenin?

  2. Waar houd jou nog klein om bij een groep te blijven horen?

  3. Welke mensen in jouw leven functioneren als spiegels of leraren, zelfs als dat ongemakkelijk voelt?

  4. Welke innerlijke leiding voel jij, maar durf je nog niet volledig te volgen?

  5. Wat betekent het voor jou om “in de wereld te staan, maar niet van de wereld te zijn”?

Neem deze vragen mee in stilte, in meditatie, of in je dagboek. Ze hoeven niet beantwoord te worden — ze mogen landen. Warme groet....Kamala ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

www.yogastudiolaksmi.nl
Email: Kamala


maandag 21 oktober 2019

Laksmi één van de populaire deities/Kamala de naam van de lotus

2019 21 oktober

Om shanti, Lieve allemaal


Veel mensen weten dat Lakṣmī één van de meest geliefde godinnen van India is. Zij staat voor voorspoed, schoonheid en innerlijke rijkdom. Maar minder bekend is dat zij een schaduwzuster heeft: A‑Lakṣmī, de kracht die misfortuin en verstoring vertegenwoordigt. In de oude Indiase tradities wordt gezegd dat licht en schaduw samen reizen — als twee zusters die elkaar in evenwicht houden.

In de mythen verschijnt Lakṣmī staande op een lotus. En die lotus draagt een naam: Kamala.

Kamala is de tiende van de Mahāvidyās, de grote vrouwelijke wijsheden. Zij is niet de luidste of de meest dramatische onder hen. Haar kracht is subtiel, warm en diep. Zij schenkt groei, vruchtbaarheid en overvloed — niet alleen in de uiterlijke wereld, maar vooral in het innerlijke landschap van de ziel.

Kamala is de energie die het spirituele laat wortelen in het dagelijkse leven. Zij is de zachte stroom die iemand begeleidt naar innerlijke rijkdom, naar een overvloed die niet vervliegt maar zich langzaam in het hart nestelt.

De esoterische betekenis van de naam Kamala

Binnen de tantrische traditie wordt Kamala gezien als een autonome kracht, vrij van mannelijke partners. Zij beweegt tussen licht en schaduw, en toont beide wanneer dat nodig is. Haar zegen is nooit oppervlakkig: zij brengt precies datgene wat iemand met een geestelijke aspiratie nodig heeft om te groeien. Soms zacht als een bries, soms scherp als een spiegel — maar altijd liefdevol en gericht op bewustwording.

Een persoonlijke noot

Wanneer ik terugkijk op mijn leven, zie ik hoe mijn spirituele titel en naam Śrīmatī Kamala‑devī dāsī zich in mij heeft ontvouwd. Niet als een titel, maar als een weg die ik ben gaan bewandelen. Een weg waarin licht en schaduw elkaar afwisselden, waarin groei soms langzaam en soms onverwacht kwam, en waarin overvloed steeds meer een innerlijke staat werd.

De mensen die mij nabij staan zullen dit herkennen: de kwaliteiten van Kamala zijn niet alleen symbolisch, maar hebben zich in mijn leven tastbaar laten zien — in mijn keuzes, mijn lessen, mijn zachtheid, mijn kracht.

Moge de Moeder van alle Devī’s haar zegen ook op jullie laten rusten. Voor nu lieve groet aan jullie Kamala

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

www.yogastudiolaksmi.nl Email: Kamala

vrijdag 26 februari 2016

Groepsleden: Nimrita's ervaringen met Yoga-Nidra beoefening

Yoga Nidra oefening – donderdag 22 maart 2012

De oefening die we gedaan hebben was voor mij een hele prettige en indrukwekkende ervaring.

Het begon al meteen goed met dat ik het goed kon verstaan. Ik lag zo dicht bij het geluid dat het leek alsof ik je op een koptelefoon had. Even was het raar dat jouw stem van net een andere kant kwam dan daar waar je fysiek zat, maar dat gevoel ging snel voorbij.

Toen begon eigenlijk, zoals ik het toen voelde, de reis door mijn lichaam. Heel bewust heb ik geluisterd naar je stem en precies gedaan was je zei, echt stapje voor stapje ging dat zo door heel mijn lijf heen. Heel af en toe dwaalde ik even af door een woordkeuze met een link naar een gedachte-flard. Maar dat was maar af en toe en heel kort en was ik weer snel terug bij jouw stem.
Ik vond het gedurende de oefening heel fijn te ervaren om controle over mijn lichaam te hebben. En niet controle in de zin van ik moet-ik zal-ik wil, maar in de zin van ik luister naar je stem en volg je opdrachten op zonder af te glijden, weg te zakken of mijzelf hiertoe te hoeven te dwingen.

Naarmate de oefening vorderde ging het steeds meer stromen in mij, om mij, mijn hart ging bonzen (of hoorde ik het van binnen uit ?) en ik kreeg het warm in en om me heen. Toen we daarna weer gingen zitten voelde ik overal tintelingen. De 3 cirkels om me heen waren weggevallen en ik voelde heel veel energie om me heen, van verder van me af, van de anderen denk ik. De oefening erna breathing-fire (?) versterkte alleen maar meer die tintelingen. Deze oefening ging niet gemakkelijker of moeilijker, hij was alleen anders dan anders. Ook kreeg ik het gevoel alsof ik net een behandeling van je had gehad, wat ik op dat moment een vreemde gedachte vond.

In de auto realiseerde ik me dat het ‘behandeling gevoel’ niet vreemd is, dat eigenlijk die 72.000 Nadi’s die je dus met behandelingen en het aanraken van de drukpunten kunt stimuleren dat je die nadi’s dus ook kunt laten stromen door deze oefening, en in dit geval dus niet door aanraking maar door te luisteren en je gedachte de energie door je lichaam te laten gaan. Nu ik dit type herinner ik me ineens ook dat je in het begin van de les zei dat je energie-lichaam zo belangrijk is en zo sterk en krachtig kan zijn/kunt maken. Ik weet niet meer precies hoe je het zei maar het zijn telkens weer die kwartjes die langzaam maar zeker, muntje voor muntje beginnen door te vallen. Soms denk ik wel eens dat ik elke les die we krijgen op wil nemen om dan de rest van de week telkens stukjes van terug te luisteren. Want het is echt zo, je zegt echt niets zomaar maar om het ook allemaal ineens te onthouden is best lastig. En vaak is het ook zo dat ik het wel hoor wat je zegt en ook de woorden en zinnen begrijp maar het gevoel erachter, het echt begrijpen, voelen, in praktijk brengen dat komt pas veel later of als je het nog eens 10 keer hebt herhaald of besproken. Maar dat is nu net precies de bedoeling van de lessen die we van je krijgen – de levenslessen – de yoga lessen – de hoe je ze ook wil noemen lessen.

Ik bedank je vanuit mijn hart voor deze weer heel bijzondere les-avond.

Om Shantih,

maandag 31 augustus 2015

Innerlijk leven: spirituele naam aannemen

Spirituele namen aannemen als meditatie in de Yogastudio

Een prachtige meditatie is om een "spirituele naam aan je innerlijk te koppelen". Maar hoe gaat dat en hoe zie dat er uit. Hieronder een link met wat achtergrond informatie over deze belangrijke stap.

Een spirituele naam aannemen als meditatie-oefening!!
Dit houdt in dat je die naam zelf moet initiëren.

Een spirituele naam aannemen is iets anders dan een initiatie krijgen.
Een initiatie houdt in dat jouw Meester/Guru/Leraar jou initiatie geeft en jou lid maakt van een "spirituele traditie" 

vrijdag 7 augustus 2015

Groepsleden : Kamala's initiaties en ontvangen namen



In 1987: vond mijn initiatie plaats via Walia van Loohuizen (voormalig conservator rijksmuseum) in de sufi-orde.
In 1985 kwam ik in aanraking met het soefisme, welke me zo aan het hart ligt. Deze initiatie staat in het teken van Mystiek. 
Hidayath Khan, zoon van Inayath Khan gaf aan dat ik in de soefi orde bekend zou staan als Kamala. 

Lieve allemaal
Op 8 augustus 1987 kreeg ik van ons voormalige minister van financiën  en tevens  Executive supervisor Dr. H.J. Witteveen (voormalig minister van financiën) mijn officiële benoeming als lid van het centrum in Breda. Hij schreef in de brief die hij naar mij zond het onderstaande:





Beste mevrouw van Geenen
Hierbij stuur ik u uw officiele benoeming als lid van het centrum Breda. Ik wens u succes en inspiratie. Intussen met vriendelijke groet H.J. Witteveen.



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1988: Initiatie in de Gaudiya-sampradaya orde.

Dit is een vaisnava-gemeenschap. Deze initiatie staat in het teken van Krshna.
Mijn volledige naam in Gaudiyaa-sampraday is Srimati Kamala-Devi Dasi

Hayesvar Das was ooit tempelpresident van Radadesh in de Ardennen. Hij werd geboren als Hendrik  van Teijlingen. (Schrijver en dichter).
Maar als zo vaak, werd hij door verschil van mening hoe je een tempel moet leiden op een zijspoor gezet. 

Door Hem te vragen of Hij mijn leraar wilde worden, kreeg Hij weer een platvorm waarop hij verder kon lopen op zijn pad.
Als ik terugkijk op mijn leven, is dit zeker een goeie daad geweest.
Achteraf gezien werd het een win/win situatie.


Hayesvar Das (Henk van Teijlingen, schrijver van verschillende boeken)
gaf mij de naam welke hij uit India had gekregen van de guru van de Gaudiya Sampraday orde door.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vanuit de Sikh gemeenschap kreeg ik ook een naam.

Waarom ik deze naam nooit gebruik?,  omdat hier geen initiatie bij plaats heeft gevonden. 
Deze naam zou ik wel als meditatie object kunnen gebruiken.

Vanuit India werd er wel verteld dat ik ook bekend zou staan als  
Siri Arti Kaur 
Siri betekent:   overstijgend
Arti betekent:  Het gebed van het licht
Kaur betekent: prinses/leeuwin van God, welke haar pad wandelt met gratie en kracht.
Ik zou de genade ontvangen om als Siri Arti Kaur  waar ik ook zou zijn, letterlijk of figuurlijk het licht van God te laten stralen. 
Verder zou ik in staat zijn wensen in vervulling te laten gaan. 
Verder hebben zij de wens geuit, dat ik me verder zou ontwikkelen. 
Dat ik sterk zou blijven in deze moeilijke tijd omdat ik als Siri Arti Kaur mensen mag en kan helpen in het overzetten van het ene naar het andere level. Vooral in dit tijdperk. 

Op de voorgrond mijn kleinzoon Tim. Op de achtergrond de foto van de yogi in mijn leven

Van 2000 tot nu in 2024 kwam "De yogi"  in mijn leven die mij zoveel geleerd heeft en zo in mij leeft.

Lees mijn blog eens: Kamala en haar ervaringen met een yogi




---------------------------------------------------------------------------------------

donderdag 6 augustus 2015

Groepsleden: Jagir ervaart haar spirituele naam als een anker

13 augustus 2008

Onze Patricia heeft de naam Jagir Kaur toegewezen gekregen en zij heeft die naam ook in ontvangst genomen op 13 augustus 2008


(De 13e was de lievelingsdatum van Oma Gopal). Deze eerste daad die Oma Gopal verrichtte met haar nieuwe naam was om aan Patricia de naam Jagir over te dragen.
Patricia is behalve mijn dochter een prachtige jonge vrouw, die heel stabiel, heel integer is. Zij heeft een prachtige uitstraling. Als cardioloog-verpleegkundige en moeder van 2 prachtige zonen klopt het helemaal wat India over haar vertelde en wat zij haar toezegde tijdens het toezenden van haar nieuwe naam.
Jagir betekent: erven of beloning krijgen
Kaur betekent: prinses/leeuwin van God, welke op haar pad in het leven wandelt met gratie en kracht. 

Bij de naam kreeg Jagir te horen dat zij een groot potentieel aan energie in zich heeft om prachtige momenten te beleven in haar dienstbaarheid aan anderen.
De zegen die zij erbij kreeg was dat zij de meest mooie momenten zou beleven door deze dienstbaarheid.

Hieronder een brief welke ik van haar ontving in 2012. In deze brief legt zij uit wat de naam Jagir voor haart betekent.


Kamala
---------------------------------------------------------------------------------------
De jongens zijn nu in 2015 10 en 12 jaar oud.
30 maart 2012
Lieve Kamala
Doordat ik jouw dochter ben, is mijn leven overgoten door een sausje van spiritualiteit, kennis en een hoop liefde.
Niet alleen liefde naar elkaar toe, maar zeer zeker ook naar anderen. 

In mijn leven heb ik al veel speciale mensen, mooie momenten, en gebeurtenissen mee mogen maken.
Soms niet altijd even makkelijk. 

Maar wetende dat als het licht in je brandt, je altijd hulp hebt maakt het wel draaglijk.
Het licht laten branden is niet vanzelfsprekend. 

Je moet er wel wat voor doen.
Op de yogalessen krijgen we handgrepen die we in het dagelijks leven prima kunnen hanteren. 

En het krijgen van mijn spirituele naam heeft hier ook zeker aan bijgedragen. Het geeft me een anker. 
En de kracht die me dat geeft kan ik ook delen met anderen. 
Meestal heel subtiel maar zeker niet minder sterk.
heel veel liefs,

Jagir

-----------------------------------------------------------------------------------------www.laksmi.nl

Groepsleden: Bhavandeep heeft het aangedurfd om voor zijn innerlijk te kiezen

2008
Onze Erik heeft de naam Bhavandeep Singh toegewezen gekregen en hij heeft die naam ook in ontvangst genomen..

Bhavandeep is geboren als Erik van Gennip en is opgegroeid in een klein dorpje in Brabant. Zijn innerlijke beleving is veel groter dan de inzichten die in dit dorpje leven. Het gevecht welke hij moest leveren om voor zichzelf te kunnen kiezen zijn enorm. Inmiddels is hij uitgegroeid tot een volwassen man en vader van 2 zoons. Maar de strijd eist zijn tol en daarom is de naam welke hij gekregen heeft vanuit India één met veel inzicht van hun kant.  
---------------------------------------------------------------------------------------
Bhavan betekent: plezierig en aantrekkelijk, Zegenrijk en overwinnaar
Deep betekent:     licht
Singh betekent:    goddelijke leeuw, welke zijn pad loopt met gratie en kracht.
Bhavandeep heeft met het in ontvangst nemen van deze naam gelijk de mogelijkheid gekregen om connectie te maken met zijn ziel en het licht welke daar is te laten stralen naar binnen en naar buiten toe.
Verder heeft hij een toezegging gekregen dat hij een grote groei zou gaan meemaken bij het gebruiken van de naam Bhavandeep.
Verder was er een nadrukkelijk advies  en dat hij nooit, maar dan ook nooit door niets of niemand het licht van zich af zou laten pakken. Of dat nou vijanden van binnenuit of van buitenaf zouden zijn.
Hierbij een video waarin Kamala uitlegt dat zij op geen enkele wijze invloed heeft uitgeoefend door kennis te verstrekken aan India over de kwaliteiten van Bhavandeep(Erik).
--------------------------------------------------------------------------------------
langeweg, 14 december 2011
brief van bhavandeep aan Kamala
Om shantih Kamala

Het is inmiddels al weer ruim 2,5 jaar geleden dat ik mijn spirituele heb mogen ontvangen.
er is in die tussentijd veel gebeurd in mijn leven.
Er waren hoogte punten , maar ook diepte punten.

Door het hebben van een spirituele naam heb ik deze diepte punten kunnen overwinnen, omdat het anker dat je hebt met je innerlijk je zoveel kracht geeft dat je zelfs de moeilijkste keuzes in je leven kunt maken.

Ook geeft mijn naam veel rust in zowel mijn innerlijk leven als in mijn uiterlijk leven. Toen ik mijn naam pas had was het allemaal wel wat onwennig en riep het veel vragen bij me op en vooral hoe ga ik deze naam gebruiken in de buitenwereld, de maatschappij.

Maar als ik nu terug kijk op de afgelopen 2,5 jaar is er veel gebeurd, maar alles verliep op een hele rustige en vreedzame manier en was ik de stilte in de storm.
Ik prijs me dan ook heel gelukkig met deze naam en ook met de groep mensen van de yoga studio waar je kunt bijkomen als dat nodig is en je je ervaringen die je meemaakt met je innerlijk en uiterlijk leven kunt delen met andere.

Ik zou me geen leven meer voor kunnen stellen zonder mijn spirituele naam en ben benieuwd wat de komende jaren me gaan brengen.
Ook wil ik jou bedanken Kamala dat je in mijn leven bent gekomen (of ik in jouw leven).

Heel veel lieve groeten van Bhavandeep

Om shantih om shantih om shantih
--------------------------------------------------------------------------------------


woensdag 5 augustus 2015

Groepsleden: Hoe de naam Harvinder tot bloei is gebracht

13 augustus 2009: Onze  Carla heeft de naam Harvinder Kaur toegewezen gekregen 
Carla had toen zij naar de yogastudio kwam veel "zielenpijn" en was iemand die overspoeld werd door haar emoties. Het verschil tussen toen en nu als Harvinder is groots. Carla is uitgegroeid tot een prachtige en krachtige vrouw en draagt haar naam Harvinder met veel liefde en kracht. Zij heeft een prachtige uitstraling gekregen.
Har betekent:      naam van God,  welke vriendelijkheid, creativiteit en                                            voorspoed in haar leven brengt.
Vinder betekent: Heer of Goddelijk bewustzijn.
Kaur betekent:    naam welke elke vrouw ontvangt 
Bij het ontvangen van de naam Harvinder Kaur kreeg zij de zegen dat zij via haar ziel haar creativiteit kan uiten. Astrologie en horoscopen maken is één van haar eigenschappen waarin zij heel goed haar wijsheid kan uiten.
De opdracht die zij kreeg bij het ontvangen van de naam is, dat zij via meditatie oefeningen diep in haar zelf moest kijken, één moet worden met haar paramatman (innerlijk leraar) en zich moet laten leiden in haar maatschappelijke leven via de kennis die ze van daaruit ontvangt.
Als u op de link klikt komt er een video waarop een gedeelte van de ceremonie te zien is. Jagir droeg de naam Harvinder aan Carla over.
----------------------------------------------------------------------------------
Twee jaar na het aannemen van haar naam, schreef Harvinder dit.
13 augustus 2011
foto genomen in 2009
foto genomen in 2015
Bij het ontvangen van mijn spirituele naam in 2009, is de deur naar mijn innerlijk wijd open gezet. Ik laat de naam Harvinder steeds dieper in mijn innerlijk verankerd raken.  Als er moeilijke momenten zijn in mijn leven dan doe ik dat met oefeningen  stap voor stap oplossen.  Ik probeer zo zuiver mogelijk te leven en zo in de geaardheid goedheid te komen en/of te blijven. 
Mijn advies aan jullie die dit lezen is......let op je voeding, doe je ademhalingsoefeningen en doe je sadhana (je oefeningen).  Maar vooral laat jouw licht schijnen in de wereld.
Harvinder
Om shantih, shantih, shantih 
(betekent vrede in de 3 werelden. Fysiek, Mentaal, Spiritueel
-----------------------------------------------------------------------------------

Groepsleden: Nimrita is nog altijd heel blij met haar naam

2009 Onze  Renata heeft de naam Nimrita Kaur toegewezen gekregen en deze naam is door haar in ontvangst genomen op Gita Djayanti in de novembermaand .
Na jarenlang trouw haar oefeningen gedaan te hebben, ondanks het feit dat zij het heel druk heeft. Zij en haar man hebben 3 kinderen kinderen. Er waren ook nog wat familieomstandigheden om haar heen, die tijd en aandacht vroegen, dat alles samen met een drukke  verantwoordelijke baan, bleef zij volhouden.  
Na een bezinningsperiode van haar kant  en een verzoek van haar man aan mij om het proces op te starten en contact op te nemen met India
was de tijd daar om een volgende stap te maken in het bewandelen van haar pad.
Nimrita betekent:  zij die vervuld is met een prachtige spirituele uitstraling                                   met de nadruk op nederigheid.
Kaur  betekent:      prinses/leeuwin van God, welke op haar pad in het leven                                  wandelt met gratis en kracht. 
Er kwam een advies en opdracht uit India binnen. Als zei de naam Nimrita groter zou maken dan de rest op haar pad, dan zou de deur naar spiritualiteit helemaal voor haar open gaan. Verder werd er geadviseerd dat zij diep in haar zelf zou blijven kijken met het doel één worden met de Paramatma. (De innerlijke leraar). 
Uitleg van de Gita Djayanti
Op de elfde dag van de lichte helft van de maand Margasirsha, zou het de dag van de Bhagavad Gita zijn. Het lied van God.
De Bhagavad Gita is een onderdeel van het grote Mahabharata-epos. Het vertelt dat de god Krsna de krijger Arjuna bijstaat en hem inzicht geeft in leven en dood, de band tussen mens en God en het onderscheid tussen goed en kwaad schenken.
Na twee jaar kwam er een brief van Nimrita naar mij toe en die wil ik met haar toestemming delen met jullie die dit lezen. 
----------------------------------------------------------------------------------------
20 december 2011
Om shantih  
Lieve Kamala
Hier mijn ervaringen van de laatste twee jaar sinds ik mijn spirituele naam ontvangen heb.
Zoveel vragen mijn naam me opleverde, zoveel antwoorden heb ik inmiddels gekregen wat steeds weer tot nieuwe vragen leidt. Met "mezelf klein maken" ben ik het laatste jaar heel veel bezig geweest. Vragen van hoe doe ik dat??, waarom eigenlijk en hoezo???
Afgelopen jaar bleek ook dat als ik echt meer en minder "Nimrita" wil zijn ik moet kijken naar mijn schaduwkanten. (Schaduwkanten zijn die minder mooie dingen van jezelf, die je in de weg kunnen staan in je ontwikkeling in je leven). Schaduwkanten die in mij zitten en die ik probeer om te buigen door ze te erkennen en te herkennen in allerlei situaties in mijn leven.
Door hiermee aan de slag te zijn gegaan is in eerste instantie veel weerstand en verdriet opgekomen. Door overtuiging, geloof en vertrouwen in deze weg ben ik doorgegaan en groei ik steeds meer toe naar een zachter, liever en geduldiger mens, moeder, vrouw, dochter en collega.
Nu na twee jaar Nimrita te zijn kijk ik met een lach naar de toekomst en ben benieuwd wat er verder komen gaat.
Nimrita
-----------------------------------------------------------------------------------

2010 28 mei: Groepsleden : Amar Prem is blij met de genomen stap


28 mei 2010: naamgvingsdag Amar Prem
Onze Milou heeft de naam Amar-Prem toegewezen gekregen en deze naam is door haar in ontvangst genomen in Langeweg.
Op de dag dat zij en haar partner een bericht kregen welke hun enorm van de sokken blies, heeft Amar Prem en haar partner toch de kracht gevonden om hun innerlijke leven niet uit de weg te gaan. Ze wilde  de ceremonie van het aannemen van de naam toch door te laten gaan.
De naam Amar betekent : onsterfelijk, tijdloos en eeuwigdurend.
De naam Prem betekent:  overstijgend, overtreffende trap van liefde. Gods l                                             liefde ervaren
Kaur betekent:                  prinses van God, welke op haar pad in het leven                                               wandelt met gratie en kracht. 
Bij het aannemen van haar nieuwe naam werd er ook een zegen meegegeven. Amar Prem wordt in staat gesteld op elk moment van de dag, elk moment van haar leven zich te verbinden met de Prem, de hoogste vorm van liefde die men van binnenuit kan ervaren. 
Met die prem zal ze in de toekomst personen die een duwtje in hun rug nodig hebben om een stapje verder op de ladder te komen kunnen helpen.
Als coach en P&O zal dat zeker gaan lukken. Hieronder nog een reactie van haar een jaar later.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
28 mei 2011


Lieve allemaal,

Bedankt voor de mooie kaart die ik afgelopen weekend ontvangen heb namens jullie allemaal. 
Het is alweer 1 heel jaar geleden dat ik mijn naam Amar Prem Kaur heb gekregen op een van de meest bijzondere en moeilijke dagen in mijn leven. Ondanks alle stormen en stormpjes in het leven voel ik mij verankerd en heb ik altijd een basis om naar terug te gaan. Zelfs in tijden van twijfel en verwarring.
Ik wil jullie allemaal bedanken voor alle energie en liefde en wens jullie een hele mooie dag toe.

Veel liefs, Amar Prem
---------------------------------------------------------------------------------------

Groepleden: Oma Gopal een speciaal iemand

Om Shantih
Lieve allemaal

In 2008 heeft de toen  90 jarige Greet Krumme -Lemanchant de  naam  Jai Gopal Kaur toegewezen gekregen 

en zij heeft die naam ook in ontvangst genomen, maar wel heel speciaal,  uit de handen van haar kleinzoon Frans van der Koogh.



overdracht spirituele naam door kleinzoon

Oma Gopal wilde nog een paar jaar blijven leven

Deze 90-jarige “wijze”  vrouw was al meer dan 20 jaar in het leven van Kamala. Op een gegeven ogenblik hoorde Kamala in haar meditatie in Langeweg  deze 90e jarige vrouw in haar huis in Amsterdam huilen. 

Na telefonisch en later een persoonlijk contact, bleek deze vrouw veel verdriet te hebben over het feit dat zij oud was, dat haar schoonzoon in korte tijd zou overlijden en dat haar dochter dan alleen over bleef, als haar schoonzoon en zij allebei snel zouden sterven.  
Zij vond dat te zwaar voor haar dochter. Zij gaf aan dat zij nog een paar jaar wilde blijven leven, zodat zij haar dochter nog wat kon begeleiden na het overlijden van haar man.
Spirituele naam voor extra energie

Goede raad was nodig, vooral nu deze 90-jarige vrouw zo verdrietig was. Kamala begon over het aannemen van een nieuwe spirituele naam, omdat dat een enorme energiestoot kon geven, genoeg om een tijd op te teren.

Zij wilde dat graag en tot de dag van vandaag, wordt er bij haar thuis een kaarsje aangezet, niet alleen voor al haar eigen mensen, maar ook voor Kamala. 
Elke ochtend zegt ze bij het kaarsje: goeiemorgen Kamala, denk je vandaag nog even aan me……. Wat maakt het uit waar de energie vandaan komt, als het maar komt voor haar. En het proces loopt voortreffelijk, zij kon en kan haar dochter van 68 jaar nog bijstaan.

De spirituele naam wordt overgedragen aan haar door haar kleinzoon 
De naam die zij draagt is Jai Gopal Kaur
Jai betekent:     overwinning. Jai heeft de mogelijkheid in zich om elk obstakel                           te overwinnen
Gopal betekent: Hij of Zij die God kan ondersteunen in de taak van God als                                Wereldbeschermer.
Jai Gopal kreeg ook een zegen mee met het aannemen van deze naam en dat zij in haar zuiverheid dezelfde eigenschappen als God kan manifesteren en die eigenschappen ook in een ander laten ontwaken.  

Dus als Jai Gopal  kan zij de hogere energie in haarzelf, op elk moment van de dag naar buiten laten komen met de bedoeling om een ander het inzicht van deze Goddelijke energie duidelijk te maken.
Oma Gopal heeft mijn dochter Patricia na het ontvangen van haar naam, ook een spirituele naam gegeven. Haar naam Is Jagir.
In die zin heeft Oma Gopal een lijn gelegd naar ons allen. Wij kunnen na haar overlijden via die lijn met haar energie in contact blijven. 

Oma Gopal die de naam Jagir heeft overgedragen aan Patricia in de avond dat zij de naam Jai Gopal Kaur kreeg
langeweg 16 december 2011
Oma Gopal wilde in 2009 nog graag 3 jaar extra leven. Deze wens is in vervulling gegaan
Kreeg een telefoontje van haar. 

Kom je nog langs.


Ik beloofde na de kerstdagen naar haar toe te gaan, 

dat is heel fijn Kamala,


maar ik weet niet of ik dat ga redden. Het kan nog een jaar duren of een maand, maar het gaat heel hard achteruit, zei ze. 

Dus  heb ik besloten om nog voor de kerst naar haar toe te gaan. Toen ik bij haar op bezoek was in Amsterdam, mocht ik van haar video opnamen maken. Heb toen deze boodschap van Jagir aan haar gegeven.


Laatste brief van Jagir aan Oma Gopal
Lieve oma Gopal,
Als ik aan u denk, is dat met een glimlach rond mijn mond. 
Wat een sterke vrouw vol pit, en met beide benen op de grond. 
Alleen jammer dat ouderdom roet in het eten gooit met allerlei kwalen en gebreken, zodat het lichaam niet meer functioneert zoals je dat zou willen. 
Maar dat is de buitenkant.
Onze spirituele naam draagt extra bij aan een mooi innerlijk. 
Ik ben blij dat we op dezelfde avond onze spirituele naam hebben mogen ontvangen. 
En dat u die van mij heeft overgedragen. 
Als ik de naam Gopal en Jagir hoor, is dat goed. 
Dat is een mooi setje. 
Die avond zal me altijd bijblijven.
Gedachten zijn krachten. 
En ik zal zeker een heleboel positieve gedachten naar u toe sturen. 
En ik weet zeker met mij vele anderen.
Heel veel liefs van Jagirxxxx
------------------------------------------------------------------------------------

Oma Gopal is overleden, maar wat een fijne herinneringen aan haar

Hier de video van oma Gopal hoe ze moest leven in Amsterdam.



Kamala
-------------------------------------------------------------------------------------

Meditatie: Spirituele naam aannemen

Om shantih
lieve allemaal
Oefeningen doen
Mediteren, meditatie opdrachten uitvoeren, rituelen, symbolieken gebruiken zijn allemaal methoden om je innerlijk handen en voeten te geven.
Het aannemen van een spirituele naam kan een grote stap zijn in het lopen op je pad. 
Het  wordt tijd dat er op dit blog iets geschreven gaat worden over deze meditatie oefening.   
Wij zien en ervaren dat de meest rare en uit onwetendheid  geprojecteerde gevoelens en uitlatingen op dit fenomeen worden losgelaten, vandaar deze poging licht in het duister te brengen.
Eerst zijn er een paar zaken die heel duidelijk moeten zijn en waar  geen discussie over mogelijk is.
·       Een spirituele naam aanvragen en aanvaarden in Yogastudio Laksmi houdt niet in dat men aangesloten is of deel uitmaakt van een groepering.
·       Yogastudio Laksmi helpt iedereen uit welke geloofsovertuiging,  leeftijd, ras  met het aanleren en/of vinden of uitwerken van hun sadhana (geestelijke oefeningen)
·       Verder wordt men ook niet het bezit van een Guru, Meester of Leraar. In de op maat gesneden sadhana komt vanzelf wel tevoorschijn,  welke richting men moet lopen.  Het vinden van de paramatma (innerlijke leraar die in ons hart te zien en ervaren is) is onze 1e prioriteit. Een uiterlijke Leraar is gelijk aan de innerlijke leraar.  Als de tijd rijp is dient deze uiterlijke leraar zich vanzelf wel aan. Op zoek gaan naar een Guru of Leraar heeft dus geen enkele zin.
·       Het is ook niet de bedoeling dat het een vlucht wordt uit de realiteit van deze wereld.
·       Het is ook geen afstand doen van de opvoeding van de ouders, de ouders zelf en/of familieleden.
·       Voordat men een naam aanneemt zal er altijd toestemming moeten worden gegeven aan yogastudio Laksmi door de partner, daardoor worden er al veel obstakels weggenomen. Harmonie tussen partners, familieleden zijn belangrijk in iemands leven. 
Een innerlijk pad lopen is wel een pad welke je alleen moet lopen
Het beoefenen van allerlei disciplines leidt altijd tot het punt waarop je alleen door moet gaan. Je kunt niet met meerderen tegelijk je eigen innerlijke pad lopen.
Hier een video waarop het een en ander verklaard wordt op het niveau van de mensen die toen aanwezig waren bij het uitreiken van een naam. 
Metafoor over dit onderwerp
Een plant.
Je krijgt een plant cadeau, dat kan zijn voor je verjaardag, een speciale gelegenheid een jubileum of misschien wel na een ziekbed. Als je die plant in ontvangst neemt is het aan jou om die plant te voeden of te laten afsterven, toch…. Alleen "deze plant" dus die spirituele naam, kan maar eenmalig gegeven worden. Geef je de plant goeie voeding en water dan zal de plant gaan groeien en bloeien. Dus met andere woorden, oefeningen doen gaat met veranderingen gepaard. 
Het gebruiken van de verkregen naam geeft reacties bij mensen en die reacties die naar terugkomen geeft jou de mogelijkheid om te groeien in je persoonlijkheid. Men krijgt inzichten waar men anders nooit mee in aanraking gekomen zou zijn.
Voorbereidingen
De stap om een spirituele naam aan te vragen zal niet gelijk van de ene op de andere dag plaatsvinden. Er zal een traject vooraf moeten gaan van oefeningen doen, kennis ontwikkelen. In gezamenlijk overleg zal er dan besloten worden om deze nieuwe stap in het meditatief ingericht leven te nemen.
Kamala: (srimati Kamala-devi dasi)
--------------------------------------------------------------------------------------

donderdag 6 februari 2014

Groepsleden: Oma Gopal is niet meer bij ons. (2014)

Om shantih, lieve allemaal

Kreeg  te horen dat onze lieve  (Jai Gopal Kaur) afgelopen  op zondag 2 februari 2014 is overleden. Zij is 95 jaar oud geworden.


Met heel veel warmte wil ik jullie (met toestemming van haar toen ze nog leefde)  een kijkje in haar leven geven.

Haar dochter Francis, die op 53 jarige leeftijd overleden is, was al jaren in mijn leven zowel in de praktijk als onze reis naar India in 1998. De zoon van Francis, dus de kleinzoon van Oma Gopal heeft met mijn dochter op de lagere school bij elkaar in de klas gezeten.


Dus er was een lange lijn tussen de familie van oma gopal en mij op spiritueel gebied. Na het overlijden van Francis, is het contact tussen oma gopal en mij steeds dieper geworden. Zij kwam in haar 92e leeftijd nog in haar auto naar Langeweg gereden.  Wat hebben wij van elkaar genoten. De gesprekken die er plaats vonden, het herkennen van elkaar op diepere levels. Wil jullie graag meenemen op een stukje spiritualiteit welke tussen ons plaatsvond in al die jaren.

Op 86 jarige leeftijd riep Oma Gopal mijn hulp in. Ik zat in Langeweg in de yogastudio en hoorde haar huilen terwijl zij in haar huis in Amsterdam-West zat. Belde haar op om te vragen wat er aan de hand was. Zij vertelde mij dat ze nog graag een paar jaar wilde blijven leven, zodat ze haar dochter nog wat bij kon staan. Haar schoonzoon zou in die tijd overlijden aan kanker. En zij wilde haar dochter beschermen tegen al te veel pijn als zij ook in dat jaar zou sterven, dus haar grote wens was om haar overlijden nog wat uit te stellen, zodat haar dochter haar man kon bijstaan in zijn overlijden en zij ook het rouwproces aankon gaan wat daaraan gekoppeld zat.

Er was één mogelijkheid voor mij om extra energie voor haar te verkrijgen en dat was als zij een spirituele naam zou ontvangen. Door die naam aan te nemen zou er bij haar een deur geopend worden naar het binnenste in haar hart en zou er extra energie vrij komen.
Zij stond er open voor en heb toen op haar verzoek het proces opgestart.

Haar naam heeft ze aangenomen op 13 November 2008. Had haar kleinzoon Frans benaderd, (hij is de zoon van een overleden  dochter van Oma Gopal), of hij de naam aan zijn oma wilde overhandigen en uitgelegd wat de bedoeling daarvan was. Dit verzoek wilde hij graag uitvoeren.

De betekenis van de naam Jai Gopal Kaur heeft hij voorgelezen en daarna officieel overgedragen aan haar.


Jai: betekent overwinning. Je hebt de mogelijkheid in je, als
je jezelf een doel gesteld heb om elk obstakel welke op jouw pad verschijnt te overwinnen.

Gopal: betekent dat zij God ondersteunt in de taak van Wereldbeschermer

De naam Jai Gopal Kaur  vertelde hij aan haar betekent dat jij de potentie in je hebt om altijd en in iedere hoedanigheid bewust te zijn van de Goddelijke Energie die in je leeft en deze energie ook elk moment naar buiten kan brengen als het even kan of nodig is. Dit gebeurt dan met de bedoeling om een ander het inzicht van deze Goddelijke energie duidelijk te maken.

Nadat zij de naam ontvangen had van haar kleinzoon, was haar eerste taak die ze op zich nam, mijn dochter Patricia haar spirituele naam Jagir te overhandigen. Zo zijn we met zijn allen met elkaar verbonden in de spirituele wereld door o.a. de param-atman onze innerlijke leraar en de Meesters/Yogis met wie ik verbonden ben.


Nu zij overgegaan is zullen wij altijd met elkaar verbonden blijven.... met heel veel liefde en dankbaarheid voor de 25 jaar dat wij samen mochten lopen, ik als haar beschermster en zij als mijn liefdevolle mataji.

Het bovenstaande heeft te maken met de innerlijke wereld en er is natuurlijk ook een uiterlijke wereld waarin zij leefde. Van die uiterlijke wereld maakte ik geen deel uit, hoewel ik soms om haar een massage te geven naar Amsterdam ging. In één van mijn laatste bezoeken heb ik een video gemaakt over haar leven in haar huis in Amsterdam-West.

Het huis welke zij bewoonde had een voor-, tussen en achterkamer. Daar heeft zij met haar man en 2 kinderen gewoond. In de voorkamer had zij een kapsalon met 4 droogkappen. Het is haast niet te geloven dat oude mensen in Nederland
in die omstandigheden moeten in dit geval willen, leven.
Hier dus de laatste video over haar leven.  



Lieve groeten uit Langeweg, Kamala

Yogastudio Laksmi, Stichting voor Gezondheid, Kennisontwikkeling en Spiritualiteit
facebook
youtube
blog: Kamala en de Kumbh Mela in Allahabad
email:yogastudiolaksmi@hotmail.com (in eigen browser zetten)