Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label laksmi. Alle posts tonen
Posts tonen met het label laksmi. Alle posts tonen

maandag 19 juni 2023

2023: cultuur: Een kijk op de Hindoeïstische cultuur gezien vanuit een Hindoeïstisch vrouw in Nederland

Om Shanti


Lieve allemaal

Morgen ga ik met Nimrita (bestuurslid van Stichting Yogastudio Laksmi en meditatiebegeleidster in Yogastudio Laksi) naar Utrecht. Daar is een open dag, georganiseerd door Vluchtelingenwerk Nederland.  Het is goed voor de algemene ontwikkeling in ons om meer te weten te komen hoe andere culturen hun leven geestelijk en spiritueel invullen en hun kijk op de naam Laksmi te kennen.  (Nimrita doet sinds enige tijd vrijwilligerswerk bij de voedselbank in Breda en ik heb 10 jaar lang deel uitgemaakt van het team van Vluchtelingenwerk in de gemeente Moerdijk als maatschappelijk begeleidster). 

Nu zag ik bij het opschonen van mijn computer de onderstaande tekst naar voren komen, welke ik had opgeslagen. Het is door een Hindoeïstische vrouw geschreven en in het kader interesse opwekken bij anderen voor andere culturen ga ik deze tekst delen. 

Hoop en wens dat het jullie goed gaat. 

Kamala (Srimati Kamala-devi dasi)

---------------------------------------------------------------------------------------


BRIEF


Ik heb mij vaak afgevraagd hoe het kwam zegt deze vrouw, dat vrouwen in India er vaak zo slecht vanaf komen, terwijl de vrouw in het Hindoeïsme zelfs meer aanzien geniet dan de man.  

Ook in onze eigen Hindoestaanse gemeenschap is het soms slecht gesteld met de positie van de vrouw. Toch wordt de vrouw gezien als Laksmi, het licht en in mandirs bezongen. 

Maar vrouwen worden vaak uitgesloten voor bepaalde posities. Zo zie je niet of nauwelijks vrouwelijke pandits. De vrouw hoort de eer van de familie hoog te houden. Haar goede of slechte gedrag is allesbepalend. Een vrouw die een misstap begaat wordt gestraft. Een man die datzelfde doet, vaak niet. Zo wordt er bij bepaalde traditionele handelingen de voorkeur gegeven aan een getrouwde vrouw en geen weduwe. Van een vrouw wordt verwacht dat ze op een bepaalde leeftijd getrouwd is en kinderen baart. En dit vind ik toch echt een keus van de vrouw zelf. Sommige keuzes worden door de min of meer door de gemeenschap bepaald. Wie kent de kreten niet " wanneer ga je trouwen" of "wanneer komen de kinderen". 

Maar gelukkig is er ook iets positiefs te melden. Er komen steeds meer hoogopgeleide vrouwen. Vrouwen die steeds vaak zelf voor een leven kiezen die zij prefereren. Maar ook de sommige mannen laten zich van hun beste kant zien.

Amnesty International heeft een tijd terug een rapport opgesteld over de positie van de vrouw in India. Eén van de oorzaken was, volgens Amnesty, de minderwaardige positie van de vrouw die door het Hindoeïsme wordt voorgeschreven. Van zo een organisatie had ik een beter onderzoek verwacht. Maar later besefte ik dat het eigenlijk niet zo verbazingwekkend is. Voor vele niet-Hindoes en zelfs sommige Hindoes, zouden er in heilige geschriften allerlei opvattingen staan die de vrouw of het meisje een minderwaardige positie geven. Ik ben boeken en internetsites tegengekomen waarin zelfs verzen uit de Veda´s worden aangehaald. Maar als je naar de auteur kijkt, dan is het al een rede om dit allemaal niet te geloven. Maar veel van deze traditionele culturele opvattingen worden door Hindoes nog steeds in stand gehouden. Ook vertellen pandits vaak niet wat wel en niet hoort bij het Hindoeïsme. De meeste mensen weten niet beter dan dat het nou eenmaal zo hoort.


Oude gewoontes en opvattingen zullen nou eenmaal niet zo snel verdwijnen. En soms wil men dat ook niet. De buitenwereld ziet Hindoestanen die zich bezighouden binnen hun eigen gemeenschap en ook erg vasthouden aan tradities. Maar is dit altijd wel zo verstandig? Vaak hoor je dat onze cultuur verloedert en ouders proberen dit te voorkomen door hun kinderen, vooral meisjes streng op te voeden. En dat is soms moeilijk in een vrije westerse wereld. Zelfmoord komt dan ook het vaakst voor bij Hindoestaanse meisjes. De media bericht dit meestal als een typisch Hindoestaans probleem, maar dit komt vaak voor bij meisjes met een niet-westerse achtergrond. Dat maakt het natuurlijk niet minder erg om.

Het Hindoeïsme is veelvuldig bekritiseerd vanwege de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen, altijd in het nadeel van de vrouw. Eén van de (mis)opvattingen is dat het Hindoeïsme op sociaal en religieus gebied voornamelijk door mannen wordt gedomineerd. Aan ene kant is dat ook zo, neem nou eens vrouwenmishandeling. Hier is vaak een scheve machtsverhouding binnen het gezin de oorzaak. Echter, volgens de Veda´s hoort de maatschappij er anders uit te zien, namelijk gelijkheid onder mannen en vrouwen, geen uitsluiting van vrouwen, men hoort vrouwen niet als een last te zien, maar eerder als een zegen. Ook in mythen en literatuur worden vrouwen hoog aangeschreven vergeleken met andere culturen. Het is opmerkelijk te noemen dat de vrouw gezien wordt als de Goddelijke moeder en staat voor kennis en rijkdom. En dat kracht wordt aangeschreven aan de vrouw, Sakthi. Zonder deze kracht zijn Brahma, Shiva en Vishnu lang niet zo sterk. Ook de heilige rivieren (Ganga en Saraswati)en de aarde zijn vrouwelijk. Zoals het lang geleden ook was in India……

Einde verhaal

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

donderdag 26 september 2019

YOGASTUDIO: STOKJE OVERDRAGEN

om shantih

lieve allemaal

 

Het is zover......De tijd is gekomen om mijn Stichting Yogastudio Laksmi tussen nu en 2 jaar over te dragen aan een nieuwe groep mensen.
Ik heb een leeftijd bereikt waarin er een fase is, komt, om zaken af te werken, op te ruimen en vrij te komen van bindingen. Ruimte te maken voor anderen, in ons geval fantastische personen, zodat zij verder kunnen (uit)- groeien.

Bhavandeep gaf aan dat hij zeker wist dat hij met het gedachtegoed van Stichting Laksmi door wilde gaan, daarbij aansluitend gaven Amar Prem en Nimrita ook aan daarvan deel uit te willen maken. 


Header van de website die intussen verouderd is maar nog steeds online is. 

Dus zitten wij nu in een fase van brainstormen.....van mijn kant en van hun kant. Er komen zakelijke aangelegenheden aan bod, maar ook zaken zoals het geschenk  welke ik 15 jaar geleden kreeg in de vorm van een website..  Er zal ook een website moeten komen, onder de vleugels van Bhavandeep, Nimrita en Amar Prem.

Zat vanochtend eens te bedenken, hoeveel keer zijn de website, mijn blogs, you tube filmpjes al bekeken.
Alles bij elkaar opgeteld  blijkt dat er rond de 200.000 keer is aangeklikt. Dat het wordt bekeken in meer dan 18 landen. In die zin heeft Babaji  gelijk gehad. Babaji zei ooit tegen mij, je naam zal gekend worden in in grote grote gebieden rondom je huis. Wie had dit ooit kunnen bedenken dat dit uit zou komen.

Ben ik trots????….eens hebben we een thema avond gehad waarin we besproken hebben, hoe raar het is om trots te zijn op jezelf. Neen, daarvoor in de plaats komt het woord DANKBAARHEID.

Dit komt ook in het gebed Saum van Inayath Khan tot uitdrukking, een gebed welke ik de laatste 3 maanden elke ochtend, met mijn zieke vriendin Paula Bensch heb gedaan door de telefoon. Zij is op 8 september 2019 overleden en is naar haar laatste eindpunt gebracht, met dit gebed bij haar in de kist. Er staat een zin in dat gebed....."Allergenadigste heer".....Genade heb ik zeker gekregen en dan is er nog een gezegde welke hier bij aansluit...Babaji heeft ooit tegen mij gezegd: "Kamala you are so blessed, you have no idea…." WE are so blessed Kamala, but we never shall have normal lives. Ook mijn 16-jarige kleinzoon vertelde mij dit op een andere manier. Oma, jij bent zo gelukkig, maar je beseft niet eens hoe gelukkig je bent. Nu komt het trots zijn weer tevoorschijn. Ja, ik ben trots op mijn Tim....

Ook hier komt babaji  weer om de hoek kijken..... 15 jaar geleden zei babaji tegen me....Kamala, Tim is alleen voor jou op deze aarde geboren.…

Wat Tim betreft???? Hij wil marinier worden en is met een opleiding daarvoor bezig.  Waarom marinier Tim???? vroeg ik, ik wil mensen helpen.....
Het dienen, helpen, ondersteunen zit dus ook echt in hem.....Ook iets om dankbaar voor te zijn, toch. Mijn dochter Jagir (patricia) werkt al bijna 30 jaar in het ziekenhuis, zij heeft ook een "dienend en verzorgend" beroep. Mijn kleinzoon Chris, oud 14 jaar, weet nog niet welke richting hij op wil gaan....maar hij heeft een open hart voor dieren en hun verzorging.....Mijn zoon Erik, weet hoe hij een vriend voor iemand kan zijn, gaat zelfs zo ver, dat hij zijn eigen "leven" daarvoor op kan en wil offeren, ook op mijn zoon voel ik trots en ben dankbaar dat hij één van mijn leraren is geweest.

Dus al met al, terugkijkend op 70 jaar leven, heb ik intussen een mooie voetprint neergezet, maar het is nog niet over voor me. Heb nog een stuk te lopen waarin behandelingen, thema avonden, kriya-beoefening en begeleiding plaats zullen blijven vinden, als daar behoefte aan is.


Door het stokje over te dragen, krijgen Bhavandeep, Nimrita, Amar Prem  de kans om hun lessen in praktijk te gaan brengen en verder uit te groeien, tot wat??? dat zal de toekomst uitwijzen. Wens hun hier alle goeds toe.


Ik laat jullie in de toekomst zeker weten wanneer ik mij uit de Stichting Laksmi terugtrek en het stokje overdraag.

Lieve groeten, Kamala
----------------------------------------------------------------------------------------


website (verouderd) www.laksmi.nl

dinsdag 19 juli 2016

Oefening: Paduka-meditatie (guru's feet)

om shantih

Lieve allemaal,


Happy Homeday in Engeland
------------------------------------

Ben gisteren teruggekomen uit Engeland. Als patrones van Europa of Wheel of Hope was ik uitgenodigd om een paar dagen te komen logeren. Mensen in Engeland waren door David and Pamela uitgenodigd bij hun thuis om inspiratie te krijgen door te horen over onze groep in Nederland en tevens om met mij kennis te maken. 
Dit met  de hoop dat er nieuwe donateurs gevonden konden/kunnen worden. Hoop dat dit voor deze 2 hardwerkende mensen gaat werken.



Zij hadden op mijn verzoek, begin dit jaar in India gezocht naar kleine Paduka-schoentjes. Deze Paduka-schoentjes wilde ik al zo lang geven aan de mensen om mij heen die daar interesse in hebben.
Na heel lang zoeken hebben zij deze schoentjes gevonden bij een tempel en ze zijn nu in mijn bezit.

Vanavond tijdens de Guru-Purnima zullen wij de Paduka's in gebruik gaan nemen.

Wat zijn Paduka's eigenlijk??
-------------------------------------
Paduka's staan symbolisch voor het verblijven van de guru in je huis.

Iedere leerling van een spiritueel pad zou een paar  paduka's in hun meditatiehoekje moeten hebben staan. Deze zijn bedoeld om iedere dag te gebruiken.
Het is een hulpmiddel om  jezelf er aan te herinneren dat alle zegen van een hogere energiebron naar een lagere energiebron zal stromen.
Als je de paduka's gebruikt kun je elke dag wat parfum (sandelwood) of een bloem op de paduka's leggen en deze dan offeren met al je liefde die je in je voelt.
Voor degene die de paduka's een plek in hun huis geven, kunnen ervan uitgaan, zo wordt verteld,  dat zij genoeg geld zullen binnenkrijgen om er van te leven, dat er geluk aanwezig zal zijn in de woning en dat er voorspoed zal zijn in hun leven. 

Als je deze meditatie doet om geld, geluk en voorspoed te verkrijgen ben je materieel bezig en is het een handelsovereenkomt die je aangaat met de paduka's en de hogere energie.
De paduka's zijn een instrument om de bhakti eigenschappen in jezelf te activeren en/of te laten groeien. Het betekent dat je je hart openzet voor God en dat je iets van die liefde en dat licht vanuit je hart teruggeeft aan een hoger doel. Het eindresultaat ligt niet bij jou of ons, maar zal eventueel als een geschenk op jou of ons neerkomen.



De laksmi charan paduka's
----------------------------------
die nu in mijn bezit zijn, zal ik  tijdens guru purnima 2016 als presentje geven aan de leden van onze groep. De Paduka's zijn bevestigd op een stukje dubbelzijdig tape en kunnen in hun geheel gebruikt worden tijdens de meditatie. Het kan natuurlijk ook om de paduka's van de tape af te halen en zo neer te zetten. 


De paduka's die jullie krijgen symboliseren de voetprint van Maha Laksmi Devi. Zij is de godin van welvaart en voorspoed.
De godin Laksmi met de lotus in haar hand (welke zij offert aan Vishnu).
De onderstaande links laten telkens een andere benadering van Guru Purnima zien.
guru purnima 2013
guru purnima 2014
guru purnima 2015

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------