Ik dacht eraan om deze niet te plaatsen zei een devotee omdat mensen verstrikt kunnen raken in de interpretatie. Maar uiteindelijk dacht ik dat ik het net zo goed naar buiten kon brengen en het aan iedereen kon overlaten om te interpreteren hoe ze willen.

Ten eerste, om een gezicht aan het verhaal te geven, dit is een foto die ik in 2013 nam toen ik Vishwanatha Baba ging bezoeken (links zonder shirt). Hij verbleef alleen in een zeer afgelegen gebied in de bergen aan de oevers van de heilige Salandi rivier.

Rechts op de foto staat zijn peetbroer, Aditya Baba, die beiden discipelen zijn van een machtige heilige genaamd Ram Baba, wiens ashram en samadhi zich in de staat Jharkand bevinden. Bij deze specifieke gelegenheid was Aditya Baba uit Jharkhand gekomen om de ashram in Chakratirtha, in het Salandi Reserve Forest, te bezoeken.

Foto boven: Links staat hun goeroe Rama Baba, een zeer machtige heilige die in 2002 samadhi inging.

Foto: Aditya Baba in Rama Baba's ashram in Jharkhand.

Foto: Vishwanatha Baba bij zijn hut aan de oevers van de Salandi rivier.

Vishwanath Baba verbleef vroeger in een heilige plaats genaamd Chakratirtha, maar door de onophoudelijke stroom materialistische toeristen raakte hij geïrriteerd door de ongeregeldheden daar en verliet de plaats om dieper en verder de berg op te gaan, waar op de top een prachtige gras open plek langs de Salandi rivier.

Eerst verbleef hij enkele maanden onder een boom aan de oevers van de rivierLater hielp een van zijn discipelen genaamd Damodar Baba met het maken van een lemen hut waar hij in kon blijven, en we gaven wat geld voor het plaatsen van het tinnen dak op de hut. Omdat er geen wegen naar deze locatie bestaan, was het erg moeilijk om bouwmaterialen daarheen te brengen en moesten ze met de hand de berg op en door het bos worden gedragen.

Foto: Dayalu Baba loopt voor de boom waar Vishwanatha Baba oorspronkelijk in de open lucht verbleef zonder onderdak. De drie lingastenen die hij aanbad waren er nog steeds aanwezig, hieronder afgebeeld.

Foto: Dayalu Baba staande voor de hut van Vishwanatha Baba.

Om op deze plek te komen moest je een paar uur door het bos trekken, maar als je eindelijk uit het bos komt en dit uitgestrekte vlakke grasland op de top van de berg ziet is het een geweldige ervaring. Door het midden van dit vlakke grasland stroomt de prachtige heilige rivier genaamd Salandi. In het regenseizoen vult het hele gebied zich met water en vormt een gigantisch meer, dat een rand van het Salandi-reservoir is.

Foto: Een deel van het pad door het bos liep langs een drooggevallen rivierbedding.

Vishwanatha Baba's oudere broer is ook een sadhu en grote heilige genaamd Chakratirtha Baba die al meer dan 50 jaar als sadhu in deze bossen leeft. In die tijd wilde Chakratirtha Baba dat zijn broer terugkeerde naar de ashram, dus vroeg hij Aditya Baba en mij om hem te bezoeken en hem te vragen terug te komen en in Chakratirtha te blijven.

We maakten uiteindelijk twee reizen om hem te zien, een keer met Dayalu Baba en een keer met Aditya Baba, en op de tweede reis stemde hij er vriendelijk mee in om zijn plaats van isolatie te verlaten en terug te komen om te verblijven in de ashram in Chakratirtha waar zijn broer verbleef.

De volgende foto's zijn van de twee reizen die we maakten om hem te zien tussen 2012 en 2013. Elke keer als we de nacht bleven en als de zon onderging, zong hij bhajans met ons en sprak hij spirituele onderwerpen over yoga sadhana en Bhagavad Gita. Hij kookte eenvoudig sadhu-voedsel voor ons en 's ochtends namen we een bad in de Salandi-rivier en begonnen we aan de terugtocht terug naar beneden. Op de tweede reis met Aditya Baba brachten we het goede nieuws terug naar Chakratirtha Baba dat zijn broer ermee had ingestemd om terug te keren.

Foto: Vishwanatha Baba en Bhagavat Das.

Foto: Aditya Baba en Bhagavat Das lopen naar Baba's hut.

Foto: Vishwanatha Baba verzamelt drinkwater uit een kleine bron naast zijn hut.

Foto: Dit gebied ligt aan de rand van het Salandi Reservoir. Tijdens de droge maanden is het een uitgestrekt vlak grasland, maar in het regenseizoen vult het zich als een meer.

Op een van de avonden vroegen we Vishwanatha Baba naar yoga asana's. Hij begon ons onmiddellijk enkele van de asana's te laten zien die hij in zijn jeugd had beoefend. Hoewel hij al vele, vele jaren geen yoga asana's heeft beoefend, had hij geen moeite om ons zelfs de moeilijkste asana's te laten zien.

Foto: Dayalu Baba en Vishwanatha Baba.

Foto: Vishwanatha Baba bereidt eenvoudig sadhu-voedsel voor ons.

Foto: Bhagavat Das en Anil.

FotoZelfs op deze moeilijke afgelegen plek stond Vishwanatha Baba erop om elke dag een koe te houden om go seva uit te voeren.

Foto: Dayalu Baba loopt naar Vishwanatha Baba's hut op de eerste reis.

Nubijna 10 jaar later, komen we terug bij het heden. In november verscheen Aditya Baba onverwacht in onze ashram in Bhadrak. Hij was met de bus uit hun ashram in Jharkhand gekomen en hij was op weg om Chakratirtha te bezoeken.

Hij was in Bhadrak neergestreken en kwam voor het eerst naar onze ashram. We spraken een tijdje met hem en regelden lunchmaaltijden voor hem en vroegen hem waar hij naartoe ging en wat zijn plannen waren. Hij vroeg of we hem bij de bushalte konden afzetten zodat hij een bus richting Chakratirtha kon nemen. Ondanks dat hij zo oud was en zoveel decennia als sadhu had geleefdreisde hij nog steeds nederig met de bus, wat vooral vermoeiend is om naar binnen te gaan.

We belden een van onze vrienden die in een autoriksja rijdt en hem vertelden baba rechtstreeks naar Chakratirtha te brengen, dat ongeveer 50 km verderop ligt. Baba vroeg of een van onze toegewijden hem in de autoriksja naar Chakratirtha kon vergezellen, dus stuurden we onze tempel pujari, Bhagavat Das, samen met hem, die hij al vele jaren kent.

Toen ze Chakratirtha bereiktenvond er vanuit verschillende plaatsen een sadhu-bijeenkomst plaats, ze waren uit verschillende districten gekomen om onderling te discussiëren. Dit is niet gebruikelijk en we hadden het hier nog niet eerder gezien. Nadat de sadhu's waren vertrokken, zei Vishwanatha Baba tegen Bhagavat Das: "Nu staat de oorlog op het punt te beginnen."

Hij zei: "Tijdens de Mahabharata-oorlog werd van de 18-daagse strijd een halve dag vechten gereserveerd voor gevechten in Kali Yuga. Nu zal dat laatste overgebleven deel van de Kurukshetra-strijd worden uitgevochten. De oorlog zal worden uitgevochten tussen de mleccha's en de yavana's."

Hij zei verder: "Nu is Bhagavan niet aanwezig in de tempels. Als Hij in de tempels was, dan zou Hij mensen naar Hem toe trekken, en niemand kon mensen ervan weerhouden hem te gaan zien. Maar ze zijn in staat om de tempels af te sluiten en mensen te blokkeren om naar de tempels te gaan. We kunnen zien dat niemand in de tempels naar Hem toe wordt getrokken, dus Zijn aanwezigheid is er niet meer. Hij heeft Zijn aanwezigheid verlegd naar Kalki Bhagavan en zal Zijn vernietiging lila beginnen."

Na Vishwanatha Baba bijna 20 jaar te hebben gekend, was dit allemaal zeer ongebruikelijk voor hem om zo te spreken. In het verleden vermeed hij om over de toekomst te praten, en als we hem daar vragen over stelden, koos hij ervoor om het onderwerp te vermijden. Dit was de eerste keer dat hij zelf, ongevraagd, ons had verteld dat deze dingen binnenkort zullen komen.

Zijn woorden zijn open voor interpretatie en iedereen kan ze beschouwen als wat ze erin zien. Komt er een oorlog? Welke landen worden hierbij betrokken? Gezien de huidige situatie in de wereld ziet het er erg precair uit. Ik heb mijn eigen mening over wat dit allemaal betekent, maar omdat het slechts meningen zijn, zal ik ze weglaten en kun je zelf beslissen wat het betekent, of dat het überhaupt iets betekent.

Hoe dan ook, deze recente onverwachte ontmoeting met Aditya Baba bracht mijn herinneringen terug aan de reis die we samen naar de top van de berg maakten om Vishwanatha Baba te vragen terug te keren naar Chakratirtha bijna 10 jaar geleden.

Of er nu wel of geen oorlog begint, het is altijd goed om een voorraad van zes maanden niet-bederfelijk voedsel aan te houden voor noodgevallen. In het geval van elke vorm van natuurramp, oorlog of verstoring van de toeleveringsketen, zal men in staat zijn om zijn familie en buren zonder zorgen te voeden.

De volgende video is een opname van de avond kirtan van het eerste bezoek. Aanwezig voor de kirtan waren Vishwanatha Baba, Dayalu Baba, Damodar Baba, Bhagavat Das en ikzelf. De eerste drie kirtans werden geleid door Damodar Baba en de rest door Vishwanatha Baba. De audio is niet zo goed, want het is van 2012 en we hadden geen goed opnameapparaat.

Dit is de pure kirtan van authentieke sadhu's die in het afgelegen bos leven, weg van mensen, elektriciteit en het moderne leven. 's Avonds als de zon ondergaat en overal donker wordt steken ze de kerosinelantaarn aan en zitten ze bhajans over Bhagavan te zingen.