Zoeken in deze blog

woensdag 2 februari 2022

TERUGBLIK VAN OOSTERSE KUNST EN MUZIEK IN DE BASILIEK VAN OUDENBOSCH

Om shantih


Lieve allemaal hier een blogtekst van onze aanwezigheid in de H.H. Agatha en Barbara basiliek in Oudenbosch op 29 januari 2022

Mijn moto in het leven is...

 GIVE PEOPLE SONGS/LOVE

SERVICE AND HOPE

INSPIRE THOSE WHO ARE SEEKING

THAT IS THE ACTION OF GODLY PEOPLE.

Y.B. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rond 26 januari 2022 kreeg ik een telefoontje binnen van Zeycan Ozmen, met de vraag of ik het voorwoord wilde doen in H.H Agatha en Barbara Basiliek in Oudenbosch, waar zij een foto-expositie zou geven. Dit zou aangevuld worden door 5 muzikanten, te weten Adnan Dura (saxafoon), Ali Erdogan (darbuka en drummer), Elif Ozgur (dwarsfluit) Cisem Ozkurt (viool) en Antonio Persak (gitaar).

Het overviel mij een beetje, omdat ik Zeycan een hele tijd niet meer had gesproken. Wel wist ik dat zij een dromenboekje had uitgegeven in die tijd. De opbrengst van de verkoop zou voor Unicef zijn. 

Ik kreeg foto.s binnen die zij gemaakt had van de bandleden die zouden komen spelen.




------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aangezien het bovenstaande gedicht van een yogi mijn drijfveer is en welke ik probeer in mijn leven te intrigeren, kon ik natuurlijk geen neen zeggen.

Dit is wat ik voorgelezen heb.

Goeiemiddag allemaal, mijn naam is Kamala en ik sta hier op verzoek van Zeycan.
Namens Zeycan zijn jullie allemaal van harte uitgenodigd op de voor haar zo belangrijke middag hier in de prachtige basiliek in Oudenbosch.
Maar wie is Zeycan eigenlijk en waarom zijn wij hier bij elkaar, Dit ga ik jullie nu vertellen.

Zeycan is een vrouw met een Turkse achtergrond. Een vrouw die vol zit met passies en dromen en die er alles aan zal doen om haar dromen en doelen tot waarheid te maken.
Ophra heeft ooit gezegd DENK GROOT en dat is wat zij doet.
Hoezo een ruimte huren onder in deze kerk, welnee het moet mooier en groter en kijk aan, hier zijn wij dan bij elkaar in deze prachtige kerkruimte van de basiliek. 
Haar grote droom is om een cultureel centrum voor kinderen en jonge mensen op te zetten in Turkije, maar daar is inzet maar ook geld voor nodig. En dat is haar streven om met haar fotografie geld te verdienen en om hier een goed leven op te bouwen en Nederland iets moois van haarzelf terug te geven.

                            Zeycan Ozmen:                                                                           voordracht Kamala      

Zij heeft de afgelopen jaren liefde opgepakt voor fotografie en dat leidde tot het feit dat zij mij uitnodigde om met haar samen in 2019 in het Gemeentehuis in Oudenbosch aanwezig te zijn om een publieksprijs in ontvangst te nemen voor de door haar ingezonden foto, Daarna  heeft zij een vakopleiding fotografie in Zundert gevolgd en hoopt zij een netwerk kan opbouwen waarin zij portretten vast wil leggen, maar ook reportages wil maken van feesten en partijen en van alles wat mensen interessant vinden. U kunt met haar in contact treden via facebook onder haar naam.

Nu iets over muziek......Ik heb tijdens het programma een stukje voorgelezen over het onderwerp harmonie en muziek, geschreven door Inayath Khan, oprichter van de Soefibeweging in Europa en Amerika. In deze soefitraditie heb ik 30 jaar geleden een initiatie gekregen. 

De opname van mijn voordracht zal ik onder de tekst plaatsen en daaronder nog wat video's plaatsen welke gemaakt zijn door Bhavandeep (voorzitter van www.yogastudiolaksmi.nl) van de muzikanten die hebben gespeeld in de basiliek. 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                                    Voordracht over harmonie en muziek

Muziek helpt ons bij het beoefenen van harmonie en dat is het geheim of de magie achter muziek.
Wanneer u muziek hoort waar u van geniet, dan wordt u daardoor gestemd en brengt die muziek u in harmonie met het leven. Daarom heeft de mens muziek nodig, hij verlangt naar muziek.
Vele zeggen dat muziek hun onverschillig laat, maar die hebben muziek nooit gehoord. Indien zij werkelijk muziek zouden horen, dan zou dat hun ziel raken en zij zouden er ondanks zichzelf van houden. Zo niet, dan betekent dat alleen maar dat ze niet voldoende naar muziek geluisterd hebben en dat ze hun hart niet kalm en rustig genoeg gemaakt hebben om ernaar te kunnen luisteren en om ervan te kunnen genieten en het te waarderen. Daarnaast ontwikkelt muziek die eigenschap waardoor men al het goede in kunst en wetenschap leert te waarderen en dan is men in staat om in de vorm van muziek en poezie alle aspecten van schoonheid te waarderen.   Geschreven door Inayath Khan een groot musicus en mysticus.




                  
                                      Ali  Erdogan                                                                Adnan Dura



    Cisem Ozturk                                         



Impressie van de basiliek en van de middag in de basiliek


Wij vonden het fijn om deze middag met elkaar te delen en ik hoop en wens dat de zegen van de innerlijke wereld ook op jullie die dit lezen mag rusten. Kamala

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
contact Adnan Dura 
                                                                   contact Zeycan:     
                                                                   contact Kamala