Zoeken in deze blog

zondag 21 december 2014

Yoga : zomaar een verhaal over je hart en de kerstkribbe

Om shantih

Lieve allemaal



Wat heeft het christendom met yoga te maken

.......eigenlijk niets.....

yoga is geen religieus pad.....
yoga zorgt wel dat je lichaam en denken in topconditie kunnen komen......
en op spiritueel niveau is het einddoel de eenwording met je innerlijke leraar.

Als je lichaam en je denken schoongemaakt zijn kom je op het bhakti pad..........bhakti is overgave aan de allerhoogste persoonlijkheid God.... en je overgeven aan die leiding..........volgens de sufi's: de geest van leiding. 

En ik, ik zou niets anders willen, omdat ik ervaar, heb mogen ervaren, en zal blijven ervaren dat die innerlijke leiding mij het pad waarop ik loop laat zien en dat ik zoveel energie uit een bron ontvang dat mijn hele leven niet lang genoeg is om daar dankbaar voor te zijn.

De overeenkomst tussen het yogapad en de religieuze paden is in mijn visie overgave aan het hogere welke leeft in je hart.
Nu in deze advents en kersttijd, welke een tijd van bezinning en inkeer behoort te zijn in het christendom, het terugblikken en het boete doen om het oude zeer uit te werken een zeer goede tijd en een zegen om het opnieuw te proberen. 

Mijn taak is om mensen te begeleiden, hun inzichten te geven, met hun de liefde van 2 harten die samen verenigd zijn te beleven. 
Dus in deze tijd blijf ik zoveel mogelijk op mezelf, dit om de mensen die mijn taak niet hebben en op moeten gaan in allerlei andere activiteiten die rust en stilte te geven waar ze in deze decembermaand behoefte aan hebben en niet de stilte of ruimte nemen om hieraan te werken.

Je hart klaarmaken om het licht in jezelf te zien, te voelen, in deze decembertijd is een zegen....maar wat doen we dan met die zegen.......
Het kerstverhaal kan een goed hulpmiddel zijn om je open te maken voor die hogere energie.

Meditatiegedachte


Je hart is de kerstkribbe waarin Jezus neergelegd wordt. 
Dit kerstlicht in de vorm van Jezus moet aanbeden worden, offers kunnen en mogen we brengen aan het licht in je hart. 
Boete doen in de vorm van vervuilde energie  in je hart uitwerken.  
De kribbe in een lege herberg is een nieuw begin......wat een genade krijgen we hier, we mogen opnieuw beginnen. 
Want wat vertelt het kerstverhaal ons: 
Jozef en Maria konden nergens heen, waarom niet!!!  omdat er nergens plaats was om te rusten, alles in de stad was overvol en dit is de metafoor welke je kan gebruiken......

Hoe vol heb je de inhoud van je hart, je hoofd, je lichaam gemaakt!!!
Teveel eten, teveel mensen, teveel gedachten, teveel onnodige handelingen, teveel vluchten van situaties vandaan, gewoon omdat men geen ruimte durft te maken. 
Vandaar alleen maar een  lege herberg met niets anders dan een kribbe. Dit  als een nieuw begin, nieuwe kansen voor ons om het in de toekomst beter te doen....




Wat is de kern van het verhaal.......Deze kribbe symboliseert je hart  en het laten groeien van het ontvangen licht in jou is de opdracht. 
We gaan een nieuw jaar tegemoet.........Je zult op je wandeling komend jaar telkens nieuwe ervaringen opdoen. 
Geeft niet hoor zegt Jezus, ik ben bij jou, leef bij je in je hart,  je bent niet alleen.  
Maar je wordt getest en er zullen situaties verschijnen waar je wat mee moet, en er zullen mensen op je pad komen die jou willen verhinderen door te lopen..... 





Wat zegt Jezus in je hart, ....  
geef niet,
niet bang zijn,
loop maar met mij mee, 
laat alles achter je en volg mij, 
want ik ben het licht welke op donkere plekken zal schijnen
....je over obstakels heen zal helpen, 
pak mijn hand zegt hij en wordt dan ook een licht voor anderen. 
Wordt mijn dienaar in het verspreiden van licht en warmte. 
Je bent niet alleen ik sta naast je, ik woon in jou, ik weet wat je doet en hoe je handelt.

Wat een mooie toezegging krijgen we vanuit die hogere energie,  telkens weer, jaar op jaar, en wij sluiten te vaak het licht welke we ontvangen af. 
Zetten muren en blokkades op tussen het licht welke we ontvangen via ons hart. Laat deze kersttijd een echt lichtfeest worden, zodat iedereen die met ons in aanraking komt, het licht van het kerstkindje kan voelen.




Fijn kerstfeest toegewenst.
Kamala

-----------------------------------------------------------------------------
later op deze dag kwam er een video naar me toe, deze sluit zo goed aan
op bovengenoemd verhaal dat ik hem er toch maar bij zet. Hier dus de video

--------------------------------------------------------------------------------------
email: yogastudiolaksmi@hotmail.com