Zoeken in deze blog

donderdag 22 februari 2018

Vrouwen: ondergeschikt zijn aan man, vader, broer

om shantih

lieve allemaal
Vrijwilligerswerk bij vluchtelingenwerk Nederland
--------------------------------------------
Zoals jullie misschien weten,  doe ik al jarenlang vrijwilligerswerk.
Nu zat ik laatst op kantoor met een paar jonge vrouwen te praten en werd geconfronteerd met een zeer verdrietige jonge vrouw.

Boosheid ervaren
---------------------
Eén van deze jonge vrouwen was ingegaan op een verkoopactie per telefoon. Zij begreep het gevoerde gesprek met de colporteur  niet goed en had ja gezegd tegen iets wat ze niet begreep. Dit kostte natuurlijk geld en het geld werd ook afgeschreven van hun betaalrekening. Haar man zag het en er ontstond een behoorlijke ruzie. Zijn boosheid was niet terecht en de manier waarop zij werd benaderd en behandeld deed haar veel pijn.

Geestelijke vrijheid hebben of verkrijgen
------------------------------------------------------
Ook in mijn leven ben ik weerstand van mijn partner tegengekomen. Kreeg toen niet de vrijheid van denken waar ik behoefte aan had en waar achteraf  gezien recht op had. Mocht van hem niet met iedereen omgaan en als ik het wel deed, kreeg ik veel commentaar.  Het heeft in ieder geval gezorgd dat ik geestelijk vrij wilde zijn. Vandaar dat ik op mijn 38e jaar de kracht van binnenuit kreeg om mijn eigen, voor mij bedoelde pad te gaan bewandelen.

Onze voorvechtsters
-------------------------
Vrijheid van denken en handelen is nog niet altijd bereikbaar voor alle vrouwen, zeker als ze geen eigen inkomen hebben, maar ik vind wel dat ik (wij) als vrouw(en) onze grootmoeders en onze overgrootmoeders in ere moeten houden.
Zij stonden aan de wieg van mijn en onze vrijheden die wij nu als vrouw bezitten.



Mensenrechten voor de vrouw
-------------------------------------
Aan alle vrouwen die ik ken maar ook alle vrouwen en mannen die deze blogtekst lezen een stukje uit het boek  de kleine mensenrechten (dummies).
De tekst gaat over "mensenrechten voor de vrouw".

Daar ga ik dan:
  • Vrouwen hebben door de eeuwen heen steeds aan het kortste eind getrokken.
  • Vrouwen hebben in heel veel landen nog minder inkomen voor hetzelfde werk als mannen.
  • Vrouwen hebben veel minder vaak een belangrijke baan of een hoge politieke functie.
MILJOENEN VROUWEN  (MOETEN ??? ) ZICH SCHIKKEN NAAR DE WIL VAN HUN VADER, ECHTGENOOT OF BROERS

Terugkijkend op 100 jaar Nederland
-------------------------------------------
1919:   vrouwen krijgen kiesrecht
1955:   vrouwelijke ambtenaren worden niet langer ontslagen als ze trouwen
1956:   vrouwen worden rechtspersoon, ze mogen zelfstandig een contract
             tekenen.
1975:   wet gelijk loon voor mannen en vrouwen
1984:   abortus wordt wettelijk mogelijk
1991:   erkenning dat gedwongen sex ook binnen het huwelijk verkrachting is.

Maar wat ik (wij) vrouwen zeker ook mogen gebruiken en waar we recht op hebben is het recht op en van spreken. Spreken met mensen op de manier zoals wij dit zelf willen. Maar wat ik (wij) vrouwen mogen is onze mening delen met die mensen die wijzelf uitkiezen, op welk tijdstip we willen en ook op de manier hoe we dat zelf willen doen.

Advies 
----------
Sta je (mannetje, grapje)  zonder agressief te zijn, niet te assertief te handelen
en absoluut je liefdevolle, vrouwelijke manier te behouden, want wij vrouwen kunnen niet alleen via de maag maar ook via vele manieren liefdevol met zowel mannen als vrouwen omgaan.

Yogi's, Meesters 
------------------------------------------------
Ik ken mensen in andere landen die een voorbeeldfunctie hebben voor de werelden waarin zij leven


Brahma Kumaris is zo iemand, hij heeft een spirituele organisatie  opgezet voor mannen en vrouwen. De topmensen waren vrouwen  omdat hij vond dat vrouwen een belangrijke rol moesten krijgen in India en daarbuiten.




Yogi Bhajan had een advies aan mannen, waar wij als vrouwen nog wat van kunnen leren. Leren om zijn ideeën over vrouwen te integreren in ons leven.





Deze blogtekst draag ik op aan alle vrouwen die er in mijn leven zijn. Prachtige, hardwerkende, liefdevolle vrouwen die hun hart op de goeie plek hebben en de spil zijn van hun familie en liefde uitstralen naar de mensen die om hun heen staan.

Kamala

---------------------------------------------------------------------