Zoeken in deze blog

donderdag 12 mei 2016

thema avond: As uitstrooien in de Ganges

om shantih

Lieve allemaal

Voor de thema-avond in mei 2016 kwamen er wat suggesties binnen om over te praten.

De onderwerpen die in het licht stonden waren: warmte en licht uitstrooien over iedereen die op je pad komt, maar hoe komt het dat het bij de één beter lukt dan bij de ander.
Een andere vraag ging over spiegelen, wat wordt er mee bedoeld....Ook waren er nog wat inzicht momenten over het hebben van een spiritueel en/of een emotioneel dagboek. Maar wat ik in deze blogtekst met jullie wil delen is het onderwerp van Bhavandeep. Met zijn toestemming zal ik de inhoud van zijn email hieronder plaatsen. Het was een fijne avond, waarin veel humor zat en er zeker mooie, maar ook bezinningsmomenten zaten. 

Kamala

--------------------------------------------------------------------

8 mei 2016
Lieve Kamala Devi Dasi

Het is misschien nog wat vroeg voor mij,  maar ik heb er over zitten denken hoe ik deze aarde wil verlaten! 
Ik luister wel eens naar jou hoe jij dat voor jezelf overdacht heb. Je weet natuurlijk nooit hoe het zal eindigen, maar ik denk dat ik toch wat op papier ga zetten voor de nabestaanden. Zodat zij weten hoe ik het graag zou willen laten gebeuren. 
Mooi toch een laatste wens. 
Ik zou het bijvoorbeeld mooi vinden als mijn as uitgestrooid wordt over de Ganges
Maar heeft dat een meerwaarde??  
Ik zou voor de jongens geld opzij kunnen zetten om naar India te kunnen gaan en daar in Varanasi mijn as uit te laten strooien in de Ganges.



Denken jullie wel eens na over jullie uitvaart???  
Ik ben eigenlijk wel benieuwd.   
Tot dinsdag, lieve groeten  Bhavandeep.
-------------------------------------------------------------------------------

Het thema onderwerp van Bhavandeep kon/kan op verschillende manieren benaderd worden, maar aangezien hij morgen "waarschijnlijk" nog niet zal overlijden (grinnik), heb ik besloten om maar bij het begin te starten en dat is de vraag aan alle leden van de groep: willen jullie begraven of gecremeerd worden?  Ik had voor Bhavandeep wat uitgezocht over cremeren in Nederland. Hier wat informatie op papier als je dit op Hindoeïstische wijze wil doen. 

Hindoeistische uitvaart

In de heilige geschriften (de Veda's) staat dat het lichaam zijn einde heeft in as.
Crematie is de zuiverste en snelste manier om een lichaam terug te laten keren naar de oerelementen: aarde, water, vuur, lucht en ether.
Aan het vuur wordt een reinigende werking toegekend.
De crematie is ook een offer aan het heilige vuur.
Het lichaam dient zo snel mogelijk te vergaan zodat de ziel vrij kan komen.
De crematie vindt traditioneel in de open lucht plaats, op een zogenaamde brandstapel.
Het lichaam ligt gewikkeld in traditionele kleding, dus zonder kist, in het vuur.
In India wordt de as na drie dagen verzameld en in stromend water, van de dichtstbijzijnde rivier, geworpen.
Er wordt gezegd, dat bij hoge uitzondering in sommige regio's gekozen wordt voor een begrafenis.
Bijvoorbeeld bij het overlijden van een klein kind.
Ook Sikhs cremeren traditioneel hun doden, maar hierbij geldt ook dat onder bepaalde omstandigheden voor begraven wordt gekozen of dat het lichaam drijvend te water wordt gelaten.

Repatriering naar bijvoorbeeld India

Omdat repatriëring, naar bijvoorbeeld India erg kostbaar is, kiezen Hindoes meestal voor crematie in Nederland.
In Nederland is het echter niet toegestaan mensen in de open lucht te cremeren.
Wel zijn er aanpassingen van het crematorium mogelijk zoals het bijwonen van het crematieproces, het cremeren met open kist of zonder kist.
De familie brengt bij voorkeur de as naar India en verstrooit deze dan alsnog in de Ganges.
Als dit niet mogelijk is om toch naar India te vertrekken met de as, dan kan de as ook in de Noordzee verstrooid worden omdat die wereldwijd in verbinding staat met de Ganges.
Dit gebeurt in aanwezigheid van de familie.

Hindoeistisch strooiveld in Nederland

Op 17 juni 2006 is het eerste Hindoeïstische strooiveld in Nederland (en wellicht in Europa) geopend. Het strooiveld, met de naam Nirvana, ligt op het crematorium in Usselo. Dit strooiveld maakt het mogelijk om as te verstrooien volgens de Hindoe ritus.
(dank aan de schrijver of schrijfster van het artikel Hindoeïstische uitvaart).


----------------------------------------------------------------------------

Bhavandeep gaf aan dat hij nu verder kon met het uitzoeken van zijn wens.

Na een leuke video van Wat als je morgen dood gaat, aan het begin van de avond  en nog een artikel van Mr. W.G.M. van der Putten, expert op het gebied van uitvaarten in het buitenland, hebben wij de avond met hilariteit afgesloten. 

Hier het bericht van 8 januari 2009
Vraag nummer: 6057 (oude nummer: 12081)
Hoe kan ik nadat een cliënt gecremeerd is zijn as naar zijn familie in India sturen, en weet u de richtlijn, en kosten ongeveer?
Antwoord:
Geachte Heer of Mevrouw
Volgens de Nederlandse wetgeving mag een as bus gewoon als postpakket naar het buitenland worden gestuurd. De kosten zijn die van een (aangetekend) postpakket.
Met vriendelijke groet, Mr. W.G.H.M. van der Putten

P.S.: met een postzegel van Koning Willem Alexander op het pakket krijgt de zending wel een koninklijke uitstrooiing.....grinnik, toch iets om over na te denken, toch


----------------------------------------------------------------------------------