Zoeken in deze blog

zondag 3 juli 2016

Yogastudio: Rituelen kunnen belangrijk zijn.

om shantih

Lieve allemaal



Het is een heerlijke dag, zonnetje schijnt, Dotje mijn katje ligt languit in de zon te spinnen en ik heb een vrije dag. Dus tijd genoeg om een blogtekst te schrijven. Zat te bedenken dat rituelen hebben belangrijk kunnen zijn, zowel voor het aanbrengen van structuur in je leven, maar ook  als meditatieobject, het opent de deur naar zingeving....... Er zijn genoeg redenen  om iets met rituelen te doen. Niet zo maar wat aanmodderen, maar rituelen gebruiken als discipline in je sadhana. Dit is belangrijk voor je spirituele ontwikkeling. (jezelf door oefeningen van een donker naar een licht gebied brengen). 

Zouden de mensen om mij heen weten wat hetbetekent om een belletje te rinkelen tijdens je pooja. Of wat het rinkelen van een bel bij een tempel betekent?.  Was aan het kijken voor een ondersteunende video- opname. Ik kwam een video tegen welke ik met jullie ga delen. Het is in het Engels maar ik vond de opname geweldig. In deze video wordt op een heel leuke manier uitgelegd waarom we bijvoorbeeld, bloemen, water, wierook maar ook een bel gebruiken. Maar waar ik het meest plezier in had was het verhaal over een heel stout jongetje en de reactie daarop van de ouders. Het jongetje mocht van zijn ouders daarom niet deelnemen aan de rituelen in hun  meditatiekamer. Men kan deze video bekijken vanaf 11.41 min. of vanaf het begin.

Hoop dat jullie net zoveel plezier beleven aan deze video als ik heb gedaan.
Toch wil ik zeker nog iets benadrukken.......bloemen offeren, bellen laten rinkelen, water aanbieden en wierook branden is iets waar ik helemaal achter kan staan. Het is ook prettig om te doen.  Het is het leren je hart open te zetten om uit je hoofd in je hart te komen.
Maar........er zijn ook rituelen bijvoorbeeld bij boetedoeningen en nog andere rituelen in niet westerse culturen waar ik niets mee van doen wil hebben. 

Mijn advies: gebruik alleen rituelen die goed aanvoelen, laat de rest voor wat het is. 

Kamala
------------------------------------------------------------------------------------------------------------