Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label oefeningen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label oefeningen. Alle posts tonen

zondag 21 juni 2026

Is twijfelen een goeie eigenschap???

2014
Om shanti:  Lieve allemaal

Hoe om te gaan met twijfelaars......
   
In dit stukje van mijn leven werd ik geconfronteerd met 2 personen die alleen maar kunnen geven. 
Angstig zijn om te ontvangen en over alles en nog wat twijfelen als er iets op hun pad komt waar ze geen controle over hebben......... 

Zouden ze dan nog maar vragen stellen, maar dat doen ze ook niet. 

Ze nemen een besluit, projecteren dat op een ander en vinden het gek dat mensen dit niet prettig vinden.
Twijfelen kan soms goed zijn, het geeft je tijd om na te denken over een situatie. Altijd twijfelen of doorgaan met twijfelen is geen positieve houding. Dus met andere woorden, het omgaan met twijfelaars is lastig, zeker als het dicht bij je staat. Er is een yogi die een advies geeft om  te gaan met lastige situaties. Dit stukje tekst wil ik graag met jullie delen.  

Kamala
----------------------------------------------------------------------------------------








Niemand kan een ander iets geven dan liefde
Niemand kan een mens iets anders schenken dan liefde. Niemand kan een mens iets anders schenken dan hoop. Niemand kan een mens werkelijk iets geven behalve aandacht, aanwezigheid en tijd.
Alles wat we doen, alles wat we geven, alles wat we zijn, komt uiteindelijk neer op één beweging: het optillen van de ander.

Zoals een vorkheftruck onder een zware last duikt, zo duiken wij soms in het diepe van iemands pijn, verwarring of zoektocht. Niet om het werk voor hen te doen, maar om hen een stukje op te tillen — om hen weer op het spoor te zetten dat bij hun ziel hoort, zodat zij verder kunnen lopen op hun eigen pad.

Wat gebeurt er met mij als ik dit blijf doen?

Soms komt de vraag: “Als ik dit blijf doen… als ik blijf geven, blijven optillen, blijven dragen… wat gebeurt er dan met mij?” Mijn antwoord is eenvoudig en waar: dan komt de Grote Heftruck — de Oneindige — naar jou toe. Hij komt wanneer jij leeg bent, wanneer jij moe bent, wanneer jij denkt dat je niets meer hebt om te geven. Hij komt om het vuil op te ruimen dat je onderweg hebt verzameld. Hij komt om jou op te tillen, net zoals jij anderen hebt opgetild. Is er een betere deal dan dat?

Wij zijn de pioniers van de Dharma (ons pad)

Wij zijn hier om dat te vieren. Wij zijn de pioniers. Wij zijn de pioniers van de Dharma — van de spirituele oefening, van de innerlijke discipline, van de weg van het hart. Laten we daarom onze hoofden buigen in gebed. Niet uit onderwerping, maar uit erkenning. Laten we onze harten openen, zodat de stroom van binnenuit kan spreken. Door de oude leringen van vele tradities hebben we geleerd ons over te geven aan de innerlijke leraar — de ParamAtman, het hoogste Zelf dat in ons woont.

En wanneer er een uiterlijke Guru in je leven verschijnt, dan wordt zelfs de twijfel die je hebt over anderen door die Guru weggenomen. Hij of zij ruimt de obstakels op die je zicht vertroebelen, zodat jij weer helder kunt zien. Het hart geven opent de bron Door ons hart te geven aan een ander —oprecht, zonder agenda, zonder verwachting —ontsluiten we de bron die in ons leeft. We tillen niet alleen de ander op, maar ook onszelf. We verheffen onze ziel. We vervullen onze bestemming. Want uiteindelijk is dit de weg: geven, optillen, openen, liefhebben. Meer is er niet nodig.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

woensdag 6 oktober 2021

Kriya: Trataka (oogoefening) om je gezichtsvermogen te verbeteren

 

Om shantih

Lieve allemaal

We gaan het hebben over een kriya uit India om je gezichtsvermogen te verbeteren door een oefening te doen door te kijken in een vlam. Voordat ik dit onderwerp uitdiep is het goed om iets van de oorsprong te weten.....daar ga ik dan...

HET OOG

Het oog heeft te maken met het vuurelement welke terug te vinden is in de 5 elementenleer

  1. Aarde
  2. Water
  3. Vuur
  4. Lucht
  5. Ether
Vuur produceert 2 energieën, namelijk licht en warmte. Het is door vuur (dus licht) dat vorm laat manifesteren. Door warmte van het vuur manifesteert de vorm zich. Dus deze twee eigenschappen creëren de uitstraling van een object,

VERLIES VAN GEZICHTSVERMOGEN

Dit onderwerp zal misschien wat lastig worden, maar we kunnen er niet omheen. Men moet weten dat elk levend wezen, dus echt alles wat leeft met 5 soorten leed te maken krijgt. 
  1. Geboren worden
  2. Ouder worden en ziekteverschijnselen krijgen
  3. Sterven en overlijden
  4. Natuurrampen
  5. Leed door anderen jou aangedaan
In de filosofie worden daarvoor 3 niveaus gebruikt. Ik zal ze aantippen

  1. Adhibhautika (controle over het zicht)
  2. Adhidaivika ( Is surya de zonnegod die controle heeft over het 1e niveau
  3. Adhyatmika purusha (Hier wordt elke individuele ziel met een aktief bewustzijn bedoeld en welke functioneert door het oog. (Anders kunnen wij niet zien)
Verlies van gezichtsvermogen kan worden herleid naar één van de bovengenoemde niveaus. In de meeste gevallen blijkt de verstoring in het 3e niveau te liggen, waardoor het gezichtsvermogen wordt verzwakt. Voor meer informatie klik op de naam hiervan en men krijgt dan meer informatie te zien.

TRATAKA OP DE ZON

De echte Trataka meditatie is bedoeld om op bepaalde momenten van de dag in de zon te kijken, Dit kan niet gedaan worden zonder bijstand van een yogi die deze trataka beoefening heeft gerealiseerd. 

TRATAKA OP EEN KAARSVLAM

Het effect van trataka meditatie op een kaarsvlam is niet zo krachtig als de effecten verkregen bij een trataka meditatie op de zon.   Maar ik zou je aanraden om bij de kaarsvlam te blijven, want als de zonnemeditatie niet goed uitvoert, worden je ogen beschadigd.





VOORBEREIDING OP DE TRATAKA MEDITATIE 
  • Zorg voor een donkere ruimte
  • Ramen en deuren dicht doen zodat er geen luchtstroom in de ruimte is
  • Er is olie nodig om te branden. Men kan ghee (geklaarde boter) gebruiken, maar beter dan Ghee is Til Ka Tel (witte sesamolie). Het allerbeste om te gebruiken is Ricinusolie en/of castorolie De reden hiervoor is dat het een heldere vlam geeft en geen rook afgeeft.
  • Bovengenoemde olie werd al in de oudheid tot nu toe door de yogi's gebruikt, 
Door deze meditatie te doen absorberen de ogen de warmte en het licht van de vlam en worden de ogen in hun natuurlijke staat hersteld.

HOE DE TRATAKA MEDITATIE UIT TE VOEREN 
  • Aangeraden wordt als men met deze oefening begint om met 11 minuten te starten en geleidelijk kan men deze tijdsduur opvoeren.
  • Men mag niet knipperen met de ogen tijdens het staren
  • Als je voelt dat de tranen uit je ogen beginnen te lopen sluit je je ogen en concentreer je op de kaarsvlam die zich laat zien in jou tijdens de gesloten ogen.
  • De lengte van de oefening moet bij open en dichte oogleden even lang qua tijd zijn.
NOG IETS OVER HET ONDERWERP CONCENTRATIE 

Alleen de ogen sluiten is niet voldoende....Veel mensen sluiten wel de ogen, maar gaan niet verder dan dat. Hun geest (denken) blijft maar doorgaan met allerlei zaken en gedachten. Men moet iets hebben om zich aan vast te houden. In het geval van deze trataka beoefening is het concentratiepunt de vlam.
Maar weet dat degene die zich kan concentreren dit ook kan doen met geopende ogen.

VIDEO'S OVER DIT ONDERWERP

Ik heb boven geschreven tekst ingesproken in een video en dit in het kader dat luisteren beter kan zijn voor je dan lezen. Luisteren heeft met trillingen te maken die via je oren naar je hart gaan.
Ook ga ik een video plaatsen van iemand uit India die ik niet persoonlijk ken, maar wel interessant vindt om te plaatsen.




 
Kamala over trataka-beoefening

------------------------------------------------------------------------------------------






donderdag 30 april 2020

yoga: lichaamshoudingen en zelfdiscipline

Om shantih

Lieve allemaal




Het is weer een tijdje geleden dat ik een blogtekst heb geschreven over yoga, asana's en discipline-oefeningen. Dus dit keer maar weer eens iets opschrijven over 

zelfdiscipline, 
gezondheid, 
lichaamsbeoefening en 
concentratie

Misschien weten jullie het onderstaande allang, maar mijn vraag aan jullie zou dan zijn, hebben jullie deze termen ook gerealiseerd door ze door en door te kennen en te beoefenen????

Wil je hierover praten dan kan dat. Zie graag reacties tegemoet....

Met vriendelijke groet en moge de zege van de Meesters op ons rusten.
-----------------------------------------------------------------------

Zelfdiscipline
-----------------
wordt gezien en ervaren als een naar woord ..hoezo......zelfdiscipline.......zelfdiscipline en de techniek van hatha-yoga  is toch wat oefeningen doen op een matje en aan het einde van de "les" een ontspanningsoefening doen???? 

Toch zijn er wat zaken die gekend moeten worden en dat zijn deze:

Dat er 4 belangrijke manieren zijn waarop zelfdiscipline beoefend kan worden.

  1. Het lichamelijke aspect,
    de begin-oefeningen zijn belangrijk  om te leren onbeweeglijk enige tijd in dezelfde houding te blijven zitten....te staan......of  te liggen 
  2. Een ander aspect van zelfdiscipline staat in verband met eten en drinken
  3. Ademhalingsoefeningen doen om daarna pranayama (energieoefeningen) te gaan leren.
  4. Concentratie beoefenen
De oefeningen voor spierbeheersing zijn hier over het algemeen bekend als hatha-yoga asana's. Deze vorm van techniek is bedoeld om de gevoeligheid en kennis van het lichaam te vergroten.

Gezondheid
---------------
Tegenwoordig en vooral in het Westers deel van de wereld wordt er veel aan "yoga"-oefeningen gedaan uit gezondheidsoverwegingen, natuurlijk heeft dat  zin, maar het uiteindelijke doel van yogabeoefening is het lichaam beschikbaar maken als instrument voor geestelijke bereiking

Lichaamsconcentratie
---------------------------
Door in verschillende houdingen te zitten of te staan, hebben de mystici hun spieren en zenuwen leren beheersen en dit heeft dan weer invloed op je geest.
Als iemand het geheim van de houding kent, en uit de ongeziene wereld de energie en kracht en inspiratie opneemt dan verkrijgt hij de kracht om zijn
  • gedachte
  • zijn woord
  • zijn genot
  • zijn vreugde
vast te houden........
Bovendien om fysieke beheersing te verkrijgen heeft iemand zowel
  • gedachtekracht
  • houding
  • en adem nodig
Metafoor
-----------
Een elektriciteitsdraad heeft een rubberen of plastic omhulsel en binnenin zitten de blauwe, bruine en gele draden. 
De buitenkant is belangrijk en die kunnen worden opgebouwd door onze voeding.
De binnenkant kan beïnvloed worden door de ademhaling
Als door ademhalingsoefeningen de energie gaat stromen komen we op bepaalde punten in ons lichaam (hormonale organen) en de organen in het algemeen.


chakra's
------------
Deze hormonale organen maar ook nog andere koppelstukken in ons lichaam zijn misschien nooit bij ons gewekt, want als we de mensen observeren dan zien we dat we alleen ademen  in die delen van ons lichaam waarmee hij leeft en eet en handelt.
Er wordt hierbij ook wel gezegd dat je het kunt vergelijken met een grote stad en niet weten hoeveel wijken er zijn en hoeveel moois in die stad is omdat je er nooit geweest bent of het bestaan niet van af wist.

--------------------------------------------------------------------------------
Geen agenda items ivm Corona 

zondag 2 juli 2017

kennis: wat heeft idealisme te maken met het lopen op een geestelijk en/of spiritueel pad

om shantih

Lieve allemaal

Dit blog gaat over het lopen op een geestelijk/spiritueel pad. 


Voor mij betekent spiritueel zijn, het binnenin in je hart zijn, dus in mijn visie is alles buiten je hart stoffelijk. Natuurlijk leven we vooral in een stoffelijke wereld, dit komt dat we geboren worden in de tijd. De verloskundige zegt zo en zo laat is hij of  zij geboren. Daar is dan de eerste ademhaling en de eerste huilbui. We verlaten de tijd weer bij het overgaan van de stoffelijke wereld naar een andere dimensie. 



De dokter zegt dan....op deze tijd is hij of zij gestorven. Hij blies toen zijn of haar laatste adem uit. En er zijn ook weer tranen.
Dus ons hele bewuste leven speelt zich af tussen geboren worden en sterven.

Nu is het zo dat de één een korter of langer leven heeft dan de ander, maar we moeten er iets mee doen,  is het niet zo.
Als ik dan met mensen in aanraking kom, dan blijkt dat de meeste personen het leven gewoon laten gebeuren. 
Er is ook een groep die erover nadenkt, hoe men dit leven kan leven. Maar alles wat men bedenkt is tijdelijk. 
Eén ding is zeker.....Men komt uit de "goddelijke wereld" in een menselijke wereld en men vertrekt weer vanuit een menselijke wereld naar de "goddelijke wereld".   
Maar de goddelijke energie is er altijd.....in de stoffelijke wereld als de adem. Men ademt die lucht in en lucht uit. 

Nu worden er allemaal lijntjes gemaakt of geschonken aan ons vanuit de "goddelijke wereld". 
Het kan zijn dat de hogere energie gehoord kan worden in je hart, maar dat is niet voor iedereen mogelijk. 
Dus komen er uit de "goddelijke energie" mensen naar de aarde om ons inspiratie, zegen en begeleiding te geven. 
Het is dus aan ons welke richting we kiezen en wie we gebruiken als tussenpersoon. 
Voor de Westerse mens kan dat Jezus en de heilige geest zijn, Voor de Arabische wereld is dat Mohammed, voor de Hindoeïstische wereld is dat oa Shiva. 
Maar......... we kunnen ook gebruik maken van personen die heilig verklaard zijn, zelfs met Meesters en begeleiders die niet bekend zijn qua naam in de wereld. maar wel degelijk een lijntje hebben van boven naar beneden en van beneden naar boven.

In een Christelijk  geschrift las ik iets  over "grondinspiratie". 
De vraag die daarin gesteld wordt is deze: " wat is de zin van mijn leven".
In het Oosten is de kernvraag : "Wie ben ik".
Het hebben en leven van een ideaal is ook iets om naar te kijken.

Als je deze vragen wilt beantwoorden komt het woord  Spiritualiteit zeker naar voren, wat in mijn optiek anders vertaald zou kunnen worden. 
Mijn voorkeur zou uitgaan naar Spirituele oefeningen. 
Want spiritueel zijn we allemaal al. 
Spirituele oefeningen brengt ons terug naar de kern, het zijn in ons hart.
Als wij daardoor alle zelf gecreëerde plaatjes en muurtjes en/of muren kunnen afbreken door spirituele oefeningen, dan is dat een zegening en een stuk genezing in jezelf. Je kunt dan voelen en horen wat er buiten en in je gebeurt.

Oefening: video kijken over het lopen op een geestelijk/spiritueel pad:
--------------------------------------------------------------------------
Hieronder zal ik een video plaatsen die een paar minuten duurt. Dit geeft de mogelijkheid aan om eens rustig te gaan (moeten) zitten. Het is ook een oefening om te leren luisteren zonder commentaar te geven tijdens het afspelen.  Na het zitten en luisteren kom je jezelf tegen. Vragen over de inhoud komen naar boven, vragen zoals waarom zit ze in het donker etc. etc. Het is in ieder geval een oefening die je jezelf cadeau kunt doen.

(Deze link kun je gebruiken als de video niet op je telefoon wordt afgespeeld.
https://youtu.be/qZxM-wU8HZA





Wil je reageren of er over komen praten dan kan dat. Schrijf een mail naar de yogastudio of kom op woensdagochtend tussen 10.00 uur en 13.00 uur aanlopen voor een persoonlijk contact.

Moge Gods zegen op ons rusten voor nu en altijd
Kamala

---------------------------------------------------------------------------------------

donderdag 15 juni 2017

Meditatie: hoe en waarop te mediteren

Om shantih

lieve allemaal

Meditatie zo wordt er verteld kent verschillende niveau's. Om te beginnen moet men leren 
  1. Stil zitten.
    Men moet leren gedurende enige tijd stil te zitten en de constante stroom van gedachten en gevoelens (emoties) te observeren. De stiltemomenten tussen de gedachten en gevoelens kunnen groter gemaakt worden en dat is de reden van deze oefening.
  2. Meditatieobject gebruiken.
    Als er stiltemomenten zijn is het mogelijk om een beeld van een Godheid te gebruiken, men kan ook overwegen om op een mantra (te krijgen)  te gebruiken of een zin te gebruiken uit een gebed.  Concentreren op je ademhaling is ook mogelijk. Als je rustiger wordt zal je ademhaling ook rustiger worden......(Er zijn speciale pranayama oefeningen om het ritme van je ademhaling te beïnvloeden). Maar wees hier voorzichtig mee. Het kan leiden  tot een onnatuurlijk gedrag of  tot een geforceerde ademhaling. (hyperventilatie kan een effect zijn van een verkeerde ademhaling).
Wat hier boven staat beschreven, is een beginnersfase, het hebben van iemand in je leven die ervaring heeft in deze technieken is aan te raden.


Hoe een guru een meditatie opdracht kan geven


Dit verhaal gaar over brahmacharya Chaitanya die leefde in de Omkar Ashram. 

Hij wilde leren mediteren en ging daarom naar Rama Acharya toe.
Rama Acharya gaf hem de raad om op Krishna te mediteren en Hem te visualiseren met gekruiste benen en een fluit in Zijn handen, gezeten in het midden van een grote zon in de lotus van het eigen hart en daarbij de mantra Om Namo Bhagavate Vasudeva te herhalen. Maar brahmacharya Chaitanya begon tegen te sputteren. Het verhaal is in onderstaande video te beluisteren.

Hebben jullie vragen over deze blogtekst stuur deze dan naar de yogastudio. 

Kamala



---------------------------------------------------------------------------------
Onderstaand een video met een verhaal over een meditatieopdracht van een guru naar zijn leerling



--------------------------------------------------------------------------------



dinsdag 7 maart 2017

Kamala: (T)huis in Oudenbosch, jullie zijn van harte welkom

Om shantih

Lieve allemaal, 
somatheeram kerala
Als je een tijdje op reis bent geweest en ( voor mij was dat in 2017 ruim een maand in India), is het thuis komen voor mij het fijnste wat er is, maar ik heb het idee dat dit voor iedereen geldt. Oost West, Thuis best. 

In India kreeg ik veel spontane bevestigingen dat het met mijn innerlijk leven wel goed zit, dat was een fijne ervaring.  Ook mijn uiterlijke leven in Oudenbosch is meer dan mooi en goed.  Er moet wel iets van mijn hart, mijn uiterlijke wereld was het laatste half jaar onderhevig aan een storm van invloeden, veranderingen in de buitenwereld  en daar  niet gesetteld in  zijn.  Maar voor het eerst na de verhuizing en de turbulentie heb ik het besef dat ik weer aan het settelen ben in het leven welke voor mij geschikt is. 

uitzicht op de kapel van saint louis
Als ik in mijn hart zit voel ik dat ik thuis ben bij mezelf. Daar woont God, mijn innerlijke leiding. En ik ben er weer, ben weer thuis, zowel uiterlijk als innerlijk. Oudenbosch is de plek waar ik nu woon en waar ik mijn opdracht welke  ik in 1978 heb gekregen weer waar kan maken. 
De opdracht was:  Maak van je huis een tempel, een huis waar iedereen welkom is.  Dus met andere woorden, mijn huis staat open voor iedereen die met een open hart komt. 

Vanaf 8 maart 2017 staat het huis van(af) 10.00 – 12.00 uur  open voor koffie en thee en kunnen wij als er meerdere personen tegelijk aanwezig zijn over een onderwerp praten zoals: wat is yoga, wat is meditatie, welkeoefeningen zijn er , wat is ayurveda, of shiatsu etc. Ben je alleen aanwezig, dan kijken we gewoon hoe de ochtend verloopt.

basiliek in oudenbosch

arboretum in Oudenbosch
Zoals jullie misschien  weten ondersteunen wij als yogastudio Laksmi (Stichting voor gezondheid, kennisontwikkeling en spiritualiteit)  goeie doelen als onderdeel van onze sadhana. 
Dus vraag ik als tegenprestatie voor degene die op woensdagochtend komen 1.50 euro voor een kop koffie en/of thee. Er zal eendonatiepot in de hal staan. Mijn wens is dat jullie hiermee kunnen leven. Suggesties zijn van harte welkom....

Ik heb er zin in , dus misschien tot ziens. 
Kamala (srimati kamala-devi dasi)
---------------------------------------------------------------------------------------

zondag 3 juli 2016

Yogastudio: Rituelen kunnen belangrijk zijn.

om shantih

Lieve allemaal



Het is een heerlijke dag, zonnetje schijnt, Dotje mijn katje ligt languit in de zon te spinnen en ik heb een vrije dag. Dus tijd genoeg om een blogtekst te schrijven. Zat te bedenken dat rituelen hebben belangrijk kunnen zijn, zowel voor het aanbrengen van structuur in je leven, maar ook  als meditatieobject, het opent de deur naar zingeving....... Er zijn genoeg redenen  om iets met rituelen te doen. Niet zo maar wat aanmodderen, maar rituelen gebruiken als discipline in je sadhana. Dit is belangrijk voor je spirituele ontwikkeling. (jezelf door oefeningen van een donker naar een licht gebied brengen). 

Zouden de mensen om mij heen weten wat hetbetekent om een belletje te rinkelen tijdens je pooja. Of wat het rinkelen van een bel bij een tempel betekent?.  Was aan het kijken voor een ondersteunende video- opname. Ik kwam een video tegen welke ik met jullie ga delen. Het is in het Engels maar ik vond de opname geweldig. In deze video wordt op een heel leuke manier uitgelegd waarom we bijvoorbeeld, bloemen, water, wierook maar ook een bel gebruiken. Maar waar ik het meest plezier in had was het verhaal over een heel stout jongetje en de reactie daarop van de ouders. Het jongetje mocht van zijn ouders daarom niet deelnemen aan de rituelen in hun  meditatiekamer. Men kan deze video bekijken vanaf 11.41 min. of vanaf het begin.

Hoop dat jullie net zoveel plezier beleven aan deze video als ik heb gedaan.
Toch wil ik zeker nog iets benadrukken.......bloemen offeren, bellen laten rinkelen, water aanbieden en wierook branden is iets waar ik helemaal achter kan staan. Het is ook prettig om te doen.  Het is het leren je hart open te zetten om uit je hoofd in je hart te komen.
Maar........er zijn ook rituelen bijvoorbeeld bij boetedoeningen en nog andere rituelen in niet westerse culturen waar ik niets mee van doen wil hebben. 

Mijn advies: gebruik alleen rituelen die goed aanvoelen, laat de rest voor wat het is. 

Kamala
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

vrijdag 8 april 2016

Oefening: er is een geheime deur in elke spirituele oefening

Om shantih

Lieve allemaal


Kamala in Radadesh/Belgie

Er is een tekst in dit blog met de titel: “ hoe op het pad van wijsheid te komen”. 
De blogtekst die hieronder staat heeft een andere invalshoek maar heeft wel dezelfde essentie. 
Toen ging het over verschillende religies en andere richtingen, deze blogtekst gaat over het gebruik van oefeningen in je leven en het hebben van een begeleider……..
dit zal niet iemand zijn die jezelf uitzoekt maar is waarschijnlijk iemand die op jouw pad gezet wordt. Het is aan jou om die persoon te “her”- kennen. 


Authentieke oefeningen
----------------------------------------------------------------------------------
In elke authentieke oefening die je doet, zit een geheime deur naar zelfrealisatie. 
Wanneer die deur opengaat en je door die deur heen kan lopen, dan zal er een stukje zelfrealisatie zijn. 
Dan kom je in aanraking met kennis en keuzemogelijkheden, maar het meest belangrijkste is, dat je gevuld wordt door “goddelijke” liefde.

Je mind en de sleutel
------------------------------------------------------------------------------------
Welke traditie je ook volgt, wanneer je door die deur loopt, kom je uit op een universele beleving.
Het is het voorportaal voor grotere ervaringen die later hopelijk zullen komen. Wil je door die deur lopen, dan moet je een bepaalde stilte in jezelf (je mind) bereikt hebben. 
In dit voorportaal zal de stem van je hart en je ziel gehoord worden. 
Als je zover bent dat je bij de deur aangekomen bent en aanklopt dan zal de liefde en mededogen van jouw  begeleider de deur voor je openen. 
(Hier in het Westen hebben wij het gevoel dat je afhankelijk wordt van degene die jou begeleidt, maar ik kan je verzekeren dat dit niet zo is, het gaat om het durven  aanvaarden van licht en liefde. 
Deze relatie komt niet tot stand vanuit je hoofd maar vanuit je hart. 
Het is een relatie die waarschijnlijk al eeuwenlang bestaat. 
Die lijn kan niet verbroken worden. Wel is het zo dat de keuzes die men maakt die relatie helderder en/of troebeler maakt.

Metafoor over het hebben van een guru/begeleider/gids
-------------------------------------------------------------------------------------
Als kleinkind van mijn grootmoeder, kreeg ik toegang tot haar liefde voor mij. Haar autorisatie als grootmoeder gaf haar de sleutel om in mij te werken, natuurlijk met toestemming van mijn ouders. 
Maar onze liefde voor elkaar en de erfopvolging zorgen voor continuïteit. 
De gaven en talenten die in deze erfopvolging zitten, dus in mijn geval van grootmoeder naar kleinkind zal voortgezet worden van mij in één van mijn kleinkinderen.  
Ook in het christendom zie je deze parampara lijn terug komen. 
Petrus en Jezus hielden van elkaar en door die liefde kwam er overgave. Dit zie je ook terug in het Boedhisme, Bij de Sikh-gemeenschap etc.   
Vrije wil en liefde hebben en krijgen is een belangrijk onderdeel voor het deel uitmaken van een erfopvolging. 

Oefeningen doen…
--------------------------------------------------------------------------------------
Oefeningen doen en volhouden is belangrijk. 
Mijn advies is begin met iets simpels en houdt dit 40 dagen vol, als dat gelukt is bouw het dan uit naar 90 dagen en als dat gelukt is naar 120 dagen. 
Alle oefeningen zijn bedoeld om je “mind” onder controle te krijgen en/of je 5 zintuigen schoon te krijgen.  
Een goeie begeleider is precies in staat om jou de juiste oefening te geven. 
Maar jij bent het die het moet doen.


Oefeningen doen in de yogastudio
--------------------------------------------------------------------------------------
Er is een gesloten groep die al jaren met elkaar omgaan. 
Deze groep zal niet geopend worden voor nieuwe mensen.

Mijn manier van werken met “nieuwe” mensen is meer één op één. Een persoonlijke benadering is belangrijk. Je moet elkaar leren kennen en leren vertrouwen.  
Een massage-behandeling ondergaan is een prachtige manier om aan jezelf te werken. 
Het is een win/win-situatie. 
Fysiek erg weldadig en probleem opheffend waar mogelijk. 
Mentaal komt men in balans en spiritueel krijg je oefeningen op maat aangereikt.
Dit kunnen asana’s, mudra’s of pranayama oefeningen zijn. 
Op het mentale gebied kunnen er concentratie oefeningen gebruikt worden…En voor de spiritueel aangelegde personen kunnen meditatie oefeningen gegeven worden.  

Zou je interesse hebben om op pad te gaan met jezelf  en is de yogastudio voor jou een invalshoek om dit te doen, laat het dan even weten. Dit kan via mail of telefoonnummer.
Heb je alleen  vragen????? Dat kan ook laat het ons weten….
-------------------------------------------------------------------------------------

maandag 23 november 2015

groepsleden: Nimrita vertelt hoe energie je werk positief kan beïnvloeden

om shanti

Lieve allemaal

Zoals jullie weten maakt Nimrita deel uit van onze groep in Langeweg.
Meditatie oefeningen zijn belangrijk en een deel van jezelf offeren aan goede doelen is een fantastische ervaring.





Hierover zijn al verschillende blogteksten geschreven.......Na een voorstel van mijn kant over de mogelijkheden hoe om te gaan met het geven van geld aan goede doelen, heeft Nimrita dit opgepakt en de resultaten hiervan heeft ze in een blogtekst beschreven.

Heel graag wil ik dit met jullie delen.

Kamala

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

donderdag 23 juli 2015

Oefening : wat doen deze foto's met je????? 2015

om shantih

Lieve allemaal

Foto's zeggen soms meer dan woorden, vandaar deze oefening


Leven vanuit je hart is één ding, 
leven vanuit je denkwereld is een ander ding.
Zaken die met je'
hart te maken hebben kunnen niet met je hoofd begrepen worden. 

Welke vragen zou jij bij deze foto's kunnen bedenken ???   en hoe zou jij dan die vragen beantwoorden.????



Als ik een vraag zou hebben naar wie zou ik dan toegaan voor het antwoord

-naar een alcoholist???
-naar een dokter??
-naar een soldaat???
-naar een kerkelijk iemand??? 

of ga ik stil zitten en leg dit voor mij niet op te lossen conflict aan de voeten van de "goddelijke wereld" en vraag aan hen: open mijn hart voor uw schoonheid, zet mij op het pad van uw eigen goedheid en trek mij nader tot u ieder ogenblik van mijn leven........want in de wet van tegenstellingen hebben beide foto's hun goede en slechte kant, toch...............en dan maar hopen dat er wijsheid en liefde mijn hart zullen vullen. 

 kamala

---------------------------------------------------------------------------------


dinsdag 5 november 2013

meditatie: Het pad van Bhakti en Meditatie is verschillend 2013

Om shantih

Lieve allemaal

Regelmatig kom ik personen tegen die zo vastgeroest zitten in aangeleerd gedrag, dat ze bepaalde zaken niet meer in een helder daglicht kunnen en/of willen plaatsen. 
Vandaar dat ik vandaag  2 zaken onder jullie aandacht wil brengen. 

Het gaat over Bhakti en Meditatie. 

Beide disciplines zijn goed, maar mijn vraag aan jullie is: Kijk er eens met een open blik naar. 
Het antwoord wat je geeft is altijd goed, want het zal jouw antwoord zijn, het is tenslotte jouw eigen leven en jouw pad.
Het verhaal hieronder gaat over het doen van meditatie en het lopen op het bhaktipad.

Kamala
--------------------------------------------------------------------------------------
Verhaal: de Veerman 
hoe een kriya eruit kan zien
Er was eens een man die 30 jaar lang  een bepaalde houding uit de yoga had aangenomen. 
Deze oefening (kriya) had hij heel geconcentreerd en meditatief uitgevoerd. Deze man was dus 30 jaar lang op zichzelf aangewezen geweest. 
Door deze oefening 30 jaar lang te doen had hij een siddhi ontwikkeld. 
Nadat hij die beoefening had beëindigd dus na 30 jaar in dit geval, ging hij wandelend terug naar zijn eigen district. 
Hij moest door dalen en over bergen heen. 
Op een gegeven ogenblik kwam hij bij een brede rivier aan en in de verte zag hij een man staan. 
Hij bleek een boot te hebben en zette personen over van de ene kant naar de andere.


Deze visser was een eenvoudig man, had geen tijd gehad om te mediteren of yoga-houdingen aan te nemen. 
Deze man moest voor het onderhoud van zijn familie zorgen en zijn werk begon vroeg in de morgen tot laat in de avond. (karma-yoga).
Regelmatig zette hij mensen over met zijn boot naar de andere oever.
Deze man was geliefd, had een vrolijk karakter en iedereen was altijd blij om hem te zien. 
Ze hadden een praatje, lachte wat en was blij dat de Schepper hem zoveel vreugde gaf.
De eerste man die 30 jaar eenzaam had geleefd en erg gedisciplineerd was geworden kwam bij de man en zijn boot aan.

Hier volgt het gesprek:

Veerman:           hallo goede man, wilt u naar de overkant!!!!
Wandelaar:        ja ik ga naar de overkant,
Veerman:           Wilt U van mijn boot gebruik maken
Wandelaar zei:   neen dank U, weet U ik heb 30 jaar gemediteerd en kriya's                               gedaan  ik kan nu over water lopen en hoef van Uw diensten                             geen gebruik te maken.
Veerman:          werkelijk heeft U 30 jaar geoefend om over water te kunnen                             lopen!!!!!. Wat jammer van die jaren, ik had U voor 10 cent                               over kunnen zetten

einde verhaal.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Meditatie:
Maak voor jezelf eens uit welke methode voor jou het beste zou zijn geweest en vraag je dan ook eens af welke voor- en nadelen er aan verbonden zijn op fysiek, 
mentaal en 
spiritueel level. 
---------------------------------------------------------------------------------------