Hoe om te gaan met twijfelaars......
In dit stukje van mijn leven werd ik geconfronteerd met 2 personen die alleen maar kunnen geven.
Angstig zijn om te ontvangen en over alles en nog wat twijfelen als er iets op hun pad komt waar ze geen controle over hebben.........
Zouden ze dan nog maar vragen stellen, maar dat doen ze ook niet.
Twijfelen kan soms goed zijn, het geeft je tijd om na te denken over een situatie. Altijd twijfelen of doorgaan met twijfelen is geen positieve houding. Dus met andere woorden, het omgaan met twijfelaars is lastig, zeker als het dicht bij je staat. Er is een yogi die een advies geeft om te gaan met lastige situaties. Dit stukje tekst wil ik graag met jullie delen.
Kamala
----------------------------------------------------------------------------------------
Niemand kan een ander iets geven dan liefde
Niemand kan een mens iets anders schenken dan liefde. Niemand kan een mens iets anders schenken dan hoop. Niemand kan een mens werkelijk iets geven behalve aandacht, aanwezigheid en tijd. Alles wat we doen, alles wat we geven, alles wat we zijn, komt uiteindelijk neer op één beweging: het optillen van de ander.
Zoals een vorkheftruck onder een zware last duikt, zo duiken wij soms in het diepe van iemands pijn, verwarring of zoektocht. Niet om het werk voor hen te doen, maar om hen een stukje op te tillen — om hen weer op het spoor te zetten dat bij hun ziel hoort, zodat zij verder kunnen lopen op hun eigen pad.
Wat gebeurt er met mij als ik dit blijf doen?
Soms komt de vraag: “Als ik dit blijf doen… als ik blijf geven, blijven optillen, blijven dragen… wat gebeurt er dan met mij?” Mijn antwoord is eenvoudig en waar: dan komt de Grote Heftruck — de Oneindige — naar jou toe. Hij komt wanneer jij leeg bent, wanneer jij moe bent, wanneer jij denkt dat je niets meer hebt om te geven. Hij komt om het vuil op te ruimen dat je onderweg hebt verzameld. Hij komt om jou op te tillen, net zoals jij anderen hebt opgetild. Is er een betere deal dan dat?
Wij zijn de pioniers van de Dharma (ons pad)
Wij zijn hier om dat te vieren. Wij zijn de pioniers. Wij zijn de pioniers van de Dharma — van de spirituele oefening, van de innerlijke discipline, van de weg van het hart. Laten we daarom onze hoofden buigen in gebed. Niet uit onderwerping, maar uit erkenning. Laten we onze harten openen, zodat de stroom van binnenuit kan spreken. Door de oude leringen van vele tradities hebben we geleerd ons over te geven aan de innerlijke leraar — de ParamAtman, het hoogste Zelf dat in ons woont.
En wanneer er een uiterlijke Guru in je leven verschijnt, dan wordt zelfs de twijfel die je hebt over anderen door die Guru weggenomen. Hij of zij ruimt de obstakels op die je zicht vertroebelen, zodat jij weer helder kunt zien. Het hart geven opent de bron Door ons hart te geven aan een ander —oprecht, zonder agenda, zonder verwachting —ontsluiten we de bron die in ons leeft. We tillen niet alleen de ander op, maar ook onszelf. We verheffen onze ziel. We vervullen onze bestemming. Want uiteindelijk is dit de weg: geven, optillen, openen, liefhebben. Meer is er niet nodig.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------















