Zoeken in deze blog

donderdag 15 juni 2017

Meditatie: hoe en waarop te mediteren

Om shantih

lieve allemaal

Meditatie zo wordt er verteld kent verschillende niveau's. Om te beginnen moet men leren 
  1. Stil zitten.
    Men moet leren gedurende enige tijd stil te zitten en de constante stroom van gedachten en gevoelens (emoties) te observeren. De stiltemomenten tussen de gedachten en gevoelens kunnen groter gemaakt worden en dat is de reden van deze oefening.
  2. Meditatieobject gebruiken.
    Als er stiltemomenten zijn is het mogelijk om een beeld van een Godheid te gebruiken, men kan ook overwegen om op een mantra (te krijgen)  te gebruiken of een zin te gebruiken uit een gebed.  Concentreren op je ademhaling is ook mogelijk. Als je rustiger wordt zal je ademhaling ook rustiger worden......(Er zijn speciale pranayama oefeningen om het ritme van je ademhaling te beïnvloeden). Maar wees hier voorzichtig mee. Het kan leiden  tot een onnatuurlijk gedrag of  tot een geforceerde ademhaling. (hyperventilatie kan een effect zijn van een verkeerde ademhaling).
Wat hier boven staat beschreven, is een beginnersfase, het hebben van iemand in je leven die ervaring heeft in deze technieken is aan te raden.


Hoe een guru een meditatie opdracht kan geven


Dit verhaal gaar over brahmacharya Chaitanya die leefde in de Omkar Ashram. 

Hij wilde leren mediteren en ging daarom naar Rama Acharya toe.
Rama Acharya gaf hem de raad om op Krishna te mediteren en Hem te visualiseren met gekruiste benen en een fluit in Zijn handen, gezeten in het midden van een grote zon in de lotus van het eigen hart en daarbij de mantra Om Namo Bhagavate Vasudeva te herhalen. Maar brahmacharya Chaitanya begon tegen te sputteren. Het verhaal is in onderstaande video te beluisteren.

Hebben jullie vragen over deze blogtekst stuur deze dan naar de yogastudio. 

Kamala



---------------------------------------------------------------------------------
Onderstaand een video met een verhaal over een meditatieopdracht van een guru naar zijn leerling



--------------------------------------------------------------------------------