Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label leaar. Alle posts tonen
Posts tonen met het label leaar. Alle posts tonen

zondag 21 juni 2026

Een kijk op enneagram-men

2015

Om shanti: Lieve allemaal



Steeds meer en meer ga ik beseffen hoe moeilijk het is om een leraar te zijn en mijn respect voor de Meesters in mijn leven neemt van dag tot dag toe. 

Het hoofd van de geestelijke dienst in het verzorgingstehuis van Surplus de 7-schakels in Zevenbergen, vertelde mij eens dat haar leraar Enneagram-men gebruikte om inzichten te verkrijgen. 
Nu kunnen Enneagram-men zeker structuur en inzicht geven hoe men kan functioneren in de maatschappij......
Wij kregen er een gesprekje over onder andere met de vraag hoe ik er naar keek.  Mijn antwoord was toen maar ook nu nog is,  dat het naar mijn idee een goeie techniek is, maar het brengt je niet door de deur naar binnen daar waar  het innerlijk leven zich afspeelt.

Plaatjes die gecreëerd zijn moeten worden opgegeven als je met innerlijk leven in aanraking wil komen 

Volgens mijn inzichten moet er zodra je aan het plafond zit met je ervaringen in de uiterlijke wereld  een deur opengaan naar de innerlijke wereld en dan moeten die zelfgemaakte plaatjes of ook wel begrenzingen opgeheven worden........
Ooit heb ik in een bijeenkomst aangegeven.....dat God geen diploma's geeft en ook geen plaatjes.....ja je wordt wel getest.......en ja reken er maar op dat je dan weet of de test wel of niet geslaagd is, daar kan geen plaatje en/of enneagram je bij helpen. 

Het bij elkaar zijn van leraar/leerling, ouder/kind, als spiritueel familielid of twee zielen verenigd door Gods liefde, is noodzakelijk..... zeker als de verhouding buitenwereld/innerlijke wereld onevenredig is. Dit bij elkaar zijn moet gebaseerd zijn op liefde, vertrouwen, onvoorwaardelijk zijn, want als deze basis er niet zou zijn, waarom zou je dan verder willen groeien, waarom zou een Meester tijd en aandacht aan iemand willen schenken. Waarom zou een ouder blijven investeren als een kind zijn eigen weg wil gaan.....waarom zou de Goddelijke wereld 2 mensen bij elkaar zetten als er geen hoop op groei is......... 

Toeval??  bestaat dat????

Kreeg terwijl ik deze blog tekst aan het schrijven was een mail binnen met de woorden van een gerealiseerd Yogi.   
Deze Yogi heeft het niet over plaatjes, maar over boundaries. Hieronder staat de door mij gelezen tekst. Voor nu een warme groet van mij Kamala

------------------------------------------------------------------------------------
In wezen betekent yoga: de wetenschap van het uitwissen van grenzen. Van het eenvoudigste wezen tot de mens: in hun meest basale staat is hun hele leven gericht op het vastleggen van grenzen.

Je ziet een hond overal plassen, niet omdat hij een probleem heeft met zijn blaas, maar omdat hij zijn territorium afbakent. Zo creëert ieder wezen — ook de mens — voortdurend zijn eigen grenzen.

In een ashram proberen we juist die grenzen te laten vervagen. Maar zelfs daar zie je dat mensen toch weer hun eigen kleine territorium afbakenen, anders voelen ze zich dakloos. De meeste mensen kunnen helaas niet eenvoudigweg in dit universum leven. Ze willen in een hokje wonen. In een zelfgebouwde gevangenis. Ze durven niet te leven in de uitgestrektheid van het kosmos, die volledig beschikbaar is om te ervaren en te bewonen.

Wanneer je een grens creëert, moet je die eerst definiëren, en vervolgens verdedigen. En als de grens groter wordt, moet je zelfs een leger bouwen. Yoga betekent: een mens op alle mogelijke manieren voorbereiden om zijn grenzen langzaam uit te wissen, zodat hij eenvoudigweg kan zijn.

Begrijp dit goed: als je een grens creëert, moet je die definiëren, verdedigen, bevechten. Elke natie heeft een leger, niet voor de lol, maar omdat een grens verdedigd moet worden — anders wordt hij doorbroken. Die grens wordt belangrijk voor jou. Je moet hem beschermen, ervoor vechten, ervoor sterven. Yoga betekent vrij worden van dat alles — het uitwissen van grenzen.

Als je hier zit, zit je gewoon in dit universum. Je hebt geen eigen grens nodig. Geen zogenaamde “eigen ruimte”. Er bestaat überhaupt geen “jouw ruimte”. Je denkt dat het van jou is, maar dat is een illusie.

Het fysieke lichaam hééft een grens — dat is geen probleem, dat is simpelweg de aard van het fysieke. Maar die fysieke grens is doorgedrongen tot je psyche. Nu wil je geest een grens. Je emoties willen een grens. Omdat je zoveel hebt geïnvesteerd in het bouwen van grenzen, is dat wat grenzeloos is in jou buiten je bereik geraakt. Dat is alles. Omdat je je tijd, energie en intelligentie stopt in het bouwen van je eigen grens, glipt het grenzeloze uit je ervaring.

Wanneer we spreken over Adiyogi, noemen we hem een yogi omdat hij zijn innerlijke grenzen heeft doorbroken of uitgewist. Het is jouw eigen doen, jouw eigen karma, dat jou afgescheiden laat voelen van het universum. Je voelt je eenzaam in iets dat zo levend en zo inclusief is.

Adiyogi was de eerste die dit deed — daarom noemen we hem Adi‑yogi, de eerste yogi. Wanneer we hem neerzetten, zal dat zijn energie zijn. Als mensen daar komen zitten, zal hun leven langzaam bewegen richting het uitwissen van grenzen en het reizen naar het grenzeloze. Dat is het enige doel. Er is nooit een ander doel geweest in wat we doen.

Het idee dat het leven kan evolueren komt van hem. En die evolutie hoeft niet beperkt te blijven tot de fysieke vorm — een mens kan bewust evolueren. Dat is de meest bevrijdende mogelijkheid die hij heeft geopend.

De hele wetenschap van yoga is van hem afkomstig. Het is mijn streven dat zo’n groot wezen erkend wordt voor de fenomenale bijdrage die hij heeft geleverd. Sta naast mij in het vervullen hiervan, want dit zal een krachtig middel zijn om het menselijk bewustzijn te verhogen. Einde bericht

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------