Zoeken in deze blog

zondag 10 november 2013

Healing: drugs is dat een belemmering of een kans in de yoga????

om shantih

lieve allemaal

Zoals jullie weten staan wij al jaren met de Yogastudio op de gevangenispagina. 


De laatste 25 jaar is er voor mij veel veranderd qua kijk op de samenleving. 
Ben met zaken in aanraking gekomen die ik 25 jaar geleden niet voor mogelijk had gehouden. Ken nu jonge mannen en middelbare personen die aan de soft-drugs of hard drugs zijn en/of zijn geweest.
Heb gezien hoe angsten door hun lichaam raasden, gezien hoe mensen zich gedragen als zij  in psychoses zitten.
Hoe mensen in de gevangenis komen en hoe moeilijk het is om een leven op te bouwen zonder geld. Lopen met een rugzak vol schulden, geen vrienden of familie meer hebbende. Een moeilijk leven gezien uit "mijn" levensvisie.

De grootste les voor mij in de laatste jaren was, om met iedereen, zowel met de hoogste yogi's uit de Himalay's tot personen uit de maatschappij die drugs gebruiken te kunnen omgaan en er niet onderste boven van te geraken. Dus alles en iedereen die op mijn pad kwam te kunnen en willen accepteren zoals ze zijn was één van de lessen in mijn leven. Deze les was niet makkelijk maar het is me met vallen en opstaan gelukt. 


De Yogastudio (ashram) moet een plek zijn waar iedereen zich veilig kan voelen, waar iedereen een kop thee en/of een knuffel kan krijgen. 
Waar iedereen met levensvragen kan komen, ongeacht huidskleur, geloof, leeftijd, of het een man of een vrouw is.
Gewoon die antwoorden geven en krijgen die vanuit de yoga-achtergrond gegeven kunnen worden. 

Maar om deze blogtekst leuk af te sluiten onderstaande ervaring van een 20-jarige man.   Maar eerst de foto, daarna het stukje over een olifant.

Kamala

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Twintig jaar geleden kwam er een jongen van rond de 20 jaar oud bij mij thuis 
een kop thee te drinken. 

Dit was zijn verhaal waar ik nu nog steeds om kan grinniken......

Gisteren zei hij, liep ik in Roosendaal op een zebrapad bij het station. 
Ik was stomverbaasd over wat er gebeurde zei hij:  
Auto's stopten en mensen vroegen waarom ik niet doorliep.........
Hij vertelde  aan die mensen dat hij zo'n lol had, want op het zebrapad stond een olifant en wat deed die olifant daar........gewoon.... zijn veters vastknopen...... 

Hij begreep toen maar niet waarom anderen niet zagen dat daar een olifant stond en waarom dat zo vreemd was.....  
De lol dat die jongen had en het blije gezicht achter die kop thee en nu nog als ik dit neerschrijf, geeft mij een glimlach op mijn gezicht. Ach waarom niet.

Heb dingen in India gezien die voor ons Nederlanders niet te begrijpen zijn, bijvoorbeeld de olifant die hier staat afgebeeld. 
En wat te denken van het programma spuiten en slikken op onze tv. 
Alles bij elkaar ben ik in de loop der jaren gegroeid aan inzichten.
Omgaan met vluchtelingen die uit een asielzoekerscentrum komen en die ik mag begeleiden naar een "normaal vrije" maatschappij. De Emmaus hier in Langeweg welke mensen met verslavingen een thuis en werkgelegenheid aanbieden. Met andere woorden ik ben volwassen geworden. 

-----------------------------------------------------------------------------------
email: yogastudiolaksmi@hotmail.com