Zoeken in deze blog

zondag 3 november 2013

Innerlijk leven: Is stelen altijd stelen???

Om shanti

Lieve allemaal

Vandaag zat ik met een glimlach op mijn gezicht naar een video te kijken waar ik de lol van inzag, maarrrrrrr het gaf me ook wel wat gedachten.


De ene man op het filmpje riep, this is an crime, he is a thief......

Aangezien ik toch wel veel met yogafilosofie bezig ben vroeg ik mezelf af: 
Hoe verhoudt stelen en niet stelen zich met Yoga-activiteiten, wat zeggen de Meesters hierover:

Zij zeggen dat voordat we echt aan yoga-beoefening kunnen beginnen, we eerst de yama en niyama's moeten beheersen. 
Niet stelen wordt Asteya genoemd en valt onder de Yama's.
Yama's zijn ethische diciplines, dus de grote geboden die voor elk geloof, elk volk, elke leeftijd en elk tijdperk gelden.
  • Ahimsa: geweldloosheid
  • Satya: waarheidsliefde
  • Asteya: niet stelen
  • Bramacharya: kuisheid
  • Aparigraha: niet begerig zijn.
Deze geboden zijn de morele regels die voor de samenleving en het individu gelden. In de wortels van deze eigenschappen liggen de emoties van hebzucht, begeerte en gehechtheid.

Kijkend naar dit filmpje moest ik denken aan een inwoners uit één van onze rondliggende dorpen. Deze persoon zit op het ogenblik in een penitaire inrichting, omdat de rechter hem voor 7 zaken heeft veroordeeld. 
Toch vinden de bewoners van deze dorpen ook dat hij een dief is. 
Hijzelf vind dat niet, hij vindt het niet goed wat hij heeft gedaan, maaaar hij deed het voor zijn honden omdat hij geen geld had om voedsel te kopen. Natuurlijk waren er vanuit onze standpunten ook andere opties beschikbaar geweest, maar hij koos de optie die bij hem hoorde.

In een ander blog vertelde ik over de oorlogstijd, waar vrienden van mijn vader en mijn vader voor de mensen uit hun straat zorgde om bij de Duitsers voedsel te stelen. Zij vonden het echt geen stelen, hoezp zij zorgde toch voor de families uit hun straat....

De vis die beschuldigd werd van "een action of crime" deed gewoon wat bij hem hoorde. al vonden de vissers dat de vis bij hen hoorde.


Mijn vraag aan U is: Was de zeeleeuw nou de dief of de mannen die de vis gevangen hadden.

Hoe dan ook veel plezier met het filmpje.  Kamala
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
email: yogastudiolaksmi@hotmail.com