Zoeken in deze blog

vrijdag 26 mei 2017

Kennis: Er zijn 5 soorten leed in ons leven

Om shantih

Lieve allemaal 


In de Bhagavad Gita (onderdeel van de Veda's) staat dat er 5 soorten leed zijn waar we hier op aarde onderhevig aan zijn.

De 5 soorten leed zijn

  1. Geboren worden
  2. Ouder worden, waardoor ziektes ontstaan
  3. Sterven
  4. Natuurrampen
  5. Leed door anderen jou aangedaan..

Vandaag zat ik zomaar uit het niets iets op te schrijven en met de bovenstaande kennis over de 5 soorten leed, wil ik dit met jullie delen........waarom niet......

Kamala
------------------------------------------------------------------------------------

Lijden

Ik zie mensen lijden (door te weinig kennis)
Ik zie mensen lijden (door het gedrag van anderen mensen)
Ik zie mensen lijden (door wreedheid omdat ze macht en controle willen hebben)
Ik zie mensen die niet tot ontplooiing komen, omdat ze zichzelf in hun eigen gecreëerde wereld hebben gezet
Ik zie mezelf lijden, doordat ik te weinig liefde en kracht heb om barrières
te doorbreken
Ik zie mezelf lijden (omdat dieren wreed worden behandeld)
Ik zie mezelf lijden (omdat mijn yogakatje om het leven is gebracht en ik haar niet kon beschermen)

En zo kan ik wel doorgaan. Dan komt natuurlijk de vraag naar boven, wat is het nut om hier op aarde te zijn. Natuurlijk kan ik daar verschillende antwoorden op geven, maar dat zijn antwoorden die komen uit mijn kennis en niet vanuit mijn realisaties vanuit mijn hart.
Maar het antwoord en de zin van mijn leven kwam via mijn kleinzoon Tim van 14 jaar oud (vanuit zijn hart) naar me toe.

Gesprekje tussen kleinzoon en zijn oma

Oma, zei hij tegen me: Als jij er niet zou zijn, was ik er niet ......en ik ben blij dat ik hier ben.......want ik vindt het leven hier erg fijn.
De schat.......Hij leeft het leven van een kroonprins en kent in zijn omgeving alleen maar kroonprinsjes. Maar als hij ouder wordt zal hij net als ik ontdekken dat er zoveel kinderen geen kroonprinsen zijn.........Maar alles op zijn eigen tijd.......De realisaties gaan zeker komen

Babaji

Moet ineens denken aan een opmerking welke babaji maakte toen hij kennismaakte met Tim, toen hij ongeveer 2 jaar oud was.
Tim zei hij, is alleen voor jou op aarde geboren.
Dus met het antwoord van Tim en de opmerking van Babaji (12 jaar geleden) heb ik nu de kracht en liefde gekregen om door te gaan op het laatste stuk van mijn pad.




--------------------------------------------------------------------------------

Oefening:

Probeer eens vragen te stellen aan en over jezelf over de 5 soorten leed die jij in je leven ervaart.

Probeer eens vragen en/of doelen te maken om het leed wat jij aan anderen aandoet te verzachten.

Probeer eens vragen te stellen hoe jij jezelf verdedig als mensen jou benadelen.

Stel dat het vragen stellen gelukt is, dan kan de volgende stap zijn om deze vragen en doelen eens met iemand anders door te nemen, het kan zijn dat de vragen en/of doelen bijgesteld moeten worden.

Er is een mooie affirmatie waar mee gewerkt kan worden:

Wat je ziet is niet wat je krijgt.

Veel succes ermee.

Wil je het met mij delen, dat kan, stuur een mail naar de yogastudio.
Wil je meedoen met onze projecten, wat fijn zou zijn, kan dat ook. 

----------------------------------------------------------------------------------