Zoeken in deze blog

woensdag 4 april 2018

De guru's en hun mening over Pasen.

Om shantih
Lieve allemaal 

Jaren geleden was ik nieuwsgierig  naar wat bepaalde Guru's in India te vertellen hadden over Pasen en het Paasfeest.

Hun verhaal wil ik jullie zeker niet onthouden, dus vandaar onderstaande tekst. Daar gaan we dan...... 

50% van de Nederlandse bevolking heeft geen religieuze achtergrond. De andere 50% wel. 
De 50% die wel een religieuze achtergrond hebben worden verdeeld in ongeveer 27% katholieken, 33% onder de hervormde en protestante gemeenschappen en de mensen met een islam en/of joodse achtergrond. 


In het christendom zo zeggen de guru's is de 1e paasdag een belangrijke dag. 

Het is de verrijzenis van Jezus Christus. Maar ben je geen christen, dan is 1e paasdag een lentefeest en wedergeboorte in de natuur.



Toch hebben de Yogi's een duidelijke mening over de persoon Jezus. Jezus wordt door de christelijke mensen gezien als de belichaming van God, m
aar wordt er door de Yogi's  gezegd.:  Als wij "Jezus" zeggen, bedoelen we niet een man die 2000 jaar geleden leefde, maar is het de basis in onszelf met de mogelijkheid tot ontplooiing waarin Jezus als een geïdealiseerde Meester zeker gevolgd kan worden.  
Het is volgens de guru's essentieel dat elk individu deze eigenschap in zichzelf gaat herkennen.
De kern van de leer van Jezus is dan ook het gezegde: "Het koninkrijk Gods" is in jezelf..".

De Guru's zeggen dat helaas 99% van de bevolking deze ervaring van in zichzelf zoeken niet gebruikt. 
Hoe ziet dat zoeken er dan uit, kan er gevraagd worden.
Het antwoord kan dit zijn: begin bij jezelf met bijvoorbeeld eens naar voeding te kijken...

  • Goede voeding,
  • Maak je lichaam schoon door rust, regelmaat en reinheid. 
  • Stop met roken 
  • en drinken van alcohol. 
  • En begin gewoon eens met stilzitten en 
  • begin de ochtend met het drinken van water uit een koperen beker
  • En begin eens met yogaoefeningen en/of kriya's 






Yoga is dus zoals in andere blogteksten al beschreven is geen religie, maar het zou wel kunnen leiden naar ervaringen die jou ervan kunnen overtuigen dat "God" of de "Goddelijke wereld" bestaat en dat leiding van binnenuit komt en terug te vinden is in de uiterlijke wereld.




Zo.....nu dit allemaal gezegd is, kunnen we op weg naar de pinkstertijd. Wens jullie allemaal een fijne tijd toe en de ervaring van inzicht en genade en nogmaals neem contact met ons als je daar behoefte aan heb.

-------------------------------------------------------------------------------------------