Zoeken in deze blog

dinsdag 2 oktober 2018

Pijn veroorzaken.....we doen het allemaal....en wat dan

Om Shantih

Lieve allemaal,

Ik zou willen dat ik kon zeggen, dat ik nooit bij anderen pijn heb veroorzaakt,

maar dat zou niet realistisch zijn. Want stel dat er twee mensen  tegenover elkaar staan en we leggen het cijfer 9 tussen hen in.......ziet de één het cijfer negen, maar de ander het cijfer 6. 




Realistisch gezien is het  onmogelijk om geen pijn te veroorzaken. Er is natuurlijk een verschil tussen bewust en onbewust handelen, maar toch....  


Op het pad van mystiek, bewustzijnsontwikkeling en/of religie worden handgrepen gegeven om zonder te veel schade te veroorzaken het einddoel van ons pad te bereiken.   Maar weet, dat dit zonder vallen en opstaan niet zal lukken. 

Onze tong beheersen is een heel heel belangrijke les om aan te leren

------------------------------------------------------------------------------
niet alleen beheersen in wat we zeggen, maar ook beheersen als instrument om voedsel tot ons te nemen 

Een soefimeester zegt dit over het gebruik van je tong... 

----------------------------------------------------------------
Wat voor wonden of pijn men eenmaal heeft veroorzaakt, het kan nooit meer volkomen te niet worden gedaan. 
Men kan zijn spijt betuigen en om vergiffenis vragen, maar wat gedaan is, is gedaan en wat gezegd is blijft gezegd. 
Het woord wat uitgesproken is, is niet weg. 
Elk woord dat wij spreken blijft ergens: in ieder geval in het hart van degene die luisterde, als trilling in de ruimte of als trilling in de grond. Het blijft en heeft zijn uitwerking. 

Een snoepje als handgreep (een oplossing voor een probleem!!!!)
------------------------------------------------------------------------------------- 
Er is een verhaal over een wijze genezer vertelde de Soefimeester. 
Een vrouw ging naar de wijze genezer toe en had een vraag aan hem. Meester ik heb het moeilijk met mijn man. Kunt u mij zeggen wat ik moet doen?. Ik heb het moeilijk met mijn man, wij hebben thuis elke dag ruzie. De genezer zei: Dat is heel makkelijk op te lossen, waarop zij zei: O wat fijn en wat ben ik u dankbaar. De genezer zei: Ik zal u deze snoepjes meegeven. Neem ze in uw mond wanneer u man thuiskomt en alles komt in orde, deze snoepjes zijn gemagnetiseerd. 
Ze deed het en elke dag merkte zij dat er geen ruzie meer was. Na 10 dagen waren de snoepjes op en ging zij weer naar de genezer. Zij zei tegen hem: Ik geef er alles voor als ik nog wat van die snoepjes mag hebben, ze zijn ongelooflijk. 
Toen zei de leraar: Goede vriendin, nu je tien dagen lang die snoepjes hebt gegeten, moet je begrijpen dat je man, wanneer hij de hele dag heeft gewerkt, moe en zenuwachtig thuiskomt. Natuurlijk is hij dan niet goed gestemd en je maakte het erger door je gepraat. Door stil te zijn, gaf je hem geen reden tot ruzie maken en er kwam weer harmonie in je huis. 
Hieruit kun je een les leren: 
Zwijgen is de sleutel tot harmonie. 

------------------------------------------------------------------------------
                                             mail Kamala