Zoeken in deze blog

zondag 18 augustus 2024

2024 Taxi ervaring in India met de Hijra gemeenschap (transgender)

 


Om shanti, shanti, shanti......lieve lezers

Onze taxi ervaringen in India

Ik was samen met Bhavandeep, voorzitter van Stichting Yogastudio Laksmi te Langeweg en mijn kleinzoon Tim op pelgrimstocht naar Haridwar en Varanasi in India op advies van Pujya Gurudev Swami Dr. Dineshwaranandji Maharaj oprichter van de BrahmRishi Mission in Nederland


                                            pujya Gurudev Swami Dr. Dineshwaranandji Maharaj

We zaten regelmatig in taxi's en er kwamen heel wat bedelaars bij de taxi staan om te bedelen. Daar waren ook mannen verkleed als vrouwen bij.  Hun gedrag was voor ons (uit een andere cultuur) intimiderend vooral voor Tim die 21 jaar oud is en de wereld en andere culturen anders dan onze westerse cultuur nog moet verkennen. 

Nu ben ikzelf  gewend geraakt  aan al die bedelende mensen, in al die jaren dat ik India bezocht heb maar vind het nog steeds een onprettige ervaring en dan vooral om het te negeren. In plaats daarvan heb ik met mijn yogastudio laksmi verschillende projecten ondersteund zoals  bijvoorbeeld een schooltje  in Vizhinyam waar wij in staat waren om voor 6 jaar de huur te betalen. Dit om de school in stand te houden.... 

Ons gevoel bij bedelende hijra's

Maar terugkomend naar onze ervaringen dit jaar in 2024. Er kwamen mannen in vrouwenkleren bij de taxi staan  om geld te vragen. Als wij ze negeerde of vriendelijk aangaven dat we dit niet wilden geven (naïviteit en te weinig of geen kennis hiervan of hierover) werden ze boos .....ze wilde ons zelfs in sommige gevallen iets kwaads toewensen als ze begrepen dat we ze echt geen geld wilde geven.

Mijn kleinzoon Tim zat met mij achterin de taxi en ik betrapte één van de hijra's erop (zo worden ze genoemd)  dat hij/zij doordringend in Tim zijn ogen aan het  kijken was.......Heb die energie verbroken door met mijn hand tussen hun ogen te zwaaien. 

Mijn gevoel was daarna wel, hadden wij geld moeten geven. Om meer kennis hierover te krijgen heb ik dit  dus aan wat mensen in India gevraagd. Maar zoals Indiase mensen vaak doen, ze wiebelen een beetje met hun hoofd en vermijden antwoorden.

Tot zover mijn ervaring in februari. Nu in augustus heb ik wel de antwoorden gekregen op mijn vragen van toen en deze antwoorden  wil ik graag met jullie die dit lezen delen. Speciaal voor diegene  die naar India reizen en over dit onderwerp geen kennis genoeg hebben. 

Ervaringen en kennis horen echt bij elkaar, toch..............

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 


Hijra gemeenschap in India

Waarschijnlijk hebben wij een ontmoeting gehad met de hijra-gemeenschap in India. Hijra's zijn een erkende derde gender gemeenschap in India en hebben een lange geschiedenis in de cultuur van het land. Ze kleden zich vaak in vrouwenkleding en vragen om geld, vooral tijdens speciale gelegenheden zoals geboorten en huwelijken. Ter bevestiging van mijn gevoel kreeg ik te horen dat het begrijpelijk was om mij ongemakkelijk te voelen in de ontstane situatie met de taxi's die wij nodig hadden.

Hijra's worden geconfronteerd met discriminatie en armoede

Het bedelen is een manier voor de hijra's om zich in hun levensonderhoud te voorzien. Hoewel het voor ons het geven van geld een manier kan zijn om een conflict te vermijden wanneer ze je aanspreken is het ook belangrijk om onze eigen grenzen te respecteren en om ons comfortabel te blijven voelen.

Wat betreft een boze energie die ze kunnen verspreiden en op je te laten rusten is er dit onderstaande antwoord

Wat betreft zwarte magie, vervloekingen, negatieve energie ontvangen die men kan sturen. Het is belangrijk voor ons uit een andere cultuur dat bovengenoemde activiteiten toch vaak gebaseerd zijn op culturele en spirituele overtuigingen. Als je niet in deze overtuigingen gelooft, hoef je je er waarschijnlijk geen zorgen over te maken. Blijf je toch met een naar gevoel zitten kan ik alleen maar zeggen blijf positief, zoek eventueel ondersteuning bij vrienden en/of familie. Als dit niet helpt is er een mogelijkheid om een beschermend ritueel uit te laten voeren.

De gebruiken en/of tradities in de Hijra cultuur

  1. Badhai: Dit is een traditionele praktijk waarbij hijra's zegeningen geven en geld vragen tijdens speciale gelegenheden zoals geboortes en huwelijken. Ze worden vaak uitgenodigd om deel te nemen  aan deze vieringen en hun aanwezigheid wordt gezien als teken van geluk.
  2. Guru-Chela Systeem: De hijra-gemeenschap functioneert vaak binnen een systeem van mentorschap, waarbij een oudere hijra (guru) een jongere hijra onder haar hoede neemt. Dit systeem biedt steun en begeleiding aan nieuwe leden van de gemeenschap.
  3. Religieuze rituelen: Veel hijra's zijn toegewijd aan speciale godinnen en de hijra's nemen deel aan religieuze ceremonies en pelgrimstochten naar heilige plaatsen.
  4. Nirvan: Dit is een ritueel van castratie dat sommige hijra's ondergaan als en teken van hun toewijding aan hun identiteit en gemeenschap. Het is een belangrijk overgangsritueel binnen de gemeenschap.
  5. Optredens en dans: Hijra's staan bekend om hun optredens en dansen tijdens festivals en andere openbare evenementen maar ook een manier om hun cultuur en tradities te vieren en te delen.
Hieronder een video over de Hijra gemeenschap. Vind dit een aanrader om te bekijken.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Willen jullie reageren of meer informatie hebben dat kan stuur een mail naar mij toe yogastudiolaksmi@hotmail.com of 

bel naar Bhavandeep voorzitter van yogastudiolaksmi tel nr. +31 6 1615042912 graag tussen 17.00 en 19.00 uur.

Voor nu moge de zegen van de Meesters ook op jullie rusten. Kamala (srimati kamala-devi dasi) (Gopi