Zoeken in deze blog

donderdag 30 mei 2024

Verhaal: een wijze oude man in een verzorgingshuis

Om shanti, Lieve allemaal

Er kwam een verhaal op mijn pad welke ik graag met jullie wil delen. Het gaat over een oude man van 92 jaar oud die naar een bejaardenhuis toe moest om daar te gaan wonen.

VERHAAL: DE OUDE WIJZE MAN

Een man van 92 jaar oud, klein postuur, trots uiterlijk, goed gekleed en goed geschoren, stond zoals hij vertelde elke ochtend in zijn huis om 8.00 uur op. 

Op een dag na zijn dagelijkse verzorging verhuisde hij naar een bejaardenhuis. Zijn vrouw welke 70 jaar oud was geworden en pas was overleden was de reden van de verhuizing. Aangekomen in het bejaardenhuis werd hij opgevangen door iemand van het tehuis, maar hij moest wel een tijdje wachten in de wachtkamer van dat tehuis. Toen zij hem kwamen halen om naar zijn kamer te worden gebracht lachte hij vriendelijk naar die persoon.

Toen hij zich in zijn rolstoel naar de lift bewoog, beschreef de verzorgster hem de kleine kamer waar hij kwam te komen. Zij vertelde hem ook over het doek welke voor het raam hing en dienst deed als gordijn. Ik vind het heel mooi zei de man met het enthousiasme van een jongen van 8 jaar oud, die net een jong hondje had gekregen.

De verzorgster was verbaasd en zei....Mijnheer U heeft nog niet eens uw kamer gezien, wacht eerst eens even af....Zijn antwoord was deze: Dat heeft er niets mee te maken, want geluk is iets wat je van tevoren kiest. Of ik mijn kamer mooi vind of niet, hangt niet af van de meubels en/of de decoratie. Dat hangt eerder af van hoe ik dingen waarneem. Ik heb al in mijn hoofd besloten dat ik mijn nieuwe kamer mooi vind. Het is een beslissing welke ik elke ochtend nam als ik wakker werd.

Kijk zei hij: Ik heb de keuze om de hele dag in bed te blijven liggen en alle moeilijkheden te gaan tellen van mijn lichaamsdelen waarmee ik problemen heb of opstaan en de hemel bedanken voor de lichaamsdelen die wel werken.

Elke dag is een cadeau en zolang ik mijn ogen kan openen, richt ik mij op de nieuwe dag en denk aan alle gelukkige herinneringen uit mijn leven. Ouderdom zei hij is als een bankrekening. Je haalt er wat vanaf als je het nodig hebt. Dus mijn raad aan jou is om veel gelukkige momenten op je geluks bankrekening te storten en ik wil jou alvast bedanken voor je medewerking voor vandaag en jouw bijdrage op mijn bankrekening.......

Einde verhaal - Sakura

--------------------------------------------------------------------------------------

Dit verhaal vertederde mij en bracht mij terug naar fijne herinneringen opgedaan in Zevenbergen tijdens mijn vrijwilligerswerk daar in het  verzorgingstehuis Sancta Maria later de 7-schakels genoemd. 

Ben eens gaan Googlen naar het  woord Sakura....en kwam erachter dat het te maken heeft met kersenbomen welke in Japan hoog in aanzien staan. (Klik op het woord Sakura en dan krijg je een link naar de achtergrond hiervan). Nu heeft onze Yogastudio Laksmi - te Langeweg op 18 mei 2024 toestemming gekregen om in de tuin van de 7-schakels een boom te planten. Op verzoek van het Hoofd Geestelijke Dienst werd er een kersenboom aangeschaft en in de tuin geplaatst. Hieronder het filmpje waarin zij uitlegt wat een kersenboom voor haar en huis huis betekent.


-----------------------------------------

Het verhaal, mijn herinneringen, de tuin van het verzorgingstehuis, de oudere mensen die er wonen en sommige die ik ken, de kersenboom, alles valt wel een beetje samen met het bovenstaande verhaal, toch.....Hoe dan ook het is een stukje warmte en geluk op mijn geluks bankrekening).

Kamala

---------------------------------------------------------------------------------

Hieronder een paar oude en eenvoudige regels om gelukkig te zijn.

  • Bevrijd je hart van haat
  • Bevrijd je hoofd van zorgen
  • Leef eenvoudig
  • Geef veel
  • Verwacht niet veel (of niets)
  • Wees dankbaar voor alles wat naar je toekomt.....en ja ook vervelende dingen, want die geven uiteindelijk wijsheid.
---------------------------------------------------------------------------

geassocieerd met