Zoeken in deze blog

Posts gesorteerd op datum tonen voor zoekopdracht nimrita. Sorteren op relevantieAlle posts tonen
Posts gesorteerd op datum tonen voor zoekopdracht nimrita. Sorteren op relevantieAlle posts tonen

dinsdag 16 januari 2024

Tra taka meditatie: meditatie bij verslechtering van je ogen

Om shanti, lieve allemaal

Tra taka meditatie is een oude methode om het gezichtsvermogen te verbeteren.


Het oog in het bijzonder functioneert door het element vuur.

Het is door vuur (licht) dat we kunnen zien, en het is dit element dat het oog laat functioneren. 

Vuur produceert twee energieën, namelijk licht en warmte.

Het is door licht dat vorm zich manifesteert, en door warmte manifesteert die vorm zich. 

Vorm en warmte samen creëren de uitstraling van een object.

Dit is het Adhi Bhautika niveau van controle over het zicht. 

Voorbij het elementaire niveau van controle is er de Adhi Daivika controller, die voor het gezichtsvermogen de zonnegod Surya is.

Het is door de controle van de zon dat het element vuur in staat is om zijn energieën te produceren. 


Het andere niveau van visuele controle komt van het zelf, of de Adhyatmika purusha.

Het is de individuele ziel met zijn actieve bewustzijn die functioneert door het instrument van het oog. 


Verlies van gezichtsvermogen kan worden getraceerd naar een van deze drie niveaus.

In de meeste gevallen is het als gevolg van een verstoring in het adhibhautika-niveau dat iemands gezichtsvermogen verzwakt.

Dus wanneer men tra taka meditatie uitvoert, herstelt hij dit niveau van bestaan in zijn juiste staat van functioneren door de elementaire energieën te absorberen die nodig zijn om dat orgaan te laten functioneren.

Zoals hierboven vermeld, wordt het oog aangedreven door het vuurelement.


Meditatie op de vlam van een kaars

Door te mediteren op de vlam van een kaars absorberen de ogen de warmte en het licht van de kaarsvlam (door het zicht) en wordt de vorm en vorm van het ooginstrument in zijn natuurlijke staat hersteld. 



Het is het beste als men deze meditatie 15 minuten per dag begint te beoefenen en deze geleidelijk verhoogt.

Men moet afwisselen tussen staren naar de externe vlam en zich concentreren op een interne vlam in het oog.

Staar naar de vlam van de kaars zonder te knipperen totdat er water uit je oog begint te komen, 

sluit dan je ogen en probeer dezelfde vlam binnenin voor een gelijke tijdsduur te visualiseren. 

Blijf op deze manier afwisselen. 


Welke olie is goed voor om een kaarsvlam te maken en te gebruiken tijdens het uitvoeren van een Trataka meditatie. 

  • Koe ghee,
  • til ka tel (sesamzaadolie),
  • of iets anders?  

Als men tra taka-meditatie uitvoert op een kaarsvlam, dan is

Til ka tel (sesamzaadolie) beter dan ghee.

Eigenlijk is ricinusolie het beste voor Tra taka en het is wat werd gebruikt in oudere tijden.

Castorolie is veel beter omdat het een zeer heldere vlam creëert.


Hoe een kaarsvlam te maken 

Maak van watten een lontje, of koop lontjes, leg dat in een kommetje met olie of gesmolten ghee en dan heb je zuiver licht.


De zon als meditatie object

De echte Tra taka is bedoeld om niet op een lamp te worden uitgevoerd.

Maar op de zon op bepaalde momenten van de dag.

Op het moment van de zonsopgang en op het moment. Bij zonsondergang wordt men verondersteld de meditatie op de zon uit te voeren.

Op dat moment zijn de zonnestralen zo afgeschermd dat er geen schade aan iemands ogen zal zijn.

Wanneer men niet in staat is om Tra taka op de zon uit te voeren (vanwege wolken of timing) dan wordt men aangeraden om tra taka op een kaars uit te voeren.

Het effect van Tra taka op een vlam is niet zo krachtig als de effecten die worden ontvangen door te mediteren op de zon.



Dit is His Holiness 1008 Shri Shri SB, Mahamandalesvara of Juna Akhara...... en is de belangrijkste persoon in mijn leven geweest en nog maar nu op een ander niveau. Hier zit Babaji (toen nog erg jong) in een rivier en bij hem is zijn de Yogi's om hem te beschermen. Maar ik zou je aanraden om bij een vlam te blijven. Want als je de zonnemeditatie niet goed uitvoert kunnen je ogen kunt worden beschadigd.
------------------------------------------------------------------------------------------------



Nimrita vertelt over haar ervaringen met deze oefening


----------------------------------------------------------------------------

         mail Kamala



maandag 19 juni 2023

2023: cultuur: Een kijk op de Hindoeïstische cultuur gezien vanuit een Hindoeïstisch vrouw in Nederland

Om Shanti


Lieve allemaal

Morgen ga ik met Nimrita (bestuurslid van Stichting Yogastudio Laksmi en meditatiebegeleidster in Yogastudio Laksi) naar Utrecht. Daar is een open dag, georganiseerd door Vluchtelingenwerk Nederland.  Het is goed voor de algemene ontwikkeling in ons om meer te weten te komen hoe andere culturen hun leven geestelijk en spiritueel invullen en hun kijk op de naam Laksmi te kennen.  (Nimrita doet sinds enige tijd vrijwilligerswerk bij de voedselbank in Breda en ik heb 10 jaar lang deel uitgemaakt van het team van Vluchtelingenwerk in de gemeente Moerdijk als maatschappelijk begeleidster). 

Nu zag ik bij het opschonen van mijn computer de onderstaande tekst naar voren komen, welke ik had opgeslagen. Het is door een Hindoeïstische vrouw geschreven en in het kader interesse opwekken bij anderen voor andere culturen ga ik deze tekst delen. 

Hoop en wens dat het jullie goed gaat. 

Kamala (Srimati Kamala-devi dasi)

---------------------------------------------------------------------------------------


BRIEF


Ik heb mij vaak afgevraagd hoe het kwam zegt deze vrouw, dat vrouwen in India er vaak zo slecht vanaf komen, terwijl de vrouw in het Hindoeïsme zelfs meer aanzien geniet dan de man.  

Ook in onze eigen Hindoestaanse gemeenschap is het soms slecht gesteld met de positie van de vrouw. Toch wordt de vrouw gezien als Laksmi, het licht en in mandirs bezongen. 

Maar vrouwen worden vaak uitgesloten voor bepaalde posities. Zo zie je niet of nauwelijks vrouwelijke pandits. De vrouw hoort de eer van de familie hoog te houden. Haar goede of slechte gedrag is allesbepalend. Een vrouw die een misstap begaat wordt gestraft. Een man die datzelfde doet, vaak niet. Zo wordt er bij bepaalde traditionele handelingen de voorkeur gegeven aan een getrouwde vrouw en geen weduwe. Van een vrouw wordt verwacht dat ze op een bepaalde leeftijd getrouwd is en kinderen baart. En dit vind ik toch echt een keus van de vrouw zelf. Sommige keuzes worden door de min of meer door de gemeenschap bepaald. Wie kent de kreten niet " wanneer ga je trouwen" of "wanneer komen de kinderen". 

Maar gelukkig is er ook iets positiefs te melden. Er komen steeds meer hoogopgeleide vrouwen. Vrouwen die steeds vaak zelf voor een leven kiezen die zij prefereren. Maar ook de sommige mannen laten zich van hun beste kant zien.

Amnesty International heeft een tijd terug een rapport opgesteld over de positie van de vrouw in India. Eén van de oorzaken was, volgens Amnesty, de minderwaardige positie van de vrouw die door het Hindoeïsme wordt voorgeschreven. Van zo een organisatie had ik een beter onderzoek verwacht. Maar later besefte ik dat het eigenlijk niet zo verbazingwekkend is. Voor vele niet-Hindoes en zelfs sommige Hindoes, zouden er in heilige geschriften allerlei opvattingen staan die de vrouw of het meisje een minderwaardige positie geven. Ik ben boeken en internetsites tegengekomen waarin zelfs verzen uit de Veda´s worden aangehaald. Maar als je naar de auteur kijkt, dan is het al een rede om dit allemaal niet te geloven. Maar veel van deze traditionele culturele opvattingen worden door Hindoes nog steeds in stand gehouden. Ook vertellen pandits vaak niet wat wel en niet hoort bij het Hindoeïsme. De meeste mensen weten niet beter dan dat het nou eenmaal zo hoort.


Oude gewoontes en opvattingen zullen nou eenmaal niet zo snel verdwijnen. En soms wil men dat ook niet. De buitenwereld ziet Hindoestanen die zich bezighouden binnen hun eigen gemeenschap en ook erg vasthouden aan tradities. Maar is dit altijd wel zo verstandig? Vaak hoor je dat onze cultuur verloedert en ouders proberen dit te voorkomen door hun kinderen, vooral meisjes streng op te voeden. En dat is soms moeilijk in een vrije westerse wereld. Zelfmoord komt dan ook het vaakst voor bij Hindoestaanse meisjes. De media bericht dit meestal als een typisch Hindoestaans probleem, maar dit komt vaak voor bij meisjes met een niet-westerse achtergrond. Dat maakt het natuurlijk niet minder erg om.

Het Hindoeïsme is veelvuldig bekritiseerd vanwege de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen, altijd in het nadeel van de vrouw. Eén van de (mis)opvattingen is dat het Hindoeïsme op sociaal en religieus gebied voornamelijk door mannen wordt gedomineerd. Aan ene kant is dat ook zo, neem nou eens vrouwenmishandeling. Hier is vaak een scheve machtsverhouding binnen het gezin de oorzaak. Echter, volgens de Veda´s hoort de maatschappij er anders uit te zien, namelijk gelijkheid onder mannen en vrouwen, geen uitsluiting van vrouwen, men hoort vrouwen niet als een last te zien, maar eerder als een zegen. Ook in mythen en literatuur worden vrouwen hoog aangeschreven vergeleken met andere culturen. Het is opmerkelijk te noemen dat de vrouw gezien wordt als de Goddelijke moeder en staat voor kennis en rijkdom. En dat kracht wordt aangeschreven aan de vrouw, Sakthi. Zonder deze kracht zijn Brahma, Shiva en Vishnu lang niet zo sterk. Ook de heilige rivieren (Ganga en Saraswati)en de aarde zijn vrouwelijk. Zoals het lang geleden ook was in India……

Einde verhaal

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

maandag 30 januari 2023

2023: Kijkend naar andere culturen..

om shanti

lieve allemaal 

Naar mijn mening leven wij in een zeer welvarende maatschappij al zullen velen daar hun twijfels over hebben. 

Vergelijk onze wereld maar eens met andere landen op deze aardbol. Bijvoorbeeld Afghanistan......Een prachtige documentaire hierover is Onze man bij de taliban.  Dit is één van de landen waar het opletten is wat je zegt en tegen wie je wat zegt, meisjes en vrouwen zijn daar niet vrij...worden door hun geloof onderdrukt, mogen niet vrij op straat lopen. 
Wat te denken van Iran....als vrouwen daar hun hoofddoek niet goed opzetten (volgens de mannen) kunnen ze worden vermoord. Hier in Nederland waar de jongelui het in hun hoofd halen om de Holocaust te ontkennen. Aanslagen worden gepleegd door jongelui onder de 18 jaar . Volgens de Yogi's zit de wereld in een transitie periode. In 2024 komen er lichtpuntjes en in 2025 zal de oorlog over zijn....Mijn advies is in deze woelige tijd......Wees tolerant en aardig tegen ieder die op je pad komt.....

En natuurlijk kunnen wij ook iets betekenen voor anderen......Bijv. Iran, Afghanistan
Wordt bijvoorbeeld lid van Amnesty International. Amnesty kan opkomen voor de mensenrechten waar wij als enkeling niets kunnen bereiken ook al zouden wij dat willen..  
Wij kunnen hun petities ondertekenen…het kost niets maar we doen tenminste iets.
Of sluit je bijvoorbeeld aan bij het Rode Kruis, zij doen zoveel goed werk..... Of wordt lid van vluchtelingenwerk. Wij kunnen zoveel doen in zaken waarvan wij denken dat het  te groot voor ons is, dat het een ver van mijn bedshow is, of als wij er aandenken en tot de gedachte komen van laat maar zitten.... Er is zoveel wat wij kunnen doen. als wij maar willen....
Aardig zijn en je stem aan iets verbinden om iets voor anderen te betekenen kan altijd.... toch...

Deze blogtekst is mijn manier om mijn stem te laten horen.....
En ja, wij als yogastudio planten bomen, geven beren een plek in het berenbos. Ondersteunen de sadhu's in de bergen. Doen vrijwilligerswerk bij ouderen in verzorgingstehuizen en Nimrita gaat bij de voedselbank beginnen.  Zelf heb ik bijna 10 jaar lang deel uitgemaakt van het team vluchtelingenwerk Moerdijk en bij het rode kruis gezeten als vrijwilligster in Zevenbergen.

Hoe dan ook, dank voor het lezen van deze blogtekst en je kunt mij altijd bereiken via mijn mail.
Met vriendelijke groet, Kamala
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hier een dankbrief van Amnesty International

Beste Kamala,
Bedankt dat je actie hebt gevoerd voor tientallen demonstranten uit Iran die het risico lopen te worden geëxecuteerd.
We zetten je (achter)naam en woonplaats onder de petitie en sturen deze naar het Hoofd van de Rechterlijke Macht in Iran.

                                                      Link naar amnesty international 

zaterdag 16 oktober 2021

2021: Plant bomen zeggen de Yogi's. Zorg voor de bomen zegt de Universiteit van Vlaanderen

Om shanti

Lieve allemaal

Yoga zonder Yogi's in mijn leven is ondenkbaar. Ze waren fysiek in mijn leven, Ze zijn op energieniveau in mijn leven....Uiterlijk omgang hebben met Yogi's heeft zijn voor- en nadelen….Op energieniveau omgang hebben met Yogi's heeft ook zijn voordelen en nadelen.    


                                        Varanasi in India bij een brahman 2013                                           

Toen ik in 2000 in het leven van "mijn Babaji" binnenstapte gebeurde er van alles in mij en rondom mij. Nu 21 jaar later met in mijn rugzak heel veel ervaringen rijker ga ik steeds beter begrijpen dat ieder van ons zijn of haar eigen rol moet spelen in de periode dat we op aarde rondlopen. Babaji's wereld was toen voor mij als Nederlandse vrouw veel te groot en niet te overzien. Liever klein maar fijn dan opgaan in een groot geheel waarin ik mij toen verloren zou voelen. Laat mij maar een bruggenbouwer zijn in Nederland voor die personen die nog niet genoeg kennis hebben over wat een Yogi of een Sadhu is.

Wat zegt Babaji over zijn taak op aarde en welk advies geeft Babaji ons mee vanuit zijn visie. Dit is wat hij zei:

Als een Saint en Sadhu is het mijn taak en mijn karma om Moeder Aarde te beschermen. Dit doe ik onder andere door Puja's, yajna en  niscam seva uit te voeren met als doel de 5 elementen tot mijn terrein te maken en te beheersen.



          yajna---- afkomst onbekend......                                                                 nityananda baba (niet mijn babaji)

Verder vertelde Babaji dat wij hier op aarde zijn voor verschillende redenen en voor verschillende taken. Of je nou een heilige bent, een arts, een werknemer, een huisvrouw of wat dan ook we moeten allemaal goeie activiteiten ontwikkelen in ons leven en deze goeie activiteiten met respect uitvoeren of met anderen delen.

Mijn advies zei Babaji is om Moeder Aarde bomen terug te geven welke wij uit haar grond hebben gehaald.

Het ontbossen zorgt ervoor dat de aarde opwarmt en dat is niet goed. (De Yogi's maakten zich allang voor 2000 zich grote zorgen over het smelten van het ijs in de Himalaya. Yogi's doen bepaalde kriya's in de Himalaya waardoor ze grote genezers en zieners worden. Kwaliteiten ontwikkelen waarmee ze de aarde kunnen behoeden voor grote gevaren. ) Babaji probeert iedereen aan te zetten hem maar ook andere Yogi's te volgen in hun doel om bomen te planten niet alleen in hun land India maar ook in andere landen en dit als doel de atmosfeer te reinigen en ook mede daardoor voor schoon water te zorgen. De boodschap is zeker bij mij aangekomen. Mijn eerste boom heb ik 19 jaar geleden geplant in Zevenbergen.   Met de Yogagroep en hun kinderen bomen en struikjes geplant in Ossendrecht in het gebied van onze lieve vrouwe Huis ter Duin. En binnenkort wordt er een boom geplant bij het Maria kapelletje in Terheijden

Nu weet ik dat een grote groep mensen zich door onwetendheid afzetten tegen yoga daarom zal ik onderstaand een video plaatsen van de universiteit van Vlaanderen welke gaat over klimaatverandering en over het hebben van bomen in de natuur.



Tot zover deze blogtekst. Heb je vragen en/of reacties stuur me dan een mail en ik zal hem/het zeker lezen. Moge de zegen van de Meesters ook op jullie rusten en ik wens jullie een fijn leven toe

-------------------------------------------------------------------------------------------
   contact Kamala

  







Op 14 maart 2020 heb ik het stokje neergelegd van yogastudio laksmi (stichting)

Yogastudiolaksmi is overgenomen door Bhavandeep, Amar Prem en Nimrita, 

Hun website is www.yogastudiolaksmi.nl


link: douchen met koud water





zondag 14 maart 2021

1 jaar na het afstand doen van Stichting Laksmi.

 Lieve allemaal

Het is alweer een jaar geleden dat ik het stokje van Yogastudio Laksmi, Stichting voor Gezondheid, Kennisontwikkeling en Spiritualiteit heb neergelegd. In het afgelopen jaar heb ik veel tijd kunnen besteden aan het compleet maken van mijn generatieboek als nalatenschap aan mijn kinderen en kleinkinderen. Heb in dit jaar ook op een afstand gekeken hoe het met Bhavandeep, Nimrita en Amar Prem ging op verschillende niveaus in hun leven, waardoor ik af en toe kon zeggen, ga een beetje naar links of rechts.  Ik kan niet anders zeggen, hoe dankbaar ik ben, dat er zulke mooie mensen om mij heen staan.  Op hun website hebben ze onderstaand stuk geplaatst waar volgens mij alleen maar zegen op kan rusten. Verder heb ik besloten dat de tijd rijp voor mij is om mijn blogteksten weer op te pakken en dat ik een boek ga schrijven over mijn spirituele ervaringen in dit leven. 

Ik wens iedereen die dit leest, heel veel geluk, gezondheid en groei toe.

Kamala

------------------------------------------------------------------------------------------                        OP DE SITE VAN YOGASTUDIOLAKSMI HEEFT HET BESTUUR DEZE ONDERSTAANDE TEKST GEPLAATST IN VERBAND MET HUN 1-JARIG BESTAAN.

Om shantih,

Vandaag, zondag 14 maart 2021 is het 1 jaar geleden dat wij, het nieuwe bestuur, het stokje van de stichting hebben overgenomen van Srimati Kamala-devi Dasi (onze spiritueel begeleidster en oprichtster van stichting Yogastudio Laksmi).  

We hebben die bijzondere dag vorig jaar (nog net voor het uitbreken van de Corona epidemie) in gezelschap van fijne mensen kunnen doorbrengen in de Soefitempel in Katwijk.

Nu 1 jaar later is het een mooi moment om terug te kijken en dit te delen met de mensen die de stichting een warm hart toe dragen.  

Ondanks Corona hebben we, rekening houdend met de RIVM maatregelen, toch al mooie ervaringen kunnen delen d.m.v. activiteiten die we konden organiseren. We hebben met verschillende deelnemers stilte- en labyrint wandelingen gemaakt, er zijn mensen gekomen voor (online) lessen “oefeningen op basis van yoga”. En daarnaast  hebben er ook al deelnemers kunnen genieten van een heerlijke vegetarische maaltijd.  

We hebben voor al de genoemde activiteiten donaties mogen ontvangen en hiermee hebben we onze eerste goede doelen kunnen ondersteunen. We hebben gedoneerd aan het berenbos in Ouwehands dierenpark in Rhenen, zodat de beren een beter leven hebben in het prachtig aangelegde berenbos.

Daarnaast hebben we een donatie gedaan  aan Ramp Beiroet (explosie in augustus 2020).  

En er is een donatie gedaan aan Radhadesh (het spiritueel centrum in de Ardennen van de Hare Krishna gemeenschap). Namens onze stichting worden vandaag bloemen voor slingers en voor het versieren van het altaar verzorgd. Daarbij spreken wij onze dankbaarheid uit voor de kracht en energie die we het afgelopen jaar hebben mogen ontvangen om de stichting verder te ontwikkelen.  

Het was voor ons alle drie een heel leerzaam jaar met mooie herinneringen en veel nieuwe ervaringen. We ervaren het als een ontwikkelproces waarin we alle drie op onze eigen manier ons steentje bijdragen aan de stichting. We zijn dankbaar voor de ontmoetingen met mensen die geïnteresseerd zijn in onze activiteiten en de kerntaken van onze stichting (gezondheid, kennisontwikkeling en spiritualiteit). We willen daar dan ook graag in de komende jaren mee door gaan.  

Ben je nieuwsgierig geworden, neem gerust een kijkje op onze website (www.yogastudiolaksmi.nl) of neem contact met ons op.  

Lieve groeten namens het bestuur van stichting Yogastudio Laksmi.

Amar Prem, Bhavandeep en Nimrita