Yogastudio Laksmi, Stichting voor Gezondheid, Kennisontwikkeling en Spiritualiteit is per 14 maart 2020 overgegaan in een andere vorm en met een ander bestuur.
Onze Milou heeft de naam Amar-Prem toegewezen gekregen en deze naam is door haar in ontvangst genomen in Langeweg.
Op de dag dat zij en haar partner een bericht kregen welke hun enorm van de sokken blies, heeft Amar Prem en haar partner toch de kracht gevonden om hun innerlijke leven niet uit de weg te gaan. Ze wilde de ceremonie van het aannemen van de naam toch door te laten gaan.
De naam Amar betekent : onsterfelijk, tijdloos en eeuwigdurend.
De naam Prem betekent: overstijgend, overtreffende trap van liefde. Gods l liefde ervaren
Kaur betekent: prinses van God, welke op haar pad in het leven wandelt met gratie en kracht.
Bij het aannemen van haar nieuwe naam werd er ook een zegen meegegeven. Amar Prem wordt in staat gesteld op elk moment van de dag, elk moment van haar leven zich te verbinden met de Prem, de hoogste vorm van liefde die men van binnenuit kan ervaren.
Met die prem zal ze in de toekomst personen die een duwtje in hun rug nodig hebben om een stapje verder op de ladder te komen kunnen helpen.
Als coach en P&O zal dat zeker gaan lukken. Hieronder nog een reactie van haar een jaar later.
Bedankt voor de mooie kaart die ik afgelopen weekend ontvangen heb namens jullie allemaal. Het is alweer 1 heel jaar geleden dat ik mijn naam Amar Prem Kaur heb gekregen op een van de meest bijzondere en moeilijke dagen in mijn leven. Ondanks alle stormen en stormpjes in het leven voel ik mij verankerd en heb ik altijd een basis om naar terug te gaan. Zelfs in tijden van twijfel en verwarring.
Ik wil jullie allemaal bedanken voor alle energie en liefde en wens jullie een hele mooie dag toe.
In 2008 heeft de toen 90 jarige Greet Krumme -Lemanchant de naam Jai Gopal Kaur toegewezen gekregen en zij heeft die naam ook in ontvangst genomen, maar wel heel speciaal, uit de handen van haar kleinzoon Frans van der Koogh.
overdracht spirituele naam door kleinzoon
Oma Gopal wilde nog een paar jaar blijven leven Deze 90-jarige “wijze” vrouw was al meer dan 20 jaar in het leven van Kamala. Op een gegeven ogenblik hoorde Kamala in haar meditatie in Langeweg deze 90e jarige vrouw in haar huis in Amsterdam huilen. Na telefonisch en later een persoonlijk contact, bleek deze vrouw veel verdriet te hebben over het feit dat zij oud was, dat haar schoonzoon in korte tijd zou overlijden en dat haar dochter dan alleen over bleef, als haar schoonzoon en zij allebei snel zouden sterven. Zij vond dat te zwaar voor haar dochter. Zij gaf aan dat zij nog een paar jaar wilde blijven leven, zodat zij haar dochter nog wat kon begeleiden na het overlijden van haar man.
Spirituele naam voor extra energie Goede raad was nodig, vooral nu deze 90-jarige vrouw zo verdrietig was. Kamala begon over het aannemen van een nieuwe spirituele naam, omdat dat een enorme energiestoot kon geven, genoeg om een tijd op te teren. Zij wilde dat graag en tot de dag van vandaag, wordt er bij haar thuis een kaarsje aangezet, niet alleen voor al haar eigen mensen, maar ook voor Kamala. Elke ochtend zegt ze bij het kaarsje: goeiemorgen Kamala, denk je vandaag nog even aan me……. Wat maakt het uit waar de energie vandaan komt, als het maar komt voor haar. En het proces loopt voortreffelijk, zij kon en kan haar dochter van 68 jaar nog bijstaan. De spirituele naam wordt overgedragen aan haar door haar kleinzoon
De naam die zij draagt is Jai Gopal Kaur
Jai betekent: overwinning. Jai heeft de mogelijkheid in zich om elk obstakel te overwinnen
Gopal betekent: Hij of Zij die God kan ondersteunen in de taak van God als Wereldbeschermer.
Jai Gopal kreeg ook een zegen mee met het aannemen van deze naam en dat zij in haar zuiverheid dezelfde eigenschappen als God kan manifesteren en die eigenschappen ook in een ander laten ontwaken. Dus als Jai Gopal kan zij de hogere energie in haarzelf, op elk moment van de dag naar buiten laten komen met de bedoeling om een ander het inzicht van deze Goddelijke energie duidelijk te maken.
Oma Gopal heeft mijn dochter Patricia na het ontvangen van haar naam, ook een spirituele naam gegeven. Haar naam Is Jagir. In die zin heeft Oma Gopal een lijn gelegd naar ons allen. Wij kunnen na haar overlijden via die lijn met haar energie in contact blijven.
Oma Gopal die de naam Jagir heeft overgedragen aan Patricia in de avond dat zij de naam Jai Gopal Kaur kreeg
langeweg 16 december 2011
Oma Gopal wilde in 2009 nog graag 3 jaar extra leven. Deze wens is in vervulling gegaan Kreeg een telefoontje van haar. Kom je nog langs. Ik beloofde na de kerstdagen naar haar toe te gaan, dat is heel fijn Kamala, maar ik weet niet of ik dat ga redden. Het kan nog een jaar duren of een maand, maar het gaat heel hard achteruit, zei ze. Dus heb ik besloten om nog voor de kerst naar haar toe te gaan. Toen ik bij haar op bezoek was in Amsterdam, mocht ik van haar video opnamen maken. Heb toen deze boodschap van Jagir aan haar gegeven. Laatste brief van Jagir aan Oma Gopal
Lieve oma Gopal,
Als ik aan u denk, is dat met een glimlach rond mijn mond. Wat een sterke vrouw vol pit, en met beide benen op de grond. Alleen jammer dat ouderdom roet in het eten gooit met allerlei kwalen en gebreken, zodat het lichaam niet meer functioneert zoals je dat zou willen. Maar dat is de buitenkant.
Onze spirituele naam draagt extra bij aan een mooi innerlijk. Ik ben blij dat we op dezelfde avond onze spirituele naam hebben mogen ontvangen. En dat u die van mij heeft overgedragen. Als ik de naam Gopal en Jagir hoor, is dat goed. Dat is een mooi setje. Die avond zal me altijd bijblijven. Gedachten zijn krachten. En ik zal zeker een heleboel positieve gedachten naar u toe sturen. En ik weet zeker met mij vele anderen.
Heel veel liefs van Jagirxxxx ------------------------------------------------------------------------------------ Oma Gopal is overleden, maar wat een fijne herinneringen aan haar Hier de video van oma Gopal hoe ze moest leven in Amsterdam.
Mediteren, meditatie opdrachten uitvoeren, rituelen, symbolieken gebruiken zijn allemaal methoden om je innerlijk handen en voeten te geven.
Het aannemen van een spirituele naam kan een grote stap zijn in het lopen op je pad.
Het wordt tijd dat er op dit blog iets geschreven gaat worden over deze meditatie oefening.
Wij zien en ervaren dat de meest rare en uit onwetendheid geprojecteerde gevoelens en uitlatingen op dit fenomeen worden losgelaten, vandaar deze poging licht in het duister te brengen.
Eerst zijn er een paar zaken die heel duidelijk moeten zijn en waar geen discussie over mogelijk is.
·Een spirituele naam aanvragen en aanvaarden in Yogastudio Laksmi houdt niet in dat men aangesloten is of deel uitmaakt van een groepering.
·Yogastudio Laksmi helpt iedereen uit welke geloofsovertuiging, leeftijd, ras met het aanleren en/of vinden of uitwerken van hun sadhana (geestelijke oefeningen)
·Verder wordt men ook niet het bezit van een Guru, Meester of Leraar. In de op maat gesneden sadhana komt vanzelf wel tevoorschijn, welke richting men moet lopen. Het vinden van de paramatma (innerlijke leraar die in ons hart te zien en ervaren is) is onze 1e prioriteit. Een uiterlijke Leraar is gelijk aan de innerlijke leraar. Als de tijd rijp is dient deze uiterlijke leraar zich vanzelf wel aan. Op zoek gaan naar een Guru of Leraar heeft dus geen enkele zin.
·Het is ook niet de bedoeling dat het een vlucht wordt uit de realiteit van deze wereld.
·Het is ook geen afstand doen van de opvoeding van de ouders, de ouders zelf en/of familieleden.
·Voordat men een naam aanneemt zal er altijd toestemming moeten worden gegeven aan yogastudio Laksmi door de partner, daardoor worden er al veel obstakels weggenomen. Harmonie tussen partners, familieleden zijn belangrijk in iemands leven.
Een innerlijk pad lopen is wel een pad welke je alleen moet lopen
Het beoefenen van allerlei disciplines leidt altijd tot het punt waarop je alleen door moet gaan. Je kunt niet met meerderen tegelijk je eigen innerlijke pad lopen.
Hier een video waarop het een en ander verklaard wordt op het niveau van de mensen die toen aanwezig waren bij het uitreiken van een naam.
Metafoor over dit onderwerp
Een plant.
Je krijgt een plant cadeau, dat kan zijn voor je verjaardag, een speciale gelegenheid een jubileum of misschien wel na een ziekbed. Als je die plant in ontvangst neemt is het aan jou om die plant te voeden of te laten afsterven, toch…. Alleen "deze plant" dus die spirituele naam, kan maar eenmalig gegeven worden. Geef je de plant goeie voeding en water dan zal de plant gaan groeien en bloeien. Dus met andere woorden, oefeningen doen gaat met veranderingen gepaard.
Het gebruiken van de verkregen naam geeft reacties bij mensen en die reacties die naar terugkomen geeft jou de mogelijkheid om te groeien in je persoonlijkheid. Men krijgt inzichten waar men anders nooit mee in aanraking gekomen zou zijn.
Voorbereidingen
De stap om een spirituele naam aan te vragen zal niet gelijk van de ene op de andere dag plaatsvinden. Er zal een traject vooraf moeten gaan van oefeningen doen, kennis ontwikkelen. In gezamenlijk overleg zal er dan besloten worden om deze nieuwe stap in het meditatief ingericht leven te nemen.
om shantih Lieve allemaal Foto's zeggen soms meer dan woorden, vandaar deze oefening Leven vanuit je hart is één ding, leven vanuit je denkwereld is een ander ding. Zaken die met je' hart te maken hebben kunnen niet met je hoofd begrepen worden. Welke vragen zou jij bij deze foto's kunnen bedenken ??? en hoe zou jij dan die vragen beantwoorden.????
Als ik een vraag zou hebben naar wie zou ik dan toegaan voor het antwoord -naar een alcoholist??? -naar een dokter?? -naar een soldaat??? -naar een kerkelijk iemand??? of ga ik stil zitten en leg dit voor mij niet op te lossen conflict aan de voeten van de "goddelijke wereld" en vraag aan hen: open mijn hart voor uw schoonheid, zet mij op het pad van uw eigen goedheid en trek mij nader tot u ieder ogenblik van mijn leven........want in de wet van tegenstellingen hebben beide foto's hun goede en slechte kant, toch...............en dan maar hopen dat er wijsheid en liefde mijn hart zullen vullen. kamala ---------------------------------------------------------------------------------
lieve allemaal Foto's zeggen soms meer dan woorden. Het is vandaag weer een dag vol met zon. De dag lacht me toe en "mijn dotje" mijn katje heeft het erg naar haar zin......
Nu kwamen er vandaag wat foto's naar me toe en deze wil ik graag met jullie delen. De foto' spreken voor zichzelf. ' Voor nu geniet van deze dag met volle teugen en moge alle deuren innerlijk en uiterlijk voor jullie geopend worden.
Gisteravond om 24.00 uur eindigde de periode van 3 maanden bezinning, afstand,stilte. Vandaag 1 juli 2015 is de dag om alle blokken die verkeerd stonden weer op zijn goeie plek te zetten. Mijn huis, letterlijk en figuurlijk hebben een schoonmaak gehad. Laat de nieuwe periode maar komen en o ja er is een lied welke precies bij het proces past. Zal hem hieronder plaatsen. Kamala
--------------------------------------------------------------------------------------- l
Om shantih Lieve allemaal Ik ken mensen die elke zondag naar de kerk gaan, vol overgave, zijn trouw, zij bidden en zingen, lopen de deur uit van de kapel en/of kerk en zeggen dan, zie zo dat was het dan weer en nu weer gewoon verder leven. Zelfs in de kerkdienst zitten ze vaak tijdens de lezing nog over alles en wat te denken. Wat ik ook heb gemerkt dat de voorgangers het vaak zien als werk, het is natuurlijk werk in de geaardheid goedheid, met volle overtuiging, maar of hun hart echt bij God is, dat vraag ik me af. Heb jaren en jaren mensen van de afdelingen van een verzorgingstehuis naar de kapel gebracht in dat huis, dat was voor goed voor mij toen, het was goed voor de mensen toen. Maar voor nu is het beter om dit niet meer te doen als vrijwilligerswerk vanuit de yogastudio. Er kwam een verhaal naar mij toe, wat precies hetzelfde vertelt, als ik hierboven heb beschreven. Lees het maar eens, kan geen kwaad, toch
Er wordt verteld dat Aurangzeg tijdens zijn regering in India een keizerlijk edict uitvaardigde volgens het welk iedereen in zijn rijk al de vijf dagelijkse gebeden van de gelovige moest bijwonen. In die tijd leefde daar een wijze, - al wist niemand dat hij een wijze was -, want hij leefde in eenzaamheid.
Deze wijze ontving eveneens het keizerlijk bevel, maar hij vergat het of dacht er niet aan. De politie kwam hem halen om hem naar het gebedshuis te brengen; hij ging gewillig mee en voegde zich bij de gemeente. Toen de priester die in de gebeden voorging, zijn gebed begonnen was, duurde het niet lang of de wijze liep uit de gemeente weg.
De politie ging hem achterna en hij werd voor de rechter geleid want hij had niet alleen de wet overtreden maar ook de dienst verstoord.
Hij zeide tot de rechter: "Ik zou willen weten wat de voorganger in de gebeden verwachtte dat de gemeente zou doen'. De rechter zeide: 'De godsdienst leert, dat uw gedachten zich moeten verenigen met de gedachten van uw voorganger'. De wijze zei: 'Maar dat deed ik juist! De gedachte van de voorganger ging naar zijn huis, hij had zijn sleutels vergeten; ik kon daarom niet in het gebedshuis blijven en ging de sleutels halen'.
Tenslotte bleek dat het inderdaad zo was. Hij was een grote wijze en hij wist alles wat er omging in de geest van anderen.
Godsdienstig zijn, orthodox zijn, of vroom zijn betekent niet noodzakelijkerwijze geestelijk zijn.
Geestelijk zijn is iets heel anders dan wat men 'gebedstrouw'zou kunnen noemen.
om shantih lieve allemaal Nu ik deze blogtekst ga schrijven, moest ik wel even grinniken. Vaak begrijpen we niet waarom we dingen doen, of waarom ze nodig zijn. Vaak begrijpen we ook niet de diepere betekenis van ons handelen, we doen soms zomaar iets, toch!!! Vandaag kwam ik een stukje tekst tegen over Krsna die boter aan het stelen was. Dat gaf me herinneringen naar mijn jeugd
In mijn jeugd, zeg maar vanaf mijn 5e jaar had ik de neiging om een stukje boter in mijn mond te stoppen en het gekke is.......... nu ik 60 jaar ouder ben dan toen, het zelfs nog wel eens doe ........ en dan voel ik me betrapt door mezelf. Bepaalde zaken zijn moeilijk af te leren en/of we accepteren gewoon maar dat iets is zoals het is. Wel is het leuk om terug te kijken en erachter kom dat de onderstaande uitleg waarheid bevat. Kamala
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Een stukje betekenis over Krsna Het leven van Krsna is een ideaal, dat het beeld geeft van het leven van een volmaakt mens. De werkelijke betekenis van het woord Krsna is GOD Krsna en het stelen van boter en de betekenis hiervan Er wordt verteld dat Krsna in zijn jonge jaren dol was op boter en hij leerde als kind om overal vandaan boter te stelen. De betekenis daarvan is dat wijsheid de boter is in het gehele leven. Wanneer het leven gekarnd wordt door een rad, dan komt daaruit boter tevoorschijn: daardoor wordt wijsheid gewonnen. Krsna was erop uit die te stelen; wat betekent dat Krsna wijsheid leerde waar hij die maar vond - met ieders ervaring deed hij zijn voordeel - dat betekent in dit geval stelen. Makkelijk om te lezen, maar.............het is een meditatie waard.
In de thema avond gehouden in november 2014 hadden wij het onderwerp "mentale genezing" gekozen.
Zoals jullie weten heb ik mijn initiaties onder andere bij de soefi's gekregen, een richting waar genezing van onszelf en zelfs van anderen aan bod komt. Er wordt gezegd dat mentale genezing plaats kan vinden o.a. door suggestie. In veel gevallen zijn ouders, volgens de soefileer, de eerste genezers en/of leraren van ons, want zij brengen hun gedachten aan het kind over. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het fronsen van hun wenkbrauwen of door iemand strak aan te kijken. (Uit ervaring weten we dat we op deze manier ook onze huisdieren kunnen beïnvloeden). Wat zeggen de Mystici en genezers over mentale ziektebeelden. Onderstaand zal ik een stukje van een soefimeester plaatsen. Kamala ------------------------------------------------------------------------------------
Volgens hen ontstaan er klachten in de mentale gesteldheid door
verlegenheid en door teveel aan zichzelf te denken, dit geeft dan weer een impuls aan de volgende eigenschappen
behoefte aan lof en vleierij
het moeilijk verdragen van een belediging, maar ook
geirriteerdheid
zelfingenomenheid
jalousie
woede
hartstocht en een zucht naar alcohol en zelfs drugs
Om zulke "ziektebeelden" te kunnen genezen moet de genezer over veel zelf-beheersing beschikken anders werken deze tekortkomingen in hemzelf belemmerend op personen die met hen te maken krijgen. In een thema avond werken we natuurlijk zo'n onderwerp verder uit.
Bij het opgroeien naar de volwassenheid, komen er verschillende leraren op ons pad
ten eerste je moeder
dan als tweede je vader
als derde de omgeving: familie, vrienden, leerkrachten
dan als vierde je spirituele leraar, wiens taak het is om misvattingen, ontvangen van de eerste 3, te corrigeren.
Het is de taak van deze leraren om ons te leren zo gezond mogelijk in het leven te staan. Om goeie eigenschappen in onszelf te ontwikkelen en minder goeie eigenschappen die we hebben ontwikkeld, te corrigeren. Maar op wat voor niveau we ons ook bevinden het gaat altijd om onszelf En er is altijd de vraag...of wij bereid zijn het goeie voorbeeld aan anderen te geven???
hier gaat een verhaal over.......... Een oude vrouw vroeg eens aan een heilige om met haar zoon te praten, die zijn dagloon aan dadels uitgaf en voor haar geen cent overliet. De Meester beloofde dit over vijf weken te zullen doen. Op de vastgestelde dag werd de jongen voor de Meester gebracht, die hem vriendelijk toesprak en zei: "je bent zo'n verstandige jongen dat je wel moet kunnen bedenken, dat je moeder zich om jouw wil heel veel heeft moeten ontzeggen, en al wat ze verdiende heeft besteed om je groot te brengen. Nu is ze oud en jij bent in staat haar te onderhouden en nu verdoe je je geld aan dadels. Is dit juist of goed?? Wat denk je??? De jongen luisterde heel aandachtig naar de Meester en deed zijn voordeel met wat hij hoorde.
De leerlingen van de Meester vroegen zich verwonderd af waarom de Meester het gesprek vijf en dertig dagen had uitgesteld.
De Meester antwoordde ter verklaring: "Ik ben zelf dol op dadels en voelde dat ik niet het recht had de jongen aan te raden zich daarvan te onthouden, voordat ik zelf vijf weken ze niet had gegeten.
Nimrita, één van de fijne mensen die ik ken en die ik soms mag en kan begeleiden op haar pad, heeft weer een blogtekst geschreven, ditmaal over hoe zij haar meditaties doet en wat haar ervaringen daarin zijn. Zoals altijd heeft zij weer de goeie snaar gevonden om dit gevoel te omschrijven. Dus bij deze, zal ik haar blogtekst plaatsen. zodat velen er van kunnen genieten. Voor nu wil ik, die dit lezen een fijne dag toewensen. Moge de zegen van de Meesters op jullie rusten . Kamala
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------