Zoeken in deze blog

dinsdag 16 januari 2024

Tra taka meditatie: meditatie bij verslechtering van je ogen

Om shanti, lieve allemaal

Tra taka meditatie is een oude methode om het gezichtsvermogen te verbeteren.


Het oog in het bijzonder functioneert door het element vuur.

Het is door vuur (licht) dat we kunnen zien, en het is dit element dat het oog laat functioneren. 

Vuur produceert twee energieën, namelijk licht en warmte.

Het is door licht dat vorm zich manifesteert, en door warmte manifesteert die vorm zich. 

Vorm en warmte samen creëren de uitstraling van een object.

Dit is het Adhi Bhautika niveau van controle over het zicht. 

Voorbij het elementaire niveau van controle is er de Adhi Daivika controller, die voor het gezichtsvermogen de zonnegod Surya is.

Het is door de controle van de zon dat het element vuur in staat is om zijn energieën te produceren. 


Het andere niveau van visuele controle komt van het zelf, of de Adhyatmika purusha.

Het is de individuele ziel met zijn actieve bewustzijn die functioneert door het instrument van het oog. 


Verlies van gezichtsvermogen kan worden getraceerd naar een van deze drie niveaus.

In de meeste gevallen is het als gevolg van een verstoring in het adhibhautika-niveau dat iemands gezichtsvermogen verzwakt.

Dus wanneer men tra taka meditatie uitvoert, herstelt hij dit niveau van bestaan in zijn juiste staat van functioneren door de elementaire energieën te absorberen die nodig zijn om dat orgaan te laten functioneren.

Zoals hierboven vermeld, wordt het oog aangedreven door het vuurelement.


Meditatie op de vlam van een kaars

Door te mediteren op de vlam van een kaars absorberen de ogen de warmte en het licht van de kaarsvlam (door het zicht) en wordt de vorm en vorm van het ooginstrument in zijn natuurlijke staat hersteld. 



Het is het beste als men deze meditatie 15 minuten per dag begint te beoefenen en deze geleidelijk verhoogt.

Men moet afwisselen tussen staren naar de externe vlam en zich concentreren op een interne vlam in het oog.

Staar naar de vlam van de kaars zonder te knipperen totdat er water uit je oog begint te komen, 

sluit dan je ogen en probeer dezelfde vlam binnenin voor een gelijke tijdsduur te visualiseren. 

Blijf op deze manier afwisselen. 


Welke olie is goed voor om een kaarsvlam te maken en te gebruiken tijdens het uitvoeren van een Trataka meditatie. 

  • Koe ghee,
  • til ka tel (sesamzaadolie),
  • of iets anders?  

Als men tra taka-meditatie uitvoert op een kaarsvlam, dan is

Til ka tel (sesamzaadolie) beter dan ghee.

Eigenlijk is ricinusolie het beste voor Tra taka en het is wat werd gebruikt in oudere tijden.

Castorolie is veel beter omdat het een zeer heldere vlam creëert.


Hoe een kaarsvlam te maken 

Maak van watten een lontje, of koop lontjes, leg dat in een kommetje met olie of gesmolten ghee en dan heb je zuiver licht.


De zon als meditatie object

De echte Tra taka is bedoeld om niet op een lamp te worden uitgevoerd.

Maar op de zon op bepaalde momenten van de dag.

Op het moment van de zonsopgang en op het moment. Bij zonsondergang wordt men verondersteld de meditatie op de zon uit te voeren.

Op dat moment zijn de zonnestralen zo afgeschermd dat er geen schade aan iemands ogen zal zijn.

Wanneer men niet in staat is om Tra taka op de zon uit te voeren (vanwege wolken of timing) dan wordt men aangeraden om tra taka op een kaars uit te voeren.

Het effect van Tra taka op een vlam is niet zo krachtig als de effecten die worden ontvangen door te mediteren op de zon.



Dit is His Holiness 1008 Shri Shri SB, Mahamandalesvara of Juna Akhara...... en is de belangrijkste persoon in mijn leven geweest en nog maar nu op een ander niveau. Hier zit Babaji (toen nog erg jong) in een rivier en bij hem is zijn de Yogi's om hem te beschermen. Maar ik zou je aanraden om bij een vlam te blijven. Want als je de zonnemeditatie niet goed uitvoert kunnen je ogen kunt worden beschadigd.
------------------------------------------------------------------------------------------------



Nimrita vertelt over haar ervaringen met deze oefening


----------------------------------------------------------------------------

         mail Kamala



zaterdag 13 januari 2024

2024: Het einde van de website Yogastudio Laksmi x

 9 januari 2024

Om shanti...Lieve allemaal

Aan alles is een begin maar ook een einde. Het tijdperk van deze website is voorbij. 

Zag vandaag dat de website van Yogastudio Laksmi, waar zoveel commotie over is gemaakt door sommige personen de laatste jaren van de SBM, niet meer te zien is op het web. Het kijken ernaar is definitief voorbij is. Deze website is 20 jaar lang op het web te zien geweest.

Waarom toch niet eerder weggehaald van het web, iets wat de Missionleden van de SBM graag wilde is dat  mijn hart duidelijk vertelde dat ik de gever van de website geen pijn mocht doen. Het was in liefde gegeven en in liefde ontvangen. Ook de toezegging van Babaji dat ik een foto mocht plaatsen van hem op de website, heb ik als "liefde" ontvangen. Het idee dat ik over Babaji's hoofd groot wilde worden, zat in anderen hun hoofd en had geen enkele plaats in mijn hoofd. Maar nu in 2024 is er een einde gekomen aan het staan op het web.

Er zijn nieuwe eigenaren gekomen die geen enkele binding hebben met mij of de gever van de website of van Babaji en hadden mij een jaar geleden al verteld dat als ik niet zou gaan betalen de website zou worden verwijderd. En nu is dus gebleken dat de website echt definitief van het web af is.

In deze 20 jaar heeft het bijna 200.000 klikken laten zien en  is het in 18 landen bekeken geweest. Ben blij dat de strijd over is bij hen en hoop ook voor hun dat de tijd alle wonden heeft geheeld en dat liefde toch echt belangrijker was en is dan macht.

--------------------------------------------------------------------------------------

Een paar jaar geleden ben ik begonnen met een blog op het web te zetten en geen akties te ondernemen op de nu verdwenen website. Mijn blog waar u nu naar kijkt wordt bekeken in 22 landen en dit geldt ook voor mijn youtube-kanaal. Heeft u belangstelling om iets meer af te weten over gezondheid, kennisontwikkeling en spiritualiteit laat het dan tot u komen.   

Moge Gods zegen en de zegen van de Meesters altijd op ons rusten.  Kamala


zaterdag 30 december 2023

Hoezo een bijzondere ervaring.....Wil dit graag met jullie delen

 Lieve allemaal

In 2017 schreef ik een blogtekst over mijn leven, Dit schreef ik toen... ben vrij van allerlei zelf opgelegde plichten. Er zijn geen begeleidingen die ik hoef te doen. Geen asielzoekers te helpen. Geen kerstkaarten (20 december) meer te schrijven, want die zijn al verzonden.

Hier zit ik dus met wat oude foto's voor me, waarbij ik mezelf afvraag ga ik ze wegdoen of toch niet. Van één van die foto's die ik in mijn handen heb en welke al meer dan 40 jaar in mijn bezit is ga ik vertellen. Ik ga jullie meenemen naar het jaar 1977. Mijn toenmalige man en ik en de 2 kindjes waren net verhuisd van Rotterdam-West naar Zevenbergen-Krooswijk. Daar in Zevenbergen ontstond er een situatie waarin ik besefte dat ik alleen verder moest zonder familiebanden.

Mijn moeder, trouwens vandaag haar geboortedag, zou 92 jaar oud geworden zijn, maar zij werd maar 43 jaar oud. Maar terug in mijn verhaal, daar in Zevenbergen begon op mijn 28e jaar eigenlijk mijn volwassen leven en mijn persoonlijke ontwikkeling. 

Nu erop terugkijkend was ik een naïeve, beschermde opgevoede jonge vrouw, die eigenlijk alleen maar ervaringen had verkregen door kanker in mijn familie en mijn schoonfamilie. Er zat een heel dikke laag van verdriet, ziekenhuizen en sterfgevallen om mij heen. Maar er zat ook een kracht en veel licht in mij welke nog geen kans had gekregen om zich te laten zien. Maar de ontwikkeling kwam met volle teugen tot bloei en was nu achteraf gezien ook niet meer te stoppen.

Eén van mijn eerste ervaringen in Brabant gebeurde op de 2e verdieping bij V & D in Breda en wel op de boekenafdeling. Daar was ik aan het kijken toen ik ineens een schok voelde in mijn lichaam ik stond stil en stond bij een kastje met boeken met een boek bovenop het kastje in een standaard. Omdat het een gekke situatie was pakte ik als compensatie het boek in mijn hand en begon te bladeren. Ik kwam bij een foto aan en geloof het of niet, de tranen liepen over mijn wangen naar beneden.  Weer kwam het gevoel naar boven....wat gebeurt hier.....Legde het boek weer terug veegde mijn tranen weg en liep door.

Ik was zo onder de indruk wat er gebeurd was dat ik na een halfuurtje na dit voorval teruggegaan ben. Weer pakte ik het boek op en gelijk weer begonnen de tranen over mijn wangen te lopen. Dit heeft zich daarna nog een keertje herhaald en weer na een wandeling van een half uur. Toen heb ik besloten dat er een reden moest zijn en heb het boek gekocht.

Thuis aangekomen pakte ik het boek en met de inhoud kon ik niet zoveel. Wel heb ik de foto er uitgehaald en het boek weggedaan. De foto van toen heb ik dus nu weer in mijn handen, het maakt nog net zoveel indruk op me als bij de eerste keer, alleen krijg ik er geen tranen meer bij maar wel een warm gevoel in mijn hart. De guru op de foto is een vajra Guru uit de Tibetaanse tantra gemeenschap. Mijn ervaring is dus 27 jaar na zijn heengaan tot mij gekomen.    (hoezo dood is dood!!)


nu op 30 dec 2023 kwam ik achter de onderstaande kennis. De stukjes vallen allemaal op hun plek, 
 De belangrijkste leer van de sakya is het systeem van lamdre (Wylielam 'bras) of pad en de vruchten. Lamdre wordt in privé-les gegeven en er is een algemene vorm voor het grote publiek. De privé-versie betreft voornamelijk tantrisch en is grotendeels occult-magisch
Deze Vajra Kumara was de 40the sakya trizin Ngawang Thutob wangdrag 1900-1950....

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Een maand of 3 na de bovengenoemde ervaring kreeg ik binnen 1 week heel onverwachts 3 boeken aangereikt op verschillende manieren.

  1. een boek uit de Veda's (hindoeïsme) 
  2. een boek uit de Islam  (soefi richting)
  3. een boek uit het Boeddhisme
Deze boeken zijn nog altijd in mijn bezit en vormen de leidraad in mijn leven. Heb zowel in het Hindoeïsme en in de Soefi beweging een initiatie ontvangen. En in het boeddhisme heb ik onder leiding van Meta Vitahari Vipassana-meditaties ontvangen. Waarom deze ervaring met jullie delen???  Mijn pad is een pad welke gekend moet worden zodat mensen weten hoe een esoterisch pad eruit ziet en wat de ervaringen daarin zijn.  Dus dit is 1 bladzijde uit een boek welke ik aan het schrijven ben.

20 jaar later dan het jaar van deze ervaring kwam brahmanistha, Parivrajaka Junapithadhikari His Holiness 1008 Shri Shri Soham Baba mahamandalesvare of  Juna Akhara in mijn leven (ook een vajra meester).....en hij vertelde tegen mij in de 1e ontmoeting:  daar ben je dan, ik heb zolang naar je gezocht. 

Deze foto is genomen op de kumbh mela  2010 in Haridwar in India en naar mij toegestuurd in een kerstkaart


Deze guru zei: ik ga de kroon op je hoofd zetten en ik ben hem daar eeuwig dankbaar voor. Het was niet makkelijk om alle hoeken van mezelf te onderzoeken maar nu ik terug kijk kan ik niets anders zeggen dat hij gelijk heeft gehad toen hij mij vertelde: Kamala we will never have normal lives, we are very blessed.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Moge de zegen van de Meesters ook op jullie die dit lezen rusten.   Lieve groet...Kamala (srimati Kamala-devi dasi)                               mail Kamala

vrijdag 1 december 2023

Hoe wordt een Swami en/of Guru begroet

Om shanti, lieve allemaal

Bhavandeep (een student van mij) stuurde mij een mail toe met de volgende vragen daarin beschreven.

  • Hoe begroet je een leraar en dan bedoel ik een geestelijk leraar zegt hij.
  • Waarom wordt er voor een swami gebogen
  • En waarom worden dan de voeten aangeraakt
Welke betekenis hebben deze zaken.
---------------------------------------------------------------------------------

Laat ik eerst wat uitleggen over de verschillende titels 
  • Brahmacaya's: eerste fase van het geestelijk leven is ook een periode van celibatair leven, zelfbeheersing en studie onder toezicht van een bevoegd geestelijk leraar.
  • Swami of ook wel Goswami genoemd is een bonafide geestelijk vertegenwoordiger en iemand die zinnen en geest volmaakt in bedwang heeft. 
  • Paramahamsa: is de meest volmaakte in de wereld verzakende levensorde. Parama is hoogste en Hamsa is zwaan. De meest verhevene van alle zelfgerealiseerden. Hij is als een zwaan die uit een mengsel van water en melk alleen de melk eruit kan halen. Hij is in staat om in alle omstandigheden altijd alleen de heer te zien in wie hij volkomen opgaat.
  • Archarya: is volgens de Bhagavad Gita, blz. 174, de ideale geestelijke leraar. Letterlijk Hij die onderricht geeft door zelf het voorbeeld te geven. Hij moet behoren tot een geestelijke erfopvolging welke teruggaat naar de Allerhoogste persoon Sri Krshna.
  • Guru of Goeroe: Is een zelfgerealiseerde ziel die in staat is de mensen voor te gaan op de weg der zelfverwerkeling en zo te bevrijden uit de kringloop van geboorte en dood Een waarachtig geestelijk leraar dient een archarya te zijn. 
  • Mataji: is een Hindi woord welke moeder betekent, Mataji kan ook verwijzen naar de Godinnen Laksmi en Durga
  • Vaishnava: is een persoon die is als een wensboom, kan iedere wens in vervulling laten gaan. Is één van de gerealiseerde toegewijden in Bhakti-yoga. 
  • Volgelingen: zijn mensen die (nog) geen leerling zijn maar waarderen de goeroe of hogere personen ook wel en soms worden deze goeroes ook wel door hen aanbeden.
Al deze bovengenoemde leraren mogen plaatsnemen op een vyasana wat stoel betekent. Het wordt gebruikt als ere zetel.
 
Nu de vraag waarom buigt men onder andere voor een Swami en wat kan men in een tempel zien gebeuren/ervaren.

De mannen worden bijvoorbeeld in Radadesh (een tempel van de Isckon gemeenschap) als Prabhu aangesproken, wat Meester betekent. De vrouwen worden aangesproken als Mataji wat Moeder betekent. Als ze darshan krijgen en of nemen (betekent in gemeenschap zijn van) o.a. in de tempelkamer dan bieden zowel de mannen als vrouwen hun Pranam aan. Het is een Sanskrit woord wat buigen met respect betekent. Het wordt gedaan door de handen samen te vouwen en het hoofd of het lichaam naar beneden te buigen en wel voor een Godheid, een Goeroe, een Leraar of een ouderling. 

De mannen voeren de Danda Vad (buiging) uit, maar de vrouwen mogen geen Danda Vad uitvoeren. De reden daarvoor is dat het bovenlichaam van een vrouw waar de borsten zitten deze de grond niet mogen aanraken bij de eerbetuiging. Er wordt verteld dat dit komt omdat Heer Sri Krishna uit de borsten van de moeder heeft gedronken en ter ere van die moeder verbiedt de aarde welke ook een moeder is om aangeraakt te worden door het bovenlichaam van een vrouw.
Hieronder een foto met hoe het gedaan wordt.




Nog even een aanvulling. Er staat in de Shastra beschreven dat het Mataji verboden is om een Danda vat uit te voeren. 
Shastra is een Sanskriet woord dat betekent "voorschrift, regel, handleiding, compendium, boek of verhandeling" in een algemene zin. Het woord wordt meestal gebruikt als een achtervoegsel in de Indiase literatuur context, voor technische of gespecialiseerde kennis in een bepaald gebied van de praktijk. Een shastra kan een technische handleiding zijn die de regels en normen van een artistieke of culturele discipline uitlegt, of het kan verwijzen naar het geheel van de leer over dat onderwerp

Als je een Vaishnava darshan krijgt of een telefoongesprek hebt met een Vaishnava zeg dan nooit Danda vat als begroeting maar zeg het woord Pranam.

Betekenis Pranama

Pranama wordt gebruikt als een vorm van eerbiedige groet of eerbiedige buiging voor een godheid, goeroe, een leraar of een ouderling te maken in het Hindoeïsme.
Het is een manier om respect, toewijding en nederigheid te tonen. Pranam wordt ook gebruikt als een manier om de prana (vitale levensenergie) van de ander te erkennen en te ontvangen.

Er zijn verschillende soorten pranam in het Hindoeïsme, afhankelijk van de context en de persoon die wordt begroet. Bijvoorbeeld

  • Ashtanga Pranama: (acht-ledige buiging). Deze wordt gebruikt om goeroes en leraren te begroeten.
  • Pachanga Pranama: (vijfledige buiging) wordt gebruikt om goeroes en leraren te begroeten.
  • Charanasparsha: Het aanraken van de voeten is een buiging gecombineerd met het aanraken van de voeten met beide handen en vervolgens de eigen ogen of het voorhoofd aan te raken als teken van respect. Het betekent "ik eer je" of "ik zoek je zegen".
  • Rsi: wijze
Tot hier de kennis die ik met jullie kan delen. 
Moge Gods zegen en de zegen van de Meesters op jullie rusten.
Met lieve groet, Kamala (srimati Kamala-devi dasi)

--------------------------------------------------------------------------                                                             mail Kamala


                

dinsdag 21 november 2023

Ramayam: Hoe Valmiki Valmiki werd

 Om  shanti...Lieve allemaal


In het uitzoeken van mijn papieren kwam ik onderstaande tekst over Valmiki weer tegen. 

In 2010 schreef ik het verhaal over Valmiki op en gebruikte het als lesstof in mijn yogastudio. Hierdoor kon ik ook vertellen over Rama en Sita en ook over Visnu en Laksmi.

Nu in november 2023 dus 13 jaar later kwam er een video naar mij toe waarin een asceet laat zien hoe er rijst tussen zijn haren begon te groeien. Dit bracht mij terug naar het verhaal over Valmiki.   Valmiki zat heeel lang te mediteren, waardoor de mieren in staat waren geweest een muur om hem heen te bouwen....

----------------------------------------------------------------------------------------

Hieronder een video opname van de man met het rijst in zijn haar en daaronder het verhaal van Valmiki.


Het verhaal van Valmiki (mantra meditatie)

Het verhaal van Valmiki (die het verhaal van Rama en Sîtâ schreef)

Duizenden jaren geleden leefde er een jager die geld verdiende door andere mensen te beroven. Hij woonde in een jungle met zijn vrouw en kinderen. Geen enkele reiziger die door de jungle trok, was veilig. De jager aarzelde niet om hen te doden en hun rijkdom te stelen.

Op een dag trok de wijze Narada door het bos. Zoals gewoonlijk was de jager op zoek naar slachtoffers. Zodra hij de heilige man vrolijk zag zingen en spelen op zijn vina, dacht de schurk: "Hier is een gemakkelijke kans om rijk te worden!". Hij sprong uit de boom waar hij zich verstopte en landde met een plof, recht voor de wijze. Hij zwaaide met zijn zwaard en dreigde: "Geef me alles wat je bezit. Anders vermoord ik je."

Narada was de zoon van Brahma (de Schepper) en hij was nooit bang voor iemand. Hij zag God in alle levende wezens en hield van iedereen. Hij keek vriendelijk in de ogen van de jager en vroeg: "Waarom wil je me doden? Ik heb je nooit kwaad gedaan."

De rover antwoordde: "Het is niet vanwege iets dat je hebt gedaan dat ik je wil doden. Ik wil uw rijkdom, zodat ik voor mijn vrouw en kinderen kan zorgen. Doe wat ik zeg, of ik zal je doden."

Narada liet zich niet van de wijs brengen door deze dreigementen. Hij antwoordde: "Goed, mijn jongen, je mag doen wat je wilt. Maar vertel me alsjeblieft één ding. U zegt dat u al deze zonden begaat voor uw vrouw en kinderen. Ze nemen het geld dat je hebt verdiend. Zullen zij ook de zonden nemen die jij verdient?

De overvaller kon niet antwoorden. Zo heeft hij er nooit over nagedacht. Hij antwoordde: "Natuurlijk zullen ze dat moeten doen! Waarom zou ik anders zonden begaan ter wille van hen?"

Narada schudde oneens zijn hoofd en zei: 'Nee, dat zullen ze niet doen. Als je twijfelt, ga het dan aan je vrouw en kinderen vragen." De overvaller was achterdochtig. Misschien haalde Narada een truc uit en probeerde hij te ontsnappen. Hij zei streng: "Nee, ik ga niet weg en laat je gewoon hier achter. Je probeert me te misleiden en te ontsnappen."

Narada lachte en verzekerde de dief: "Nee, mijn zoon, ik beloof je dat ik niet zal ontsnappen. Ik zal zeker wachten tot je terugkomt. Als je me niet gelooft, bind me dan vast aan een van deze bomen en ga naar je huis."

De overvaller bond Narada stevig vast aan een nabijgelegen boom en haastte zich naar huis. Sinds de wijze hem de vreemde vraag stelde, was zijn geest verontrust. Had hij zichzelf geruïneerd door zondige activiteiten, zonder iets te winnen?

Hij ging naar huis en riep om zijn vrouw en kinderen. Hij zei: "Mijn lieverds, jullie weten hoe ik geld voor jullie heb verdiend door te roven en te doden. Ik heb het geld dat ik heb verdiend met jullie gedeeld. Wilt u ook de zonden nemen die ik heb verdiend?"

De vrouw en kinderen waren geschokt door de suggestie. Zij zeiden: "Wij zijn uw ondergeschikten en het is uw plicht ons te onderhouden. We hebben je nooit gevraagd om zonden te begaan om geld te krijgen. Als je ervoor kiest om zonden te begaan, is het je eigen uitkijkpost. Hoe gaan we ermee om? U alleen zult lijden onder de gevolgen van uw misdaden en uw zonden."

Plotseling werden de ogen van de rover geopend. Hij besefte dat hij vreselijke zonden aan het opstapelen was waaraan geen ontkomen mogelijk was. Waarom zou hij een zondig leven leiden voor deze ondankbare mensen?

Hij rende terug naar Narada en maakte snel de boeien los en viel aan zijn voeten. Diep in verdriet smeekte hij: "O grote ziel, in onwetendheid heb ik veel zonden begaan. Vertel me alsjeblieft hoe ik mezelf kan redden. Ik heb geen verlangen meer om dit zondige leven te leiden. Alsjeblieft, red me."

Narada verheugde zich over de verandering in de jager. Hij tilde de rover overeind en zei tegen hem: "Vrees niet, mijn zoon. Er is één naam, die zelfs de grootste zondaars redt. Herhaal deze naam met heel je verstand en ziel. Al uw zonden zullen worden weggewassen." Toen fluisterde hij hem de heilige naam 'Rama' in het oor en vroeg de rover die te herhalen.

Zijn hele leven had de dief alleen maar harde en onvriendelijke woorden gezegd. Hoe hij ook probeerde, hij kon het woord 'Râma' niet uitbrengen. Maar Narada was te vriendelijk om hem te verlaten. Dus probeerde hij een andere methode. Langzaam sprak hij het woord 'Mara' uit, wat 'dood' betekent. Deze keer was de overvaller erg blij om het woord te zeggen! Hij vond het erg leuk! Hij begon het te zeggen, keer op keer. "Mara, Mara, Mara, Mara. En hij begon de lettergrepen snel achter elkaar te herhalen. . . . "Mara, Mara, Ma-Ra, Ma-Ra, Ma, Ra, Ma, Ra, Ma, Ra-Ma, Ra-Ma, Rama, Rama.

Zonder het te beseffen, herhaalde de rover de heilige naam van Lord Rama. Hij was gefascineerd door de charme van de heilige naam en hij bleef de naam herhalen, vergetend waar hij was. Zo zat hij eeuwenlang, zonder te bewegen en zonder zijn ogen te openen. Jaren gingen voorbij. Toen ze hem als een onbeweeglijke steen zagen zitten, kropen mieren, wormen en insecten onbevreesd naar hem toe. Ze bouwden hun huizen en nesten op zijn lichaam. De mierenhopen groeiden en groeiden totdat ze hem volledig bedekten.

Deze lange boetedoening waste alle zonden van de rover weg. Eindelijk zag hij in zijn hart de prachtige gedaante van Heer Rama. Overlopend van vreugde stond hij op van zijn stoel en sloeg alle mierenhopen om hem heen omver. Omdat hij opstond uit mierenhopen – in het Sanskriet "Valmika" genoemd – werd hij 'Valmiki' genoemd.

Daarna woonde Valmiki aan de oevers van de Ganges. Op een dag, toen hij na zijn ochtendbad terugkeerde van de rivier, zag hij een paar Krouncha-vogels vrolijk in de lucht vliegen. Ze waren verliefd. De jager was gecharmeerd van de onschuldige vreugde van de vogels en hij stopte om ze te zien spelen. Juist op dat moment trof een pijl de mannelijke vogel in het hart en hij viel bloedend en huilend neer. Toen ze zag dat haar partner weg was, vloog de vrouwelijke vogel rond en rond zijn lichaam, kreunend en jammerend. Het verdriet van de vogel was zo meelijwekkend, dat het het hart van de wijze raakte. Tranen stroomden uit zijn ogen en in zijn eigen hart voelde hij alle ellende van de kleine vogel alsof het zijn eigen vogel was. Hij keek om zich heen en zag een jager in de buurt gehurkt zitten. Met onbegrensd mededogen en verdriet riep Valmiki uit:

"O jager, voor het doden van de Krouncha-vogels, die verliefd waren, zal je toekomst erg donker zijn"

Toen stopte hij plotseling, verbaasd over zijn eigen woorden. Want het was niet zijn gebruikelijke manier van spreken. Deze woorden bevatten een ritme en een melodie. Hij realiseerde zich dat het een gedicht was dat voortkwam uit het verdriet van zijn hart. Het was het eerste gedicht dat hij ooit had gecomponeerd. In feite was het de eerste shloka (heilig vers) in de geschiedenis van de wereld, want niemand had voor die dag poëzie opgeschreven.

Valmiki schreef later de Ramayana, het verhaal van Rama, in prachtig welluidend metrum. Het wordt nog steeds elke dag door sommige hindoes gezongen, ook al werd het duizenden jaren geleden voor het eerst geschreven. Valmiki wordt de 'Adi Kavi' genoemd, de eerste dichter. Alle hindoeïstische dichters herinneren zich hem voordat ze een nieuw gedicht beginnen te schrijven.

(met dank aan de schrijver van dit verhaal.....welke uitgebreider is dan het verhaal welke ik in 2010 schreef). Kamala (srimati Kamala-devi dasi)

--------------------------------------------------------------------------------------



vrijdag 27 oktober 2023

Mijn nieuwe kijk op de eed van Hippocrates

Om shanti

Lieve allemaal

Bij mijn opleiding tot verpleegkundige-A en mijn beëdiging als natuurgeneeskundige en medisch shiatsu therapeute bij de VNT en bij de Ring kreeg ik onderstaande brief met daarin de eed van Hippocrates.  Toen dacht ik dat ik het begreep en heb geen belofte uitgesproken maar gezweerd op de voorgelezen eed.

Nu is het belangrijk dat als je vragen hebt waar je antwoord op wilt hebben je stil moet zijn en in jezelf moet duiken om het antwoord te vinden....., of als er iemand in je nabijheid is die hoger opgeleid of gerealiseerd is in kennis , om die vraag aan die persoon te stellen.

Of deze mensen bereid zijn om je vraag serieus te nemen en/of bereid zijn je te ontvangen is een ander verhaal. Als men ja zegt is het duidelijk, als men neen zegt is het duidelijk en de derde mogelijkheid is dat geen bericht ook bericht is, toch en is het ook duidelijk.

Nu terugkomend op deze eed die ik afgelegd heb.....

Ik zit hem nu na jaren en jaren weer te lezen en vond er stukjes in welke in mijn begin jaren niet aan de orde waren of mij er niet van bewust was .....Het blijkt nu een meditatie waard te zijn....

Hieronder zal ik de brief met de eed van Hippocrates erin die ik in het verleden kreeg, voordat de eed werd afgenomen hieronder plaatsen. Misschien is de inhoud van deze eed U bekend......maar voor degene die het niet kennen is het fijn om het eens te lezen.

Moge de zegen van de Meesters op ons alle rusten.   Lieve groet Kamala

-------------------------------------------------------------------------------------


Kamala(oprichtster van Yogastudio Laksmi, Stichting voor Gezondheid, Kennisontwikkeling en Spiritualiteit. Wil je meer over de achtergrond hiervan weten kijk dan op www.yogastudiolaksmi.nl
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

zaterdag 21 oktober 2023

Spiritueel zijn...Religieus zijn....Atheist zijn....Er zijn basisregels voor iedereen volgens het srimad Bhagavatam

 Om shanti, lieve allemaal


Het is goed om eens te vernemen wat het Srimad-Bhagavatam over deze beginselen in het spiritueel leven verteld. 

Wat voor godsdienst men ook belijdt of niet belijdt, iedereen kan zich aan de beginselen van elke religie houden, namelijk

  • Soberheid
  • Reinheid
  • Mededogen
  • Waarheidlievendheid.
Het is nergens voor nodig dat men een Hindoe, Moslim of Christen wordt of wat dan ook om bovengenoemde beginselen niet tot zich te nemen. Wel is het zo dat men als men een Hindoe, Moslim of Christen bent en zich niet aan deze beginselen houdt nooit een religieus en/of spiritueel persoon kan zijn.

De kern van het Srimad-Bhagavatam is dat men zich wel aan deze beginselen vasthoudt. 
Deze beginselen zijn geen dogma's of regulerende principes van een bepaald geloof. Zulke regulerende beginselen kunnen verschillen naar gelang en tijd en plaats waarin ze beoefent moeten/kunnen worden.

Moge de zegen van de Meesters op ons allen rusten......

Kamala(oprichtster van Yogastudio Laksmi, Stichting voor Gezondheid, Kennisontwikkeling en Spiritualiteit. Wil je meer over de achtergrond hiervan weten kijk dan op www.yogastudiolaksmi.nl
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


maandag 21 augustus 2023

hoe begroet je een geestelijk leraar/goeroe/swami

Ik kreeg een mail toegestuurd van een leerling met de volgende vragen daarin beschreven.

  • Hoe begroet je een leraar en dan bedoel ik een geestelijk leraar 
  • Waarom wordt er voor een swami gebogen
  • En waarom worden dan de voeten aangeraakt
Welke betekenis hebben deze zaken.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Laat ik eerst wat uitleggen over de verschillende titels 
  • Bramhacaris: zijn leerlingen
  • Swami of ook wel Goswami genoemd is een bonafide geestelijk vertegenwoordiger
  • Paramahamsa: is de meest volmaakte in de wereld verzakende levensorde
  • Archarya: is volgens de Bhagavad Gita, blz. 174, de ideale geestelijke leraar
  • Guru of Goeroe: is een spirituele leraar of gids. Iemand die de donkerte in ons kan wegnemen Het is iemand met veel technische kennis in zijn vakgebied. 
  • Mataji: is een Hindi woord welke moeder betekent, Mataji kan ook verwijzen naar de Godinnen Laksmi en Durga
  • Vaishnava: is een persoon die is als een wensboom, kan iedere wens in vervulling laten gaan. Is één van de gerealiseerde personen in Bhakti-yoga. 
  • Volgelingen: zijn mensen die (nog) geen leerling zijn maar waarderen de goeroe of hogere personen ook wel en soms worden deze goeroes ook wel door hen aanbeden.
Al deze bovengenoemde leraren mogen plaatsnemen op een vyasana wat stoel betekent. Het wordt gebruikt als ere zetel.
 
Nu de vraag waarom buigen ze onder andere voor een Swami en wat kan men in een Hare Krshna tempel zien gebeuren.

De mannen worden in Radadesh (een tempel van de Isckon gemeenschap) als Prabhu aangesproken, wat Meester betekent. De vrouwen worden aangesproken als Mataji wat Moeder betekent. Als ze darshan krijgen en of nemen (betekent in gemeenschap zijn van) o.a. in de tempelkamer dan bieden zowel de mannen als vrouwen hun Pranaam aan. Het is een Sanskrit woord wat buigen met respect betekent. Het wordt gedaan door de handen samen te vouwen en het hoofd of het lichaam naar beneden te buigen en wel voor een Godheid, een Goeroe, een Leraar of een ouderling. 

De mannen voeren de Dandavad (buiging) uit, maar de vrouwen mogen geen Dandavad uitvoeren. De reden daarvoor is dat het bovenlichaam van een vrouw waar de borsten zitten deze de grond niet mogen aanraken bij de eerbetuiging. Er wordt verteld dat dit komt omdat Heer Sri Krishna uit de borsten van de moeder heeft gedronken en ter ere van die moeder verbiedt de aarde welke ook een moeder is om aangeraakt te worden door het bovenlichaam van een vrouw.
Hieronder een foto met hoe het gedaan wordt.




Nog even een aanvulling. Er staat in de Shastra beschreven dat het Mataji verboden is om een Danda vat uit te voeren. 
Shastra is een Sanskriet woord dat betekent "voorschrift, regel, handleiding, compendium, boek of verhandeling" in een algemene zin. Het woord wordt meestal gebruikt als een achtervoegsel in de Indiase literatuur context, voor technische of gespecialiseerde kennis in een bepaald gebied van de praktijk. Een shastra kan een technische handleiding zijn die de regels en normen van een artistieke of culturele discipline uitlegt, of het kan verwijzen naar het geheel van de leer over dat onderwerp

Als je een Vaishnava darshan krijgt of een telefoongesprek hebt met een Vaishnava zeg dan nooit Danda vat als begroeting maar zeg het woord Pranam.

Betekenis Pranam

Pranam wordt gebruikt als een vorm van eerbiedige groet of eerbiedige buiging voor een godheid, goeroe, een leraar of een ouderling te maken in het Hindoeïsme.
Het is een manier om respect, toewijding en nederigheid te tonen. Pranam wordt ook gebruikt als een manier om de prana (vitale levensenergie) van de ander te erkennen en te ontvangen.

Er zijn verschillende soorten pranam in het Hindoeïsme, afhankelijk van de context en de persoon die wordt begroet. Bijvoorbeeld

  • Ashtanga Pranaam: (acht-ledige buiging). Deze wordt gebruikt om goeroes en leraren te begroeten.
  • Pachanga Pranaam: (vijfledige buiging) wordt gebruikt om goeroes en leraren te begroeten.
  • Charanasparsha: Het aanraken van de voeten is een buiging gecombineerd met het aanraken van de voeten met beide handen en vervolgens de eigen ogen of het voorhoofd aan te raken als teken van respect. Het betekent "ik eer je" of "ik zoek je zegen".
Tot hier de kennis die ik met jullie kan delen. 
Moge Gods zegen en de zegen van de Meesters op jullie rusten.
Met lieve groet, Kamala (srimati Kamala-devi dasi)

2023: Stilte ervaren en in stilte zitten (Video)

 Om shanti

Lieve allemaal

Op één van onze thema-avonden had Amar Prem, bestuurslid van Yogastudio Laksmi, Stichting voor Gezondheid, Kennisontwikkeling en Spiritualiteit een vraag over STILTE ERVAREN  EN IN STILTE ZITTEN.

Heb mijn antwoord op deze vraag in een video gezet, zodat Amar Prem maar ook anderen dit nog eens op hun gemak terug kunnen luisteren. Jammer genoeg heeft deze video geen Engelse ondertiteling, misschien dat ik dit later alsnog eens kan proberen om dat in het Engels te doen. Maar voor nu dus in het Nederlands.

Hoor graag wat jullie reactie is, deze kan naar mij worden toegestuurd. 

Kamala (Srimati Kamala-devi dasi)


----------------------------------------------------------------------------------------------------


------------------------------------------------------------------------------------------------