Zoeken in deze blog

donderdag 26 september 2019

YOGASTUDIO: STOKJE OVERDRAGEN

om shantih

lieve allemaal

 

Het is zover......De tijd is gekomen om mijn Stichting Yogastudio Laksmi tussen nu en 2 jaar over te dragen aan een nieuwe groep mensen.
Ik heb een leeftijd bereikt waarin er een fase is, komt, om zaken af te werken, op te ruimen en vrij te komen van bindingen. Ruimte te maken voor anderen, in ons geval fantastische personen, zodat zij verder kunnen (uit)- groeien.

Bhavandeep gaf aan dat hij zeker wist dat hij met het gedachtegoed van Stichting Laksmi door wilde gaan, daarbij aansluitend gaven Amar Prem en Nimrita ook aan daarvan deel uit te willen maken. 


Header van de website die intussen verouderd is maar nog steeds online is. 

Dus zitten wij nu in een fase van brainstormen.....van mijn kant en van hun kant. Er komen zakelijke aangelegenheden aan bod, maar ook zaken zoals het geschenk  welke ik 15 jaar geleden kreeg in de vorm van een website..  Er zal ook een website moeten komen, onder de vleugels van Bhavandeep, Nimrita en Amar Prem.

Zat vanochtend eens te bedenken, hoeveel keer zijn de website, mijn blogs, you tube filmpjes al bekeken.
Alles bij elkaar opgeteld  blijkt dat er rond de 200.000 keer is aangeklikt. Dat het wordt bekeken in meer dan 18 landen. In die zin heeft Babaji  gelijk gehad. Babaji zei ooit tegen mij, je naam zal gekend worden in in grote grote gebieden rondom je huis. Wie had dit ooit kunnen bedenken dat dit uit zou komen.

Ben ik trots????….eens hebben we een thema avond gehad waarin we besproken hebben, hoe raar het is om trots te zijn op jezelf. Neen, daarvoor in de plaats komt het woord DANKBAARHEID.

Dit komt ook in het gebed Saum van Inayath Khan tot uitdrukking, een gebed welke ik de laatste 3 maanden elke ochtend, met mijn zieke vriendin Paula Bensch heb gedaan door de telefoon. Zij is op 8 september 2019 overleden en is naar haar laatste eindpunt gebracht, met dit gebed bij haar in de kist. Er staat een zin in dat gebed....."Allergenadigste heer".....Genade heb ik zeker gekregen en dan is er nog een gezegde welke hier bij aansluit...Babaji heeft ooit tegen mij gezegd: "Kamala you are so blessed, you have no idea…." WE are so blessed Kamala, but we never shall have normal lives. Ook mijn 16-jarige kleinzoon vertelde mij dit op een andere manier. Oma, jij bent zo gelukkig, maar je beseft niet eens hoe gelukkig je bent. Nu komt het trots zijn weer tevoorschijn. Ja, ik ben trots op mijn Tim....

Ook hier komt babaji  weer om de hoek kijken..... 15 jaar geleden zei babaji tegen me....Kamala, Tim is alleen voor jou op deze aarde geboren.…

Wat Tim betreft???? Hij wil marinier worden en is met een opleiding daarvoor bezig.  Waarom marinier Tim???? vroeg ik, ik wil mensen helpen.....
Het dienen, helpen, ondersteunen zit dus ook echt in hem.....Ook iets om dankbaar voor te zijn, toch. Mijn dochter Jagir (patricia) werkt al bijna 30 jaar in het ziekenhuis, zij heeft ook een "dienend en verzorgend" beroep. Mijn kleinzoon Chris, oud 14 jaar, weet nog niet welke richting hij op wil gaan....maar hij heeft een open hart voor dieren en hun verzorging.....Mijn zoon Erik, weet hoe hij een vriend voor iemand kan zijn, gaat zelfs zo ver, dat hij zijn eigen "leven" daarvoor op kan en wil offeren, ook op mijn zoon voel ik trots en ben dankbaar dat hij één van mijn leraren is geweest.

Dus al met al, terugkijkend op 70 jaar leven, heb ik intussen een mooie voetprint neergezet, maar het is nog niet over voor me. Heb nog een stuk te lopen waarin behandelingen, thema avonden, kriya-beoefening en begeleiding plaats zullen blijven vinden, als daar behoefte aan is.


Door het stokje over te dragen, krijgen Bhavandeep, Nimrita, Amar Prem  de kans om hun lessen in praktijk te gaan brengen en verder uit te groeien, tot wat??? dat zal de toekomst uitwijzen. Wens hun hier alle goeds toe.


Ik laat jullie in de toekomst zeker weten wanneer ik mij uit de Stichting Laksmi terugtrek en het stokje overdraag.

Lieve groeten, Kamala
----------------------------------------------------------------------------------------


website (verouderd) www.laksmi.nl

donderdag 25 april 2019

KARMA: wat is plicht in karma yoga

om shantih

Lieve allemaal 
kamala op bezoek bij de yogi's op de maha kumbh mela in India

Karma is leven in het hier en nu en het heeft te maken met keuzes maken op situaties die er in je leven verschijnen en/of zijn.
Karma is geen vluchten uit iets maar bewust de gevolgen dragen van de keuze die je gemaakt hebt. Als je nog een kind bent en thuis woont  en nog onder het gezag van je ouders en familie staat, betaal je de prijs van de door  hun gemaakte keuzes in jouw leven, dus krijg je daardoor karma, goed of slecht.  Belangrijk is om te weten, dat er goed karma, slecht karma en A-karma bestaat.


Maar voordat wij karma-yoga willen begrijpen moeten wij meer weten wat plicht is.

DUS WAT IS PLICHT? 
  • De mohammedaan vindt, dat wat er in zijn boek - de Koran - staat zijn plicht is
  • De hindoe vindt wat de Veda's voorschrijven zijn plicht is
  • De Christen vindt dat wat in de bijbel staat zijn plicht is
We zien dus, dat er verschillende opvattingen van plicht bestaan, die onderling variëren overeenkomstig de verschillende 

  • levensomstandigheden,
  • historische tijdperken
  • en volken.

Als we bepaalde dingen zien gebeuren hebben wij in 1e instantie alleen de aangeboren of aangeleerde neiging om er op een bepaalde manier op te reageren.
Beter is wanneer wij een neiging in ons voelen opkomen dat we erover gaan nadenken. We kunnen dan onder de gegeven omstandigheden bepalen wat goed voor ons is en dan daarna pas op een bepaalde wijze te handelen. Als we dan een keuze hebben gemaakt en ook hebben uitgevoerd, zal de tijd leren of we een goede keuze hebben gemaakt. En nog een extra opmerking hierover is dat het verleden over je hoofd naar de toekomst rolt. 

De gewone, algemeen gangbare opvatting van plicht is dat ieder goed mens de voorschriften van zijn geweten opvolgt. Dit is maar een klein stukje over karma-yoga en de plichten die je hebt en moet uitvoeren naar eer en geweten.
Hieronder zal ik een video plaatsen met een verhaal welke beroemd en veel gebruikt is in India. 


Natuurlijk is het altijd mogelijk om je reacties en/of vragen voor te leggen. Stuur een mail naar yogastudiolaksmi@hotmail.com      Er is natuurlijk ook een mogelijkheid om zomaar eens aan te komen kijk dan in de agenda of maak een afspraak met me. 

Kamala



----------------------------------------------------------------------------------






woensdag 24 april 2019

Om shantih

Lieve allemaal

Ons lichaam te rusten leggen.....hoe doe je dat....
Laat ik eens een metafoor gebruiken van Yesudian. Ik kan me goed vinden in wat hij zegt. Wil je zijn boek over yoga lezen, kijk dan eens uit naar zijn boek Sport en Yoga. 

Zijn metafoor over het lichaam is deze:
  • Ons lichaam is een met machines uitgerust fabrieksbedrijf.
  • De zich overdag verzamelende slakken, afval en verbrandingsproducten worden in de slaap uit ons organisme geveegd.
  • Ook in de fabriek, na afloop van het werk, wanneer de machines stilstaan, moet het personeel met de reparaties en de reiniging beginnen.
  • De mensen moeten echter behalve de regenerende slaap de lang vergeten en slechts aan de primitieve volkeren of dieren bekende wijze van uitrusten weer leren, die door de hatha-yoga "spierontspanning" genoemd wordtch zijn alle spieren dan nog half gespannen.
De krachtstroom van de prana, de toevloed van de regenerende krachten van het organisme, begint eerst dan, wanneer we ons enige minuten volkomen rust gunnen.

Er zijn proeven gedaan waaruit is gebleken dat een yoga-rust van een kwartier het bloed van schadelijke toxinen reinigt.
Advies zou zijn volgens deze Yesudian om voor het opstaan en voor het naar bed gaan deze shav asana uitvoeren.
Hieronder zal ik de oefening in een video uitleggen.

Als jullie vragen en/advies willen hebben of er meer over willen weten, dan kan, stuur even een mailtje naar yogastudiolaksmi@hotmail.com.

-----------------------------------------------------------------------------------------


woensdag 23 januari 2019

getest worden van binnenuit..........

Lieve allemaal

Terugblikken en vooruitkijken..... Dat is wat er nu gebeurt in de levensfase waar ik in zit.

Ik las vandaag een stukje tekst uit de sufi teachings van Hazrat Inayath Khan. (trouwens ik heb een initiatie door Walia van Lohuizen directe leerling van hazrat Inayath Khan ontvangen)
Inayath Khan schrijft that friendship, relationship, love, devotion may not be the same as they appear when it comes to the time of test.

Hazrat Inayath Khan


Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ken die momenten wel......dat ik getest ben van binnen uit.
Testen houdt in dat je innerlijke leiding, weet wat hun taak is.....zij zullen aanwijzingen geven in de vorm van ga een beetje naar links of een beetje naar rechts. Ok... je gaat goed, dus loop maar door en als je te hard rent, dan worden er obstakels neergezet.

De meest belangrijke les in deze is, leer luisteren met je hart en niet naar je zintuigen,   toch.
Verder zag ik vandaag een foto die ik gemaakt heb in Varanasi in een verblijf 1 minuut van de ganges.
1 van de yogis'die ik ontmoet heb in varanasi


Als ik op reis ga, neem ik graag de spullen mee om toch een klein meditatiehoekje te maken. Niet dat dat echt nodig is voor mezelf, want zowel Krsna als Radha en Babaji zitten in mijn hart.
Maar waar ik achter ben gekomen is dat het personeel die kamers schoonmaken, het fijn vinden om het te zien en voor mij is het leuk om te zien wat het bij hun losmaakt.

in mijn kamar bij de rivier de ganges in varanasi


Heel vaak stonden  er dan  ineens mooie bloemen of iets liefs naast de foto;s.  Dus het is een win-win situatie om een klein meditatiehoekje te hebben als ik ergens anders verblijf, zowel voor hun als voor mij...….Er  was dan een gezamenlijk gevoel tussen deze mensen en mij en konden  wij de warmte naar elkaar toe ervaren.

Mijn relatie met Babaji is niet meer op fysiek level....het is de les die ik moest leren, toen hij tegen me zei:  Kamala … wij yogi's zien elkaar nooit, wij spreken op innerlijk niveau met elkaar.
Ik moest leren loslaten, moest leren sterker te worden,  maar verdween daarmee ook the friendship, relationship, the love, devotion….?? Neen, natuurlijk niet. Het is er nog altijd.....

Willen jullie hier een reactie op geven dat kan, stuur een mail en ik zal hem met veel plezier lezen en/of beantwoorden.
Wil je langskomen dat kan op de woensdagochtend van 10.00 uur tot 12.00 uur, of maak een afspraak voor een andere tijd.

Kamala
------------------------------------------------------------------------------------






vrijdag 4 januari 2019

Narada: energie ontvangen via je oren..


om shantih
Ten eerst iedereen een fantastisch 2019 toegewenst.



Vandaag 4 januari 2019 ligt er een heel nieuw blanco jaar voor me.  En ik begin dit jaar met een nieuwe blogtekst die in het teken van sruti staat. Sruti staat voor het feit dat spirituele kennis eigenlijk alleen maar via je oren binnen kan komen en natuurlijk via je hart en niet via boeken oid.







Wat ik jullie wil vragen is om de onderstaande video eens te beluisteren. Hierin vertel ik het verhaal over Narada en de slang. Narada was een groot verlichte ziel die volgens de Veda's een directe lijn had met de hogere spirituele werelden. Narada sprak nooit zoveel omdat één van zijn lessen aan anderen was om te leren luisteren. Niet via je hoofd maar via je hart.

In dit verhaal welke ik in de video vertel zitten veel verkapte lessen en/of adviezen. Ik wens jullie veel plezier toe en probeer er eens wat onderwerpen voor jezelf uit te halen.



Als je het leuk vindt om hier eens verder over te praten dan kan natuurlijk, stuur een mail naar me toe of kom gezellig op de open woensdagochtenden aan in Oudenbosch.

Lieve groeten, Kamala







-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
website (verouderd) www.laksmi.nl




dinsdag 2 oktober 2018

Pijn veroorzaken.....we doen het allemaal....en wat dan

Om Shantih

Lieve allemaal,

Ik zou willen dat ik kon zeggen, dat ik nooit bij anderen pijn heb veroorzaakt,

maar dat zou niet realistisch zijn. Want stel dat er twee mensen  tegenover elkaar staan en we leggen het cijfer 9 tussen hen in.......ziet de één het cijfer negen, maar de ander het cijfer 6. 




Realistisch gezien is het  onmogelijk om geen pijn te veroorzaken. Er is natuurlijk een verschil tussen bewust en onbewust handelen, maar toch....  


Op het pad van mystiek, bewustzijnsontwikkeling en/of religie worden handgrepen gegeven om zonder te veel schade te veroorzaken het einddoel van ons pad te bereiken.   Maar weet, dat dit zonder vallen en opstaan niet zal lukken. 

Onze tong beheersen is een heel heel belangrijke les om aan te leren

------------------------------------------------------------------------------
niet alleen beheersen in wat we zeggen, maar ook beheersen als instrument om voedsel tot ons te nemen 

Een soefimeester zegt dit over het gebruik van je tong... 

----------------------------------------------------------------
Wat voor wonden of pijn men eenmaal heeft veroorzaakt, het kan nooit meer volkomen te niet worden gedaan. 
Men kan zijn spijt betuigen en om vergiffenis vragen, maar wat gedaan is, is gedaan en wat gezegd is blijft gezegd. 
Het woord wat uitgesproken is, is niet weg. 
Elk woord dat wij spreken blijft ergens: in ieder geval in het hart van degene die luisterde, als trilling in de ruimte of als trilling in de grond. Het blijft en heeft zijn uitwerking. 

Een snoepje als handgreep (een oplossing voor een probleem!!!!)
------------------------------------------------------------------------------------- 
Er is een verhaal over een wijze genezer vertelde de Soefimeester. 
Een vrouw ging naar de wijze genezer toe en had een vraag aan hem. Meester ik heb het moeilijk met mijn man. Kunt u mij zeggen wat ik moet doen?. Ik heb het moeilijk met mijn man, wij hebben thuis elke dag ruzie. De genezer zei: Dat is heel makkelijk op te lossen, waarop zij zei: O wat fijn en wat ben ik u dankbaar. De genezer zei: Ik zal u deze snoepjes meegeven. Neem ze in uw mond wanneer u man thuiskomt en alles komt in orde, deze snoepjes zijn gemagnetiseerd. 
Ze deed het en elke dag merkte zij dat er geen ruzie meer was. Na 10 dagen waren de snoepjes op en ging zij weer naar de genezer. Zij zei tegen hem: Ik geef er alles voor als ik nog wat van die snoepjes mag hebben, ze zijn ongelooflijk. 
Toen zei de leraar: Goede vriendin, nu je tien dagen lang die snoepjes hebt gegeten, moet je begrijpen dat je man, wanneer hij de hele dag heeft gewerkt, moe en zenuwachtig thuiskomt. Natuurlijk is hij dan niet goed gestemd en je maakte het erger door je gepraat. Door stil te zijn, gaf je hem geen reden tot ruzie maken en er kwam weer harmonie in je huis. 
Hieruit kun je een les leren: 
Zwijgen is de sleutel tot harmonie. 

------------------------------------------------------------------------------
                                             mail Kamala