Kamala
Yogastudio Laksmi, Stichting voor Gezondheid, Kennisontwikkeling en Spiritualiteit is per 14 maart 2020 overgegaan in een andere vorm en met een ander bestuur.
woensdag 18 maart 2020
2020 14 mrt: Leven zonder "mijn" Stichting" wordt een uitdaging
Kamala
dinsdag 10 maart 2020
Lieve allemaal,
Nog een paar dagen en dan is het zover. Het afstand nemen van "mijn" Stichting....Yogastudio Laksmi. Dit gaat gebeuren zoals jullie misschien al gelezen hebben in soefitempel Murad Hasil in Katwijk aan Zee. Hopelijk gaat het zonder teveel strubbelingen door en laat het coronavirus ons met rust.
Amar Prem, Bhavandeep en Nimrita hebben er naar toegeleefd en hebben veel werk verzet om "hun" Stichting tot leven te brengen. Het wordt dus echt hun Stichting. Dus voor degene die aanwezig zullen zijn en/of toch willen komen, zal ik hieronder wat achtergrond informatie geven over de tempel Murad Hasil. Wij zijn dus zaterdag 14 maart as. aanwezig. Ontvangst is tussen 13.00 en 13.30 uur.
Kamala
De Tempel
Zaal
Duin
Architect


empel
Zaal
Duin
Architect


dinsdag 18 februari 2020
uitnodiging om naar de soefitempel in katwijk aan zee te komen
![]() | |
|
zondag 5 januari 2020
14 maart 2020 overdracht Stichting Laksmi in -SOEFITEMPEL TE KATWIJK AAN ZEE
Lieve allemaal

Het nieuwe jaar is begonnen, vandaag de 5e dag in het nieuwe jaar. Zit mij af te vragen of jullie al nieuwe doelen hebben gemaakt voor het jaar 2020.
Zit een beetje te dagdromen en dat voelt goed aan op deze zondag. Er staan tot en met 14 maart as verschillende activiteiten gepland, maar als hoogtepunt het neerleggen en afstand nemen van de door mij opgerichte Stichting, Yogastudio Laksmi.
Dit gaat gebeuren op 14 maart 2020 (zie agenda)in de soefitempel in Katwijkaan Zee. Een prachtige plek waar een duin is, waarvan Inayath Khan heeft gezegd, dat iedereen die een richting in zijn leven nodig heeft, daar moet gaan zitten en zijn vragen daar in dat duin kan neerleggen. Inayath Khan zegt er ook bij dat het gehoord wordt en dat er antwoord zal komen binnenin jou of van buitenaf.P.s.: het is een prachtige plek om te zijn. Heeft u interesse om in de middag aanwezig te zijn, dan kan dat, ik gun iedereen een prachtige duin en tempelervaring. Laat het ons dan wel even weten of u komt. Stuur een mail naar yogastudiolaksmi@hotmail.com
---------------------------------------------------------------------------------------
Nu iets anders, waar ik over aan het mijmeren was. Eén van de lessen die ik ooit kreeg was deze: Pak een boek en laat het boek gewoon eens openvallen op een bepaalde pagina. Of dit een goeie raad is daar wil ik op dit moment niet op ingaan, maar mijn advies zou zijn om het zomaar eens te laten gebeuren.
Het bracht me trouwens vandaag terug naar een herinnering uit mijn jeugd.
Rond 1955-1960 waren er nog dikke telefoonboeken in omloop. In deze boeken verstopten wij (schoolkinderen dus ook ik) briefjes, plaatjes of aanwijzingen. Het boek werd dan dichtgedaan en dan gingen wij naar onze tantes en ooms toe, of wie we dan ook maar tegenkwamen. We hadden een speld bij ons en mensen mochten dan voor een klein bedrag zomaar een plek in het boek prikken. De plek waar ze de speld hadden gestopt. Dan ging dat boek op een bepaalde plek open en was er voor die persoon, dat plaatje, het briefje oid.
Er was na afloop altijd plezier over wat er was gebeurd en we kregen dan ons muntje en/of snoepje. In ieder geval een leuke herinnering en ook een koppeling naar de les van laat het boek maar open vallen.
Meditatie oefening
----------------------
Pak eens een boek, niet zomaar pakken, maar het boek met aandacht en met liefde beetpakken, maak er een ritueel van. Berg het boek bijv. op in een mooie doek en als je de doek er dan af haalt, breng je beide handen naar het boek en zegen het boek door het tegen je voorhoofd aan te drukken, leg het voor je neer en kijk wat er dan in jou gebeurt. Volg dan en daarna je hart.
Het is een fijne oefening, dus ga het maar eens aan.
Kamala (srimati kamala-devi dasi)
-----------------------------------------------------------------------------------------
woensdag 1 januari 2020
NIEUWJAAR 2020
LIEVE ALLEMAAL
EEN HEEL GELUKKIG NIEUWJAAR TOEGEWENST AAN AL DE LIEVE MENSEN DIE IK KEN, HERKEN, VAN HOU, ZORG VOOR DRAAG EN OOK AAN DIE MENSEN DIE ER NIET MEER ZIJN, IN WELKE VORM DAN OOK.
OOK EEN HEEL GELUKKIG NIEUWJAAR TOEGEWENST AAN HET TEAM VAN VLUCHTELINGENWERK MOERDIJK, WAAR IK DEEL VAN UITMAAK EN AAN ALLE MENSEN DIE IK DAARDOOR HEB LEREN KENNEN, HERKENNEN EN DIE UIT HUN LAND WEG MOESTEN OM BIJ ONS EEN NIEUW LEVEN OP TE BOUWEN EN VIA ONS TEAM EEN 'THUIS'-BASIS KONDEN EN KUNNEN CREEEREN IN DE GEMEENTE MOERDIJK,
AAN AL MIJN FACEBOOK VOLGERS, AAN DE MENSEN DIE IK OP MIJN REIZEN HEB ONTMOET EN DIE EEN PLEK IN MIJN HART HEBBEN GEKREGEN. EN AAN IEDEREEN DIE MIJN NIEUWJAARSWENS IN HUN HART ZOUDEN WILLEN ONTVANGEN.
NET ZOALS ANDERE JAREN ZAL IK DE VIDEO DELEN MET HET LIED A HAPPY NIEUWJAAR.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
maandag 21 oktober 2019
Laksmi één van de populaire deities/Kamala de naam van de lotus
Veel mensen weten dat Lakṣmī één van de meest geliefde godinnen van India is. Zij staat voor voorspoed, schoonheid en innerlijke rijkdom. Maar minder bekend is dat zij een schaduwzuster heeft: A‑Lakṣmī, de kracht die misfortuin en verstoring vertegenwoordigt. In de oude Indiase tradities wordt gezegd dat licht en schaduw samen reizen — als twee zusters die elkaar in evenwicht houden.
In de mythen verschijnt Lakṣmī staande op een lotus. En die lotus draagt een naam: Kamala.
Kamala is de tiende van de Mahāvidyās, de grote vrouwelijke wijsheden. Zij is niet de luidste of de meest dramatische onder hen. Haar kracht is subtiel, warm en diep. Zij schenkt groei, vruchtbaarheid en overvloed — niet alleen in de uiterlijke wereld, maar vooral in het innerlijke landschap van de ziel.
Kamala is de energie die het spirituele laat wortelen in het dagelijkse leven. Zij is de zachte stroom die iemand begeleidt naar innerlijke rijkdom, naar een overvloed die niet vervliegt maar zich langzaam in het hart nestelt.
De esoterische betekenis van de naam Kamala
Binnen de tantrische traditie wordt Kamala gezien als een autonome kracht, vrij van mannelijke partners. Zij beweegt tussen licht en schaduw, en toont beide wanneer dat nodig is. Haar zegen is nooit oppervlakkig: zij brengt precies datgene wat iemand met een geestelijke aspiratie nodig heeft om te groeien. Soms zacht als een bries, soms scherp als een spiegel — maar altijd liefdevol en gericht op bewustwording.
Een persoonlijke noot
Wanneer ik terugkijk op mijn leven, zie ik hoe mijn spirituele titel en naam Śrīmatī Kamala‑devī dāsī zich in mij heeft ontvouwd. Niet als een titel, maar als een weg die ik ben gaan bewandelen. Een weg waarin licht en schaduw elkaar afwisselden, waarin groei soms langzaam en soms onverwacht kwam, en waarin overvloed steeds meer een innerlijke staat werd.
De mensen die mij nabij staan zullen dit herkennen: de kwaliteiten van Kamala zijn niet alleen symbolisch, maar hebben zich in mijn leven tastbaar laten zien — in mijn keuzes, mijn lessen, mijn zachtheid, mijn kracht.
Moge de Moeder van alle Devī’s haar zegen ook op jullie laten rusten. Voor nu lieve groet aan jullie Kamala
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
vrijdag 18 oktober 2019
2019 Universiteit Twente versus Amma
Lieve allemaal
Van de week schreef ik een blogtekst over het feit of we wel in Houten zouden aankomen, met betrekking tot de demonstratie van de boeren.
Om 8.00 uur zijn we uit Langeweg vertrokken via Terheijden naar de A2 richting Houten.
Op de A2 liep het wat vast en werden wij omgeleid door een gebied naast de A2, waarvan wij alle vier vonden dat het een kadootje was dat wij die omweg moesten maken. Wat een mooie omgeving zagen wij en wat hebben wij ervan genoten. Staande voor een brug kwamen wij dan eindelijk 5 boeren tegen op een traktor. Hoe dan ook, we kwamen een uur later in Houten aan . De sfeer in de auto was goed en gezellig en wij stonden ook achter de demonstratie van de boeren. Later op de avond zagen wij op de tv hoe druk het was geweest en hoeveel boeren er aan deel hadden genomen.
In Houten in de expohal begon dus het volgende traject van die dag, het bezoek aan Mother Amma.
Toch was er voor ons bezoekers een onverwacht hoogtepuntje te beleven.
De darshan (dus het knuffelen door mother Amma) werd stilgelegd, Er kwamen artsen, directieleden van de universiteit Twente naast mother Amma zitten , er werd een tafel neergezet en papieren opgelegd en ook artsen uit India en uit de universiteit in India kwamen aan de andere kant naast mother Amma zitten.
Er was een speech waarin uitgelegd werd dat de Universiteit van Twente en de Universiteit in India een intentieverklaring hadden uitgewerkt om samen te gaan werken en samen bepaalde zaken in het licht te zetten en verder onderzoek op verschillende gebieden uit te werken. Dit werd het moment om de papieren gezamenlijk te ondertekenen door Mother Amma en door ???? van de universiteit uit Twente.
Dus lieve mensen als jullie het idee hebben dat Yoga, Meditatie, charity een zachtgekookt eitje is, hebben jullie het toch mis.
Deze intentieverklaring laat zien, dat zowel India en Nederland staan voor waar zij in geloven.
Ik spreek dus mijn wens voor hun uit, dat er een mooie samenwerking gaat komen op veel terreinen..
na het ondertekenen van het document door beide partijen, werd alles wat neergezet was, weer opgeruimd en ging de darshan (dus het knuffelen van Mother Ammaaan de mensen) weer door.
Natuurlijk hebben wij na onze ontvangen knuffel en gefluister van een mantra in ons oor en het gekregen bloemblaadje en/of snoepje..........ons verplaatst naar de andere hal. Daar hebben wij lekker chai gedronken en heerlijke Indiase hapjes gegeten en zijn daarna weer naar huis teruggekeerd.
De terugreis liep vlotjes en prettig. Kamala
--------------------------------------------------------------------------------------
Hier nog wat impressiefoto's van deze dag.
mother amma
2015 mother amma en amar prem
2016 bezoek mother amma
2019 mother amma en demonstratie boeren in nl
woensdag 9 oktober 2019
Mother Amma versus Boerendemonstratie
Lieve allemaal
De Nederlandse boeren zijn ten strijde gegaan tegen beslissingen die de regering ten koste van hun broodwinning willen maken.
Nu hebben beide partijen denk ik wel een visie waar ik me een klein beetje in kan vinden, alleen om heel eerlijk te zijn heb ik te weinig kennis om een echte mening hierover te hebben.
Wat heeft deze blogtekst met mother Amma in Houten te maken. Ik kreeg het verzoek om met wat mensen naar haar darshan in Houten te gaan en wel op 16 oktober as.
Ik vind de sfeer daar fijn, gewoon omdat dit te maken heeft met mijn gevoelens tov India. Het is ook fijn om een dagje met gelijkgestemde personen daar aanwezig te zijn...….
Maar vanochtend kreeg ik een berichtje van Nimrita...
Vind het leuk om onze berichtjes hierover met jullie te delen.
Kamala
-------------------------------------------------------------------------------------
Nimrita schreef: Ivm de geplande acties van de boeren op woensdag de 16e, dacht ik, is het misschien handiger om op dinsdag de 15e naar moeder Amma te gaan.
Kamala: er staan op de 15e afspraken gepland die ik niet kan verzetten.....de boeren gaan naar Den Haag en wij de andere kant op....toch???
Nimrita: Ze verwachten chaos in heel de randstad, ik weet nooit goed of Utrecht daar nu bij hoort of niet, vandaar mijn twijfel,....
Dan gaan we gewoon woensdag en zien we wel hoe het loopt. Of we wel of geen ticket krijgen ligt toch niet in onze hand......Om shantih
Bericht aan Bhavandeep
Kamala: volgende week woensdag gaan de boeren weer demonstreren.... Chaos op de weg...voornstel van Nimrita om een dag eerder te gaan.... heb al geantwoord dat dit moeilijk wordt,,,,,hoe zit het met jou? nemen we gewoon de gok???
Bhavandeep: voor mij gaat het op dinsdag niet werken
Kamala: Dat weet ik....we gaan gewoon wnsdag....Of we maken deel uit van Mother Amma's bijeenkomst of we maken deel uit van onze demonstrerende boeren bijeenkomst. Beide is goed....Het vechten voor koeien in zowel India als in Nederland is belangrijk. In beide gevallen is er geen verlies alleen maar winst te behalen..... Wordt vast een leuke dag.
Bhavandeep: Hihi, Zo had ik het nog niet bekeken.. Een stukje India in Holland
---------------------------------------------------------------------------------------
Met deze manier van inzicht voldoen we zeker aan de doelstellingen van onze Stichting. Nu nog bij mother Amma een donatie schenken en dan is de cirkel voor dit miniprojectje rond.
Onderstaand van links over onze ervaringen met mother amma.
mother amma
mother amma en amar prem
2016 bezoek mother amma























