Zoeken in deze blog

woensdag 18 maart 2020

2020 14 mrt: Leven zonder "mijn" Stichting" wordt een uitdaging

Om shantih

Lieve allemaal
Afgelopen zaterdag 14 maart 2020 heeft de overdracht van de Stichting plaatsgevonden in de Soefitempel Murad Hassil in Katwijk aan Zee. 



De omgeving waarin de tempel staat is prachtig, bekijk de hier onderstaande video maar eens. De Stichting is overgegaan naar het nieuwe bestuur, bestaande uit Amar Prem, Bhavandeep en Nimrita.



Voor mezelf was het na 40 jaar yogalessen gegeven te hebben en 20 jaar lang in het bezit te zijn geweest van de Stichting  een mijlpaal om zo'n belangrijke stap, als het opgeven van de Stichting te nemen. 
Het is niet zo dat ik helemaal ga stoppen met mijn activiteiten, maar ik krijg wat meer vrijheid om me te bewegen en daardoor krijgen mijn activiteiten een andere kleuring.  
Het nieuwe bestuur heeft mij na de overname verrast met veel liefde, mooie woorden, een foto album en het onderstaande document.



Mijn grote wens was om voor iedereen die aanwezig was een mooie herinnering te maken.
Dat is volgens mij gelukt. Hier nog wat foto's van die dag.... 

En tot slot, moge de zegen van God en de Meesters ook op jullie rusten en spreek hierbij de wens uit dat jullie wijs, geïnspireerd, en met veel warmte en niet teveel negativiteit dit Corona-tijdperk doorkomen.    

Kamala










---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

emailadres:  kamala
Oudenbosch



dinsdag 10 maart 2020

Om shanti

Lieve allemaal,

Nog een paar dagen en dan is het zover. Het afstand nemen van "mijn" Stichting....Yogastudio Laksmi. Dit gaat gebeuren zoals jullie misschien al gelezen hebben in soefitempel Murad Hasil in Katwijk aan Zee. Hopelijk gaat het zonder teveel strubbelingen door en laat het coronavirus ons met rust.
Amar Prem, Bhavandeep en Nimrita hebben er naar toegeleefd en hebben veel werk verzet om "hun" Stichting tot leven te brengen. Het wordt dus echt hun Stichting. Dus voor degene die aanwezig zullen zijn en/of toch willen komen, zal ik hieronder wat achtergrond informatie geven over de tempel Murad Hasil.  Wij zijn dus zaterdag 14 maart as. aanwezig. Ontvangst is tussen 13.00 en 13.30 uur.

Kamala

De Tempel




Het is een blikvanger, zowel vanaf het land als vanaf de zee: de Soefitempel Murad Hassil die in 1970 in gebruik genomen is in de Katwijkse duinen. Het is een gebouw met een bijzondere geschiedenis. De naam van de tempel duidt daar al op: Murad Hassil betekent wens vervuld. Het gebouw bevindt zich ook op een bijzondere plek. Vermoedelijk stond hier in de Romeinse tijd al een tempel voor Apollo. Feit is dat de Indiase mysticus Hazrat Inayat Khan tot deze plek werd aangetrokken en er een bijzondere ervaring had in 1922. Inayat Khan gaf in dat jaar een zomerschool in Katwijk; op die manier zette hij zich in om de wijsheid van het oosterse soefisme te vertalen naar de moderne westerse cultuur. Op een middag trok hij zich terug in de duinen en kwam stralend terug. Hij vertelde niets over zijn bijzondere ervaring, behalve dat we deze plek in ere moesten houden en Murad Hassil moesten noemen: wens vervuld. Er zou een gelijknamige tempel moeten komen waar iedereen welkom zou zijn – een universele tempel, of in zijn woorden: een Universel . Wie een diepe wens had zou er op deze plek vervulling voor kunnen vinden.

Zaal

Het gebouw heeft een vierkante vorm, met een grote zaal van 13 bij 13 meter. Het vierkant stelt stabiliteit en kracht voor. Op het dak staat een goudkleurige koepel. Deze symboliseert het menselijk hart dat, gericht op de hemel, zich openstelt voor het goddelijk licht. Door de zelfdragende constructie van het dak lijkt de koepel in de ruimte te zweven. Omdat de koepel enigszins transparant is, baadt de zaal in een goudkleurig licht. Er zijn geen ramen, het licht valt getemperd binnen via glazen bakstenen in de muren. Daardoor ontstaat een meditatieve sfeer, die uitnodigt om je ‘naar binnen’ te richten, naar je hart.

Duin

Bij de bouw is indertijd veel aandacht besteed aan bescherming van het kwetsbare duingebied. Rond de vallei waar Inayat Khan zijn mystieke ervaring had loopt een meditatiepad. Bovendien is er daar in de open lucht een amfitheater dat uitkijkt op de tempel, op het symbool van het universele soefisme dat die kant van de tempel siert: een hart dat gedragen wordt door twee vleugels.
De duinpan waar Inayat Khan zijn bijzondere ervaring had is nu een stiltezone waar men kan mediteren. Verscholen in een duinpan staat op het terrein nog een tweede, later bijgebouwd onderkomen, het Wakilhuis, waarin zich een eetzaal bevindt en de wachterswoning.

Architect

Architect van het de tempel was prof. ir. Sam van Embden (1904 – 2000). Hij en diens Delftse bureau OD205 zijn vooral bekend van de stedebouwkundige plannen en gebouwen die zij hebben ontworpen voor de universiteiten in Delft, Eindhoven, Twente en in het buitenland. De tempel is zijn enige religieuze gebouw. Van Embden wist een brug te slaan tussen de traditionele en moderne architectuur. De tempel kenmerkt zich door het gebruik van sobere betonnen bouwstenen, die later aan de buitenkant zijn voorzien van een isolerende, geel afgewerkte laag. Koper en hout geven het interieur een bijzonder accent.




empel


Het is een blikvanger, zowel vanaf het land als vanaf de zee: de Soefitempel Murad Hassil die in 1970 in gebruik genomen is in de Katwijkse duinen. Het is een gebouw met een bijzondere geschiedenis. De naam van de tempel duidt daar al op: Murad Hassil betekent wens vervuld. Het gebouw bevindt zich ook op een bijzondere plek. Vermoedelijk stond hier in de Romeinse tijd al een tempel voor Apollo. Feit is dat de Indiase mysticus Hazrat Inayat Khan tot deze plek werd aangetrokken en er een bijzondere ervaring had in 1922. Inayat Khan gaf in dat jaar een zomerschool in Katwijk; op die manier zette hij zich in om de wijsheid van het oosterse soefisme te vertalen naar de moderne westerse cultuur. Op een middag trok hij zich terug in de duinen en kwam stralend terug. Hij vertelde niets over zijn bijzondere ervaring, behalve dat we deze plek in ere moesten houden en Murad Hassil moesten noemen: wens vervuld. Er zou een gelijknamige tempel moeten komen waar iedereen welkom zou zijn – een universele tempel, of in zijn woorden: een Universel . Wie een diepe wens had zou er op deze plek vervulling voor kunnen vinden.

Zaal

Het gebouw heeft een vierkante vorm, met een grote zaal van 13 bij 13 meter. Het vierkant stelt stabiliteit en kracht voor. Op het dak staat een goudkleurige koepel. Deze symboliseert het menselijk hart dat, gericht op de hemel, zich openstelt voor het goddelijk licht. Door de zelfdragende constructie van het dak lijkt de koepel in de ruimte te zweven. Omdat de koepel enigszins transparant is, baadt de zaal in een goudkleurig licht. Er zijn geen ramen, het licht valt getemperd binnen via glazen bakstenen in de muren. Daardoor ontstaat een meditatieve sfeer, die uitnodigt om je ‘naar binnen’ te richten, naar je hart.

Duin

Bij de bouw is indertijd veel aandacht besteed aan bescherming van het kwetsbare duingebied. Rond de vallei waar Inayat Khan zijn mystieke ervaring had loopt een meditatiepad. Bovendien is er daar in de open lucht een amfitheater dat uitkijkt op de tempel, op het symbool van het universele soefisme dat die kant van de tempel siert: een hart dat gedragen wordt door twee vleugels.
De duinpan waar Inayat Khan zijn bijzondere ervaring had is nu een stiltezone waar men kan mediteren. Verscholen in een duinpan staat op het terrein nog een tweede, later bijgebouwd onderkomen, het Wakilhuis, waarin zich een eetzaal bevindt en de wachterswoning.

Architect

Architect van het de tempel was prof. ir. Sam van Embden (1904 – 2000). Hij en diens Delftse bureau OD205 zijn vooral bekend van de stedebouwkundige plannen en gebouwen die zij hebben ontworpen voor de universiteiten in Delft, Eindhoven, Twente en in het buitenland. De tempel is zijn enige religieuze gebouw. Van Embden wist een brug te slaan tussen de traditionele en moderne architectuur. De tempel kenmerkt zich door het gebruik van sobere betonnen bouwstenen, die later aan de buitenkant zijn voorzien van een isolerende, geel afgewerkte laag. Koper en hout geven het interieur een bijzonder accent.


dinsdag 18 februari 2020

uitnodiging om naar de soefitempel in katwijk aan zee te komen

Om shantih

Lieve allemaal

Afgelopen zondag zijn we in de Murad Hasil geweest, de tempel die in de zuidduinen in Katwijk aan Zee staat. Op 14 maart as. zal ik het stokje neerleggen van de Stichting en van mijn taak die 30 jaar geduurd heeft. 
Toch zijn de eerste stappen 40 jaar geleden gezet met onder andere yogalessen te geven. Maar de hatha yogalessen behoren tot de uiterlijke school en mijn taak die ik had heeft dus met de innerlijke school te maken. Mijn laatste stuk zal ik me meer bezig gaan houden met healingen, en hopelijk wordt ik uitgenodigd om huiskamerlezingen te houden.  Hoe dan ook, ik zal zien wat de innerlijke wereld mij voorschotelt.  Er is in Nederland een mooi gezegde:  Niet mijn wil maar Uw wil geschiedde, toch

Hier een foto van Nimrita, Bhavandeep, Amar Prem en mij, afgelopen zondag genomen in Katwijk aan Zee. Misschien tot de 14e. met vr.gr. Kamala

links amar prem, naast amar prem, nimrita, 
aan de rechterkant, bhavandeep en naast bhavandeep kamala

In het leven is het goed om herinneringen maken. En dit geldt ook voor 14 maart as. De tempel en het duin waarvan Inayath Khan zegt dat daar een bijzondere energie heerst en dat elke wens of gedachte uit het hart gekomen een antwoord krijgt door het zitten in het duin welke behoort bij de soefi-tempel. Jullie zijn van harte uitgenodigd en ik zal de uitnodiging hieronder plaatsen. Als je zin hebt om aanwezig te zijn, laat het ons dan even weten. stuur een mail naar yogastudiolaksmi@hotmail.com






zondag 5 januari 2020

14 maart 2020 overdracht Stichting Laksmi in -SOEFITEMPEL TE KATWIJK AAN ZEE

Om shantih

Lieve allemaal

Het nieuwe jaar is begonnen, vandaag de 5e dag in het nieuwe jaar.  Zit mij af te vragen of jullie al nieuwe doelen hebben gemaakt voor het jaar 2020. 
Zit een beetje te dagdromen en dat voelt goed aan op deze zondag. Er staan tot en met 14 maart as verschillende activiteiten gepland, maar als hoogtepunt het neerleggen en afstand nemen van de door mij opgerichte Stichting, Yogastudio Laksmi. 
Dit gaat gebeuren op 14 maart 2020 (zie agenda)in de soefitempel in Katwijkaan Zee. Een prachtige plek waar een duin is, waarvan Inayath Khan heeft gezegd, dat iedereen die een richting in zijn leven nodig heeft, daar moet gaan zitten en zijn vragen daar in dat duin kan neerleggen. Inayath Khan zegt er ook bij dat het gehoord wordt en dat er antwoord zal komen binnenin jou of van buitenaf.
Wat was het een zegen om bij het graf van Inayath Khan in New Delhi, ooit eens een opdracht gekregen te hebben om eigen leerlingen te krijgen en dat nu die eigen leerlingen de Stichting Yogastudio Laksmi gaan overnemen.

P.s.: het is een prachtige plek om te zijn. Heeft u interesse om in de middag aanwezig te zijn, dan kan dat, ik gun iedereen een prachtige duin en tempelervaring. Laat het ons dan wel even weten of u komt. Stuur een mail naar yogastudiolaksmi@hotmail.com
---------------------------------------------------------------------------------------

Nu iets  anders, waar ik over aan het mijmeren was. Eén van de lessen die ik ooit kreeg was deze:  Pak een boek en laat het boek gewoon eens openvallen op een bepaalde pagina.  Of dit een goeie raad is daar wil ik op dit moment niet op ingaan, maar mijn advies zou zijn om het zomaar eens te laten gebeuren.
Het bracht me trouwens  vandaag terug naar een herinnering uit mijn jeugd.



Rond 1955-1960 waren er nog dikke telefoonboeken in omloop. In deze boeken verstopten wij (schoolkinderen dus ook ik) briefjes, plaatjes  of aanwijzingen. Het boek werd dan dichtgedaan en dan gingen wij naar onze tantes en ooms toe, of wie we dan ook maar tegenkwamen. We hadden een speld bij ons en mensen mochten dan voor een klein bedrag zomaar een plek in het boek prikken. De plek waar ze de speld hadden gestopt. Dan ging dat boek op een bepaalde plek open en was er voor die persoon, dat plaatje, het briefje oid. 

Er was na afloop altijd plezier over wat er was gebeurd en we kregen dan ons muntje en/of snoepje.  In ieder geval een leuke herinnering en ook een koppeling naar de les van laat het boek maar open vallen.

Meditatie oefening
----------------------
Pak eens een boek, niet zomaar pakken, maar het boek met aandacht en met liefde beetpakken, maak er een ritueel van. Berg het boek bijv. op in een mooie doek en als je de doek er dan af haalt, breng je beide handen naar het boek en zegen het boek door het tegen je voorhoofd aan te drukken, leg het voor je neer en kijk wat er dan in jou gebeurt. Volg dan en daarna je hart.



Het is een fijne oefening, dus ga het maar eens aan. 

Kamala (srimati kamala-devi dasi)


-----------------------------------------------------------------------------------------


is een pad lopen nodig


woensdag 1 januari 2020

NIEUWJAAR 2020

Om shanti

LIEVE ALLEMAAL


EEN HEEL GELUKKIG NIEUWJAAR TOEGEWENST AAN AL DE LIEVE MENSEN DIE IK KEN, HERKEN, VAN HOU, ZORG VOOR DRAAG EN OOK AAN DIE MENSEN DIE ER NIET MEER ZIJN, IN WELKE VORM DAN OOK.

OOK EEN HEEL GELUKKIG NIEUWJAAR TOEGEWENST AAN HET TEAM VAN VLUCHTELINGENWERK MOERDIJK, WAAR IK DEEL VAN UITMAAK  EN AAN  ALLE MENSEN DIE IK DAARDOOR  HEB LEREN KENNEN, HERKENNEN EN DIE  UIT HUN LAND WEG MOESTEN OM BIJ ONS EEN NIEUW LEVEN OP TE BOUWEN EN VIA ONS TEAM EEN 'THUIS'-BASIS KONDEN EN KUNNEN CREEEREN IN DE GEMEENTE MOERDIJK,

AAN AL MIJN FACEBOOK VOLGERS, AAN DE MENSEN DIE IK OP MIJN REIZEN HEB ONTMOET EN DIE EEN PLEK IN MIJN HART HEBBEN GEKREGEN. EN AAN IEDEREEN DIE MIJN NIEUWJAARSWENS IN HUN HART ZOUDEN WILLEN ONTVANGEN.

NET ZOALS ANDERE JAREN ZAL IK DE VIDEO DELEN MET HET LIED A HAPPY NIEUWJAAR.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




maandag 21 oktober 2019

Laksmi één van de populaire deities/Kamala de naam van de lotus

2019 21 oktober

Om shanti, Lieve allemaal


Veel mensen weten dat Lakṣmī één van de meest geliefde godinnen van India is. Zij staat voor voorspoed, schoonheid en innerlijke rijkdom. Maar minder bekend is dat zij een schaduwzuster heeft: A‑Lakṣmī, de kracht die misfortuin en verstoring vertegenwoordigt. In de oude Indiase tradities wordt gezegd dat licht en schaduw samen reizen — als twee zusters die elkaar in evenwicht houden.

In de mythen verschijnt Lakṣmī staande op een lotus. En die lotus draagt een naam: Kamala.

Kamala is de tiende van de Mahāvidyās, de grote vrouwelijke wijsheden. Zij is niet de luidste of de meest dramatische onder hen. Haar kracht is subtiel, warm en diep. Zij schenkt groei, vruchtbaarheid en overvloed — niet alleen in de uiterlijke wereld, maar vooral in het innerlijke landschap van de ziel.

Kamala is de energie die het spirituele laat wortelen in het dagelijkse leven. Zij is de zachte stroom die iemand begeleidt naar innerlijke rijkdom, naar een overvloed die niet vervliegt maar zich langzaam in het hart nestelt.

De esoterische betekenis van de naam Kamala

Binnen de tantrische traditie wordt Kamala gezien als een autonome kracht, vrij van mannelijke partners. Zij beweegt tussen licht en schaduw, en toont beide wanneer dat nodig is. Haar zegen is nooit oppervlakkig: zij brengt precies datgene wat iemand met een geestelijke aspiratie nodig heeft om te groeien. Soms zacht als een bries, soms scherp als een spiegel — maar altijd liefdevol en gericht op bewustwording.

Een persoonlijke noot

Wanneer ik terugkijk op mijn leven, zie ik hoe mijn spirituele titel en naam Śrīmatī Kamala‑devī dāsī zich in mij heeft ontvouwd. Niet als een titel, maar als een weg die ik ben gaan bewandelen. Een weg waarin licht en schaduw elkaar afwisselden, waarin groei soms langzaam en soms onverwacht kwam, en waarin overvloed steeds meer een innerlijke staat werd.

De mensen die mij nabij staan zullen dit herkennen: de kwaliteiten van Kamala zijn niet alleen symbolisch, maar hebben zich in mijn leven tastbaar laten zien — in mijn keuzes, mijn lessen, mijn zachtheid, mijn kracht.

Moge de Moeder van alle Devī’s haar zegen ook op jullie laten rusten. Voor nu lieve groet aan jullie Kamala

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

www.yogastudiolaksmi.nl Email: Kamala

vrijdag 18 oktober 2019

2019 Universiteit Twente versus Amma

Om shantih

Lieve allemaal

Van de week schreef ik een blogtekst over het feit of we wel in Houten zouden aankomen, met betrekking tot de demonstratie van de boeren.

Om 8.00 uur zijn we uit Langeweg vertrokken via Terheijden naar de A2 richting Houten.
Op de A2 liep het wat vast en werden wij omgeleid door een gebied naast de A2, waarvan wij alle vier vonden dat het een kadootje was dat wij die omweg moesten maken. Wat een mooie omgeving zagen wij en wat hebben wij ervan  genoten. Staande voor een brug kwamen wij dan eindelijk 5 boeren tegen op een traktor. Hoe dan ook, we kwamen een uur later in Houten aan . De sfeer in de auto was goed en gezellig en wij stonden ook achter de demonstratie van de boeren. Later op de avond zagen wij op de tv hoe druk het was geweest en hoeveel boeren er aan deel hadden genomen.


In Houten in de expohal begon dus het volgende traject van die dag, het bezoek aan Mother Amma.



Net zoals andere jaren was het goed georganiseerd. Het is altijd fijn voor mij om daar te zijn.
Toch was er voor ons bezoekers een onverwacht hoogtepuntje te beleven.
De darshan (dus het knuffelen door mother Amma) werd stilgelegd, Er kwamen artsen, directieleden van de universiteit Twente naast mother Amma zitten , er werd een tafel neergezet en papieren opgelegd en ook artsen uit India en uit de universiteit in India kwamen aan de andere kant naast mother Amma zitten.

Er was een speech waarin uitgelegd werd dat de Universiteit van Twente en de Universiteit in India een intentieverklaring hadden uitgewerkt om samen te gaan werken en samen bepaalde zaken in het licht te zetten en verder onderzoek op verschillende gebieden uit te werken. Dit werd het moment om de papieren gezamenlijk te ondertekenen door Mother Amma en door ???? van de universiteit uit Twente.
Dus lieve mensen als jullie het idee hebben dat Yoga, Meditatie, charity een zachtgekookt eitje is, hebben jullie het toch mis.
Deze intentieverklaring laat zien, dat zowel India en Nederland staan voor waar zij in geloven.

Ik spreek dus mijn wens voor hun uit, dat er een mooie samenwerking gaat komen op veel terreinen..
na het ondertekenen van het document  door beide partijen,  werd alles wat neergezet was, weer opgeruimd en ging de darshan (dus het knuffelen van Mother Ammaaan de mensen)  weer door.


Natuurlijk hebben wij na onze ontvangen knuffel en gefluister van een mantra  in ons oor en het gekregen bloemblaadje en/of snoepje..........ons verplaatst naar de andere hal. Daar hebben wij lekker chai gedronken en heerlijke Indiase hapjes gegeten en zijn daarna weer naar huis teruggekeerd. 



De terugreis liep vlotjes en prettig. Kamala

--------------------------------------------------------------------------------------

Hier nog wat impressiefoto's van deze dag. 



------------------------------------------------------------------------------------


Met deze manier van inzicht voldoen we zeker aan de doelstellingen van onze Stichting. 
Onderstaand wat links over onze ervaringen met mother Amma.
mother amma
2015 mother amma en amar prem
2016 bezoek mother amma
2019    mother amma en demonstratie boeren in nl 


woensdag 9 oktober 2019

Mother Amma versus Boerendemonstratie

om shantih

Lieve allemaal





De Nederlandse boeren zijn ten strijde gegaan tegen beslissingen die de regering ten koste van hun broodwinning willen maken.
Nu hebben beide partijen denk ik wel een visie waar ik me een klein beetje in kan vinden, alleen om heel eerlijk te zijn heb ik te weinig kennis om een echte mening hierover te hebben.

Wat heeft deze blogtekst met mother Amma in Houten te maken.   Ik kreeg het verzoek om met wat mensen naar haar darshan in Houten te gaan en wel op 16 oktober as.
Ik vind de sfeer daar fijn, gewoon omdat dit te maken heeft met mijn gevoelens tov India. Het is ook fijn om een dagje met gelijkgestemde personen daar aanwezig te zijn...….

Maar vanochtend kreeg ik een berichtje van Nimrita...
Vind het leuk om onze berichtjes hierover met jullie te delen.

Kamala

-------------------------------------------------------------------------------------

Nimrita schreef: Ivm de geplande acties van de boeren op woensdag de 16e,  dacht ik, is het misschien handiger om op dinsdag de 15e naar moeder Amma te gaan.

Kamala: er staan op de 15e afspraken gepland die ik niet kan verzetten.....de boeren gaan naar Den Haag en wij de andere kant op....toch???

Nimrita: Ze verwachten chaos in heel de randstad, ik weet nooit goed of Utrecht daar nu bij hoort of niet, vandaar mijn twijfel,....
Dan gaan we gewoon woensdag en zien we wel hoe het loopt. Of we wel of geen ticket krijgen ligt toch niet in onze hand......Om shantih

Bericht aan Bhavandeep

Kamala:
volgende week woensdag gaan de boeren weer demonstreren.... Chaos op de weg...voornstel van Nimrita om een dag eerder te gaan.... heb al geantwoord dat dit moeilijk wordt,,,,,hoe zit het met jou?   nemen we gewoon de gok???


Bhavandeep: voor mij gaat het op dinsdag niet werken

Kamala: Dat weet ik....we gaan gewoon wnsdag....Of we maken deel uit van Mother Amma's bijeenkomst of we maken deel uit van onze demonstrerende boeren bijeenkomst. Beide is goed....Het vechten voor koeien in zowel India als in Nederland is belangrijk. In beide gevallen is er geen verlies alleen maar winst te behalen..... Wordt vast een leuke dag.

Bhavandeep: Hihi, Zo had ik het nog niet bekeken..  Een stukje India in Holland

---------------------------------------------------------------------------------------

Met deze manier van inzicht voldoen we zeker aan de doelstellingen van onze Stichting. Nu nog bij mother Amma een donatie schenken  en dan is de cirkel voor  dit miniprojectje rond.

Onderstaand van links over onze ervaringen met mother amma.
mother amma
mother amma en amar prem
2016 bezoek mother amma