Zoeken in deze blog

vrijdag 26 februari 2016

Groepsleden: Nimrita's ervaringen met Yoga-Nidra beoefening

Yoga Nidra oefening – donderdag 22 maart 2012

De oefening die we gedaan hebben was voor mij een hele prettige en indrukwekkende ervaring.

Het begon al meteen goed met dat ik het goed kon verstaan. Ik lag zo dicht bij het geluid dat het leek alsof ik je op een koptelefoon had. Even was het raar dat jouw stem van net een andere kant kwam dan daar waar je fysiek zat, maar dat gevoel ging snel voorbij.

Toen begon eigenlijk, zoals ik het toen voelde, de reis door mijn lichaam. Heel bewust heb ik geluisterd naar je stem en precies gedaan was je zei, echt stapje voor stapje ging dat zo door heel mijn lijf heen. Heel af en toe dwaalde ik even af door een woordkeuze met een link naar een gedachte-flard. Maar dat was maar af en toe en heel kort en was ik weer snel terug bij jouw stem.
Ik vond het gedurende de oefening heel fijn te ervaren om controle over mijn lichaam te hebben. En niet controle in de zin van ik moet-ik zal-ik wil, maar in de zin van ik luister naar je stem en volg je opdrachten op zonder af te glijden, weg te zakken of mijzelf hiertoe te hoeven te dwingen.

Naarmate de oefening vorderde ging het steeds meer stromen in mij, om mij, mijn hart ging bonzen (of hoorde ik het van binnen uit ?) en ik kreeg het warm in en om me heen. Toen we daarna weer gingen zitten voelde ik overal tintelingen. De 3 cirkels om me heen waren weggevallen en ik voelde heel veel energie om me heen, van verder van me af, van de anderen denk ik. De oefening erna breathing-fire (?) versterkte alleen maar meer die tintelingen. Deze oefening ging niet gemakkelijker of moeilijker, hij was alleen anders dan anders. Ook kreeg ik het gevoel alsof ik net een behandeling van je had gehad, wat ik op dat moment een vreemde gedachte vond.

In de auto realiseerde ik me dat het ‘behandeling gevoel’ niet vreemd is, dat eigenlijk die 72.000 Nadi’s die je dus met behandelingen en het aanraken van de drukpunten kunt stimuleren dat je die nadi’s dus ook kunt laten stromen door deze oefening, en in dit geval dus niet door aanraking maar door te luisteren en je gedachte de energie door je lichaam te laten gaan. Nu ik dit type herinner ik me ineens ook dat je in het begin van de les zei dat je energie-lichaam zo belangrijk is en zo sterk en krachtig kan zijn/kunt maken. Ik weet niet meer precies hoe je het zei maar het zijn telkens weer die kwartjes die langzaam maar zeker, muntje voor muntje beginnen door te vallen. Soms denk ik wel eens dat ik elke les die we krijgen op wil nemen om dan de rest van de week telkens stukjes van terug te luisteren. Want het is echt zo, je zegt echt niets zomaar maar om het ook allemaal ineens te onthouden is best lastig. En vaak is het ook zo dat ik het wel hoor wat je zegt en ook de woorden en zinnen begrijp maar het gevoel erachter, het echt begrijpen, voelen, in praktijk brengen dat komt pas veel later of als je het nog eens 10 keer hebt herhaald of besproken. Maar dat is nu net precies de bedoeling van de lessen die we van je krijgen – de levenslessen – de yoga lessen – de hoe je ze ook wil noemen lessen.

Ik bedank je vanuit mijn hart voor deze weer heel bijzondere les-avond.

Om Shantih,

woensdag 24 februari 2016

Innerlijk leven: hoe op het pad van wijsheid te komen

om shanti





lieve allemaal  

Yoga is een techniek met verschillende invalshoeken, met de bedoeling hoe je hier op deze aarde je weg kan vinden naar je hart.
------------------------------------------------------------------------------------------------------             De paramatman (innerlijke leraar) en/of de heilige geest is daar aanwezig en het is aan ons om deze te realiseren. Het is niet genoeg om te weten dat de paramatman en/of de heilige geest daar aanwezig is. Je hebt iemand nodig die het al gerealiseerd heeft en bereid is om jou daarbij te helpen.

We worden geboren en we weten niet waar we vandaan komen......we weten zelfs niet eens ons te herinneren of we wel geboren zijn.....
---------------------------------------------------------------------------------------
Er staat iemand boven je wieg en zegt ik ben je moeder en deze man,  hij is je vader........
maar zeker weten kunnen we dat in eerste instantie niet.......want wij kunnen ons niet herinneren dat we geboren zijn, toch. We moeten het geloven.
En dat is met alles, we weten niet waar de natuur vandaan komt, waar de dieren vandaan komen, laat staan dat we  weten waarom er  zoveel verschillende soorten dieren zijn. Zelfs bij de mensen weten we niet waarom er verschillende rassen zijn. Het gele ras, de chinezen, Het rode ras, de indianen..Het witte ras, wij blanken mensen. Het zwarte ras, negerbevolking.......zo kan ik nog wel even doorgaan.

Al deze mensen, dieren en  planten leven op deze planeet  aarde.
---------------------------------------------------------------------------------
Niemand weet iets en toch willen en moeten we hier een hele tijd doorbrengen, in onze generatie 80-100 jaar.



Nu is er één heel belangrijk gegeven. Er is een groep waar je deel van uitmaakt.  Je familie dat is jouw basis, waar je in eerste instantie leert hoe je deel uitmaakt van een groep. Later komen je leerkrachten erbij, vriendjes, en dan als je ouder wordt en meer tot volwassenheid  komt, komt de seksuele ontwikkeling  erbij.  Met je  partner die op een gegeven moment daar is ga je samen de wet van tegenstellingen leren. Door 2 families bij elkaar te zetten, leert men keuzes te maken ..........Op dit traject komt er een moment dat je je gaat afvragen WAAROM BEN IK HIER..????. en WIE BEN IK.

Je gaat op zoek....
En wat blijkt op de aarde lopen allerlei groeperingen rond die in een God of geen God geloven. 
----------------------------------------------------------------------------------
Je ontmoet  mensen die overtuigingskracht en/of veel magnetisme hebben en mensen om zich heen verzamelen. Religieuze groeperingen, politieke groeperingen, ismes, psychologie, psychiatrie, sociale wetenschappen enz. enz. ontstaan  en ze worstelen allemaal met dezelfde vraag: WAAROM BEN IK HIER........De meesten groepen leren je hoe om te gaan op deze planeet aarde, Sommige praten en leggen veel uit over de paramatman (innerlijke leraar) en/of de heilige geest, maar hebben alleen overgeleverde kennis uit boeken en geen realisaties. 

Ik zelf behoor tot "de groep" die niet meer tot een groep behoren!?!?
------------------------------------------------------------------------------
hoewel er wel mensen zijn die mij zien als degene die hun kan helpen te ontdekken wie de paramatman en/ of de heilige geest in ons hart is. (dus toch een groep, grinnik).
Waarom ik het wel zou weten????   Ik weet het niet , alleen dat mijn innerlijke leraar mij opgetild heeft uit de pijn en ellende die mensen kunnen veroorzaken. Ik stond met lege handen. En de hulp kwam niet van mensen, nog steeds niet, maar wel vanuit een level waar wij als mensen niet zo makkelijk bij kunnen. Maar alles heeft een prijs dus denk niet dat het alleen rozengeur en maneschijn was en is, want er komt overgave bij kijken om tot realisatie van het innerlijk leven te komen.

Jouw pad
-----------------------------------------------------------------------------------
Het kan zijn dat je in een religieuze familie geboren bent, het kan zijn dat je in een groep geboren bent waarin geloof en religie geen plaats hebben gehad. Toch is het aan jou en ook aan mij om te kijken waar onze talenten liggen en waar we deze kwijt kunnen. Is het pad welke je loopt een goed pad, als dat zo is, blijf op je pad.......Ga ervoor.  Draag uit wat de oprichter van die traditie is opgestart. Het kan bijv. Jezus, Mohammed, Bhoeda zijn. Ze leren je hoe je hier op aarde kan leven en ze vertellen allemaal over God welke in je hart woont.

Het Yogapad
--------------------------------------------------------------------------------
is mijn pad. Waarom????? Mijn innerlijke leven kwam tot leven door een capuceiner monnik. Hij was het die yoga en meditatielessen gaf. Hij was het die de deur naar mijn innerlijk opendeed. En toen kon mijn innerlijke leraar tot mij komen. De energie die los kwam was enorm, maar het bleek dat mijn lichaam niet schoon genoeg was om die energie aan te kunnen. Het yogapad gaf mij alle handgrepen en mensen die nodig waren om mijn lichaam, ego, bewustzijn schoon, schoner te maken. 

Het lichaam als instrument
-----------------------------------------------------------------------------------                      Voorbeeld: Wat is beter voor mij wel of geen alcohol drinken.???......
alcohol drinken heeft veel fijne kanten.....je wordt losser, meer ontspannen, het geeft je gezelschap. Wie kent niet het moment van een mooi gedekte tafel, een wijnkoeler, prachtige kristallen glazen, en iemand die met veel liefde een fles opent. Het proosten met elkaar op elkaars gezondheid (????).
Maar het loslaten van alcohol, zorgt ervoor dat de lever schoon blijft, dat je geen wartaal uit gaat uitslaan, niet in de illusie komt van wat hebben we het fijn met elkaar....... 
Alles heeft zijn voor en nadelen, 
dat is hetzelfde met wel of niet roken, wel of geen dieren slachten en consumeren.....
Men kan in een horecagelegenheid of in een meditatieve ruimte oefeningen doen, allebei is goed, maar de één is gewoon beter dan de ander.

Conclusie
---------------------------------------------------------------------------------
Is er één pad. Neen.  (Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, is het gezegde)
Mijn advies zou zijn, blijf op jouw pad en probeer het einddoel te bereiken. De realisatie van de innerlijke leraar zit in je hart. Wees een licht en warmtebron voor iedereen die met jou in aanraking komt, welk pad zij ook lopen, welke religie, huidskleur ze ook hebben. Wordt een groot licht en geef iets van jezelf aan de wereld.

lieve groeten, Kamala

---------------------------------------------------------------------------------------

maandag 15 februari 2016

Innerlijk leven: diepe verlangens ten uitvoer brengen...

muziekmeditatie




God will find a way......Kennen jullie dat nummer???.....ik wel en vind het een nummer wat verschillende keren zijn waarde heeft getoond in de lessen die gegeven worden  in de yogastudio. Soms ook als ondersteuning bij bepaalde belangrijke momenten in iemands leven waar ik deel van uit mocht/mag maken.
Dit nummer geeft echt weer waar ik heilig in geloof......God will find a way. Stel je hart open, mediteer over wat je echt wil en vraag hulp aan een macht die groter is dan jijzelf. Want als jij geen weg kan vinden, zal de weg jou vinden. Echt.

Ook zo in Amsterdam. Er  leefde 350 jaar geleden een 24-jarige man die met zijn broer in Amsterdam kwam wonen, maar in die tijd  was er strijd in Nederland tussen de katholieken en de protestanten .  Katholieke kerken mochten er niet meer zijn en/of werden in gebruik genomen door de protestanten.Deze 24-jarige man  was in staat 3 huizen te kopen. Niets of niemand kon hem afhouden van het feit dat hij katholiek wilde blijven.  Wat deed hij, hij bouwde in het geheim een kerk op zolder . Aan de buitenkant zag je alleen maar een grachtenhuis. Het huis met de kerk op zolder is nu een museum.....we waren er deze week.  Het is echt een bezoek waard.  Zal de video hieronder plaatsen.








In de huidige tijd zijn er Hindu's die graag een mandir wilden bouwen, maar geen toestemming kregen om dat te realiseren. Maar dat weerhield hen niet om onder andere in Rotterdam prive- mandirs te realiseren in de kelderruimtes gelegen onder de winkels. Zodat er toch een plek was voor de toegewijden om elkaar te ontmoeten en daar dan samen hun oefeningen te doen.




Amar Prem  is 3 maanden geleden moeder geworden van Merel, een prachtig meisje. Maar het huis welke zij nu met haar man en de twee meisjes bewoond, heeft haast geen ruimte meer om een permanent meditatiehoekje te hebben. Met wat zoeken naar een goeie oplossing heeft ze deze gevonden in een la. In de ochtend gaat ze naar beneden als iedereen nog boven is en maak ze een klein altaartje van de spullen die in de la lagen.
In de video die hier boven is gelinkt over de zolderkerk staat een opname hoe er een altaartje gecreëerd werd aan de binnenkant van een deur.


Amar prem met Merel en Nimrita gekleed in hun meditatiekleding.

Corrie ten Boom, verzetstrijdster in de tweede wereldoorlog, zij had de grote wens om joodse mensen te helpen.....Hoe, ze mediteerde en in haar gebed vroeg ze hulp.......ze kreeg inspiratie en de mensen die haar hielpen bij haar taak.
de geheime ruimte in haar huis om de joden te verbergen. Zij heeft 600 mensen gered

Dit waren zomaar wat voorbeelden om via een omweg toch dat uit te voeren waar je diepe verlangen naar uitgaat.   Mooi toch.......Wat mezelf betreft het was niet makkelijk om een kleine 40 jaar geleden in een Brabants dorp met  8000 inwoners yoga te introduceren. (intussen 18.000 inwoners) Leo Aartsen een kapucijner monnik gaf in een vormingscentrum in Zevenbergen yoga en meditatielessen. Hij was degene die in mij een deur opende, waardoor ik met mijn innerlijk leven in aanraking kwam. Mijn innerlijke leraar (paramatman) werd heel realistisch en deze band wordt hopelijk nooit verbroken. De grote wens van Leo Aartsen is uitgekomen, ik geef nog steeds begeleiding aan mensen op yoganiveau en heel regelmatig gebruik ik nog Zijn ontspanningsoefening. En dan te weten dat deze monnik maar 3 maanden in mijn leven is geweest.




Meditatie is belangrijk
-------------------------------------------------------------------------------------
want zonder praktijkoefeningen worden zaken zeer moeilijk.
Het moet niet zo zijn dat je het gevoel heb, ik moet dit of dat doen. Moet mensen helpen of wat dan ook. Er kan een gevoel omhoog komen,dat je het idee hebt dat je goed bezig bent. De verleiding is dan dat je trots wordt en je verkapt denkt, ik geef nu mijn CV aan mijn innerlijke leraar, met de vraag wil je het ondertekenen. Niet doen, GOD is groter dan jij en mijn advies is trek God niet naar jouw level, maar laat God in en door jou heen werken.

En nog wat: mediteren houdt in dat jij de lijn van jouw kant open moet zetten, je laten vullen met een hogere energie. Maar als je lichaam en denken geen hoge standaard heeft, doordat je teveel voedingsstoffen tot je neemt, voedingsstoffen die jouw energieniveau ondermijnen dan wordt het moeilijk voor je. Hogere energie in een te zwak lichaam laat lampen doorbranden en/of bellen rinkelen. ......bijvoorbeeld door teveel vluchten in uiterlijke zaken....., door te weinig rust...je denken overbelasten..etc. etc. 

Yoga is een techniek, die zo goed in elkaar zit, dat het zonde is daar geen gebruik van te maken.
Yoga maakt jou een betere christen, een betere moslim, Wat je ook doet, het yogasysteem maakt er volle melk van zou Babaji zeggen.
---------------------------------------------------------------------------------------

maandag 23 november 2015

groepsleden: Nimrita vertelt hoe energie je werk positief kan beïnvloeden

om shanti

Lieve allemaal

Zoals jullie weten maakt Nimrita deel uit van onze groep in Langeweg.
Meditatie oefeningen zijn belangrijk en een deel van jezelf offeren aan goede doelen is een fantastische ervaring.





Hierover zijn al verschillende blogteksten geschreven.......Na een voorstel van mijn kant over de mogelijkheden hoe om te gaan met het geven van geld aan goede doelen, heeft Nimrita dit opgepakt en de resultaten hiervan heeft ze in een blogtekst beschreven.

Heel graag wil ik dit met jullie delen.

Kamala

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

vrijdag 4 september 2015

Innerlijk leven: in vrijheid ervaringen opdoen

2015 4 september 

Om Shanti... Lieve allemaal

Voorwoord

Alle grote zielen vertellen hetzelfde en dat is dat men "vrij" moet zijn van bindingen, dat betekent niet dat je personen of zaken moet verlaten, maar wel dat je de vrijheid moet hebben/krijgen om in vrijheid ervaringen op te doen.
Onderstaand een tekst over dit onderwerp dus veel leesplezier
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Er is een voorwaarde om het innerlijk pad te kunnen lopen
en dat is dat men zich eerst vrij moet maken van bindingen. Wat wordt er gezegd: 

Indien de voeten gebonden zijn en de handen vastgenageld zijn door allerlei geloof door vooropgezette ideeën door onze gedachten dan blijft men stil staan.
Men moge nog zo graag vooruit willen, maar men gaat niet vooruit omdat men zich aan iets vasthoudt.
Wanneer iemand zich aan bepaalde ideeën vastklampt gaat hij niet vooruit met alle goeie eigenschappen
hoge idealen die men moge hebben met een godsdienstige instelling, met een devotionele aanleg met alle geestelijke eigenschappen die men moge bezitten, kan men toch op hetzelfde punt blijven bestaan. 
Of deze ideeën houden de voeten als het ware vastgenageld
of de handen houden ergens een leuning vast en maken het onmogelijk vooruit te maken.

Wat het innerlijk leven het allereerst nodig heeft is de vrijheid om vooruit te gaan.
De oude betekenis van het woord vrijheid wordt maar weinig begrepen, al zoekt iedereen naar vrijheid. Er wordt zoveel gepraat over vrijheid, maar men kan overal vrij van zijn behalve één ding en dat is het zelf, het laatste waar men aan denkt.
De opvatting van vrijheid die men tegenwoordig heeft, is heel anders, en hoewel de mens vrijheid nastreeft, is hij allesbehalve vrij omdat hij gevangen wordt gehouden in de strik van zijn eigen zelf.
Dit is de grootste gevangenschap die er bestaat, hij zit er in als de geest in de fles.

Het innerlijk leven vergt ook offers 
De mens denkt dat zijn kennis, zijn bekwaamheden, alles in zijn leven daartoe dient omdat hij in de wereld alles zal kunnen verkrijgen wat hij maar kan macht. bezit, rijkdom. alles en in de mening dat offers het tegendeel zijn van winst, ontwikkelt hij in zichzelf een natuur die gericht is op krijgen, in plaats van op te offeren.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

maandag 31 augustus 2015

Yoga: Welke Yoga is voor mij geschikt???

Om Shanti

lieve allemaal


Laat me iets vertellen over yoga en de verschillende yogapaden

Yoga is een verzamelnaam voor veel yogapaden.
De vraag die je dan kan stellen is deze: Hoe weet ik nou zeker welke tak van Yoga voor mij geschikt is. En waarom zou Yoga-beoefening goed voor mij zijn.
Dit zijn zeer goeie vragen en ik zal proberen wat licht in de duisternis te geven.

Lichaamsenergie

Op dit moment is je lichaam, je geest en je emoties de enige realiteit.
We weten dit natuurlijk wel tot op zekere hoogte.
Maar voordat we verder gaan met uitleggen is het belangrijk om te beseffen dat alles uit energie bestaat. Zonder energie zijn wij hier niet op aarde, hebben wij geen lichaam. Het is dus echt belangrijk om te weten hoe om te gaan met je lichaam en met de energie die daarvoor nodig is. 

Yoga betekent union

Maar er is nog een belangrijke vraag te stellen: Wat is je doel in dit leven.....wat wil je bereiken????? Waar liggen de obstakels waardoor er geen harmonie is????? En als je dit kan beantwoorden dan kan Yoga beoefening fantastisch zijn om te doen. Ook als je deze vragen niet kan beantwoorden zijn er genoeg mogelijkheden in de yogafilosofie om hierop in te gaan.
Het woord Yoga betekent tenslotte toch union.........
Het in harmonie brengen van je uiterlijke en innerlijke wereld.  En met deze harmonie leren in de wereld te gaan staan.


Welk yogapad past het beste bij jou??? Hier 4 belangrijke yogapaden 

1. Bhakti-yoga

Als je met je emoties wil werken en/of je doel wilt bereiken noemt men dit Bhakti-yoga. 
Het pad van devotie en rituelen. 

2. Jnana-yoga
Als je met je intelligentie wilt werken doe je dit via Jnana-yoga. 
Dit is het pad van de mind.

3. Karma-yoga
Als je met je lichaam, met werken, met actie wil werken, 
Dan is dat het pad van Karma.

4. Kriya-yoga

Als je met je energie wil werken dan noemen we dit Kriya-yoga. 
Dit betekent de interne weg.

Deze 4 paden zijn dus de enige 4 realiteiten in je leven. 
Dit zijn dus de paden waar langs men gaat lopen.




Misverstand over yoga- en ontspanningsoefeningen


Als mensen in het Westen het woord Yoga gebruiken, betekent dat meestal dat ze denken aan fysieke oefeningen en aan ontspanningsoefeningen. Dit is niet reëel want dan wordt de plank misgeslagen. Yoga beoefening kan je niet los zien, van Ayurveda (voeding, massages), meditatietechnieken ademhalingstechnieken, spirituele oefeningen en het hebben van goed gezelschap. Het kan zijn dat deze laagdrempelige benadering genoeg voor je is, mijn advies zou zijn, blijf het vooral doen, geniet ervan. 

Een leraar, een Meester is nodig 


Kamala


----------------------------------------------------------------------------------------------------------



Innerlijk leven : De aspecten van mantra-beoefening

Om Shanti

Lieve allemaal

Graag wil ik jullie iets meegeven over het reciteren of zingen van mantra's.
Laat ik jullie maar gelijk bekennen, dat is heel moeilijk, zonder coaching van een gerealiseerd guru (vrouw of man), is het haast niet te doen. Zingen, reciteren is fijn, maar kijk uit wat je doet......heb respect voor datgene wat je naar buiten brengt aan geluid. Elke mantra heeft 6 aspecten in zich die je niet kan en mag onderschatten. 

Met elkaar zingen, met elkaar een basismantra doen, dat kan geen kwaad....maar wees voorzichtig.......
Over het voorzichtig zijn is nog veel te vertellen, maar dat kan altijd nog op een later tijdstip, via mail of via een lesmoment. 
Hieronder zal ik de zes aspecten van een mantra neerzetten. 
Ook zal ik wat muziek op dit blog zetten, die goed te gebruiken is.
Zet in de zoeklijn het woord mantra's en/of muziek, dan komen alle blogteksten over dit onderwerp naar voren.

Veel leesplezier toegewenst.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Alle échte mantra’s hebben zes aspecten gemeen

1.         Rishi  (ziener)
2.         Raga (melodie)
3.         Devata (inwonende godheid)
4.         Bija (één of meer zaadlettergrepen)
5.         Shakti (kracht)
6.         Kilaka (pilaar)

1. De Rishi’s

met hun intuïtieve wijsheid stelden zich open voor de openbaringen van de mantra’s. Deze rishi's  waren zich bewust van hun eigen kracht, verkregen door hun sadhana. Zij werden een voor anderen een  overdrachtskanaal voor de stroom van genade, kennis en kracht uit goddelijke bron.

2. De Raga

is vergelijkbaar met een sterke westerse melodische lijn, een klank of een sequens van afzonderlijke klanken zonder harmonie. 
Bij het reciteren van een mantra is het van het grootste belang de raga en haar toonsoort ongewijzigd te laten.
De trillingsfrequenties waarop de klanken zijn gebaseerd vormen in integraal bestanddeel van de mantra.

De Devata

zijn klanken en trillingen die specifieke vormen doen ontstaan.
Het herhaaldelijk reciteren van de naam van een godheid bouwt geleidelijk de vorm of bijzondere manifestatie van de aanbeden godheid (devata) op en fungeert als een brandpunt.
Voor het concentreren van deze invloed, die dan verder doordringt in het bewustzijnscentrum van de gelovige.

Bija

Iedere mantra heeft een zaadlettergreep die de essentie van de mantra is en geeft de mantra zijn bijzondere kracht verleend, het wordt dan een zelf genezende kracht. 

Shakti

De kracht in de mantra is shakti.
De Goddelijke moeder. 
Zij is de godin van het gesproken woord.
Het mannelijke aspect van God verkeert in een toestand van evenwicht.
Het vrouwelijke aspect is de dynamische energie die zich manifesteert als de schepping.
In de mantra is die energie in haar zuivere vorm voorhanden.

Kilaka

is aanvankelijk de stuwende kracht.
Volharding en wilskracht die de leerling nodig heeft om een mantra te kunnen blijven reciteren.
----------------------------------------------------------------------------------------www.laksmi.nl

Innerlijk leven: spirituele naam aannemen

Spirituele namen aannemen als meditatie in de Yogastudio

Een prachtige meditatie is om een "spirituele naam aan je innerlijk te koppelen". Maar hoe gaat dat en hoe zie dat er uit. Hieronder een link met wat achtergrond informatie over deze belangrijke stap.

Een spirituele naam aannemen als meditatie-oefening!!
Dit houdt in dat je die naam zelf moet initiëren.

Een spirituele naam aannemen is iets anders dan een initiatie krijgen.
Een initiatie houdt in dat jouw Meester/Guru/Leraar jou initiatie geeft en jou lid maakt van een "spirituele traditie" 

Healing: handoplegging en ziekenzalving

om shanti

lieve allemaal

Jaren geleden kwam er een verzoek binnen van de Geestelijke Dienst Zevenbergen om wat oudere mensen naar een ziekentriduum te vervoeren. 





De handoplegging en de ziekenzalving zou plaats vinden in de Stephanuskerk te Moerdijk. Natuurlijk wilde ik hun helpen. Ben met wat mensen uit het verzorgingshuis de Zeven Schakels te Zevenbergen naar Moerdijk gereden.
Voor de aanvang van de dienst zat ik het boekje te lezen, waarin liederen en gebeden stonden. In dat boekje stond een verhaal welke mij zeer aansprak.
Het katholieke geloof en bhakti-yoga lijken zoveel op elkaar, dat dit alleen al de moeite waard is om je daarin te verdiepen.

Een hoog gerealiseerd yogi, hoofd van de Naga Baba's in India heeft vele jaren geleden al een brug gelegd tussen de yoga leefwijze en de regels in de katholieke kerk.
Zijn inauguratie vond plaats gedaan door de yogi's in India, zijn nieuwe naam daaraan verbonden heeft hij ontvangen via zijn Mataji, (die toen nog leefde) in de katholieke kerk te Son en Breugel in Nederland tijdens een eucharistieviering. Zelf ben ik niet gedoopt, maar voel me wel verbonden met de katholieke kerk. Enerzijds door Babaji anderszijds door mijn contact met het Hoofd van de Geestelijke Dienst in Zevenbergen. Vanuit de yogastudio ondersteunen wij mensen en organisaties die onze hulp kunnen gebruiken. En...de katholieke gemeenschap in de Gemeente Moerdijk maakte daar toen deel van uit.

Kamala
---------------------------------------------------------------------------------------

Lijntjes naar de aarde.


Er was eens een man die door de tunnel van de dood bij de hemelpoort aankwam.

GOD: ......heb je het goed gehad op aarde??

Man: .....Tja, wat zal ik zeggen, het was goed en niet goed. Ik heb genoten van het leven, maar ook veel verdriet gehad.

GOD: ......Dat is de achterkant van het geluk, want waar de zon is is ook schaduw.

Man: .....Over deze woorden van God moest de man diep nadenken. Hij keek achterom naar zijn leven op aarde en langzaam begon hij het te begrijpen. Hij zag hoe zijn leven begon als een klein hoopje mens en hoe het langzaam uitgroeide. Hij zag zijn vrienden en familie en zoveel dingen die ze met elkaar hadden beleefd. Hij zag de bagage aan levenswijsheid die hij had opgedaan. Eigenlijk ben ik een rijk mens geworden, dacht hij tenslotte.
GOD: .....Dus nu wil je zeker wel naar binnen, klonk het verwachtingsvol.

Man: ......De man aarzelde. Ik vond het heel erg dat ik van de aarde weg moest. Wat moest ik allemaal niet achterlaten. Is er geen weg terug vroeg hij aan God.

GOD: ......Neen, klonk het vriendelijk maar beslist, je bent nu hier nodig. Er is werk aan de winkel..

Man: .....Werk, Ik dacht dat ik hier eindelijk mocht rusten..

GOD: .....Dat denken ze allemaal, maar er is nog veel te doen. Je hebt nu zoveel ervaring opgedaan op aarde, je weet hoe het leven er is. Je kunt de mensen helpen.

Man: .....Toen zag de man hoe er duizenden lijntjes naar de aarde liepen, stralen die meer onzichtbaar dan zichtbaar waren.

GOD: ......Dit is het netwerk van de goede ingevingen, zei hij. Daarmee kun je wijze gedachten, goede herinneringen en opbeurende boodschappen naar de aarde sturen.

Man: ......Maar ik ben toch geen engel, riep hij verbaasd uit.

GOD: ......Nog niet, maar daarom hoef je nog niet stil te zitten.

ZO TRAD DE MAN DE HEMEL BINNEN.

----------------------------------------------------------------------------------------
www.laksmi.nl

zondag 9 augustus 2015

Projecten: Haïti,broeder Gerard en Rector Nooren

Om shantih

Lieve allemaal

Na de verschrikkelijke aardbeving op 12 januari 2010 zijn miljoenen Haitianen hun povere huisvesting en schamele bezittingen kwijtgeraakt.

In de kapel van de 7-schakels werd er over Haiti en de ramp gesproken door rector Nooren, priester bij de Dienst Geestelijke Verzorging bij de 7-schakels in Zevenbergen.  Ook de Stem, de brabantse Nieuwskrant had een artikel geschreven over broeder Gerard en Haiti.

Haiti heeft niets met India te maken en was er dus geen link tussen Haiti en de doelstellingen van Yogastudio Laksmi

Toch voelde het niet goed om niets te doen.
Er was een praatje met de Rector. Hij vertelde dat Hij Broeder Gerard zou ontmoeten in Huijbergen. Zowel Broeder Gerard en de rector hadden daar hun opleiding gedaan.
Ik was verbaasd, want in dezelfde tijd dat Rector Nooren daar was voor zijn opleidingen, kreeg ik ook mijn trainingen in Ossendrecht, in de kapel van Onze Lieve Vrouwe Huis ter Duyn.

Hier was de brug die ik nodig had om Broeder Gerard een donatie te geven.

Wil je energie koppelen aan een donatie dan heb je een bemiddelaar nodig. 
Mijn vraag aan Rector Nooren was, als wij het geld aan U doneren, dan kunt u het uit Uw naam aan Broeder Gerard schenken. Rector Nooren ging hiermee accoord.

Wij hebben Rector Nooren honderden euro's kunnen schenken.

Naderhand kreeg ik een brief van Rector Nooren met een bedankje namens Broeder Gerard.

Met al Uw hulp en inzet heeft het broeder Gerard in staat gesteld zijn projecten in Haiti weer op gang te brengen. 
Het team van broeder Gerard is al gestart met de bouw van een nieuwe armenschool.




------------------------------------------------------------------------------------

Projecten: Dansende beren in het berenbos Rhenen

Om shantih

Lieve allemaal,


Lieve allemaal

Het is ons gelukt om in 2008 binnen een half jaar 1500 euro op te halen voor het "vrijkopen" van twee beren.

De wens om twee beren vrij te kopen heeft te maken met karma opgebouwd in de jaren 1960.

Een aangetrouwde oom van mij kwam uit een kermis/circus geslacht.
Toen ik ongeveer 13 a 14 jaar oud was mocht ik met een nichtje mee naar haar familie.
Die kermisfamilie had als broodwinning een kermistent waarin je kon vechten met een beer.
In de pauze moesten wij, de twee nichtjes en ik, flesjes met melk vullen voor de beer.
Parade maken om mensen aan te trekken.
In die tijd stonden wij er absoluut niet bij stil wat dat betekende voor de beren.  Wij waren pubers van rond de 13/14 jaar.  
Er werd goed voor de beren gezorgd en deze mensen hielden ook van die beren.
Voor ons, leuke vakantie, het leven gaat verder en verder er nooit meer aandacht aanbesteed.
Tot van de zomer, zo'n 45 jaar later, kwamen de beelden van toen weer terug. 

Met het vrijkopen wordt iets recht gezet.

Door het project lippen beren in het Safaripark Beekse Bergen kwam de vraag bij mij boven, wat heb ik met beren??, behalve dan dat ik "dansende beren" gezien heb in india op de weg naar Agra.
En plots daar was de herinnering van ongeveer 45 jaar geleden.
In de jaren 1950/60 was het heel gewoon om met beren op de kermis te werken. In onze tijd  anno 2008 klopt dit niet meer.

Het idee om twee beren vrij te kopen en het karma van de aangetrouwde familie op te lossen, was geboren. En het is gelukt. Fantastisch.

Het vrijkopen is niet helemaal gelukt. Had teveel haken en ogen, maar 3 stukken grond sponsoren is een goede optie

Dank aan een ieder die mee gewerkt heeft met het verwezenlijken van dit project.
a. Het heeft de mensen die gedoneerd hebben goed karma opgeleverd. 
b. Ik ben heel erg blij, 
c. de kermisfamilie heeft  hier profijt van op karmisch niveau,  
d. de beren, zij krijgen een goed leven in een reservaat.

Wilt u meer weten over beren kijk dan eens op de volgende site over beren en laat u verrassen.

Het zou fijn zijn als u met ons samen aan onze projecten wilt meewerken. Wij zullen als tegenprestatie uw naam in onze meditaties meenemen.
Donaties kunnen gestort worden NL20INGB 000 8921138, Bic: INGB2A,  tnv, Yogastudio Laksmi te Langeweg. tbv berenbos dieren. Met uw donatie tbv de berenbos beren kunnen wij weer nieuwe percelen adopteren. De 3 stukken grond lopen nu in 2015 af.  7 jaar lang hebben het dierenbos en de Yogastudio een goeie band.

-----------------------------------------------------------------------------------------www.laksmi.nl

Projecten: Happy Home Children in Kovalum in Kerala. India

Om shantih

Lieve allemaal

Eén van de projecten die ons na het hart liggen zijn de Happy Home Children in Kerala.

Waarom?

In 2013 zat ik op een terrasje bij het strand in de plaats Kovalum beach. Er kwam een man en een vrouw op leeftijd aan. 
Zij kwamen uit Engeland. 
Ze vertelde  toen ze hun flyer aan mij gaven dat ze een schooltje voor kansarme kinderen hadden opgezet in het vissersplaatsje Vizhinyam. 
Op deze school zaten 250 kinderen en vertelde ze, ze werkte dag en nacht om deze school in stand te houden.
Of ik interesse had om eens te komen kijken en natuurlijk of er interesse was om hun met wat donaties te helpen.
David een gepensioneerd leraar in Engeland en Egyptoloog en kunsthistoricus heeft absoluut het "heilige vuur" in zich. 
Pamela nu in 2015, 80 jaar, was ooit reisleidster. 
Zij doet nu alles om David te ondersteunen. Ongelooflijk wat deze vrouw allemaal doet.

Een lang verhaal kort te maken. 

Ik ben gaan kijken, Het heeft mijn hart gewonnen. 
Heb donaties gegeven. 
Het was rustig totdat er een telefoontje kwam van een in paniek zijnde David. De eigenaresse van het huis, wilde het huis verkopen om geld vrij te maken voor de hartoperatie van haar vader.
Het huis hoefde niet verkocht te worden als zij 6 jaar huur vooruit kon krijgen.

Wensen komen soms echt voor me uit 

en hoe het ook gebeurde, de Emmaus kwam en vroeg of ik een project had waar zij hun zomermarkt aan konden opdragen. 
Binnen no-time hadden we via de Emmaus, prive-donaties en nog wat giften 8000 euro bij elkaar.
Het was geregeld. 
Wat was iedereen blij. 
David en Pamela, Suresh de hoofdmeester en medelid van de stichting van David, de kinderen, de vrouw van het huis, wij, alle leden van Stichting laksmi, de Emmaus 
Alle zegen komt van boven en voor deze keer klopt het echt.
Als dank hebben ze in 2014 een groot feest voor me georganiseerd in India. 
Ze hebben gevraagd of ik patrones of Europa of Happy Home wilde worden. Daarin heb ik toegestemd. 
Als je in de zoekopdracht van dit blog zoekmachine projecten, Happy Home intikt dan komen alle verhalen naar voren. 
Ook kun je onderaan de blogtekst op een labelnaam klikken.

Wilt U meedoen en meeliften op onze fantastische energie die we vanuit India krijgen, doneer dan uw gift op NL 20 INGB 0008921138 , Bic: INGB2A tnv Yogastudio Laksmi te Langeweg, onder vermelding van
Happy Home. Ik beloof u dat elke euro welke men stort één op één bij Happy Home terecht komt. Hieronder zal ik nog een foto laten zien, waarop staat dat ik officieel de patrones van Europe ben geworden.

Kamala

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Innerlijk leven: the meaning of true love

Om shantih

lieve allemaal

In mijn blogteksten wordt nog weleens het woord "liefde" gebruikt. Sommige personen hebben het gevoel dat "liefde" iets is tussen twee personen. Er is een tekst van een Yogi welke ik met jullie wil delen. Het kan gebruikt worden als een meditatie, hopelijk geeft het wat inzicht hoe men over "liefde" kan denken...... Ik zal het origineel welke in het Engels geschreven is hieronder plaatsen.

----------------------------------------------------------------------------------

The Meaning of True Love

Love is never between two people. 
It is what happens within you, and what happens within you need not be enslaved to someone else.


When you say “love,” it need not necessarily be convenient; most of the time it is not. 
It takes life. 
Love is not a great thing to do, because it eats you up. 
If you have to be in love, you should not be. 
The English expression “falling in love” is very significant. 
You don’t climb in love, you don’t walk in love, you don’t stand in love, you fall in love.

You as a person must be willing to fall, only then it can happen. 

If your personality is kept strong in the process, it is just a convenient situation, that’s all. 
We need to recognize what is a transaction and what is truly a love affair. A love affair need not be with any particular person; you could be having a great love affair, not with anybody in particular, but with life.
What you do, what you do not do, is according to circumstances around you. 
Our actions are as the external situation demands. 
What you do outside is always subject to many conditions. 
But love is an inner state – how you are within yourself can definitely be unconditional.

The Next Step

Love is a quality. 
It is not something to do with somebody else. 
Love is never between two people. 
It is what happens within you, and what happens within you need not be enslaved to someone else. 
For fifteen to twenty minutes daily, go sit with something that means nothing to you – maybe a tree, or a pebble, or a worm or an insect. 

After some time, you will find you can look upon it with as much love as you do your wife or husband or your mother or your child.
 Maybe the worm does not know this. 
That doesn’t matter. 
If you can look at everything lovingly, the whole world becomes beautiful in your experience. 
You realize love is not something that you do; love is the way you are.

----------------------------------------------------------------------------------