![]() | |
|
Yogastudio Laksmi, Stichting voor Gezondheid, Kennisontwikkeling en Spiritualiteit is per 14 maart 2020 overgegaan in een andere vorm en met een ander bestuur.
dinsdag 18 februari 2020
uitnodiging om naar de soefitempel in katwijk aan zee te komen
zondag 5 januari 2020
14 maart 2020 overdracht Stichting Laksmi in -SOEFITEMPEL TE KATWIJK AAN ZEE
Lieve allemaal

Het nieuwe jaar is begonnen, vandaag de 5e dag in het nieuwe jaar. Zit mij af te vragen of jullie al nieuwe doelen hebben gemaakt voor het jaar 2020.
Zit een beetje te dagdromen en dat voelt goed aan op deze zondag. Er staan tot en met 14 maart as verschillende activiteiten gepland, maar als hoogtepunt het neerleggen en afstand nemen van de door mij opgerichte Stichting, Yogastudio Laksmi.
Dit gaat gebeuren op 14 maart 2020 (zie agenda)in de soefitempel in Katwijkaan Zee. Een prachtige plek waar een duin is, waarvan Inayath Khan heeft gezegd, dat iedereen die een richting in zijn leven nodig heeft, daar moet gaan zitten en zijn vragen daar in dat duin kan neerleggen. Inayath Khan zegt er ook bij dat het gehoord wordt en dat er antwoord zal komen binnenin jou of van buitenaf.P.s.: het is een prachtige plek om te zijn. Heeft u interesse om in de middag aanwezig te zijn, dan kan dat, ik gun iedereen een prachtige duin en tempelervaring. Laat het ons dan wel even weten of u komt. Stuur een mail naar yogastudiolaksmi@hotmail.com
---------------------------------------------------------------------------------------
Nu iets anders, waar ik over aan het mijmeren was. Eén van de lessen die ik ooit kreeg was deze: Pak een boek en laat het boek gewoon eens openvallen op een bepaalde pagina. Of dit een goeie raad is daar wil ik op dit moment niet op ingaan, maar mijn advies zou zijn om het zomaar eens te laten gebeuren.
Het bracht me trouwens vandaag terug naar een herinnering uit mijn jeugd.
Rond 1955-1960 waren er nog dikke telefoonboeken in omloop. In deze boeken verstopten wij (schoolkinderen dus ook ik) briefjes, plaatjes of aanwijzingen. Het boek werd dan dichtgedaan en dan gingen wij naar onze tantes en ooms toe, of wie we dan ook maar tegenkwamen. We hadden een speld bij ons en mensen mochten dan voor een klein bedrag zomaar een plek in het boek prikken. De plek waar ze de speld hadden gestopt. Dan ging dat boek op een bepaalde plek open en was er voor die persoon, dat plaatje, het briefje oid.
Er was na afloop altijd plezier over wat er was gebeurd en we kregen dan ons muntje en/of snoepje. In ieder geval een leuke herinnering en ook een koppeling naar de les van laat het boek maar open vallen.
Meditatie oefening
----------------------
Pak eens een boek, niet zomaar pakken, maar het boek met aandacht en met liefde beetpakken, maak er een ritueel van. Berg het boek bijv. op in een mooie doek en als je de doek er dan af haalt, breng je beide handen naar het boek en zegen het boek door het tegen je voorhoofd aan te drukken, leg het voor je neer en kijk wat er dan in jou gebeurt. Volg dan en daarna je hart.
Het is een fijne oefening, dus ga het maar eens aan.
Kamala (srimati kamala-devi dasi)
-----------------------------------------------------------------------------------------
woensdag 1 januari 2020
NIEUWJAAR 2020
LIEVE ALLEMAAL
EEN HEEL GELUKKIG NIEUWJAAR TOEGEWENST AAN AL DE LIEVE MENSEN DIE IK KEN, HERKEN, VAN HOU, ZORG VOOR DRAAG EN OOK AAN DIE MENSEN DIE ER NIET MEER ZIJN, IN WELKE VORM DAN OOK.
OOK EEN HEEL GELUKKIG NIEUWJAAR TOEGEWENST AAN HET TEAM VAN VLUCHTELINGENWERK MOERDIJK, WAAR IK DEEL VAN UITMAAK EN AAN ALLE MENSEN DIE IK DAARDOOR HEB LEREN KENNEN, HERKENNEN EN DIE UIT HUN LAND WEG MOESTEN OM BIJ ONS EEN NIEUW LEVEN OP TE BOUWEN EN VIA ONS TEAM EEN 'THUIS'-BASIS KONDEN EN KUNNEN CREEEREN IN DE GEMEENTE MOERDIJK,
AAN AL MIJN FACEBOOK VOLGERS, AAN DE MENSEN DIE IK OP MIJN REIZEN HEB ONTMOET EN DIE EEN PLEK IN MIJN HART HEBBEN GEKREGEN. EN AAN IEDEREEN DIE MIJN NIEUWJAARSWENS IN HUN HART ZOUDEN WILLEN ONTVANGEN.
NET ZOALS ANDERE JAREN ZAL IK DE VIDEO DELEN MET HET LIED A HAPPY NIEUWJAAR.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
maandag 21 oktober 2019
Laksmi één van de populaire deities/Kamala de naam van de lotus
Veel mensen weten dat Lakṣmī één van de meest geliefde godinnen van India is. Zij staat voor voorspoed, schoonheid en innerlijke rijkdom. Maar minder bekend is dat zij een schaduwzuster heeft: A‑Lakṣmī, de kracht die misfortuin en verstoring vertegenwoordigt. In de oude Indiase tradities wordt gezegd dat licht en schaduw samen reizen — als twee zusters die elkaar in evenwicht houden.
In de mythen verschijnt Lakṣmī staande op een lotus. En die lotus draagt een naam: Kamala.
Kamala is de tiende van de Mahāvidyās, de grote vrouwelijke wijsheden. Zij is niet de luidste of de meest dramatische onder hen. Haar kracht is subtiel, warm en diep. Zij schenkt groei, vruchtbaarheid en overvloed — niet alleen in de uiterlijke wereld, maar vooral in het innerlijke landschap van de ziel.
Kamala is de energie die het spirituele laat wortelen in het dagelijkse leven. Zij is de zachte stroom die iemand begeleidt naar innerlijke rijkdom, naar een overvloed die niet vervliegt maar zich langzaam in het hart nestelt.
De esoterische betekenis van de naam Kamala
Binnen de tantrische traditie wordt Kamala gezien als een autonome kracht, vrij van mannelijke partners. Zij beweegt tussen licht en schaduw, en toont beide wanneer dat nodig is. Haar zegen is nooit oppervlakkig: zij brengt precies datgene wat iemand met een geestelijke aspiratie nodig heeft om te groeien. Soms zacht als een bries, soms scherp als een spiegel — maar altijd liefdevol en gericht op bewustwording.
Een persoonlijke noot
Wanneer ik terugkijk op mijn leven, zie ik hoe mijn spirituele titel en naam Śrīmatī Kamala‑devī dāsī zich in mij heeft ontvouwd. Niet als een titel, maar als een weg die ik ben gaan bewandelen. Een weg waarin licht en schaduw elkaar afwisselden, waarin groei soms langzaam en soms onverwacht kwam, en waarin overvloed steeds meer een innerlijke staat werd.
De mensen die mij nabij staan zullen dit herkennen: de kwaliteiten van Kamala zijn niet alleen symbolisch, maar hebben zich in mijn leven tastbaar laten zien — in mijn keuzes, mijn lessen, mijn zachtheid, mijn kracht.
Moge de Moeder van alle Devī’s haar zegen ook op jullie laten rusten. Voor nu lieve groet aan jullie Kamala
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
vrijdag 18 oktober 2019
2019 Universiteit Twente versus Amma
Lieve allemaal
Van de week schreef ik een blogtekst over het feit of we wel in Houten zouden aankomen, met betrekking tot de demonstratie van de boeren.
Om 8.00 uur zijn we uit Langeweg vertrokken via Terheijden naar de A2 richting Houten.
Op de A2 liep het wat vast en werden wij omgeleid door een gebied naast de A2, waarvan wij alle vier vonden dat het een kadootje was dat wij die omweg moesten maken. Wat een mooie omgeving zagen wij en wat hebben wij ervan genoten. Staande voor een brug kwamen wij dan eindelijk 5 boeren tegen op een traktor. Hoe dan ook, we kwamen een uur later in Houten aan . De sfeer in de auto was goed en gezellig en wij stonden ook achter de demonstratie van de boeren. Later op de avond zagen wij op de tv hoe druk het was geweest en hoeveel boeren er aan deel hadden genomen.
In Houten in de expohal begon dus het volgende traject van die dag, het bezoek aan Mother Amma.
Toch was er voor ons bezoekers een onverwacht hoogtepuntje te beleven.
De darshan (dus het knuffelen door mother Amma) werd stilgelegd, Er kwamen artsen, directieleden van de universiteit Twente naast mother Amma zitten , er werd een tafel neergezet en papieren opgelegd en ook artsen uit India en uit de universiteit in India kwamen aan de andere kant naast mother Amma zitten.
Er was een speech waarin uitgelegd werd dat de Universiteit van Twente en de Universiteit in India een intentieverklaring hadden uitgewerkt om samen te gaan werken en samen bepaalde zaken in het licht te zetten en verder onderzoek op verschillende gebieden uit te werken. Dit werd het moment om de papieren gezamenlijk te ondertekenen door Mother Amma en door ???? van de universiteit uit Twente.
Dus lieve mensen als jullie het idee hebben dat Yoga, Meditatie, charity een zachtgekookt eitje is, hebben jullie het toch mis.
Deze intentieverklaring laat zien, dat zowel India en Nederland staan voor waar zij in geloven.
Ik spreek dus mijn wens voor hun uit, dat er een mooie samenwerking gaat komen op veel terreinen..
na het ondertekenen van het document door beide partijen, werd alles wat neergezet was, weer opgeruimd en ging de darshan (dus het knuffelen van Mother Ammaaan de mensen) weer door.
Natuurlijk hebben wij na onze ontvangen knuffel en gefluister van een mantra in ons oor en het gekregen bloemblaadje en/of snoepje..........ons verplaatst naar de andere hal. Daar hebben wij lekker chai gedronken en heerlijke Indiase hapjes gegeten en zijn daarna weer naar huis teruggekeerd.
De terugreis liep vlotjes en prettig. Kamala
--------------------------------------------------------------------------------------
Hier nog wat impressiefoto's van deze dag.
mother amma
2015 mother amma en amar prem
2016 bezoek mother amma
2019 mother amma en demonstratie boeren in nl
woensdag 9 oktober 2019
Mother Amma versus Boerendemonstratie
Lieve allemaal
De Nederlandse boeren zijn ten strijde gegaan tegen beslissingen die de regering ten koste van hun broodwinning willen maken.
Nu hebben beide partijen denk ik wel een visie waar ik me een klein beetje in kan vinden, alleen om heel eerlijk te zijn heb ik te weinig kennis om een echte mening hierover te hebben.
Wat heeft deze blogtekst met mother Amma in Houten te maken. Ik kreeg het verzoek om met wat mensen naar haar darshan in Houten te gaan en wel op 16 oktober as.
Ik vind de sfeer daar fijn, gewoon omdat dit te maken heeft met mijn gevoelens tov India. Het is ook fijn om een dagje met gelijkgestemde personen daar aanwezig te zijn...….
Maar vanochtend kreeg ik een berichtje van Nimrita...
Vind het leuk om onze berichtjes hierover met jullie te delen.
Kamala
-------------------------------------------------------------------------------------
Nimrita schreef: Ivm de geplande acties van de boeren op woensdag de 16e, dacht ik, is het misschien handiger om op dinsdag de 15e naar moeder Amma te gaan.
Kamala: er staan op de 15e afspraken gepland die ik niet kan verzetten.....de boeren gaan naar Den Haag en wij de andere kant op....toch???
Nimrita: Ze verwachten chaos in heel de randstad, ik weet nooit goed of Utrecht daar nu bij hoort of niet, vandaar mijn twijfel,....
Dan gaan we gewoon woensdag en zien we wel hoe het loopt. Of we wel of geen ticket krijgen ligt toch niet in onze hand......Om shantih
Bericht aan Bhavandeep
Kamala: volgende week woensdag gaan de boeren weer demonstreren.... Chaos op de weg...voornstel van Nimrita om een dag eerder te gaan.... heb al geantwoord dat dit moeilijk wordt,,,,,hoe zit het met jou? nemen we gewoon de gok???
Bhavandeep: voor mij gaat het op dinsdag niet werken
Kamala: Dat weet ik....we gaan gewoon wnsdag....Of we maken deel uit van Mother Amma's bijeenkomst of we maken deel uit van onze demonstrerende boeren bijeenkomst. Beide is goed....Het vechten voor koeien in zowel India als in Nederland is belangrijk. In beide gevallen is er geen verlies alleen maar winst te behalen..... Wordt vast een leuke dag.
Bhavandeep: Hihi, Zo had ik het nog niet bekeken.. Een stukje India in Holland
---------------------------------------------------------------------------------------
Met deze manier van inzicht voldoen we zeker aan de doelstellingen van onze Stichting. Nu nog bij mother Amma een donatie schenken en dan is de cirkel voor dit miniprojectje rond.
Onderstaand van links over onze ervaringen met mother amma.
mother amma
mother amma en amar prem
2016 bezoek mother amma
donderdag 26 september 2019
YOGASTUDIO: STOKJE OVERDRAGEN
lieve allemaal
Het is zover......De tijd is gekomen om mijn Stichting Yogastudio Laksmi tussen nu en 2 jaar over te dragen aan een nieuwe groep mensen.
Ik heb een leeftijd bereikt waarin er een fase is, komt, om zaken af te werken, op te ruimen en vrij te komen van bindingen. Ruimte te maken voor anderen, in ons geval fantastische personen, zodat zij verder kunnen (uit)- groeien.
Bhavandeep gaf aan dat hij zeker wist dat hij met het gedachtegoed van Stichting Laksmi door wilde gaan, daarbij aansluitend gaven Amar Prem en Nimrita ook aan daarvan deel uit te willen maken.
![]() |
| Header van de website die intussen verouderd is maar nog steeds online is. |
Dus zitten wij nu in een fase van brainstormen.....van mijn kant en van hun kant. Er komen zakelijke aangelegenheden aan bod, maar ook zaken zoals het geschenk welke ik 15 jaar geleden kreeg in de vorm van een website.. Er zal ook een website moeten komen, onder de vleugels van Bhavandeep, Nimrita en Amar Prem.
Zat vanochtend eens te bedenken, hoeveel keer zijn de website, mijn blogs, you tube filmpjes al bekeken.
Alles bij elkaar opgeteld blijkt dat er rond de 200.000 keer is aangeklikt. Dat het wordt bekeken in meer dan 18 landen. In die zin heeft Babaji gelijk gehad. Babaji zei ooit tegen mij, je naam zal gekend worden in in grote grote gebieden rondom je huis. Wie had dit ooit kunnen bedenken dat dit uit zou komen.
Ben ik trots????….eens hebben we een thema avond gehad waarin we besproken hebben, hoe raar het is om trots te zijn op jezelf. Neen, daarvoor in de plaats komt het woord DANKBAARHEID.
Dit komt ook in het gebed Saum van Inayath Khan tot uitdrukking, een gebed welke ik de laatste 3 maanden elke ochtend, met mijn zieke vriendin Paula Bensch heb gedaan door de telefoon. Zij is op 8 september 2019 overleden en is naar haar laatste eindpunt gebracht, met dit gebed bij haar in de kist. Er staat een zin in dat gebed....."Allergenadigste heer".....Genade heb ik zeker gekregen en dan is er nog een gezegde welke hier bij aansluit...Babaji heeft ooit tegen mij gezegd: "Kamala you are so blessed, you have no idea…." WE are so blessed Kamala, but we never shall have normal lives. Ook mijn 16-jarige kleinzoon vertelde mij dit op een andere manier. Oma, jij bent zo gelukkig, maar je beseft niet eens hoe gelukkig je bent. Nu komt het trots zijn weer tevoorschijn. Ja, ik ben trots op mijn Tim....
Ook hier komt babaji weer om de hoek kijken..... 15 jaar geleden zei babaji tegen me....Kamala, Tim is alleen voor jou op deze aarde geboren.…
Wat Tim betreft???? Hij wil marinier worden en is met een opleiding daarvoor bezig. Waarom marinier Tim???? vroeg ik, ik wil mensen helpen.....
Het dienen, helpen, ondersteunen zit dus ook echt in hem.....Ook iets om dankbaar voor te zijn, toch. Mijn dochter Jagir (patricia) werkt al bijna 30 jaar in het ziekenhuis, zij heeft ook een "dienend en verzorgend" beroep. Mijn kleinzoon Chris, oud 14 jaar, weet nog niet welke richting hij op wil gaan....maar hij heeft een open hart voor dieren en hun verzorging.....Mijn zoon Erik, weet hoe hij een vriend voor iemand kan zijn, gaat zelfs zo ver, dat hij zijn eigen "leven" daarvoor op kan en wil offeren, ook op mijn zoon voel ik trots en ben dankbaar dat hij één van mijn leraren is geweest.
Dus al met al, terugkijkend op 70 jaar leven, heb ik intussen een mooie voetprint neergezet, maar het is nog niet over voor me. Heb nog een stuk te lopen waarin behandelingen, thema avonden, kriya-beoefening en begeleiding plaats zullen blijven vinden, als daar behoefte aan is.
Door het stokje over te dragen, krijgen Bhavandeep, Nimrita, Amar Prem de kans om hun lessen in praktijk te gaan brengen en verder uit te groeien, tot wat??? dat zal de toekomst uitwijzen. Wens hun hier alle goeds toe.
Ik laat jullie in de toekomst zeker weten wanneer ik mij uit de Stichting Laksmi terugtrek en het stokje overdraag.
Lieve groeten, Kamala
----------------------------------------------------------------------------------------
donderdag 25 april 2019
KARMA: wat is plicht in karma yoga
Lieve allemaal
![]() |
| kamala op bezoek bij de yogi's op de maha kumbh mela in India |
Karma is leven in het hier en nu en het heeft te maken met keuzes maken op situaties die er in je leven verschijnen en/of zijn.
Karma is geen vluchten uit iets maar bewust de gevolgen dragen van de keuze die je gemaakt hebt. Als je nog een kind bent en thuis woont en nog onder het gezag van je ouders en familie staat, betaal je de prijs van de door hun gemaakte keuzes in jouw leven, dus krijg je daardoor karma, goed of slecht. Belangrijk is om te weten, dat er goed karma, slecht karma en A-karma bestaat.
Maar voordat wij karma-yoga willen begrijpen moeten wij meer weten wat plicht is.
DUS WAT IS PLICHT?
- De mohammedaan vindt, dat wat er in zijn boek - de Koran - staat zijn plicht is
- De hindoe vindt wat de Veda's voorschrijven zijn plicht is
- De Christen vindt dat wat in de bijbel staat zijn plicht is
- levensomstandigheden,
- historische tijdperken
- en volken.
Hieronder zal ik een video plaatsen met een verhaal welke beroemd en veel gebruikt is in India.
Natuurlijk is het altijd mogelijk om je reacties en/of vragen voor te leggen. Stuur een mail naar yogastudiolaksmi@hotmail.com Er is natuurlijk ook een mogelijkheid om zomaar eens aan te komen kijk dan in de agenda of maak een afspraak met me.
Kamala
----------------------------------------------------------------------------------
woensdag 24 april 2019
Lieve allemaal
Ons lichaam te rusten leggen.....hoe doe je dat....
Laat ik eens een metafoor gebruiken van Yesudian. Ik kan me goed vinden in wat hij zegt. Wil je zijn boek over yoga lezen, kijk dan eens uit naar zijn boek Sport en Yoga.
Zijn metafoor over het lichaam is deze:
- Ons lichaam is een met machines uitgerust fabrieksbedrijf.
- De zich overdag verzamelende slakken, afval en verbrandingsproducten worden in de slaap uit ons organisme geveegd.
- Ook in de fabriek, na afloop van het werk, wanneer de machines stilstaan, moet het personeel met de reparaties en de reiniging beginnen.
- De mensen moeten echter behalve de regenerende slaap de lang vergeten en slechts aan de primitieve volkeren of dieren bekende wijze van uitrusten weer leren, die door de hatha-yoga "spierontspanning" genoemd wordtch zijn alle spieren dan nog half gespannen.
woensdag 23 januari 2019
getest worden van binnenuit..........
Terugblikken en vooruitkijken..... Dat is wat er nu gebeurt in de levensfase waar ik in zit.
Ik las vandaag een stukje tekst uit de sufi teachings van Hazrat Inayath Khan. (trouwens ik heb een initiatie door Walia van Lohuizen directe leerling van hazrat Inayath Khan ontvangen)
Inayath Khan schrijft that friendship, relationship, love, devotion may not be the same as they appear when it comes to the time of test.
Hazrat Inayath Khan
|
Testen houdt in dat je innerlijke leiding, weet wat hun taak is.....zij zullen aanwijzingen geven in de vorm van ga een beetje naar links of een beetje naar rechts. Ok... je gaat goed, dus loop maar door en als je te hard rent, dan worden er obstakels neergezet.
De meest belangrijke les in deze is, leer luisteren met je hart en niet naar je zintuigen, toch.
Verder zag ik vandaag een foto die ik gemaakt heb in Varanasi in een verblijf 1 minuut van de ganges.
![]() |
1 van de yogis'die ik ontmoet heb in varanasi
|
Als ik op reis ga, neem ik graag de spullen mee om toch een klein meditatiehoekje te maken. Niet dat dat echt nodig is voor mezelf, want zowel Krsna als Radha en Babaji zitten in mijn hart.
Maar waar ik achter ben gekomen is dat het personeel die kamers schoonmaken, het fijn vinden om het te zien en voor mij is het leuk om te zien wat het bij hun losmaakt.
![]() |
in mijn kamar bij de rivier de ganges in varanasi
|
Mijn relatie met Babaji is niet meer op fysiek level....het is de les die ik moest leren, toen hij tegen me zei: Kamala … wij yogi's zien elkaar nooit, wij spreken op innerlijk niveau met elkaar.
Ik moest leren loslaten, moest leren sterker te worden, maar verdween daarmee ook the friendship, relationship, the love, devotion….?? Neen, natuurlijk niet. Het is er nog altijd.....
Willen jullie hier een reactie op geven dat kan, stuur een mail en ik zal hem met veel plezier lezen en/of beantwoorden.
Wil je langskomen dat kan op de woensdagochtend van 10.00 uur tot 12.00 uur, of maak een afspraak voor een andere tijd.
Kamala
------------------------------------------------------------------------------------
vrijdag 4 januari 2019
Narada: energie ontvangen via je oren..
Ten eerst iedereen een fantastisch 2019 toegewenst.
Vandaag 4 januari 2019 ligt er een heel nieuw blanco jaar voor me. En ik begin dit jaar met een nieuwe blogtekst die in het teken van sruti staat. Sruti staat voor het feit dat spirituele kennis eigenlijk alleen maar via je oren binnen kan komen en natuurlijk via je hart en niet via boeken oid.


In dit verhaal welke ik in de video vertel zitten veel verkapte lessen en/of adviezen. Ik wens jullie veel plezier toe en probeer er eens wat onderwerpen voor jezelf uit te halen.
Als je het leuk vindt om hier eens verder over te praten dan kan natuurlijk, stuur een mail naar me toe of kom gezellig op de open woensdagochtenden aan in Oudenbosch.
Lieve groeten, Kamala






















