Yogastudio Laksmi, Stichting voor Gezondheid, Kennisontwikkeling en Spiritualiteit is per 14 maart 2020 overgegaan in een andere vorm en met een ander bestuur.
Rond 26 januari 2022 kreeg ik een telefoontje binnen van Zeycan Ozmen, met de vraag of ik het voorwoord wilde doen in H.H Agatha en Barbara Basiliek in Oudenbosch, waar zij een foto-expositie zou geven. Dit zou aangevuld worden door 5 muzikanten, te weten Adnan Dura (saxafoon), Ali Erdogan (darbuka en drummer), Elif Ozgur (dwarsfluit) Cisem Ozkurt (viool) en Antonio Persak (gitaar).
Het overviel mij een beetje, omdat ik Zeycan een hele tijd niet meer had gesproken. Wel wist ik dat zij een dromenboekje had uitgegeven in die tijd. De opbrengst van de verkoop zou voor Unicef zijn.
Ik kreeg foto.s binnen die zij gemaakt had van de bandleden die zouden komen spelen.
Aangezien het bovenstaande gedicht van een yogi mijn drijfveer is en welke ik probeer in mijn leven te intrigeren, kon ik natuurlijk geen neen zeggen.
Dit is wat ik voorgelezen heb.
Goeiemiddag allemaal, mijn naam is Kamala en ik sta hier op verzoek van Zeycan.
Namens Zeycan zijn jullie allemaal van harte uitgenodigd op de voor haar zo belangrijke middag hier in de prachtige basiliek in Oudenbosch.
Maar wie is Zeycan eigenlijk en waarom zijn wij hier bij elkaar, Dit ga ik jullie nu vertellen.
Zeycan is een vrouw met een Turkse achtergrond. Een vrouw die vol zit met passies en dromen en die er alles aan zal doen om haar dromen en doelen tot waarheid te maken.
Ophra heeft ooit gezegd DENK GROOT en dat is wat zij doet.
Hoezo een ruimte huren onder in deze kerk, welnee het moet mooier en groter en kijk aan, hier zijn wij dan bij elkaar in deze prachtige kerkruimte van de basiliek.
Haar grote droom is om een cultureel centrum voor kinderen en jonge mensen op te zetten in Turkije, maar daar is inzet maar ook geld voor nodig. En dat is haar streven om met haar fotografie geld te verdienen en om hier een goed leven op te bouwen en Nederland iets moois van haarzelf terug te geven.
Zeycan Ozmen: voordracht Kamala
Zij heeft de afgelopen jaren liefde opgepakt voor fotografie en dat leidde tot het feit dat zij mij uitnodigde om met haar samen in 2019 in het Gemeentehuis in Oudenbosch aanwezig te zijn om een publieksprijs in ontvangst te nemen voor de door haar ingezonden foto, Daarna heeft zij een vakopleiding fotografie in Zundert gevolgd en hoopt zij een netwerk kan opbouwen waarin zij portretten vast wil leggen, maar ook reportages wil maken van feesten en partijen en van alles wat mensen interessant vinden. U kunt met haar in contact treden via facebook onder haar naam.
Nu iets over muziek......Ik heb tijdens het programma een stukje voorgelezen over het onderwerp harmonie en muziek, geschreven door Inayath Khan, oprichter van de Soefibeweging in Europa en Amerika. In deze soefitraditie heb ik 30 jaar geleden een initiatie gekregen.
De opname van mijn voordracht zal ik onder de tekst plaatsen en daaronder nog wat video's plaatsen welke gemaakt zijn door Bhavandeep (voorzitter van www.yogastudiolaksmi.nl) van de muzikanten die hebben gespeeld in de basiliek.
Muziek helpt ons bij het beoefenen van harmonie en dat is het geheim of de magie achter muziek.
Wanneer u muziek hoort waar u van geniet, dan wordt u daardoor gestemd en brengt die muziek u in harmonie met het leven. Daarom heeft de mens muziek nodig, hij verlangt naar muziek.
Vele zeggen dat muziek hun onverschillig laat, maar die hebben muziek nooit gehoord. Indien zij werkelijk muziek zouden horen, dan zou dat hun ziel raken en zij zouden er ondanks zichzelf van houden. Zo niet, dan betekent dat alleen maar dat ze niet voldoende naar muziek geluisterd hebben en dat ze hun hart niet kalm en rustig genoeg gemaakt hebben om ernaar te kunnen luisteren en om ervan te kunnen genieten en het te waarderen. Daarnaast ontwikkelt muziek die eigenschap waardoor men al het goede in kunst en wetenschap leert te waarderen en dan is men in staat om in de vorm van muziek en poezie alle aspecten van schoonheid te waarderen. Geschreven door Inayath Khan een groot musicus en mysticus.
Ali Erdogan Adnan Dura
Cisem Ozturk
Impressie van de basiliek en van de middag in de basiliek
Wij vonden het fijn om deze middag met elkaar te delen en ik hoop en wens dat de zegen van de innerlijke wereld ook op jullie die dit lezen mag rusten. Kamala
Om shanti, Lieve allemaal, Vriendschap op spiritueel niveau is een Vriendschap op het pad van God, zo zeggen de Meesters uit spirituele tradities Het is het lopen op het pad van Licht, op het pad van Waarheid. Als bijvoorbeeld een Meester en/of Spiritueel begeleider en jij elkaar ontmoeten dan kan het haast niet anders zijn dan dat er een diep gevoel ontstaat. Men komt er dan achter dat ieder werelds standpunt in verband met jouw begeleider terzijde moet worden geschoven. Men moet weten dat wat er uit de begeleider naar je toekomt, niet naar waarde geschat kan worden, Dat daarvoor geen prijs kan worden vastgesteld. Dat het niet beperkt kan worden gemaakt en daarom moet er geen gedachten zijn van berekening, niet in termen van geven en nemen. Het is de meest mooie vriendschap die mensen kunnen gaan ervaren. Als een meester en/of begeleider en jij elkaar een tijd kennen, komt er vast een moment dat je gaat vragen aan die persoon: " Wil je me meenemen op je pad'". "Of zullen wij samen gaan lopen". Er zullen stappen genomen gaan worden, die per traditie misschien iets kunnen afwijken, maar in grote lijnen toch overeenkomen. Onderstaand zal ik een tekst plaatsen welke komt van een Soefi Meester. Eerste stap Die bestaat uit verwelkoming en toelating. Dit kan met of zonder rituelen gebeuren. Maar bij iedere stap die men daarna doet, wordt men steeds onderzocht door de innerlijke leiding, maar ook door degene die jou begeleidt. Zowel degene die de vraag stelde en degene die hem/haar gaat begeleiden, zullen getest gaan worden door de innerlijke leiding. Het is in de mate van aanvoelen of men ervan bewust is wanneer de stappen worden onderzocht en wanneer de testen komen vanuit die innerlijke wereld.
Tweede stap Daarnaast moet men gaan leren begrijpen, dat je van de degene die jou begeleidt, zaken alleen door sympathie kunnen worden verkregen en niet door redeneren. Het is jouw sympathie, die de sympathie van jouw begeleider aantrekt en wat daar doorheen komt is de werkelijke kennis. Derde stap Geestelijke kennis wordt nooit onderricht, zelfs je begeleider kan het niet met woorden onderrichten. Het wordt bijgebracht, het wordt gegeven en dat gebeurt zonder woorden onder leiding van de innerlijke leraar (de ParamAtman-innerlijke leraar). Het voltrekt zich door de stroom van sympathie van de twee mensen die aan elkaar gebonden en verbonden zijn vanuit die innerlijke wereld. Zij die de werkelijke betekenis, het begrijpen van innerlijke lering voelen, gaan uit ervaring begrijpen dat dit de meest gezegende vriendschap is, die er kan bestaan. Voor nu een warme groet.
Om shantih Lieve allemaal Babaji heeft heel wat projecten opgezet in India, Nepal, Afrika en is daar allemaal zelf bij betrokken. Er komt geen andere organisatie bij te pas. Babaji en de Yogi's die bij Hem horen zorgen zowel, fysiek, mentaal en spiritueel voor alle mensen die op hun pad komen. Kamala
Yoga zonder Yogi's in mijn leven is ondenkbaar. Ze waren fysiek in mijn leven, Ze zijn op energieniveau in mijn leven....Uiterlijk omgang hebben metYogi's heeft zijn voor- en nadelen….Op energieniveau omgang hebben met Yogi's heeft ook zijn voordelen en nadelen.
Varanasi in India bij een brahman 2013
Toen ik in 2000 in het leven van "mijn Babaji" binnenstapte gebeurde er van alles in mij en rondom mij. Nu 21 jaar later met in mijn rugzak heel veel ervaringen rijker ga ik steeds beter begrijpen dat ieder van ons zijn of haar eigen rol moet spelen in de periode dat we op aarde rondlopen. Babaji's wereld was toen voor mij als Nederlandse vrouw veel te groot en niet te overzien. Liever klein maar fijn dan opgaan in een groot geheel waarin ik mij toen verloren zou voelen. Laat mij maar een bruggenbouwer zijn in Nederland voor die personen die nog niet genoeg kennis hebben over wat een Yogiof een Sadhu is.
Wat zegt Babaji over zijn taak op aarde en welk advies geeft Babaji ons mee vanuit zijn visie. Dit is wat hij zei:
Als een Saint en Sadhu is het mijn taak en mijn karma om Moeder Aarde te beschermen. Dit doe ik onder andere door Puja's, yajnaen niscam sevauit te voeren met als doel de 5 elementen tot mijn terrein te maken en te beheersen.
yajna---- afkomst onbekend...... nityananda baba (niet mijn babaji)
Verder vertelde Babaji dat wij hier op aarde zijn voor verschillende redenen en voor verschillende taken. Of je nou een heilige bent, een arts, een werknemer, een huisvrouw of wat dan ook we moeten allemaal goeie activiteiten ontwikkelen in ons leven en deze goeie activiteiten met respect uitvoeren of met anderen delen.
Mijn advies zei Babaji is om Moeder Aarde bomen terug te geven welke wij uit haar grond hebben gehaald.
Het ontbossen zorgt ervoor dat de aarde opwarmt en dat is niet goed. (De Yogi's maakten zich allang voor 2000 zich grote zorgen over het smelten van het ijs in de Himalaya. Yogi's doen bepaaldekriya'sin de Himalaya waardoor ze grote genezers en zieners worden. Kwaliteiten ontwikkelen waarmee ze de aarde kunnen behoeden voor grote gevaren. ) Babaji probeert iedereen aan te zetten hem maar ook andere Yogi's te volgen in hun doel om bomen te planten niet alleen in hun land India maar ook in andere landen en dit als doel de atmosfeer te reinigen en ook mede daardoor voor schoon water te zorgen. De boodschap is zeker bij mij aangekomen. Mijn eerste boom heb ik 19 jaar geleden geplant in Zevenbergen. Met de Yogagroep en hun kinderen bomen en struikjes geplant in Ossendrecht in het gebied van onze lieve vrouwe Huis ter Duin. En binnenkort wordt er een boom geplant bij het Maria kapelletje in Terheijden.
Nu weet ik dat een grote groep mensen zich door onwetendheid afzetten tegen yoga daarom zal ik onderstaand een video plaatsen van de universiteit van Vlaanderen welke gaat over klimaatverandering en over het hebben van bomen in de natuur.
Tot zover deze blogtekst. Heb je vragen en/of reacties stuur me dan eenmail en ik zal hem/het zeker lezen. Moge de zegen van de Meesters ook op jullie rusten en ik wens jullie een fijn leven toe
We gaan het hebben over een kriya uit India om je gezichtsvermogen te verbeteren door een oefening te doen door te kijken in een vlam. Voordat ik dit onderwerp uitdiep is het goed om iets van de oorsprong te weten.....daar ga ik dan...
HET OOG
Het oog heeft te maken met het vuurelement welke terug te vinden is in de 5 elementenleer
Aarde
Water
Vuur
Lucht
Ether
Vuur produceert 2 energieën, namelijk licht en warmte. Het is door vuur (dus licht) dat vorm laat manifesteren. Door warmte van het vuur manifesteert de vorm zich. Dus deze twee eigenschappen creëren de uitstraling van een object,
VERLIES VAN GEZICHTSVERMOGEN
Dit onderwerp zal misschien wat lastig worden, maar we kunnen er niet omheen. Men moet weten dat elk levend wezen, dus echt alles wat leeft met 5 soorten leed te maken krijgt.
Geboren worden
Ouder worden en ziekteverschijnselen krijgen
Sterven en overlijden
Natuurrampen
Leed door anderen jou aangedaan
In de filosofie worden daarvoor 3 niveaus gebruikt. Ik zal ze aantippen
Adhidaivika ( Is surya de zonnegod die controle heeft over het 1e niveau
Adhyatmika purusha (Hier wordt elke individuele ziel met een aktief bewustzijn bedoeld en welke functioneert door het oog. (Anders kunnen wij niet zien)
Verlies van gezichtsvermogen kan worden herleid naar één van de bovengenoemde niveaus. In de meeste gevallen blijkt de verstoring in het 3e niveau te liggen, waardoor het gezichtsvermogen wordt verzwakt. Voor meer informatie klik op de naam hiervan en men krijgt dan meer informatie te zien.
TRATAKA OP DE ZON
De echte Trataka meditatie is bedoeld om op bepaalde momenten van de dag in de zon te kijken, Dit kan niet gedaan worden zonder bijstand van een yogi die deze trataka beoefening heeft gerealiseerd.
TRATAKA OP EEN KAARSVLAM
Het effect van trataka meditatie op een kaarsvlam is niet zo krachtig als de effecten verkregen bij een trataka meditatie op de zon. Maar ik zou je aanraden om bij de kaarsvlam te blijven, want als de zonnemeditatie niet goed uitvoert, worden je ogen beschadigd.
VOORBEREIDING OP DE TRATAKA MEDITATIE
Zorg voor een donkere ruimte
Ramen en deuren dicht doen zodat er geen luchtstroom in de ruimte is
Er is olie nodig om te branden. Men kan ghee (geklaarde boter) gebruiken, maar beter dan Ghee is Til Ka Tel (witte sesamolie). Het allerbeste om te gebruiken is Ricinusolie en/of castorolie De reden hiervoor is dat het een heldere vlam geeft en geen rook afgeeft.
Bovengenoemde olie werd al in de oudheid tot nu toe door de yogi's gebruikt,
Door deze meditatie te doen absorberen de ogen de warmte en het licht van de vlam en worden de ogen in hun natuurlijke staat hersteld.
HOE DE TRATAKA MEDITATIE UIT TE VOEREN
Aangeraden wordt als men met deze oefening begint om met 11 minuten te starten en geleidelijk kan men deze tijdsduur opvoeren.
Men mag niet knipperen met de ogen tijdens het staren
Als je voelt dat de tranen uit je ogen beginnen te lopen sluit je je ogen en concentreer je op de kaarsvlam die zich laat zien in jou tijdens de gesloten ogen.
De lengte van de oefening moet bij open en dichte oogleden even lang qua tijd zijn.
NOG IETS OVER HET ONDERWERP CONCENTRATIE
Alleen de ogen sluiten is niet voldoende....Veel mensen sluiten wel de ogen, maar gaan niet verder dan dat. Hun geest (denken) blijft maar doorgaan met allerlei zaken en gedachten. Men moet iets hebben om zich aan vast te houden. In het geval van deze trataka beoefening is het concentratiepunt de vlam.
Maar weet dat degene die zich kan concentreren dit ook kan doen met geopende ogen.
VIDEO'S OVER DIT ONDERWERP
Ik heb boven geschreven tekst ingesproken in een video en dit in het kader dat luisteren beter kan zijn voor je dan lezen. Luisteren heeft met trillingen te maken die via je oren naar je hart gaan.
Ook ga ik een video plaatsen van iemand uit India die ik niet persoonlijk ken, maar wel interessant vindt om te plaatsen.
Zoals jullie weten horen yoga en ayurveda bij elkaar.... Je kunt het één niet zonder het ander zien.
badritueel
Nu zijn de Ayurvedische behandelingen en zeker in Kerala in India te gek om te ondergaan....maar we kunnen niet elke week naar India vliegen, toch......en Ayurvedische behandelingen bij jezelf doen is niet praktisch. Dus heb ik een alternatief gezocht in een hamam ervaring die je jezelf kunt geven.
In Afrikaanse en in Aziatische landen zijn ze een voorstander van natuurlijke producten en gebruik van water. Maar hoe deze in een thuissituatie te gebruiken zijn is voor ons Westerse mensen niet altijd duidelijk. Mijn ervaring in deze gebruiken is geweldig.....Het geeft een weldadige beleving als je jezelf maar de tijd gunt. Door het te doen krijg je een heerlijk schoon gevoel. Na afloop voelt je lichaam en je denken zeer ontspannen aan. Wat overblijft is een heerlijk gevoel.
De huid als grootste orgaan voor de adem
Het is goed om te beseffen dat elke minuut van ons leven nieuwe huidcellen worden aangemaakt maar ook dat deze worden afgebroken De oude huidcellen worden naar de oppervlakte van je huid getransporteerd. Een groot deel van deze oude cellen verlaten je lichaam vanzelf, maar een gedeelte hiervan blijven aan je huid geplakt zitten of verdwijnen in je kleding.
Een groot deel van die cellen kunnen je huid dof en minder glad maken . Een deel van deze dode cellen kunnen ook de poriën verstoppen waardoor er acne en puistjes ontstaan. Doordat de poriën niet open staan zijn ze minder ontvankelijk voor de producten welke we gebruiken om onze huid te reinigen en te voeden. Dus wat moet er gedaan worden.....we moeten gaan leren scrubben......en wat zal onze huid als grootste orgaan blij zijn met ons. Als resultaat kan de zuurstof dan weer naar binnen en buiten komen door de geopende poriën.
Luisteren is een les uit de yoga- traditie daarom hieronder een video over dit onderwerp
Welke benodigdheden heb je nodig?
Laagzittend douchekrukje, grote wijde kom of emmer, koperen schaal om water mee te scheppen of een klein soort theepotje, zwarte zeep (savon beldi), ghassoul (kleipoeder) puimsteen, massagewashandje, wollen washandje, plastic rond borsteltje voor je haar, eventueel argon olie en eventueel rozenwater. Bij de voorbereiding van deze blog kwam ik een video tegen welke leuk is om naar te kijken. Wil je de producten kopen dat kan, kijk eens bij Omouna. www.omouna.com De geleverde goederen waren van goede kwaliteit, en zorgvuldig ingepakt in de verzenddoos..... Wat ik als fijn ervaar is, dat deze firma zich ook inzet voor minderbedeelde en straatkinderen. Zij doen dat in Marokko en onze Stichting heeft dat gedaan in India.Kijk ook eens op de prachtige site van Pure Arganolie: Alle Voordelen & 7 Populaire Toepassingen [incl. VIDEO’S] (arganwinkel.nl).
Hoop dat ik je wat inspiratie heb kunnen geven en spreek de wens uit dat jullie het een keer gaan uit proberen en mij dan laten weten hoe je het ervaren hebt. Je reacties kun je sturen per mail
Moge de zegen van de Meesters ook op jullie rusten......Kamala
Een paar maanden geleden hebben wij als groep het
onderwerp koud water baden in de yoga besproken. De besproken lesstof heb ik
verwerkt in onderstaande video en daarna zal ik een brief plaatsen welke Bhavandeep (email Bhavandeep) : bestuurslid van
Yogastudio Laksmi (yogastudiolaksmi.nl) mij gestuurd heeft naar aanleiding
van het onderwerp. Ook zal ik een video plaatsen(bij een mobiel op de link klikken) welke de universiteit
Nederland over ijskoud water geplaatst heeft.
Lieve Kamala devi dasi
Hierbij mijn ervaring van het nemen van een koude douche. Na de thema avond
ben ik in de ochtend na het opstaan weer een koude douche gaan nemen. En dan
niet met de sproeier, maar met een emmer koud water die ik de avond ervoor
klaarzet met een stuk koper erin. Voordat ik de emmer water over me heen gooi
doe ik 1x mijn mantra opzeggen. In de ochtend is het echt een overweldigend
gevoel..je bent gelijk wakker en ja het is een heel goeie start van de dag. In
het begin was het echt een drempel die ik over moest, maar nu ik het een paar
maanden doe is die drempel weg en gaat het vanzelf zonder aarzeling. Ik sla
geen dag over het zit nu echt in mijn systeem. In de avond als ik uit mijn
werk kom dan doe ik het ook. Dan begin ik met de emmer koud water en daarna
douche ik mij met zeep en was mijn haren met shampoo. Ook in de avond voelt
het heel goed aan. Het is een afsluiting van de dag die achter mij ligt en
vaak doe ik het net voordat ik naar bed ga. Ik ben blij en dankbaar dat je dit
stuk onder de aandacht gebracht hebt. Dat zoiets eenvoudigs zo weldadig kan
zijn. Ook de oefeningen die ik in de ochtend doe, ervaar ik nu anders na het
koude bad, ik ben nu echt wakker en helder in mijn hoofd en klaar om de nieuwe
dag te beginnen. Ik heb mijn ervaring ook gedeeld met één van mijn leerlingen
en die was er zelf ook mee bezig. Wat zijn ervaring is en of hij het ook
dagelijks doe dat weet ik niet, maar hem daar zeker naar vragen als ik hem in
september bij de start van het nieuwe seizoen weer zie.
Hieronder zoals toegezegd een video van de universiteit Nederland, waarin op wetenschappelijk wijze naar ijskoud water wordt gekeken. Door dit te doen hoop ik dat ik 2 werelden bij elkaar heb kunnen brengen. Veel kijkplezier toegewens.t
Over de invloed van de maan op ons leven is veel te vertellen, maar in deze blog tekst wil ik jullie graag vertellen hoe de Yogi's in India hier mee omgaan.
Laten wij eens kijken naar de invloed van de maan op ons menselijk systeem en de rol die de maan kan hebben op ons spiritueel pad.
Mijn ervaring is dat er maar weinig mensen bewust zijn wanneer er een volle maan is en welke invloed de maan op ons heeft. Dit is eigenlijk best jammer want als de maan vol is en er geen wolken voor hangen is de maan alleen al schitterend om naar te kijken. (Op de foto de kapel van Oudenbosch..genomen vanuit mijn raam).
Stadia van de maan
Volgens de Yogi's in India is het heel goed voor je om je bewust te zijn van de verschillende stadia van de maan met de daarbij behorende energieën, maar ook hoe goed het is om deze inwerking op ons eigen energiestelsel te ervaren maar ook te kennen. De yogi's en hun leerlingen zijn bekend van de verschillende soorten energie van de maan en van het effect op de menselijke fysiologie en hun mentale gesteldheid. Elke dag zijn ze bewust van de verschillende posities van de maan en ze weten als geen ander hoe deze posities kunnen worden gebruikt voor hun eigen maar ook voor het menselijk welzijn. De maan en de standen van de maan zijn echt een onderdeel van de Indiase cultuur.
Als je interesse gaat tonen in de maan zal je merken dat er veel dingen gebeuren tussen het tijdstip van de volle maan en het begin punt van de nieuwe maan, maar ook andersom beginnend bij het begin van de nieuwe maan oplopend naar de volle maan
Een oefening om de maan te leren kennen: Elke keer als je omhoog kijkt naar de hemel zal je iets opmerken.....voel en kijk dan eens naar jezelf en probeer signalen in jezelf te ontdekken, bijvoorbeeld of er een bepaald niveau van bewustzijn aanwezig is in jou, of bemerk je een bepaald gevoel...zoals het krijgen van romantische invallen, ga je mijmeren, maakt het je depressief, krijg je verlangens??? Als je dit een jaar lang zou doen dan zal je opmerken dat elke fase van de maan een ander effect op je heeft. Verder is het belangrijk om te weten dat zowel mannen als vrouwen een mannelijk en vrouwelijk aspect in hun lichaam hebben, maar dat het vrouwelijke gedeelte in jou meer gevoel voor de energie van de maan heeft dan het mannelijke aspect in jou.
2 soorten kalenders: Omdat de maan een grote invloed heeft op ons dagelijks leven, heeft de Oosterse cultuur - met name in India - twee soorten kalenders gemaakt.
1. Voor de alledaagse zaken hebben ze een zonnekalender gemaakt. (Over het algemeen wordt de invloed van de zon als logisch beschouwd).
2. Voor alle andere subjectieve aspecten van ons leven hebben ze een maankalender gemaakt. (Over het algemeen wordt de invloed van de maan als onlogisch beschouwd).
In het Westen weten we wel degelijk dat de maanenergie een negatieve invloed kan hebben op psychische klachten bij mensen maar ook die last hebben van hormonale schommelingen. Ook zijn wij best wel bekend met het feit dat bepaalde plantensoorten het beste in de nacht of bij maanlicht geplukt moeten worden. Alleen zijn wij hier in het Westen er niet zo bewust mee bezig volgens mijn navraag bij diverse personen.
Yoga en de maan en zon energie: De wetenschap van de Yogasystemen zijn zo gestructureerd dat de eerste stappen op het yogapad 100% logisch zijn. Men begint eigenlijk altijd met de zonnegroet (Surya-kriya). Maar als je verder op het pad van yoga komt verlaat je het pad van de logica en ga je naar gebieden in jezelf die totaal niet logisch meer voor je kunnen zijn. Het betekent bij het verder gaan op het yogapad dat je het logisch denken met rust moet laten, met andere woorden jouw gestructureerd leven opzij zetten en als dat je lukt gaat de maan zijn werk in jou doen en wordt de maanenergie belangrijk in jouw energie stelsel.
Conclusie: Simpel gezegd is het dit: je staat met de zon op en dan is alles helder, klaar en duidelijk. In de avond als je alles van je af moet laten glijden voordat je gaat slapen kom je in een andere fase. Met het intreden van de maanenergie raakt alles in jou een beetje door elkaar, je weet dan eigenlijk niet meer wat echt en onecht is. Dit is ook te herkennen in de dromen die je hebt.....niets is echt logisch meer, ook al weet je dat sommige dromen een bepaalde ervaring in zich heeft. Als je wakker wordt is er waarschijnlijk de vraag wat moet ik met die droom, moet je de indrukken vanuit die droom loslaten of toch vasthouden, toch....
Mijn advies: Het enige wat ik erover kan zeggen is dit.....leer te werken met het denken, wordt stil, doe je oefeningen, doe je sadhana. Zoek iemand met ervaring en realisatie in deze zaken en vraag aan diegene of die je kan begeleiden. Maar weet dat een yogaleraar, een Meester een Yogi er niet is om aardig gevonden te worden, maar dat die er alleen maar is om je wakker te schudden.
Wil je deze bovenstaande tekst eens beluisteren, bekijk dan de onderstaande video.....
Inayat Khan, de soefimeester uit India die het soefisme naar Europa bracht, heeft altijd een manier van spreken gehad die mijn hart opent. Zijn woorden raakten mij al vroeg in mijn leven, en ze begeleiden mij tot op de dag van vandaag.
Ik ben jarenlang verbonden geweest met het Soeficentrum in Breda, waar ik ook een initiatie ontving via Walia van Loohuizen. Rond mijn veertigste volgde ik vele lessen in de Murad Hasil in Katwijk — een heilige plek, verscholen in de duinen, waar de stilte nog een eigen taal spreekt.
En toch… ondanks al die jaren van studie, rituelen, innerlijk werk en spirituele verdieping, ontdekte ik iets bijzonders.
Ik dacht dat ik de grote levensvraag “WIE BEN IK” al beantwoord had — in ieder geval op spiritueel niveau. Maar juist in de afgelopen jaren is deze vraag op een veel helderder, eenvoudiger en dieper niveau tot mij gekomen. Alsof het leven zelf mij langzaam naar het echte antwoord heeft geleid.
Mijn generatieboek is inmiddels voltooid. In maart 2021 is het in Zevenbergen bij de drukkerij tot een prachtig boek geworden — een tastbare afronding van een lange innerlijke reis, en tegelijk een nieuw begin.
Onlangs, tijdens het opruimen van mijn archief, vond ik een tekst van Inayat Khan terug. Een tekst over het belang van het kennen van je afkomst en het eren van je voorouders. De woorden raakten me opnieuw, alsof ze precies op dit moment in mijn leven terug wilden keren.
In de video hierboven lees ik deze tekst voor. Ik ben benieuwd wat het bij jullie oproept, welke snaar het raakt, welke herinnering of innerlijke beweging het wekt.
Wie een reactie wil geven, mag mij mailen op:
yogastudiolaksmi@hotmail.com
Ik lees jullie berichten met aandacht en dankbaarheid.
Het is alweer een jaar geleden dat ik het stokje van Yogastudio Laksmi, Stichting voor Gezondheid, Kennisontwikkeling en Spiritualiteit heb neergelegd. In het afgelopen jaar heb ik veel tijd kunnen besteden aan het compleet maken van mijn generatieboek als nalatenschap aan mijn kinderen en kleinkinderen. Heb in dit jaar ook op een afstand gekeken hoe het met Bhavandeep, Nimrita en Amar Prem ging op verschillende niveaus in hun leven, waardoor ik af en toe kon zeggen, ga een beetje naar links of rechts. Ik kan niet anders zeggen, hoe dankbaar ik ben, dat er zulke mooie mensen om mij heen staan. Op hun website hebben ze onderstaand stuk geplaatst waar volgens mij alleen maar zegen op kan rusten. Verder heb ik besloten dat de tijd rijp voor mij is om mijn blogteksten weer op te pakken en dat ik een boek ga schrijven over mijn spirituele ervaringen in dit leven.
Ik wens iedereen die dit leest, heel veel geluk, gezondheid en groei toe.
------------------------------------------------------------------------------------------ OP DE SITE VAN YOGASTUDIOLAKSMI HEEFT HET BESTUUR DEZE ONDERSTAANDE TEKST GEPLAATST IN VERBAND MET HUN 1-JARIG BESTAAN.
Om shantih,
Vandaag, zondag 14 maart 2021 is
het 1 jaar geleden dat wij, het nieuwe bestuur, het stokje van de stichting
hebben overgenomen van Srimati Kamala-devi Dasi (onze spiritueel begeleidster
en oprichtster van stichting Yogastudio Laksmi).
We hebben die bijzondere dag vorig
jaar (nog net voor het uitbreken van de Corona epidemie) in gezelschap van
fijne mensen kunnen doorbrengen in de Soefitempel in Katwijk.
Nu 1 jaar later is het een mooi
moment om terug te kijken en dit te delen met de mensen die de stichting een
warm hart toe dragen.
Ondanks Corona hebben we, rekening
houdend met de RIVM maatregelen, toch al mooie ervaringen kunnen delen d.m.v.
activiteiten die we konden organiseren. We hebben met verschillende deelnemers
stilte- en labyrint wandelingen gemaakt, er zijn mensen gekomen voor (online)
lessen “oefeningen op basis van yoga”. En daarnaasthebben er ook al deelnemers kunnen genieten
van een heerlijke vegetarische maaltijd.
We hebben voor al de genoemde
activiteiten donaties mogen ontvangen en hiermee hebben we onze eerste goede
doelen kunnen ondersteunen. We hebben gedoneerd aan het berenbos in Ouwehands
dierenpark in Rhenen, zodat de beren een beter leven hebben in het prachtig
aangelegde berenbos.
Daarnaast hebben we een donatie
gedaanaan Ramp Beiroet (explosie in
augustus 2020).
En er is een donatie gedaan aan
Radhadesh (het spiritueel centrum in de Ardennen van de Hare Krishna
gemeenschap). Namens onze stichting worden vandaag bloemen voor slingers en
voor het versieren van het altaar verzorgd. Daarbij spreken wij onze
dankbaarheid uit voor de kracht en energie die we het afgelopen jaar hebben
mogen ontvangen om de stichting verder te ontwikkelen.
Het was voor ons alle drie een
heel leerzaam jaar met mooie herinneringen en veel nieuwe ervaringen. We
ervaren het als een ontwikkelproces waarin we alle drie op onze eigen manier
ons steentje bijdragen aan de stichting. We zijn dankbaar voor de ontmoetingen
met mensen die geïnteresseerd zijn in onze activiteiten en de kerntaken van
onze stichting (gezondheid, kennisontwikkeling en spiritualiteit). We willen
daar dan ook graag in de komende jaren mee door gaan.
Ben je nieuwsgierig geworden, neem
gerust een kijkje op onze website (www.yogastudiolaksmi.nl) of neem contact met
ons op.
Lieve groeten namens het bestuur
van stichting Yogastudio Laksmi.
om shantih Lieve allemaal Lesstof verpakken in verhalen is een oud gebruik. Vanavond hebben we onze maandelijkse thema-avond. Bij het voorbereiden van deze avond kwam ik dit verhaal tegen. Op het web las ik het verhaal over vriendschap.....vond het een fijn idee om dit verhaal met jullie te delen...
Op een bepaald moment tijdens de reis kregen de twee mannen ruzie met elkaar. De emoties liepen hoog op en het resultaat was dat de ene vriend de andere vriend in het gezicht sloeg. De vriend die geslagen werd was gekwetst, maar zonder iets te zeggen schreef hij in het zand:
De vrienden liepen verder totdat zij bij een oase aankwamen, waar zij besloten een bad te nemen. De vriend die had geslagen, raakte vast in modder en dreigde te verdrinken, maar de vriend, die geslagen was, redde hem. Nadat hij was bijgekomen, schreef hij op een steen:
‘VANDAAG REDDE MIJN BESTE VRIEND MIJN LEVEN.’
De vriend die geslagen had en zijn beste vriend had gered vroeg hem: ‘Nadat ik je had geslagen, schreef je je gevoelens in het zand en nu schrijf je je gevoelens op een steen, waarom?’ De andere vriend antwoordde: ‘Als iemand ons pijn doet moeten we het in zand opschrijven waar de wind van vergeving het kan uitwissen. Maar als iemand iets goeds doet voor ons, moeten we het in steen graveren, waar geen wind het ooit kan uitwissen.’
LEER OM JE PIJN IN HET ZAND TE SCHRIJVEN EN OM JE GOEDE ERVARINGEN IN STEEN TE GRAVEREN.
Deze vragen kunnen interessant zijn om die eens onder de loep te nemen, toch. Wil je over dit onderwerp praten, dat kan, je kunt contact met me opnemen via mail.
Een fijne dag toegewenst en graag tot ziens en/of horens..... Kamala
Om Shantih, Lieve allemaal, Ik heb op dit moment wat gemengde gevoelens omtrent de discussie zwarte/witte gemeenschap en vooral over het feit dat er zoveel veranderd in de structuur van onze maatschappij.
Zat vandaag naar een documentaire te kijken over de zoektocht naar de voetsporen van Petrus. Daarin vertelde een man die geïnterviewd werd iets over mozaïeken. Hieronder een stukje uit dat interview van hem en een stukje invulling door mij. Veel leesplezier toegewenst. Kamala -------------------------------------------------------------------------------------- Mozaïeken zijn prachtig vertelde deze mijnheer. Men kan ze met 2 kleuren maken, bijvoorbeeld zwart en wit en die mozaïeken zijn prachtig om te zien,
maar een mozaïek met meerdere kleuren is zoveel mooier om naar te kijken, vertelde deze man
Het gaat voor je leven, het geeft inspiratie en je kunt er echt van onder de indruk raken. Dit is ook het geval met onze gemeenschappen. -------------------------------------------------------- Een gemeenschap met alleen een witte cultuur wordt saai. Een cultuur met alleen donkere mensen werkt ook niet. Is het dus niet bijzonder dat er op onze planeet aarde 5 verschillende kleuren mensen geboren zijn
wit
zwart
bruin
geel
rood
Dus terugkomend bij het mozaïekverhaal. Onze gemeenschappen worden het mooist met verschillende rassen bij elkaar, ook met de gemengde vormen erbij. We hoeven onze religies niet te vermengen, maar we kunnen zelfs denk ik, misschien wel moeten, elke vorm van geloof tolereren. Als we dat doen, is er een basis om naast elkaar te leven, toch...
Wat het moeilijk maakt, is als we onze ego's niet onder controle hebben, dus is er werk aan de winkel voor ons. Zie deze blog tekst maar als een meditatie tekst en ik zou het fijn vinden als jullie de verkregen ervaringen hiermee met mij willen delen. Stuur in dat geval een mail naar mijn mailadres